Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای شهر مشهد گفت: از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که با توجه به جایگاه نظارتی خود وارد عمل شوند و اگر طرح مصوب فعلی بافت پیرامون حرم مطهر مطلوب نیست دستگاه‌های اجرایی که طرح را تهیه و تصویب کرده‌اند پاسخگو مردم باشند که تهیه کننده این طرح وزارت راه و شهرسازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد نوروزی امروز (دوشنبه) در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: شورای اسلامی شهر نهادی خدمتگزار و برخواسته از بطن مردم است که هدف اصلی آن استفاده از خرد جمعی، مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی و تسریع در عمران و توسعه شهرها است و در نهایت عهده دار دفاع از حقوق مردم می‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به رغم صراحت جایگاه شورای اسلامی در قانون که در ۹ بند قانون اساسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره شده، همواره این جایگاه مردمی مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌ها برخی تصمیم‌گیری جای شوراها را قبول ندارند و حضور شوراها را در کنار خود برنمی تابند و به مخالفت با آنها بر می‌خیزند. این اتفاق در صورتی است که در وضع قوانین، نظرات شورای اسلامی شهر اخذ ولی در حوزه عمل جایگاه شورا و شهرداری نادیده گرفته می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه مدیریت واحد شهری به معنای واقعی آن کماکان محقق نشده است، افزود: مجموعه مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری باید پاسخگوی تبعاتی که از سوی دیگران تصمیم‌گیری شده است باشند.

وی تصریح کرد: این روزها شاهد اقدامات خاص تری مانند طرح‌های تفصیلی حوزه هفت‌گانه شهر مشهد هستیم و در چندین طرح تصویب شده است در هر یک از این طرح‌ها چند ده هزار میلیارد ریال کسری منابع وجود دارد.

نوروزی ادامه داد: این بدان معناست که اگر مالکان برای تمام املاکی که در این محدوده قرار دارد و پروانه بگیرند و تمام حقوقشان را به شهرداری پرداخت کنند این میزان کسری بودجه مشهود است و این فقط برای هزینه اجرای طرح است.

وی اظهار کرد: طرح تفصیلی پس از تشکیل جلسات متعدد در شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد و نظرات و پیشنهادات اصلاحی داده می‌شود، این نظرات هم شهر در کمیسیون ماده ۵ مورد بی‌توجهی قرار گرفته و میزان جمعیت پیشنهادی که در حوزه جنوب غرب باید در افق طرح دیده شود حذف شده است.

با توجه به اینکه جمعیت موجود تقریباً معادل جمعیت افق طرح است باید از امروز اجازه هیچ گونه ساخت و سازی در این منطقه داده نشود، با این شرایط حتی اگر تمام حقوق شهرداری محقق شود نمی‌توانیم منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح‌های خدماتی، خیابان‌های پیش بینی شده و فضای سبز را تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون شاهد تصمیمات آمرانه و شتابزده در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) هستیم و آنچه امروز از سوی وزارت راه و شهرسازی با جوسازی‌های مختلف در حال وقوع است نگرانی‌های فراوانی را برای مدیران شهری رقم زده است.

نوروزی افزود: به نظر می‌رسد جایگاه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در بین مدیران فعلی وزارت راه و شهرسازی اهمیت چندانی نداشته و نگاه خدمت رسانی به این موضع نداشته‌اند، علاوه بر تهیه و اصلاح طرح بافت پیرامون حرم توسط وزارت راه و شهرسازی تعهد اجرای نیمی از این طرح با شرکت بازآفرینی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی بوده که تاکنون نیز بسیاری از تعهدات این شرکت باقی مانده است.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی خود را به عنوان مالباخته اصلی طرح یاد کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بی نظیری مدیریت دو قطاع پیرامون حرم مطهر رضوی که در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت پیرامون حرم مطهر قرار داشته است این وزارتخانه که در ابتدای طرح منابع اندک برای اجرا آورده است، امروز که پس از ۲۵ سال اجرای طرح و رونق منطقه، ارزش پروژه‌هایی که از تملک خانه‌های قدیمی عاید وزارت راه و شهرسازی، چندین برابر شده است.

وی تاکید کرد: وزیران سابق مسکن و شهرسازی در مقاطع مختلف تعهد داده‌اند که تمامی دارایی‌های آن وزارت خانه در بافت پیرامون حرم مطهر باید در همین بافت هزینه شود و از این محل خارج نشود.

نوروزی گفت: در حال حاضر این وزارتخانه با بازنگری طرح بافت پیرامونی سعی بر حذف تعهدات باقیمانده خود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به قیمت رعایت نشدن حقوق ایجاد شده برای مردم و سرمایه گذاران و قراردادن آنها در مقابل شهرداری مشهد، دارد. سرمایه‌گذاران و ارگان‌های مهم دولتی و نیمه دولتی که علم به سرمایه گذاری پر ریسک در سال‌های اولیه اجرای طرح و تنها به عشق خدمت به زائرین امام هشتم و همچنین اصرار مدیریت شهری جهت آوردن سرمایه آنان به بافت پیرامون حرم مطهر، نسبت سرمایه گذاری در اجرای طرح اقدام کرده‌اند.

عضو شورای شهر مشهد افزود: از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که با توجه به جایگاه نظارتی خود وارد عمل شوند و اگر طرح مصوب فعلی بافت پیرامون حرم مطهر مطلوب نیست دستگاه‌های اجرایی که طرح را تهیه و تصویب کرده‌اند پاسخگو مردم باشند.

وی تصریح کرد: دفاتر تسهیلگری مستقر در محلات بافت پیرامون حرم مطهر بهترین گواه صداقت شورای اسلامی شهر مشهد برای حفظ نقش و حضور مردم در تصمیم گیری‌ها است، شورا ضمن انتقاداتی به طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که در ۲۴ سال قبل تهیه شده بود و اعتقاد به ضرورت اصلاح طرح، نسبت به اصلاح رویه پیشین در اجرای طرح با رویکرد تعریف نشدن پروژه‌های بزرگ مقیاس، حفظ و ارتقا میراث فرهنگی و هویت تاریخی شهر مشهد، توسعه فضای سبز و اجرای زیر ساخت‌ها اقدام کرده است.

کد خبر 475231

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شوراي شهر مشهد احمد نوروزی حرم امام رضا وزارت راه و شهرسازی قوه قضائیه طرح نوسازی پیرامون حرم رضوی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بافت پیرامون حرم مطهر وزارت راه و شهرسازی عضو شورای شهر مشهد شورای اسلامی شهر اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۱۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین  نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشته‌اند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید  بقیع را آن‌گونهکه هست به جامعه بشناسانیم..

وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیت‌های مدفون در آن است.

تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمی‌شوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امام‌ان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیده‌اند.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیت‌های برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کار‌هایی که انجام می‌دهیم، جنبه‌ها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»

رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلوم‌نمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیت‌های بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»

حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.

این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت  در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سلیمانی: تعلیق مسابقات لیگ ۲ اهمیت جایگاه داوران را نشان داد
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد