Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:35:03 GMT

۷۱۴ موسسه ایرانی در میان برترین‌های وبومتریکس

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۰۵۲۷

بر پایه ویرایش ژانویه سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در سال 2021 میلادی، 714 مؤسسه ایرانی در سیاهه 20 هزار مؤسسه‌ای این سامانه هستند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه تهران موسسه‌ی برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه‌ی 349 جهان و نخستِ ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، شیراز، فردوسی مشهد، و صنعتی اصفهان در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات در وب است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و ژوئیه منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابعِ دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی هستند.

تأثیر (یا مشاهده‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد. در ویرایش‌های پیشین این نظام رتبه‌بندی، چهار سنجه ارزیابی به کار می‌رفتند، ولی در نخستین ویرایش سال 2021 میلادی، سنجه حضور (یا اندازة اطلاعات در وب) کنار گذاشته شده است.

در جدول یک، رتبه ملی و جهانی 10 دانشگاه برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» و در جدول دو، رتبه جهانی آن‌ها در سنجه‌های گوناگون آمده است. سیاهه همه مؤسسه‌های ایرانی را در این رتبه‌بندی می‌توان در سامانۀ «نما» دید.

رتبه 10 مؤسسۀ برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویه ۲۰۲۱

رتبۀ 10 مؤسسه برتر ایرانی در سنجه‌های گوناگون نظام رتبه‌بندی «وبومتریکس» در ژانویه ۲۰۲۱

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه گزارش رتبه‌بندی «وبومتریکس»، «University of Washington» با بیشترین امتیاز پیشگام مؤسسه‌های جهان است و «Cornell University»، «Johns Hopkins University»، «Yale University»، «University of California San Diego»، «University of Toronto»، «University of Wisconsin Madison»، «Pennsylvania State University»، «New York University»، و «Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich» در جایگاه‌های دوم تا دهم هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وبومتریکس پژوهشگاه علوم و فناوری ایران ایرانداک نظام رتبه بندی برتر ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نهم، پرمشتری‌ترین جایگاه جدول لیگ

به گزارش "ورزش سه" اگرچه رتبه‌های دیگر در جدول رده‌بندی لیگ برتر به غیر از اول دوم سوم و پانزدهم و شانزدهم چندان تفاوتی برای تیم‌های مختلف ندارد و سودی را به آنها نمی‌رساند اما تک رقمی شدن در چند سال گذشته به یکی از موضوعات مهم برای تیم‌ها تبدیل شده است.

در حال حاضر در جدول رده‌بندی لیگ به غیر از 6 تیم اول که تقریبا خود را جدا کرده و بالا‌نشینی‌شان را قطعی کردند، تیم‌های شمس‌آذر قزوین، ذوب آهن اصفهان، مس رفسنجان، آلومینیوم اراک و هوادار تهران به ترتیب رتبه‌های هفتم تا یازدهم را در اختیار دارند و برای بهبود جایگاه خود تلاش می‌کنند.

با توجه به نزدیکی امتیازات در میانه جدول این 5 تیم امیدوار به کسب رتبه تک رقمی هستند و به همین خاطر جایگاه‌های نهم و بالاتر اهمیت ویژه‌ای برای آنها خواهد داشت.

بی‌شک ۵ تیم مذکور که خیالشان از بقا در لیگ راحت شده، در ۵ هفته پایانی تمام تلاش خود را برای کسب نتایج بهتر به کار خواهند گرفت و امیدوارند در پایان فصل حداقل رتبه نهم که تک رقمی است را به دست بیاورند؛ هرچند که بالاتر آمدن در جدول هم برای آنها مهم خواهد بود.

دیگر خبرها

  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاههای ایران
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه امام خمینی (ره) در میان دانشگاه های کشور
  • ۵۷۰ هزار معلم به نظام رتبه بندی اعتراض کردند
  • دانشگاه اراک در میان برترین‌های آسیا قرار گرفت
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت
  • رتبه نهم، پرمشتری‌ترین جایگاه جدول لیگ