Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@17:03:08 GMT

گفت‌وگوی بلینکن با چاووش‌اوغلو پس از احضار سفیر

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۵۵۹۷

گفت‌وگوی بلینکن با چاووش‌اوغلو پس از احضار سفیر

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت‌ؤگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این تماس تلفنی بر اهمیت روابط دوجانیه میان آمریکا و ترکیه و منافع مشترک دو کشور در مقابله با تروریسم و اهمیت موسسات دموکراتیک و احترام به حقوق بشر تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این بیانیه آمده است که دو طرف بر تقویت همکاری و حمایت از راه‌حل سیاسی برای درگیری‌ها در سوریه صحبت کردند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین همدردی خود را به دلیل مرگ گروگان‌های ترکیه‌ای در شمال عراق ابراز داشته و تاکید کرد که از دیدگاه آمریکا تروریست‌های پ‌ک‌ک مسئول این اقدام هستند.

بلینکن از همتای ترکیه‌ای خود خواست تا آنکارا استفاده از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی را رها کند.

وی همچنین حمایت خود از ادامه گفتگو‌ها میان یونان و ترکیه درباره فعالیت‌های اکتشافی در دریای مدیترانه ابراز داشت.

این تماس تلفنی در حالی انجام می‌شود که عصر امروز (دوشنبه) وزارت خارجه ترکیه «دیوید سترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد.

این اقدام پس از صدور بیانیه واشنگتن درباره کشته شدن ۱۳ شهروند ترکیه‌ای در شمال عراق صورت گرفته است.

خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» نیز در این خصوص نوشت که وزارت خارجه ترکیه اعتراض شدید خود را به سفیر آمریکا ابلاغ کرده است.

اخیرا منابع خبری گزارش دادند که عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) سیزده شهروند ترکیه‌ای را در شمال عراق کشته‌اند که این اقدام واکنش واشنگتن را در پی داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار این خبر، در بیانیه‌ای به دولت ترکیه و خانواده‌های جان باختگان تسلیت گفت؛ اما به نوشته روزنامه دیلی صباح، روز یکشنبه، چند خودروی نظامی آمریکایی به شاخه سوری پ‌ک‌ک (ی‌پ‌گ) کمک ارسال کرده‌اند.

واشنگتن در بیانیه خود اعلام کرده بود که کشته شدن شهروندان ترکیه را محکوم می‌کند اگر صحت گزارش‌های منتشر شده درباره اینکه پ‌ک‌ک مسئول این اقدام است، اثبات شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز ضمن اعتراض به آمریکا بابت حمایت از گروه پ‌ک‌ک، از دولت جدید واشنگتن خواست که درباره این گروه تروریستی به خوبی شناخت پیدا کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: استیضاح ترامپ اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا سفیر آمریکا در آنکارا احضار سفیر آنتونی بلینکن مولود چاووش اوغلو استیضاح ترامپ اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا خارجه آمریکا ترکیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۵۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا حماس را «ناعادلانه» متهم به تاخیر در توافق آتش بس غزه می‌کند.

بلینکن بارها از حماس خواسته است که پیشنهاد تل‌آویو را برای آزادی اسیران و دستیابی به آتش بس بپذیرد و آن را «فوق العاده سخاوتمندانه» دانسته است.

ابوزهری به رویترز گفت: نظرات بلینکن با واقعیت در تضاد است. برای بلینکن که به عنوان وزیر خارجه اسرائیل و نه آمریکا شناخته می شود، عجیب نیست که چنین اظهاراتی را بیان کند.

وی افزود: حتی تیم مذاکره کننده اسرائیل هم پذیرفت که نتانیاهو مانع دستیابی به توافق بود.

ابوزهری گفت که این گروه همچنان در حال بررسی پیشنهاد اخیر آتش بس است. حماس به دنبال آتش بس دائمی و عقب نشینی اسرائیل از غزه است، در حالی که نتانیاهو می گوید اسرائیل باید برای امنیت خود، با یا بدون توافق با حماس، تشکیلات باقی مانده حماس را در رفح در جنوب غزه نابود کند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902048

دیگر خبرها

  • بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • بلینکن وارد اراضی اشغالی شد
  • «بلینکن» وارد اراضی اشغالی شد
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است