Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نان از اصلی‌ترین غذا‌ها در جوامع مختلف و پرمصرف‌ترین اقلام در سبد غذایی خانوار‌های ایرانی است و بی شک تهیه، تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

متاسفانه بی دقتی در مراحل فرآوری آرد و پخت نان همچنین بی توجهی به ارزش آن سبب شده بخش قابل توجهی از نان مصرفی دورریز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار سالیانه ۳۵ میلیون تن غذا در کشورمان دور ریخته می‌شود که ۳۰ درصد آن گندم و نان است؛ اما ماجرا در اصفهان طور دیگری است.

ضایعات نان در اصفهان کمتر از میانگین کشوری

مردم اصفهان با وجود گلایه‌هایی که هرازگاهی درباره کیفیت آن دارند، اما در مجموع معتقدند نانی که می‌خرند کیفیت خوبی دارد، بخش‌های سوخته یا خمیر آن کم است و بیشتر نان قابل خوردن است. شهروندان اصفهانی یا نان را به قدر نیاز یکی دو روزه خود می‌خرند و یا مازاد آن را در فریزر نگهداری می‌کنند، کار‌هایی که سبب شده دورریز نان در اصفهان کمتر از میانگین کشوری باشد.

رحیم محمدی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه مدیریت مصرف نان از جنبه‌های مهم در مدیریت پسماند است گفت: روزانه حدود ۱۲ هزار تن زباله‌تر و خشک در شهر اصفهان تولید می‌شود که از این میزان سهم ضایعات نان فقط ۳ دهم درصد است و این یعنی تقریبا نانی دور ریخته نمی‌شود.

او رقم پایین دورریز نان را دلیل توجه شهروندان به نگهداری صحیح از نان و کیفیت بالای نان تولیدی دانست و افزود: در تمام فرآیند تولید نان از برداشت گندم تا تهیه آرد و خمیر، پخت و در نهایت عرضه نان باید طوری اقدام کرد که هدرروی به صفر برسد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: با توجه به زمینه‌های فرهنگی شهر اصفهان و مدیریتی که در همه مراحل تولید تا فروش نان وجود دارد اصفهان شهر بدون دورریز نان شناخته شود.

تولید نان با کیفیت بخشی از برنامه قلب سالم

محسن ضیایی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: آموزش مستمر و به روز نانوایان، مطالبه گری مردم از نانوایان و بهره مندی کارخانه‌های آرد از فناوری جدید سه عامل اصلی کیفیت مطلوب نان در استان اصفهان است.

او ادامه داد: به منظور ارتقا و حفظ کیفیت نان، دستگاه‌های نظارتی استان مرتب فرآیند تولید آرد و نان را پایش و کنترل می‌کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان افزود: طبق اعلام پژوهشکده غلات کشور، اصفهان از نظر کیفیت آرد و نان و عملکرد نانوایان جزو سه استان برتر کشور است.

ضیایی با اشاره به اینکه اصفهان در تولید نان سبوس دار هم پیشتاز است اظهار کرد: به دلیل فرهنگسازی برای ترویج تولید و مصرف نان سبوس دار، ذائقه مردم اصفهان به نان‌های سبوس دار گرایش پیدا کرده و ما تلاش می‌کنیم تا نان سبوس دار واقعی وارد سفره‌های مردم شود.

او به اجرای برنامه قلب سالم اشاره کرد و گفت: اصفهان از سال ۸۸ الگوی اجرای این طرح در کشور است که بخشی از آن به تولید نان باکیفیت و سالم اختصاص دارد و این امر هم به بهبود کیفیت نان اصفهان کمک کرده است.

اصفهان پایتخت نان‌های سنتی کشور

محمدرضا خواجه مدرس آکادمی ملی نان با تاکید بر ضرورت آموزش نانوایان برای پخت نان سالم و با کیفیت گفت:اگر نان به جای آرد ۱۸ درصد از آرد سبوس دار (کامل یا ۷ درصد) تهیه شود، سالیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در مصرف آرد صرفه جویی می‌شود.

او در خصوص عواملی که سبب افزایش ضایعات نان در کشور شده است گفت: ضایعات ناشی از بی تجربگی نانوا شامل نازک کردن نان، نبود خواب خمیر و مصرف مخمر و کوتاهی زمان پخت است که به سفت شدگی، خرد شدگی، له شدگی، کپک زدگی و نپختگی نان منجر می‌شود.

مدرس آکادمی ملی نان با بیان اینکه اصفهان به عنوان پایتخت نان‌های سنتی کشور شناخته می‌شودگفت: اصفهان ۴۵۰۰ واحد نانوایی سنتی دارد که از سال ۱۳۷۵ با همکاری اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای استان برنامه آموزشی جامعی را برای آن‌ها و نانوایان نان سنتی کل کشور تنظیم کرده ایم.

خواجه افزود: این طرح شامل بیش از ۵ هزار اسلاید آموزشی و بیش از ۵۰۰ فیلم کوتاه بود تا در کارگاه‌های کوچک کار‌های بزرگ کنیم.

او با یادآوری شیوه پخت نان در اصفهان گفت: در اصفهان مانند دیگر شهر‌های فلات مرکزی ایران نان در تنور‌های زمینی پخت می شد که سبب می‌شد نان از خواب و آرد کامل، عطر و بو، رنگ، طعم، ارزش غذایی و خواص درمانی بسیار خوبی برخوردار شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

گزارش از کیانا گودرزی

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سبد کالا سبد غذایی تولید نان سبوس دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان گفت: شهرستان اصفهان با ۷ هزار و ۲۴۰ نفر زائر حج عمره بیت الله الحرام بیشترین تعداد زائران را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است که در قالب ۲۶ کاروان با ۳۲ پرواز از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به مدینه منوره و مکه مکرمه اعزام خواهند شد.


حجت‌الاسلام حسین اژدری افزود: بنابر آمار اعلام شده زائران استان اصفهان، ۹ درصد از زائرین کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.


وی گفت: کنگره حج در روز ۱۴ اردیبهشت، با حضور ۶۵۰۰ زائرن در سالن ۲۵ آبان مجموعه نقش جهان و کنگره دیگری هم در شهرستان نجف‌آباد به صورت جداگانه برگزار می‌شود.


مدیر حج و زیارت استان اصفهان خاطرنشان کرد: زائران حج عمره در قالب ۳ کاروان، در ۱۱ اردیبهشت به بیت‌الله الحرام مشرف می‌شوند.

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۲۶ هزار اصفهانی در گروه آزمایشی تجربی
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳
  • سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی ۳۵ کیلو است
  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت