Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه میان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی ریاست جمهوری  و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق این معاونت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه در راستای توسعه و حمایت از شرکت‌های خلاق و دیجیتال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شد و به امضای  پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه‌اندازی خانه‌های خلاق در حوزه گردشگری و صنایع دستی، برنامه‌ریزی برای تنظیم و پیاده‌سازی سطح استانداردها و ارتقای مستمر کیفیت و سلامت محصولات و خدمات کسب و کارهای دیجیتال منعقد شد.

همچنین، برنامه‌ریزی برای ایجاد نظام ارزیابی مستمرکسب‌وکارهای دیجیتال و خلاق، در کنار حمایت هدفمند از این شرکت‌ها، برای افزایش دسترس‌پذیری، رقابت‌پذیری و دقت در ارائه خدمات از دیگر محورهای تفاهم‌نامه یادشده است.

راه اندازی خانه‌های خلاق در حوزه گردشگری و صنایع دستی و فرهنگی، برنامه ریزی بلند مدت راهبردی، میان مدت و کوتاه مدت برای ارتقا توانمندی‌های تولید، صادرات و توسعه بازار داخلی محصولات و خدمات در کسب و کارهای دیجیتال و خلاق در حوزه گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی با رویکرد ارتقا سطح کیفی و کمی، هدف مندی حمایت‌های دولت از تجاری سازی محصولات و خدمات کسب و کارهای دیجیتال با رویکرد فراهم سازی بستر رقابت پذیری و حمایت از کسب و کارهای دیجیتال خلاق از اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه طرفین متعهد شدند که نسبت به حمایت فنی و قانونی از تاسیس و راه اندازی مرکز شتابدهی و نوآوری خانه‌های خلاق، کسب و کارهای دیجیتال و خلاق در حوزه گردشگری و صنایع دستی، ارائه مجوز مرکز شتابدهی و خانه‌های خلاق، کمک به انتقال تحربه و تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای فعالیت مرکز با همکاری مجموعه‌های ذی ربط و معرفی استارتاپ‌های فعال حوزه گردشگری اقدام کنند.

در این مراسم مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال در توسعه صنایع خلاق و فرهنگی گفت: تحولاتی که طی چند سال اخیر در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان رخ داد، زمینه‌ساز پیشرفت‌های فناورانه قابل توجهی در این حوزه شد و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا با نگاهی تازه به زیست‌بوم نوآوری، زمینه برای ایفای نقش گسترده ایده‌های نو و فراگیر در اقتصاد به کمک شرکت‌های اقتصاد دیجیتال و صنایع خلاق فراهم شود.

وی با اشاره به ضرورت ریل گذاری و برنامه‌ریزی صحیح برای شکوفایی ظرفیت‌های نوآورانه و خلاق بومی افزود: ظرفیت‌های نهفته بسیاری در این حوزه وجود دارد که نمایان شدن آن و تبدیل به اشتغال یا ارزش افزوده نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی صحیح است. با توسعه نوآوری‌های اجتماعی و فراگیر، تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های اقتصاد خلاق به ویژه در حوزه فرهنگی و گردشگری به جایگاه ارزش آفرین و اشتغال‌زایی خود برسد.

محمدی با بیان این‌که اکنون زمان توسعه طیف اجتماعی و همه‌گیر نوآوری‌ها در کنار طیف فناورانه و دانشی نوآوری است، ادامه داد: نگاه به نوآوری مبتنی بر فناوری پیشرفته و متکی به دانش‌آموختگان دانشگاهی و نخبگان، باعث شده است که تاثیر بخش زیادی از جامعه در نوآوری مغفول بماند، اما هم اکنون زمان آن رسیده است تا هر فردی در هر سطحی از جامعه، در رشد و در توسعه همگانی و اقتصاد مردم‌محور نقشی درخور توجه ایفا کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های خلاق و نوآورانه موجود در حوزه فرهنگی و گردشگری را توسعه دهیم و از تمامی توانمندی‌های بومی که می‌تواند به توسعه این اقتصاد کمک کند، استفاده کنیم،  اقتصاد دیجیتال ظرفیتی ایجاد می‌کند تا با استفاده از بسترهای ایده های خلاق و فرهنگی بتواند در جامعه دیده شود؛ با کلید خوردن خط حمایتی جدید از صنایع خلاق این روند با شتابی بیش از پیش ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اصلاح قانون دانش بنیان و صنایع خلاق در کشور افزود: جریان نوآوری دانش بنیان با نوآوری فراگیر جدا از هم نیستند.

محمدی ادامه داد: در حوزه گردشگری و صنایع دستی می توان از پلتفرم های ایجاد شده استفاده کنیم و می توانیم این حوزه را با استفاده از فناوری های نوین در حوزه بلاکچین، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی در معرفی مکان های گردشگری و راه اندازی موزه ها ی مجازی در دوران کرونا  استفاده کنیم.

وی یادآور شد: معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به وزارت میراث فرهنگی در استفاده از فناری های جدید  برای توسعه نیازهای میراث فرهنگی کمک خواهد کرد.

حمایت ۳ صندوق پژوهش وفناوری از صنایع خلاق

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه صندوق صنایع خلاق تشکیل شده گفت: در حال حاضر ۳ صندوق پژوهش وفناوری به طور ویژه وظیفه حمایت از صنایع خلاق را برعهده دارند.

به گزارش ایرنا،  پرویز کرمی روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه حمایت از نوآوری در کسب و کارهای دیجیتال خلاق در  صنایع دستی و میراث فرهنگی در خصوص پررنگ شدن نقش فناوری‌های نرم و شرکت‌های خلاق در زیست‌بوم نوآوری کشور گفت: اکنون فرصتی برای افزایش نقش‌آفرینی این کسب‌وکارها در اقتصاد کشور، خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال از منابع غنی فرهنگی و هنری کشورمان فراهم شده است.

وی، با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های خلاق بر بستر حمایت‌های دانش‌بنیانی گفت: یک هزار و ۲۴۰ شرکت توانستند مجوز شرکت خلاق شدن را دریافت کنند و اکنون می‌توانند به سمت شرکت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند تا از حمایت‌هایی که ذیل این قانون تعریف شده است بهره‌مند شوند.

کرمی، با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق برای حمایت از رونق کسب و کارهای این حوزه، ادامه داد: این صندوق با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت بخش خصوصی، به صورت تخصصی از شرکت‌های خلاق حمایت می‌کند،  این صندوق نیز مانند سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده است تا زمینه برای بوم نوآوری این بار به طور ویژه در شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی فراهم شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری از شرکت‌های خلاق گفت:  ۳ صندوق پژوهش و فناوری، به طور ویژه  وظیفه حمایت از صنایع خلاق را به عهده گرفته‌اند و  سرمایه گذاری قابل توجهی را اختصاص داده اند.

وی بیان کرد: صندوق توسعه صادرات مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های خلاق و همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال برای دانش‌بنیان‌های نوع سوم اختصاص داده است. ، با حمایت صندوق پژوهش و فناوری های نوین، ۱۰۰ میلیارد ریال به کسب و کارهای خلاق و به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال نیز خط اعتباری به  شرکت های دانش بنیان نوع سوم اختصاص داده شد،  صندوق سپهر نیز  میزان ۴۰ میلیارد ریال را به شرکت‌های خلاق و همچنین ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به دانش بنیان های نوع ۳ اختصاص داده است. علاوه بر این، صندوق صنایع خلاق نیز از شرکت‌های این حوزه، حمایتی تمام قد انجام می‌دهد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع خلاق و نرم با بیان اینکه ایجاد خانه های خلاق بر محور بخش خصوصی یکی دیگر از گام ها  در راستای حمایت از صنایع خلاق است بیان کرد:  ایجاد خانه های خلاق در ۹ استان کشور به پایان رسیده است و راه اندازی این خانه ها برای تمامی استان‌ها با توجه به زیست‌بوم و ظرفیت‌های فرهنگی و نوآورانه،   دردستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد،  بر مبنای تعاریف سازمان های جهانی از صنایع خلاق، تلاش می‌کنیم تا بر مبنای یک مدل بومی مبتنی بر استاندارد های ملی و بین‌المللی، از ظرفیت های  این حوزه حمایت کنیم.

کرمی، با اشاره به پررنگ شدن نقش صنایع خلاق و دیجیتال در پیشرفت کشور گفت: با رونق شرکت های خلاق و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال نوآوری های اجتماعی و نوآورانه تلاش می‌کنیم تا یادگار گذشتگان را به میراث آیندگان تبدیل کنیم، باید ظرفیت ثروت آفرینی و اشتغال زایی  صنایع خلاق، ترویج و فرهنگ سازی شود.

وی ادامه داد:  می‌بایست بر این نگرش و دیدگاه غلط که فرهنگ و هنر را هزینه بر می‌داند، خط بطلانی بکشیم، چراکه این حوزه نه تنها هزینه‌زا نیست، بلکه اشتغال‌زا و ثروت آفرین است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که ایران از دیرباز مولد و  پهنه صنایع خلاق و فرهنگی بوده است،  اکنون فرصتی فراهم شده تا ظرفیت های بکر و نهفته این حوزه بر بستر کسب و کارهای خلاق،   شکوفا شود، ادامه داد:  هیچ فرهنگی ماندگار و صادر نمی‌شود،  مگر اینکه بر بستر اقتصاد، پهنه‌های دیگر فرهنگ ها و قومیت ها را بپیماید،  با هم‌افزایی، تلاش می‌کنیم تا پهنه رنگارنگ  بومی کشورمان را به ثروت و اشتغال زایی برسانیم.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنان که به حوزه فناوری‌های سخت و دانش محور توجه دارد، برنامه‌ای راهبردی و مدون برای حمایت از فناوری‌های نرم و فرهنگی را با حمایت از رونق زیست بوم شرکت های خلاق در دستور کار قرار داده است. در این مسیر حامی، تسهیل‌گر و هدایت کننده فعالان خلاق این حوزه خواهیم بود و به زودی با کمک فناوری‌های دیجیتال، شاهد خلق نوآوری‌های تازه و شکل گیری زنجیره ارزش از ایده این حوزه خواهیم بود.

برچسب‌ها ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیجیتال

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیجیتال اخبار کنکور ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه گردشگری و صنایع دستی کسب و کارهای دیجیتال خلاق در حوزه گردشگری ۱۰۰ میلیارد ریال سازی معاونت علمی شرکت های خلاق شرکت های خلاق تلاش می کنیم پژوهش و فناوری خانه های خلاق صندوق پژوهش صنایع خلاق میراث فرهنگی صنایع خلاق دانش بنیان برنامه ریزی اختصاص داده توسعه صنایع تفاهم نامه راه اندازی نوآوری ها زیست بوم خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در فضای مجازی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به سکو‌های داخلی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی گفت: حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در فضای مجازی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به سکو‌های داخلی و موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است.

وی افزود: از اعضای کمیسیون حقوقی که با حضور کامل در جلسات فشرده، سند را بررسی و تصویب کردند، تشکر می‌کنم.

زارع پور در پایان گفت: این حرکت با فتوای محکم رهبر انقلاب آغاز و باهمت دولت و پیگیری مجلس به نتیجه خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو