Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پایگاه خبری عربی از توافق با جنبش حماس برای بازگشت رهبران جریان «محمد دحلان» به نوار غزه و آغاز فعالیت‌های انتخاباتی آنها خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «دیمیتری دلیانی» از رهبران جریان «اصلاحات دموکراتیک در جنبش فتح» فلسطین به ریاست «محمد دحلان» از توافق میان این جریان جدا شده از جنبش فتح و جنبش حماس با هدف بازگشت شماری از رهبران این جریان به نوار غزه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفتگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱» گفت: بازگشت شماری از رهبران این جریان به محل تولدشان، امری کاملا طبیعی است. توافق‌های زیاد و متعددی میان ما و رهبری جنبش حماس وجود دارد که به چند سال پیش باز می‌گردد و هدف از آن خدمت به ملت تحت محاصره ما در نوار غزه و کاهش درد و رنج آن‌ها است.

دلیانی افزود: این توافق‌ها و تفاهم‌ها در زمینه‌های دیگری نیز حاصل شده که بازگشت رهبران جریان اصلاحات دموکراتیک در جنبش فتح به منازلشان در نوار غزه از جمله آنهاست و این امر کاملا طبیعی است که تاکنون به تاخیر افتاده است.

وی با اشاره به روابط حسنه این جریان با جنبش حماس که مسئول اداره نوار غزه است، تصریح کرد که شمار زیادی از رهبران این جریان که تعداد آن‌ها به ۱۵ نفر می‌رسد، به نوار غزه باز خواهند گشت و مقدمات این امر در حال انجام است. امری که زمان‌بر است.

این رهبر جریان دحلان افزود که آن دسته از رهبرانی که اهل غزه هستند، طی یک ماه آینده به نوار غزه باز خواهند گشت و کار‌ها را برای شرکت در انتخابات آتی فلسطین آغاز خواهند کرد.

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به موضوع بازگشت برخی رهبران جنبش فتح به غزه گفت که غزه همواره ثابت کرده که برای فعالیت سیاسی از سوی همه طرف‌ها آماده است و سرویس‌های دولتی در غزه بستر‌ها و فضا‌های لازم رابرای فعالیت‌های آزاد سیاسی فراهم می‌کنند.

وی در گفتگو با «عربی ۲۱» توضیح داد: حماس در نوار غزه فضا و بستر لازم برای آغاز فرآیند انتخابات با شفافیت و ایجاد فرصت‌های برابر را ایجاد می‌کند و آماده نشان دادن انعطاف کامل و لازم برای بسترسازی مناسب برای انتخابات است. زیرا انتخابات یک فرایند ملی است که با هدف رفع شکاف‌ها و سازماندهی داخلی فلسطین برگزار می‌شود.

این درحالی است که شب گذشته، از طریق گذرگاه «رفح»، «عبدالحکیم عوض» از رهبران جریان دحلان، مسئول کمیسارای انتخابات در این جریان و مدیر کل سابق شبکه «الکوفیه» وارد نوار غزه شد.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اواخر دی‌ماه گذشته، موعد برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاستی و شورای ملی را تعیین کرد و طی حکمی، اعلام شد که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای (۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی را ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

دبیران کل گروه‌های فلسطینی، سپتامبر گذشته، طی نشستی در استانبول ترکیه درباره برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات پیاپی (پارلمانی، ریاست جمهوری و مجلس ملی) توافق کردند. در صورت برگزاری انتخابات سه‌گانه مذکور در موعد اعلام شده، این انتخابات برای اولین بار بعد از بیش از یک دهه برگزار خواهد شد.

آخرین بار که فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی انتخابات ریاستی و پارلمانی برگزار کردند، به ترتیب سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بود که با پیروزی جنبش حماس، جنبش فتح به ریاست محمود عباس آن را به رسمیت نشناخت.

چندی پیش پایگاه خبری «امارات لیکس» از فشار امارات برای تحمیل «محمد دحلان» عضو جدا شده جنبش فتح فلسطین و نزدیک به «محمد بن زاید»، ولی عهد ابوظبی بر انتخابات سراسری فلسطین خبر داد و اعلام کرد که ابوظبی تحرکات سیاسی گسترده‌ای را برای تحمیل دحلان بر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و جنبش فتح راه انداخته است و بر او فشار آورده تا تمام اتهام‌های دحلان را لغو کند.

امارات لیکس گفت: ابوظبی در تلاش است دحلان را مجدداً به جبهه سیاسی وارد کند تا در چارچوب قانونی و نهادی فتح و نهاد‌های مرجع آن کار کند و این اتفاق قبل از برگزاری انتخابات (مجلس قانونگذاری فلسطین در ۲۲ ماه می‌و ریاستی در ۳۱ ژوئیه) انجام شود.

به گفته منابع مذکور تحرکات امارات با همکاری مشترک اردن و مصر از رهبران سابق جنبش فتح در مقابله با حماس انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی محمد دحلان فلسطین فتح نوار غزه رهبران جریان نوار غزه جنبش حماس جنبش فتح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۲۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت دفاع تایوان مدعی شد که پس از خروج آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از چین و بازگشت به واشنگتن، پکن تحرکات نظامی خود را حوالی جزیره تایوان از سر گرفته است.

وزارت دفاع تایوان مدعی شد که چین امروز با ۲۲ هواپیمای نظامی از جمله جنگنده‌های سوخو-۳۰ حوالی تنگه تایوان تردد داشته و ۱۲ فروند از این جنگنده‌ها نیز از «خط میانه» عبور کرده‌اند.

این خط فرضی زمانی مرز غیررسمی بین چین و تایوان محسوب می‌شد که هیچکدام از طرفین حق عبور از آن را نداشتند اما نیروی هوایی چین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز جدایی‌طلبان تایوان، تردد نظامی از این منطقه را تشدید کرده است. چین تاکید کرده است که این خط فرضی را به رسمیت نمی‌شناسد.

آمریکا به‌رغم اینکه با جزیره تایوان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره محسوب می‌شود. بلینکن در سفر به چین بدون اشاره به تبادل تسلیحاتی بین واشنگتن و تایوان، مدعی شد که حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، «اهمیت حیاتی» دارد!

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و هرگونه روابط سیاسی سطح بالای سایر کشورها با این جزیره خودمختار به ویژه فروش سلاح از واشنگتن به آن را نقض اصل «چین واحد» تلقی می‌کند. «لای چینگ‌ته» رییس تازه‌منتخب جزیره تایوان، ۲۰ ماه مه در انتخابات پیروز شد. پکن این فرد را عنصری جدایی‌طلب و خطرناک توصیف کرده است.

کد خبر 6089788

دیگر خبرها

  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • دیدار یحیی السنوار با نیروهای مقاومت در خیابان‌های غزه
  • بیانیه مشترک آمریکا و 17 کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین
  • مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
  • بازدید السنوار از میدان های جنگ
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه