Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، استان اردبیل به عنوان یکی از استان‌هایی در کشور مطرح می‌شود که اقتصاد آن برپایه کشاورزی استوار بوده و تولید محصولات باغی، زراعی و دامداری و شیلات از تولیدات مهم این استان محسوب می‌شود.

در سالیان اخیر نبود برنامه‌ریزی مناسب تولید، کشت بدون توجه به بازارپسندی و نبود یا کمبود صنایع وابسته تولید از قبیل سورتینگ، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی از مشکلات بزرگی است که گریبان این صنعت مهم و اشتغال‌زا را گرفته است و آنگونه که باید این بخش نتوانسته است جایگاه مهمی در تولید ناخالص داخلی استان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوجه‌فرنگی، سیب، سیر و سیب‌زمینی از جمله محصولات کشاورزی و باغی هستند که به دلیل فقدان برنامه‌ریزی و مدیریت بازار از سوی مسئولان و عدم توجه کافی به خرید تضمینی محصولات با مازاد تولید روبرو شدند و نتیجه‌ای جز انباشته شدن در کنار خیابان و یا خوراک دام به دنبال نداشتند.

تولید ۲۵۰ هزار تن محصول باغی در استان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به اینکه این استان در تولید محصولات باغی جزء ده استان برتر کشور به شمار می‌رود و نقش مهمی را در تأمین محصولات سردرختی و باغی به صورت تازه‌خوری و صادراتی دارد، گفت: استان اردبیل ۳۹ هزار هکتار باغات میوه دارد که بیشتر این باغات در شهرستان مشگین‌شهر به وسعت ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار، واقع شده است.

محرم عدلی بیان داشت: سیب از جمله محصولات مهم تولید شده در این شهرستان است به طوری که اسم شهرستان مشگین‌شهر با سیب آن گره خورده است به طوری که یک سوم تولیدات باغی این شهرستان را محصول سیب به خود اختصاص داده است و نقش مهمی را تأمین میوه کشور به خصوص میوه شب عید این استان و استان‌های همجوار ایفا می‌کند.

او افزود: از ۳۹ هزار هکتار باغ میوه موجود در استان، ۱۴ هزار هکتار باغ سیب است که از این مقدار هفت هزار هکتار باغ سیب، در شهرستان مشگین شهر قرار دارد.

این مقام مسئول سرمازدگی و سرمای دیررس بهاره را مهمترین مشکل باغداران به ویژه باغات سیب استان ذکر کرد و اظهار داشت: در سال ۹۸ میزان تولید محصولات باغی استان اردبیل در حدود ۲۵۰ هزار تن بود که به دلیل سرمای دیررس بهاره و سرمازدگی باغات میوه، این میزان تولید در سال جاری کاهش ۴۰ درصدی داشته و به ۶۰ هزار تن تولید در سال ۹۹ کاهش یافت.

نبود آمار دقیق از میزان صادرات سیب استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه ارتفاع مناسب از سطح دریا، آب و هوای معتدل و خاک غنی باعث شده است تا سیب تولیدی این استان به خصوص سیب مشگین شهر از بازار پسندی مناسبی برخوردار باشد، اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد محصول سیب استان از نوع درجه یک و به اصطلاح رومیزی هستند و با هدف صادرات در انبار‌ها و سردخانه‌های استان و استان‌های همجوار ذخیره می‌شود.

عدلی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان صاردات این محصول در دست نیست، افزود: عمده صادرات محصول سیب از استان اردبیل به کشور‌های روسیه، کشور‌های حوزه خلیج فارس، هند وعراق صورت گرفته است.

او به میزان ذخایر میوه سردخانه‌های استان و تأمین میوه شب عید در آستانه سال جدید نیز اشاره کرد و بیان داشت: سرانه مصرف میوه سیب شب عید استان اردبیل هزار و ۵۰۰ تن است که در حال حاضر ده هزار تن میوه سیب در سردخانه‌های سطح استان ذخیره شده است که این میوه‌ها از استان‌ها و شهر‌های مختلف تأمین شده و به مرور در آستانه سال جدید برای تأمین میوه شب عید توسط دستگاه‌های ذیربط راهی بازار خواهد شد.

صنایع تبدیلی و تکمیلی، دربه در سرمایه‌گذار

مدیر امور باغی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند سورتینگ، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی را از نیاز‌های ضروری صنعت کشاورزی کشور و استان اردبیل دانست و بیان داشت: از آنجا که بیشتر محصول سیب تولید شده در استان از مرغوبیت بالایی برخوردارند عمده مصرف آن‌ها به صورت تازه‌خوری است و بیشتر سیبی که در صنایع تبدیلی استفاده می‌شود سیب‌های درجه ۳ و ۴ هستند که به دلیل تولید کم این ارقام، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد.

عدلی اظهار داشت: البته در سطح استان کارگاه‌های خانگی کوچک و متوسط مقیاس و اغلب کارخانه صنایع تبدیلی به صورت تولید میوه خشک در امر صنایع تبدیلی فعالیت دارند که این میزان برای حجم انبوه میوه تولید شده در استان کافی نبوده و باید مسئولان بلندپایه و ذیربط در این موضوع برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و حتی خارجی برای ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و تکمیلی تلاش نمایند.

