Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، همه چیز از ۳۰ بهمن ۹۸ آغاز شد همان روزی که کرونا آهسته، بیصدا و کاملا ناخوانده میمهانمان شد، و حالا حدود یک سال است بر چهره‌های انسان‌ها و اقتصاد شهرها، کشور‌ها و جهان ماسک کشیده است.

بیماریی که بی رحمانه به جان و مال ما تاخت و به هیچ کس و هیچ چیز رحم نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویروس به بخش کشاورزی، آموزشی، اصناف و بازاریان، ادارت، بانک ها و.... سرایت کرد و عملا همه چیز را از کار انداخت و  حالا ردپایش در هدر رفتن رنج یک ساله باغدران سیب آذربایجان غربی هویداست.

آذربایجان غربی  قطب تولید سیب ایران و قلب غرب آسیا است، سیب برای کشاورزان این خطه محصولی حیاتی به شمار می‌رود، محصولی که بزرگترین ظرفیت اقتصادی استان به حساب می‌آید  حالا در گوشه سردخانه‌ها در دو راهی صادرات و  تباهی مانده اند.

تا حالا حتی شهرت جهانی سیب ایرانی هم به داد کشاورزان نرسیده است چرا که محصول آن‌ها در مسیر‌های پر پیچ و خم صادراتی گیر کرده و روی دستشان مانده است.

بر اساس آخرین آمار‌ها از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ارزش سیب‌های تولیدی استان در سردخانه‌ها با احتساب هر کیلوگرم ۸ هزار تومان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

سیب با کیفیت درجه یکی که اگر هر چه زودتر صادر نشود، دور ریخته می‌شود این درحالی است که سال گذشته ۳۵۴ میلیون دلار درآمد ارزی ناشی از صادرات سیب استان بوده است.

با پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که این محصول باید هر چه زودتر روانه بازار مصرف شود به  صورتی که روزانه ۱۲ هزار تن سیب با ۶۰۰ تریلر ۲۰ تنی از استان خارج شود.

این در حالی است که هم اکنون فقط ۲ هزار تن از این محصول صادر می‌شود و اگر هر چه زودتر متولیان امر برای هموار کردن مسیر صادرات این محصول چاره‌ای نیاندیشند احتمال دارد سیب درجه یک، حاصل دسترنج یک ساله باغداران خوراک دام و یا روانه صنایع کنسانتره اختصاصی شود.

چهل روز دیگر سیب درجه یک از رونق می افتد

طبق آخرین برآورد‌ها برای حفظ کیفیت محصول باید در ۴۰ روز آینده تمامی سیب‌های درختی آذربایجان غربی صادر شود و یا روانه بازار داخلی شود.

برای شنیدن صدای باغداران سیب به سراغ یکی از باغدارن نمونه مهاباد رفتم، آقای کریمی در گفت گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با توجه به مشکلات ارزی، حذف یارانه‌های صادراتی، تعلیق کارت‌های صادراتی و همچنین ارزش گذاری پایین سیب درختی صادراتی استان امسال چیزی از فروش سیب عایدمان نمی‌شود.

کریمی افزود: همچنین در این شرایط چند برابر شدن هزینه‌های حمل و نقل نیز قوز بالا قوز شده است.

بیشتر بخوانید

لزوم تسریع در صادرات سیب درختی با اجرایی شدن واردات موز به کشور لزوم تسریع صادرات سیب از آذربایجان غربی/۵۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است کاهش صادرات سیب تیشه به ریشه باغداران مهابادی زده است ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌ای که در مسیر نابودی است

آذربایجان غربی با تولید ۱.۲ میلیون تن سیب قطب اول سیب کشور به شمار می‌آید.

در حال حاضر حداقل ارزش سیب‌های انباشه شده در سردخانه‌ها ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که به گفته باغدارن باید ارزش گذاری سیب صادراتی استان مورد تجدید نظر قرار گیرد چرا که این ارزش گذاری فعلی با ارز ۱۶ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ انجام شده است.

سعیدیان معاون فنی اداره جهاد کشاورزی مهاباد در گفت گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: جهاد کشاورزی موضوع چند موضوع که خارج از اختیارات وزارت کشاورزی است، مانع صادرات آسان سیب درختی شده است که مهمترین موضوع تهاتر سیب و محصولات گرمسیری بود که پارسال به نحو مطلوبی انجام می‌شد.

او افزود: تعهد سپاری ارزی موضوع دیگری است که صادر کنندگان استان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید این موضوع و رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان نیز مورد توجه جدی متولیان امر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

به سراغ معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی رفتیم تا موضوع صادرات سیب را از او پیگیری کنیم.

قبل از هر چیز از او در مورد اشباع بازار داخلی سوال کردم و گفتم آیا این ادعا که بازار به سبب واردات سیب اشباع شده است، صحت دارد؟

جهین در جواب گفت: اینادعا درست نیست بازار به هیچ عنوان اشباع نشده است.

او در مورد صادرات اظهار کرد: از ابتدای امسال حدود ۸۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان موجود بود که این رقم در حال حاضر به ۵۰۰ هزار تن رسیده که نشانه انجام صادرات است.

بیشتر بخوانید

مشکلات فروش سیب پایانی ندارد/ وعده‌هایی که امسال هم عملیاتی نشد صادرات سیب تسهیل شود سیب مراغه در تنگنای صادرات

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: البته این صادرات سرعت لازم را ندارد که این سرعت باید افزایش یابد.

جهین تصریح کرد: در حال حاضر سیب استان به کشور‌هایی نظیر هندوستان، افغانستان، کشور‌های موسوم به اوراسیا، حوزه خلیج فارس، عراق گرجستان و پاکستان از طریق افغانستان صادر می‌شود.

او همچنین به تامین میوه شب عید اشاره کرد و گفت: محصول سیب امسال در قالب میوه شب عید و تنطیم بازار روانه بازار می‌شود.

۲۰۰ میلیون دلار سرمایه در سردخانه‌های آذربایجان غربی انباشته شده است، سرمایه‌ای که فرصت طلایی برای حفظ آن به شماره افتاده است و بهتر است متولیان امر برای رفع این مشکل هر چه زودتر چاره‌ای بیاندیشید تا هم کام باغدارن سیب در روز‌های اخر سال شیرین شود و هم با صادرات این محصول چرخ ارزآوری روانتر بچرخد.

گزارشی از نگار هنرمند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی محصولات کشاورزی صادرات سیب آذربایجان غربی سردخانه ها معدن و تجارت میلیون دلار چه زودتر صادرات سیب سیب درختی هزار تن یک سال تن سیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۵۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند

ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: طبق دستورات قضایی صادره به اداره اطلاعات و هماهنگی‌های انجام شده و همچنین با انجام کار دقیق اطلاعاتی ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام اخذ رشوه دستگیر شده و تحت قرار بازپرس رسیدگی‌کننده قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز، یک نفر از اعضای شورای شهر به همراه رئیس یکی از ادارات تابعه شهرداری سردشت دستگیر شده بودند.

سردشت از شهر‌های جنوبی آذربایجان‌غربی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • امداد رسانی هلال احمر به نوجوان قطع عضو شده
  • امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت
  • ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی