Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@02:27:45 GMT

دسترسی 96 درصد جمعیت روستایی قم به آب سالم و بهداشتی

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۳۰۲۵

دسترسی 96 درصد جمعیت روستایی قم به آب سالم و بهداشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی جان صادق پور در جلسه شورای اطلاع رسانی استان که به ریاست دکتر سلیمان پور معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم در سالن کرامت استانداری برگزار شد در سخنانی به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در صنعت آب و فاضلاب کشور پرداخت و گفت: قبل از انقلاب در تعدادی محدودی از روستاها به صورت سنتی و  ابتدایی اقداماتی در زمینه تأمین  آب به صورت لوله‌کشی انجام شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه پس از تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام راحل(ره) در سال 58 شاهد حرکت شتابان در حوزه آبرسانی در روستاها بودیم، اظهار کرد: در همین راستا به بیشتر روستاهای بالای 20 خانوار تا زمان  تشکیل شرکت‌های آبفای روستایی در سال 76 آبرسانی صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عدم وجود نظام بهره‌برداری لازم و در نتیجه استهلاک زودتر پروژه‌ها را تا پیش از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: بر همین اساس شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی با رویکرد مطالعه، طراحی و اجرا در نظام بهره‌برداری وابسته به جهاد سازندگی در اوایل سال 76 تشکیل شد که ارتقای کمی و کیفی و ساماندهی خدمات آب و فاضلاب به دنبال داشت.

وی با اشاره به الحاق شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی به وزارت نیرو در سال 82 اظهار داشت: همین امر موجب پشتیبانی فنی و مدیریتی بسیار قوی از نظر کمی، کیفی، پشتیبانی، تدارکاتی، فناوری و تکنولوژی در آبرسانی به روستاها شد که ارتقای قابل توجه استانداردهای مرتبط در مقیاس ملی و بین‌المللی به همراه داشت.

دکتر صادق پور یادآور شد: در پایان سال 98 با یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری بدون شک شاهد هم‌افزایی و استفاده از امکانات، تکنولوژی و استعدادهای مشترک خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ارائه خدمات تأمین آب و دفع بهداشتی فاضلاب به شهرها عمدتاً توسط سازمانی وابسته به شهرداری‌ها صورت می‌گرفت که از نظر کمی و کیفی با وضعیت بسیار نامطلوب مواجه بود، گفت: در سال 69 با تصویب قانون تشکیل آب و فاضلاب شهری شاهد جهش و تحولات بسیار ارزشمندی در این حوزه بودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: با وجود افزایش جمعیت  و سنگ‌اندازی‌های فراوان خوشبختانه شاهد رشد قابل توجه شاخص‌ها و سطح دسترسی خدمات زیر بنایی از جمله آبرسانی بعد از انقلاب هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد جمعیت شهری استان قم از آب با کیفیت قابل قبول و دارای استانداردهای ملی و بین‌المللی برخوردار هستند گفت: 50 درصد شهر قم نیز شبکه فاضلاب اجرا شده است که در حال حاضر 40 درصد از جمعیت شهر تحت پوشش خدمات دفع بهداشتی فاضلاب قرار دارند.

دکتر صادق پور همچنین به مقایسه دسترسی جمعیت شهر قم به آب سالم و بهداشتی با میانگین‌های کشوری و بین‌المللی پرداخت و اظهار کرد: در حالی که 85 درصد جمعیت شهری جهان و 99.9 درصد جمعیت شهری کشور زیرپوشش شبکه آبرسانی هستند این عدد در قم 100درصد است.

وی با اشاره به بهره مندی 53 درصد جمعیت روستایی جهان از شبکه آبرسانی خاطرنشان کرد: این میزان در کشور 82.5 درصد و در استان قم 96 درصد است که بسیار بالاتر از میانگین جهانی و کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه منابع تأمین آب شهر قم تنها از 20 حلقه چاه در بستر رودخانه با کیفیت بسیار پایین بود، ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحث آبرسانی به شهر قم مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفت و در حال حاضر 4 منابع تأمین آب در اختیار داریم که شاهد رشد چشمگیری در افزایش کیفیت آب در شهر هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش روستایی نیز 78 حلقه چاه در مدار بهره‌برداری داریم گفت: در حالی که پیش از انقلاب در بخش روستایی هیچ مخزن ذخیره‌ای نداشتیم در حال حاضر 50 هزار متر مکعب مخزن ذخیره در این حوزه داریم.

دکتر صادق پور همچنین از احداث 4 تصفیه‌خانه آب، 6 تصفیه‌خانه فاضلاب و 27ایستگاه پمپاژ پس از پیروزی انقلاب در استان خبر داد و یادآور شد: تعداد مخازن ذخیره شهر قم پس از انقلاب 11 برابر شده و حجم ذخیره این مخازن نیز 25 برابر شده است.

وی با بیان اینکه طول شبکه آبرسانی نیز  از 300 کیلومتر به 2 هزار و 257 کیلومتر رسیده است، اذعان داشت: در روستاها نیز پس از انقلاب 583 کیلومتر شبکه آبرسانی و 556 کیلومتر نیز خطوط انتقال آب اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه صیانت از حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: در این حوزه با راه‌اندازی سامانه 122،  پاسخگویی به تماسهای مشترکین در حوزه آب و فاضلاب به صورت 24 ساعته صورت می‌گیرد که در سال بیش از 280 هزار تماس از سوی مشترکین با این مرکز برقرار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب در بخش انرژی‌های تجدید پذیر نیز در کنار وظیفه ذاتی خود توجه ویژه‌ای داشته است، اظهار داشت: احداث دو نیروگاه برقابی و 4 نیروگاه خورشیدی در همین راستا بوده که در حال حاضر در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

 صادق پور شرکت آب و فاضلاب را در زمینه تحقیقات، پژوهش و توجه به تکنولوژی‌های صنعت فاضلاب در کشور جزو شرکت‌های شاخص معرفی و خاطرنشان کرد: در همین راستا برخی از تجهیزاتی که در انحصار آن در دست شرکت‌های اروپایی بود توسط متخصصان استان با همکاری شرکت آب و فاضلاب تولید شد و نیازمندی صنعت آب و فاضلاب کشور را در این حوزه تأمین و وابستگی 100 درصدی ما را به خارج قطع کرد.

وی در پایان به اقدامات انجام شده در حوزه پایداری خدمات در دوران کرونا اشاره و تاکید کرد: مجموعه آب و فاضلاب استان در بحث کرونا پا به پای دانشگاه علوم پزشکی به صورت 24 ساعته آب تلاش کرد تا آبرسانی با کیفیت بالاتر و رعایت پروتکل‌ها به شهروندان انجام شود که مشکلی نیز در این زمینه نداشتیم.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: قم آب فاضلاب دهه فجر آبرسانی به روستاها شورای اطلاع رسانی معاون استاندار سلیمان پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم شرکت های آب و فاضلاب روستایی شبکه آبرسانی بهره برداری حال حاضر درصد جمعیت جمعیت شهر صادق پور شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۳۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه با اشاره به هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای ۱۳۰۰ پروژه عمرانی گفت: با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، امیرحمزه خزایی امروز _ یکشنبه شانزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران طرح آبرسانی به روستاها دارای تنش آبی را از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی بسیج سازندگی در استان طی دو سال گذشته دانست و اظهار کرد: در این راستا قرارگاه امام حسن (ع) احداث هفت مجتمع آبرسانی در راستای آبرسانی به بیش از ۹۰ روستا را عهده‌دار است.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه‌های آبرسانی روستایی، افزود: در تلاش هستیم طی یک تا دو ماه آینده پروژه‌ها احداث شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: احداث ۵۱ مخزن، ۱۵ ایستگاه پمپاژ و ۱۹۳ کیلومتر خط انتقال از جمله اقدامات صورت گرفته قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در قراردادی ۳۰ ماهه با شرکت آب و فاضلاب استان برای آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی بوده است.

خزایی از احداث ۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد با مشارکت کمیته امداد و بنیان مسکن خبر داد و تصریح کرد: آسفالت ۳۰ کیلومتر راه‌روستایی؛ ۶۴ هزار مترمربع ایزوگام برای منازل محرومان روستایی، مساجد و غسالخانه و همچنین احداث و مرمت بیش از یک‌هزار و ۳۴۱ مورد غسالخانه، منزل نیازمندان و مساجد از جمله خدمات بسیج سازندگی طی این دو سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای یک‌هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی طی دو سال گذشته، گفت: افتخار می‌کنیم در کنار حمایت از دولت قدمی برای مردم برداریم و با شعار خدمت‌گذاری بی‌منت در خدمت مردم هستیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه گفت: توزیع بیش از ۷۵۰ هزار بسته معیشتی، ۵۶ هزار بسته آموزشی، کمک‌آموزشی و لوازم‌التحریر، توزیع بیش از ۲۵۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان جامعه هدف، کمک به آزادسازی ۱۷۰۰ زندانی مالی، ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰۰ جوان جویای کار و توزیع بیش از ۹۰۰۰ متر فرش جاده‌ای در مساجد روستایی انجام شده است.

خزایی با اشاره به برنامه‌های بسیج سازندگی استان برای اوقات فراغت تحصیلی دانش‌آموزان، گفت: دانش‌آموزان با مراجعه به گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در شهرستان‌ها در گروه‌های جهادی در بحث خدمات‌رسانی شرکت کنند.

کد خبر 750663

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شود
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شوند
  • پیشرفت ۹۵درصدی پروژه آبرسانی به جوانرود باهدف کاهش تنش آبی این شهرستان
  • آبرسانی به ۵۱۱ روستای فاقد آب شُرب سالم در کرمانشاه ظرف ۳ سال