او به انبار شدن میوه سیب در کنار خیابان در شهرستان مشگین شهر نیز اشاره و تصریح کرد: این موضوع بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف و با عنوان سیب مشگین داشت در حالی سیب انبار شده در کنار خیابان از نوع رقم "شکی" بود که باید به صورت تازه‌خوری مصرف گردد و استفاده چندانی در صنایع تبدیلی ندارد و به دلیل تولید مازاد بر نیاز، و عدم مرغوبیت کنسانتره حاصل از این رقم و عدم استقبال کارخانه‌های فرآوری میوه از این محصول به صورت مازاد در کنار خیابان انباشته شد که برای جبران بخشی از خسارت وارد شده به باغداران دولت بخش از این محصول را به صورت تضمینی خرید کرد.

تولید مازاد در نبود مدیریت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، تولید مازاد بر نیاز استان را مشکلی بزرگ برای بخش کشاورزی استان ذکر کرد و افزود: در سال گذشته از بیش از ۲۰۰ هزار تن سیب از سطح ۷ هزار هکتار باغ سیب استان میوه سیب برداشت شد که این میزان برداشت بیش از نیاز مصرف استان بود.

احمد شهریار اظهار داشت: بخش عمده محصول تولید شده در استان از رقم پاییزه هستند و باید برای بازاریابی آن در داخل و خارج و نگهداری و استفاده از آن در صنایع تبدیلی فکری اساسی شود.

او سیب قرمز و زرد لبنانی را مهمترین ارقام سیب تولید شده در استان ذکر کرد و بیان داشت: بخش اعظمی از این محصول در شهرستان مشگین شهر تولید می‌شود و محصول سیب استان از نظر کیفیت در جایگاه بالاتری قرار دارد.

این مقام مسئول تصریح داشت: در سال گذشته بالغ بر تن سیب از نوع " شکی " در شهرستان مشگین شهر تولید شد و تولید انبوه این رقم و اشباع شدن بازار قیمت این رقم را به پایین ترین حد رساند و خسارات مالی زیادی به باغداران این شهرستان وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری را برای استان مهم دانست و افزود: احداث واحد‌های تولید کنسانتره، آبمیوه، پوره، مارمالاد، لواشک، میوه خشک و کمپوت برای تکمیل زنجیره تولید محصولات باغی استان و ایجاد ارزش افزوده و در نتیجه افزایش تولید و اشتغال در سطح استان لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

شهریار تصریح کرد: کمبود صنایع بسته‌بندی و سورتینگ سال‌هاست گریبان‌گیر بخش باغی استان است و به علت مجموعه عوامل یاد شده، سیب تولیدی استان علی‌رغم برخورداری از کیفیت و مرغوبیت بالا، نتواسته آنچنان که باید جایگاهی را در بازار‌های خارجی داشته باشد و در چرخه رقابت صادراتی جای خود را به رقبای دیگر کشور‌ها واگذار می‌کند.

در کنار مشکلات بیان شده برای محصول سیب از جمله نبود برنامه‌ریزی مناسب، نبود بازار هدف پایدار داخلی و خارجی، تولید بر پایه نیاز بازار و طبق خواست و سلایق مشتریان، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و کیفیت نامناسب بسته‌بندی و افزایش هزینه تولید و قیمت پایین خرید، تحریم و مشکلات ارزی و نبود کانال بانکی، گره مشکلات سیب استان را کورتر کرده است و به طوری که اغلب باغداران این استان زردی روی خود را در پس سرخی این میوه بهشتی پنهان کرده‌اند.

برای رسیدن به جایگاه واقعی صنعت کشاورزی در اقتصاد و اشتغال‌زایی مسئولان کشوری و استانی چاره‌ای جز ایجاد واحد‌های بسته‌بندی، سورتینگ و صنایع تبدیلی و تکمیلی، حمایت از صادرکنندگان و ایجاد کانال بانکی و توجه به معیشت باغداران و رفع موانع تولید ندارند.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع تبدیلی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل صنایع تبدیلی و تکمیلی شهرستان مشگین شهر تولید محصولات باغی تولید شده در استان کنار خیابان هزار هکتار باغ کمبود صنایع بسته بندی سیب استان محصول سیب سیب تولید استان ها تولید شد میوه سیب هزار تن شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیلان قطب صنایع غذایی در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، تیمور پورحیدری بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه افتتاح یک شرکت غذایی اظهار کرد: نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید امروز به بهره برداری رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه این استان در تولید و فرآوری صنایع غذایی در سطح کشور سرآمد است، افزود: استان گیلان را می توان به عنوان یکی از قطب های صنایع غذایی کشور نام برد.

وی با اشاره به افتتاحیه امروز و سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیارد ریالی ادامه داد:: این واحد صنعتی در فاز اول تولید انواع آبمیوه توانسته است زمینه اشتغال مستقیم افزون بر ۲۰ نفر از جوانان گیلانی را فراهم آورد.

مدیرکل صمت گیلان ضمن تحسین سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی تصریح کرد: این سرمایه گذاری نشان از مشارکت مردم در راستای تحقق شعار سال و عمل به فرمان مقام معظم رهبری می باشد که کاملاً مورد حمایت است.

کد خبر 6093396

دیگر خبرها

  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک