Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیأت داوران چهارمین جشنواره فیلم ایثار از میان آثار متقاضی حضور در این رویداد، تعداد ۱۲۵ اثر را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بسته خبری سینما دو خبر کارگاه‌های جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی و راهیابی 125 اثر به چهارمین جشنواره فیلم ایثار که به همراه جزئیات آمده است:

در مرحله آخر کارگاه های جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی چه گذشت؟

مرحله آخر کارگاه های فیلمسازی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با حضور مسعود امینی تیرانی، تی یام یابنده و عماد خدابخش در شهر گرگان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تی‌یام یابنده فیلمساز و مدرس کارگاه «فرم: فیل در اتاق فریم‌ها» از سری کارگاه های چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی عنوان کرد: یک فیلم نباید با بک گراند خود دکوپاژ شود. پیام چیزی نیست که فیلمساز در اثرش مطرح می‌کند بلکه آن است که مخاطب دریافت می‌کند و این نکته را باید در فیلم داستانی حتما مدنظر داشت. اما شرایط برای فیلم های اکسپریمنتال فرق می‌کند.

از راوی جلو نزنیم

وی افزود: اتاق فریم‌ها در سینما اتاق تدوین نیست و برای فیلم های اکسپریمنتال باید به اتاق فریم‌ها سری زد! این گزاره که راوی هر جایی هست که دوربین هست، درست نیست. هنگام خواندن فیلمنامه باید راوی آن را شناخت و از راوی نباید هیچ وقت جلو بود.

یابنده خاطر نشان کرد: فیلم از نظر ساختاری و روایی در یک راستا قرار می‌گیرد. کارگردانی خوب صرفا به تماشای پلان های خوب نیست که امتیاز می گیرد، بلکه کارگردان با بک گراند فیلم خود صحبت می کند. با پرسپکتیو، با چیدمان و عناصری از این جنس. فیلمساز باید فیلم را دنبال کند نه داستان را. باید چینش صحنه ها را مورد توجه قرار دهد و به چرایی رخداد آن‌ها فکر کند.

این فیلمساز بیان کرد: فرم و ساختار متفاوت است که فیلم را نجات می دهد. در ایران شاید بیش از 800 فیلم کوتاه که از میان 1000 فیلم ساخته شده در سال شبیه به هم است. زیرا 36 موقعیت نمایشی به هر حال یک جایی تکراری می‌شود اما می‌توان به واسطه فرم فیلم را متفاوت کرد.

وی در بخش دیگری از این کارگاه به اهمیت توجه به اعتبار جشنواره‌ها در ارسال اثر اشاره کرد و گفت: اگر فیلمسازی به دنبال دیده شدن اثرش هست بهتر است آن را به جشنواره‌هایی بفرستد که باعث شود تا اثر در 5 قاره دیده شود و اگر مورد پسند نمایندگانی از آن‌ها باشد، می توان گفت فیلم خوبی است. زیرا فیلم توانسته است زبان مشترکی برای نمایندگانی از سراسر دنیا ایجاد کند.

فرم یادآور است

مسعود امینی تیرانی نیز در کارگاه «فرم ما را نجات می‌دهد: یادداشت های یک فیلمبردار» بیان کرد: انسان همواره در طور تاریخ تلاش کرده است تا زمان را به نحوی ملموس و عینی ثبت و ضبط کند. احتمالاً ما وقتی درباره فرم صحبت می‌کنیم، فرم را یادآوری چیزی یا واقعه ای از درباره خود می‌دانیم. فیلم و سینما نیز از این منظر صرفاً یک قصه نیست. بلکه فرمی هم دارد که به فیلمنامه‌اش اضافه می‌شود و آن را سر و شکل می‌دهد.  

وی افزود: فیلمساز باید اینطور بیندیشد که فرم معنا ندارد. بلکه به ما یادآوری می‌کند که چطور با یک موضوع برخورد کنیم. انتخاب و مسیر درست ما با فرم نظیر برخورد با یک معماری و فضا است. چراکه هنگام ورود به یک بنای تاریخی مثل تخت جمشید معمولا در نگاه اول به معنای آن نمی‌اندیشیم. بلکه وارد اتمسفری شده‌ایم که به لحاظ هارمونی خود را به ما تحمیل می‌کند.

این فیلمبردار عنوان کرد: همین برخورد را باید نسبت به فرم در سینما داشت. در وهله اول نباید هنگام انتخاب فرم به معنای برخواسته از آن فکر کرد. البته در ادامه نیز می توان معانی را به آن اضافه کرد.

وی در بخش دیگری از این کارگاه توضیح داد: به عنوان فیلمبردار نمی‌توانید در پس معناها قرار بگیرید. اگر قرار باشد قبل از عکاسی و فیلمبرداری به معانی مشخصی فکر کنیم، شاید دیگر ضرورت این کار زیر سؤال برود.

امینی تیرانی در پاسخ به اینکه چطور ما متوجه باشیم که به فرم دلخواه خود در اثر نزدیک شده‌ایم یا نه، بیان کرد: باید به این سؤال فکر کنیم که آیا فیلم ما شبیه به هنرهای تجسمی می‌شود یا نه؟ برای رسیدن به این نتیجه‌گیری چند قاعده وجود دارد. در برخورد با فیلمنامه باید از خود پرسید بدون قصه در فیلمنامه چه چیزی می‌بینیم؟ شخصیت‌ها در فیلم چه موقعیت و چهره‌ای دارند؟ فاصله دوربین با آن‌ها، حالات و میزان نور آن‌ها باید چطور و چقدر باشد؟ اگر قرار باشد از آن‌ها عکاسی و نقاشی کنیم چگونه هستند؟ اگر از رویداد، زمان را سلب کنیم، چگونه می‌توان آن را دید و بازنمایی کرد که این سؤال خود پیشنهاداتی به ما می‌دهد.

تصمیم تدوینی کات زدن

عماد خدابخش نیز در سومین کارگاه سری آخر کارگاه‌های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با عنوان «تدونی: چطور کات نزنیم؟» بیان کرد: تدوین گاهی امری ساده و بدیهی به نظر می‌رسد. کات نوعی از انتقال تصویر و متداول‌ترین آن است. اما درباره این که چقدر جلوگیری از کات به سامان دادن به اثر کمک می‌کند، صحبت می‌کنیم.

وی افزود: تدوینگر باید در ابتدا خود را جای مخاطب قرار دهد. اطلاعات خود از فیلمنامه و گفت‌و‌گویش با کارگردان را کنار بگذارد و براساس روایتی که پیش می‌رود تصمیم بگیرد. این که چه احساسی در چه لحظه‌ای به تماشاگر منتقل می‌شود؟ برای مثال اطلاعاتی که او از صدای جاری بودن آب در درجه اول دریافت می‌کند، چیست؟ تماشاگر در هر لحظه از فیلم و پله پله به موقعیت متفاوتی می‌رسد. فیلمساز برای هر پلان باید دلیلی داشته باشد.

این تدوینگر عنوان کرد: مهمترین عنصر ارتباط تماشاگر با کاراکترها از طریق چشم‌های آن‌هاست. چشم ها هدایتگرند بنابراین به همین دلیل گفته می‌شود هنگام پلک زدن بازیگر نباید کات زد. زیرا به لحاظ حسی برای تماشاگر پرش ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه در دکوپاژ چطور به کمترین کات خوردن بیندیشیم لزوماً نه خوب است نه بد. زیرا ممکن است فیلم نیاز به برش در تدوین داشته باشد یا نه؟ اما این تصمیم که پلان به یک پلان دیگر برش بخورد یک تصمیم تدوینی است و لزوماً نباید از هر پلان گرفته شده در تدوین استفاده کرد.

کارگاه‌های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به همت انجمن سینمای جوانان ایران(دفتر گرگان) به مدیریت مهدی صاحبدل برگزار می‌شود. مدیریت آموزشی این رویداد نیز برعهده سعید پوراسماعیلی است.

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا(ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیمه اول اسفند 99 در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

125 اثر به چهارمین جشنواره فیلم ایثار راه پیدا کرد

هیأت داوران چهارمین جشنواره فیلم ایثار از میان آثار متقاضی حضور در این رویداد، تعداد 125 اثر را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد.

هیأت داوران چهارمین جشنواره فیلم ایثار متشکل از مهدی فجری، مهدی آذرپندار، محمدرضا وطن‌دوست، مرجان ریاحی و مریم رستمی از میان 908 اثر متقاضی حضور در این دوره جشنواره، تعداد 125 اثر را برای حضور در چهارمین جشنواره فیلم ایثار انتخاب کرد.

بر این اساس، 8 فیلم برای حضور در بخش کوتاه داستانی (120 ثانیه ای)، 7 اثر برای حضور در بخش پویانمایی، 28 اثر برای حضور در بخش داستانی کوتاه و حجاب و عفاف، 51 اثر برای حضور در بخش مستند بلند، 9 اثر برای حضور در بخش مستند کوتاه و 22 اثر برای حضور در بخش نماهنگ چهارمین جشنواره فیلم ایثار انتخاب شد.

چهارمین جشنواره فیلم ایثار با دبیری سیدمرتضی حسینی مدیرکل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در آستانه روز شهید در اسفند سال 99 برگزار می‌شود.

شورای پروانه ساخت سینمایی برای 6 فیلمنامه پروانه ساخت صادر کرد

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فیلم سینما سینمای ایران فیلم سینما سینمای ایران چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی چهارمین جشنواره فیلم ایثار اثر برای حضور در بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری

به گزارش "ورزش سه"، پس از روی کار آمدن محرم نویدکیا، وضعیت مس رفسنجان از این رو به آن رو شده و پس از کسب نتایج موفقیت‌آمیز در لیگ برتر، این تیم دو روز قبل و در جام حذفی نیز موفق شد با غلبه بر پیکان در ضربات پنالتی، راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات شود.

طی یازده دیداری که نویدکیا روی نیمکت مس نشسته است، این تیم شکستی را متحمل نشده و با کسب چهار پیروزی و هفت تساوی (یک بازی پیروزی در ضربات پنالتی) توانسته است وضعیت رفسنجانی‌ها را سر و سامان ببخشد و در جام حذفی نیز به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته‌اند.

اما دست‌بند محرم نویدکیا در هفته‌های اخیر به سوژه مورد توجه صفحات مجازی خصوصا هواداران سپاهان و مس رفسنجان تبدیل شده است. جایی که سرمربی مسی‌ها هم در دوره‌های قبلی مربیگری خود و هم در مقطع فعلی با یک دستبند خاص در مسابقات حضور پیدا کرده است.

حالا مشخص شده است که دستبند نویدکیا، ساخته دست دخترش بوده و سرمربی مس نیز به او قول داده است که همواره این دستبند را به همراه داشته و به همین دلیل است که محرم همواره با این دستبند در مسابقات مختلف حضور پیدا می‌کند و آن را در هیچ شرایطی از خودش دور نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • جسد جوان پلدختری در کنار سیمره پیدا شد
  • بیمه البرز، حامی چهل و چهارمین دوره جام جهان پهلوان تختی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی