Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین احمدی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش کارشناس تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره آسیب‌ها و مشکلات کنکور، اظهار کرد: کنکور از ۱۰ سال قبل از انقلاب تاکنون یک معضل اجتماعی است که هم سرخوردگی تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان را به دنبال داشته و هم به یک بی عدالتی در جامعه منتهی شده است که این بی‌عدالتی ناشی از مدارس پولی و غیر انتفاعی در آموزش و پرورش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: اکثر ۱۰۰۰ نفر اول کنکور که رتبه‌های یک تا ۱۰۰۰ را آوردند یا از مدارس تیزهوشان یا مدارس غیرانتفاعی هستند و سهم استان‌های محروم هم خیلی کمتر از این‌هاست و این موضوع منجر به بی عدالتی شده است.

احمدی در خصوص برخی از رشته‌ها که به دلیل کنکور مورد بی مهری قرار گرفته‌اند، گفت: در رشته‌ تجربی حدود ۶۵۰ هزار نفر، در ریاضی حدود ۲۵۰ هزار نفر و در انسانی هم حدود ۲۵۰ هزار نفر و فنی ۲۵ هزار نفر در طول این دو یا سه سال داوطلب داشتیم؛ بنابراین رشته‌های فنی و علوم انسانی ما در این وسط ضربه خورده است؛ علوم انسانی با توجه به اینکه سازنده افکار جامعه و مبنای جهت‌گیری فرهنگی ـ اعتقادی جامعه است بسیار مورد بی مهری قرار گرفته است.

کارشناس آموزش و پرورش، مراکز و مؤسسات کنکوری را مانع حذف کنکور دانست و بیان کرد: سودهایی که بنگاه‌های نشر کتاب از کنکور می‌برند به صورتی است که گردش مالی این‌ها سالانه چندصد میلیارد پیش بینی می‌شود، بنابراین اینها موانعی است که اجازه نمی‌دهد روش کنکور تغییر پیدا کند؛ چون اگر این اتفاق بیفتد اینها از سود آوری می‌افتند.

وی اضافه کرد: متأسفانه صدا و سیما هم در این مورد همکاری نمی‌کند و مرتبا کتاب‌ها و مؤسسات را تبلیغ می‌کند که همین مسأله اجازه از رونق افتادن این مؤسسات را نمی‌دهد و خانواده ها هم با امید و اعتماد هزینه می‌کنند؛ از آنجایی که رشته‌های خوب هم ظرفیت کمی دارند این بچه‌ها وقتی نمی‌توانند قبول شوند دچار یأس و ناامیدی می‌شوند که نمونه‌هایش هم در جامعه می‌بینید که منجر به خودکشی و افسردگی شده است.

احمدی خود را مخالف صد درصد کنکور دانست و اظهار کرد: بنده با کنکور مخالفم و به نظرم هیچکس هم موافق نیست، البته عده‌ای هم هستند که دوست دارند در دانشگاه‌های مطرح درس بخوانند و رقابت بین این افراد وجود دارد اما راه حل این نیست که ما بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا این رقابت هرساله ادامه پیدا کند؛ مجلس و شورای عالی ‌انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش، وظیفه دارند که راه چاره‌ای برای این قضیه بیندیشند.

کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: راه حل این است که نمره کنکور یک ملاک باشد و نمره های سه سال آخر مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود که کدام دانش‌آموز دنبال علم و دانش بوده و همچنین یک مصاحبه‌ای از رشته‌های برتر انجام گیرد؛ یعنی فردی که مثلا رشته حقوق قبول می‌شود آیا همین که رتبه آورده کافی است؟یا اینکه یک شخصیت حقوقی هم این فرد دارد؟ اگر تمامی اینها ملاک قرار بگیرد، آنوقت مشخص می‌شود که فرد فقط با کنکور و خواندن کتاب‌ها در یک سال آخر دوره متوسطه، دانشجوی آن دانشگاه نشده است بلکه تمام فاکتورهای لازم را داشته است‌.

وی بیان کرد: البته خود تحصیلات دانشگاهی بد نیست و پسندیده است اما نکته انحرافی غلط اینجاست که ما انتظار داشته باشیم فرد از علاقه خودش دست بکشد و به یکسری ملاک‌ها و معیارهایی که اجتماع برایش تعیین کرده، دست پیدا کند.

وی اشتباه دیگر را در سیستم آموزشی پشت میزی نشینی دانست و ادامه داد: از قدیم که سیستم بروکراسی اداری به تدریج شکل گرفت و منجر به ایجاد دانشگاه شد، برخی انتظار دارند فرد به محض ورود به دانشگاه، دیگر نباید اهل کار و حرفه‌ دیگری باشد و انتظار پشت میز نشینی دارند که خود این مسأله، مشکلی دیگر است. بنابراین اینکه فرد استعدادش را نادیده بگیرد و اینکه به خاطر تحصیلاتش از کارهای حرفه‌ای و مهارتی‌ دست بکشد، اشتباه است.

وی اضافه کرد: البته نگاه پشت میز نشینی تا حدودی در دانشگاه‌ها اصلاح شده و افراد زیادی به سمت کارهای حرفه‌ای رفته‌اند اما متأسفانه فرهنگ دیر اصلاح می‌شود، پس برای اینکه فرهنگ خوب در این زمینه به وجود آید کمی زمان می‌برد اما با این اقبالی که نسبت به رشته‌های حرفه‌ای و عملی حادث شده، در حال حاضر تا حدودی نشانه‌های بهبود را می‌بینیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین احمدی کارشناس آموزش و پرورش کنکور تعلیم و تربیت آموزش و پرورش درس خواندن پشت میزنشینی آموزش و پرورش هزار نفر رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۵۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد «خشتانه» در واحد یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مسئول برگزاری رویداد خشتانه گفت: نخستین جشنواره معماری در دانشکده هنر و معماری واحد یزد درحال برگزاری است که یکی از این برنامه‌ها، برگزاری رویداد خشتانه بود.   دکتر فهیمه السادات میرجلیلی اظهار داشت: این رویدادعلمی دانشجویی همزمان با هفته بزرگ داشت معماری به همت انجمن علمی معماری (مهرازان) دانشکده هنر و معماری دانشگاه برگزار شد.   دکتر میرجلیلی در ادامه تصریح کرد: رویداد خشتانه می‌تواند علاوه بر تجربه ساخت عناصر معماری در قالب کوچک؛ دانشجویان علاقه‌مند با انجام کار‌های تیمی که یکی ازنیاز‌های رشته‌ی معماری می‌باشد آشنا شوند.    وی هدف این رویداد را انجام کار تیمی دانشجویی با مواد و مصالح جذاب (خشت‌های کوچک و ملات) عنوان کرد که با حضور ۱۵ نفر؛ در قالب سه گروه تیمی به رقابت پرداختند.    گفتنی است: نخستین دوره جشنواره معماری دانشگاه آزاد یزد همراه با اجرای برنامه‌های متنوعی همچون برگزاری سمینار‌های علمی با حضور اساتید صاحب نظر؛ بازدید از بافت تاریخی یزد و برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی متناسب با رشته مهندسی معماری است.

دیگر خبرها

  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی مشهد از گردشگران سلامت در ۱۴۰۲
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • کمک ۱۳ میلیاردی تومانی خیران زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • برگزاری رویداد «خشتانه» در واحد یزد
  • هفدهمین کاروان زیر سایه خورشید در مسیر استان سمنان
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • انتخاب رشته بیش از ۸۸ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است