Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@11:50:28 GMT

نفت اوپک به 61 دلار نزدیک شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۵۳۴۰

نفت اوپک به 61 دلار نزدیک شد

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام،اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز جمعه (24 بهمن) با 23 سنت افزایش 60.77 دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز پنج شنبه (23 بهمن) 60.54 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

 به این ترتیب بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال این قیمت بالاترین قیمت این نوع نفت در بیش از یک سال گذشته نیز به شمار می رود.

سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه 2020، بیش از یک سال پیش، به ۷۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

* بازارهای جهانی در هفته‌ گذشت

بازارهای نفت هفته گذشته را به علت کاهش عرضه تولیدکنندگان مهم نفت و امید به اجرای محرک های اقتصادی بیشتر آمریکا که تقاضا برای نفت را بالا می برد، با قیمت بالای 60 دلار در هر بشکه شروع کردند.

هوآی لی، اقتصاددان ارشد بانک OCBC گفت عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، هفته گذشته با تغییر ندادن قیمت نفت فروشی به آسیا علی رغم انتظار برای یک کاهش تولید اندک، یک «سیگنال بسیار افزایشی» به بازار داد.

بیشتر بخوانید: عربستان قیمت فروش نفت به آسیا در ماه مارس را تغییر نداد

به دنبال کاهش ذخایر نفت آمریکا روند افزایشی قیمت نفت همچنان ادامه داشت و نفت از 61 دلار در هر بشکه هم بیشتر شد.

آمارهای امریکن پترولیوم نشان داد، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 5 فوریه 3.5 میلیون بشکه کاهش یافت و به 474.1 میلیون بشکه رسید.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت نفت به بالای 60 دلار

قیمت نفت به بالای 61 دلار رسید

بازار با نفت بالای 62 دلار بسته شد/ افزایش 5 درصدی قیمت نفت در هفته گذشته

در نهایت بازارهای جهانی با قیمت نفت برنت 62.43 دلار در هر بشکه بسته شد و قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بیش از 2 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسید.

هر بشکه نفت برنت 62.43 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا 59.47 دلار فروخته شد.

نفت برنت به 62.83 دلار، بالاترین قیمت از 22 ژانویه 2020 و نفت خام آمریکا به 59.82 دلار، بالاترین رقم از 9 ژانویه 2020 نیز رسیده بودند.

نفت برنت طی هفته گذشته 5.3 درصد و نفت خام آمریکا  4.7 درصد افزایش ارزش را ثبت کردند.

* تاثیر اقدامات اوپک بر بازار نفت

دبیرکل اوپک هفته گذشته گفته بود، این سازمان در سال 2020 با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، از عرضه حدود 1.3 میلیارد بشکه نفت به بازارهای جهانی خودداری کرده است.

در واقع، مداخله اوپک پلاس در بازار عرضه جهانی نفت، برای تغییر روند کاهش قیمت بسیار مهم بود و بار دیگر اوپک را در میانه افزایش تولید نفت شیل به عامل تاثیرگذار در بازارهای نفت تبدیل کرد.

به گزارش فارس، هرچه می گذرد اثر اقدام اوپک بر بازار نفت و متعادل ساختن آن بیش از بیش روشن می شود و کارشناسان بیشتری به آن اذعان می کنند.

لاچلان شاو، رئیس بخش تحقیقات بانک ملی استرالیا گفت: «این استراتژی خیلی واضح است. اوپک و هم پیمانانش توافق به راه انداختند که مازاد ذخایر جهانی را در سال 2021 به حالت عادی درمی‌آورد. آنها در مسیر درستی قرار دارند.»

* نفت ایران در بهمن ماه بالای 54 دلار

اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: ایران در ژانویه 2021 برابر با بهمن 99 روزانه 2 میلیون و 84 هزار بشکه نفت تولید کرده و قیمت هر بشکه نفت کشور با افزایش 5 دلاری به 54.38 دلار رسیده است.(جزئیات بیشتر)

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژانویه با 5 دلار و 21 سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 54.38 دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه  دسامبر 49.17 دلار در هر بشکه بوده است.(جزئیات بیشتر)

بر اساس این گزارش، تولید نفت 13 کشور عضو این سازمان در ماه ژانویه 2021 (بهمن 99) 25 میلیون و 496 هزار بشکه در روز عنوان شده است که افزایش روزانه 181 هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه دسامبر را نشان می‌دهد. اوپک در ماه دسامبر روزانه 25 میلیون و 315 هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* هندی ها 25 درصد رشد تقاضای انرژی در جهان را بر دوش خواهند کشید

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)طی گزارشی اعلام کرد هند در دو دهه آینده، اصلی‌ترین عامل افزایش تقاضا برای انرژی در جهان خواهد بود و 25 درصد رشد تقاضا برای انرژی در جهان را به دوش خواهد کشید.

بر اساس این گزارش، این کشور  تا سال 2030 از اتحادیه اروپا به عنوان سومین مصرف کننده انرژی در جهان پیش خواهد گرفت.

همچنین، هند پس از چین و آمریکا تا سال 2030 به سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش فارس، هند زمانی و پس از چین دومین خریدار نفت ایران بود، اما از اواسط سال 2019 و به خاطر فشار آمریکا خرید نفت از کشورمان را متوقف کرده است.

این کشور امیدوار است که در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» بتواند نفت بیشتری از ایران وارد کند.

* IMF: افزایش تولید نفت روسیه

صندوق بین المللی پول در گزارشی نوشت که انتظار دارد به محض پایان یافتن توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تولید نفت روسیه به سرعت افزایش یابد، ضمن اینکه نسبت به سرمایه گذاری این کشور در بخش نفت برای ادامه تولید کنونی اصرار دارد

 در مورد تولید نفت روسیه اعلام کرد: «نگه داشتن تولید نفت در سطح کنونی به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز خواهد داشت. قیمت تمام شده سربه سر، برای نفت روسیه به هر بشکه 30 تا 40 دلار نزدیک است.»

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2020  در روز 22 آوریل (سوم اردیبهشت 99) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 برابر با 50.78 دلار در هر بشکه در 5 ژانویه ثبت شده است.

* قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 12 فوریه 2021 یعنی جمعه 24 بهمن، 60.32 دلار در هر بشکه فروخته شد.

این نوع نفت به طور متوسط در ماه ژانویه 54.38 دلار به ازای هر بشکه و تا این زمان از ماه فوریه 58.84 دلار در هر بشکه معامله شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: اوپک اوپک پلاس سبدنفتی اوپک خبر خوب نفت قیمت نفت عربستان روسیه صندوق بین المللی پول آژانس بین المللی انرژی تولید نفت ایران قیمت نفت ایران قیمت سبد نفتی اوپک سبد نفتی اوپک دلار در هر بشکه بالاترین قیمت انرژی در جهان اوپک در سال هفته گذشته هزار بشکه تولید نفت نفت روسیه فروخته شد بشکه نفت قیمت نفت نفت برنت نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۵۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در سومین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار همراه شد. افزایش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بود و تنها قطعه‌ای را که در کانال بالاتر نشاند، سکه امامی بود.

مهار بازار طلا مقطعی است؟

کارشناسان اقتصادی شکل‌گیری هر روندی در بازار طلا را متاثر از نوسانات قیمت دلار می‌دانند. با وجود اینکه سیاست‌گذار همواره درصدد ایجاد چارچوب قیمتی مشخصی برای دلار است، اما تحلیلگران اقتصادی اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند و و معتقدند قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با وجود این، آنها می‌گویند نباید انتظار رشد عجیب و غریبی در قیمت طلای داخلی طی هفته‌های آینده داشته باشیم.

توصیه کارشناسان اقتصادی به خریداران بازار فلز زرد خرید‌های پلکانی و ممانعت از نقطه‌زنی است.

گفتنی است اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۲ دلاری معامله می‌شود و کاهش نزدیک به ۶ دلاری دارد. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۴ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار تومانی معامله شد و رشد ۴۹۰ تومانی نسبت به روز گذشته داشته است.

سکه امامی میلیونی رشد کرد

قیمت سکه امامی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با رشد یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومانی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد و روی رقم ۴۱ میلیون و ۶۸۹ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه بهار با افزایش ۶۹۵ هزار تومانی با رقم ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی بسته شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت ربع‌سکه نیم میلیون تومان گران شد و با رقم ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه گرمی روز دوشنبه ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا ۵۰۰ هزار تومان گران شد

قیمت طلا در سومین روز معاملاتی هفته افزایشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۵۶۱ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۵۷ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۱۱ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز دوشنبه در تمام قطعات افزایش داشت. حباب سکه امامی ۷۷۱ هزار تومان، سکه بهار ۸۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۶ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۴۹ هزار تومان و سکه گرمی ۱۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد.


دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو