Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مسیر درست صادرات محصولات کشاورزی از شهرک‌های کشاورزی می‌گذرد. رفتن به سمت شهرک‌های کشاورزی یک ضرورت است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد و یکی از دلایل و ضرورت‌های مورد نظر برای توسعه شهرک‌های کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری جلوگیری از فرآیند طولانی دریافت زمین و انجام استعلامات برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است که معمولا یک فرآیند بین ۶ تا ۲۴ ماه یعنی دو سال است که در توسعه شهرک‌های کشاورزی این مسئله برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محصولاتی که در شهرک‌های کشاورزی تولید می‌شود با توجه به داشتن مدیریت واحد و نظارت مستمر محصولات تولیدی، به راحتی قابلیت صادرات دارند.


شهرک کشاورزی چیست؟


شهرک‌های کشاورزی مجموعه‌ای از مجتمع‌های کشاورزی یا دامی یا شیلاتی یا ترکیبی از آن‌ها و واحد‌های خدماتی، پشتیبانی در راستای تأمین و تکمیل در زنجیره تولید کشاورزی می‌باشند.


به گفته مسئولان بر اساس کیفیت آب و خاک مشخص می‌شود که چه محصولاتی برای تولید مناسب است.

بیشتر بخوانید

 


گلخانه‌ها مزیت‌های بالایی از لحاظ اقتصادی برای تولید کنندگان و تامین نیاز داخلی و صادرات دارند و از طرفی میزان بهره وری تولید در آن‌ها بالا است و کمترین میزان هدر رفت آب و خاک را دارند. همچنین میزان اشتغالزایی در این بخش بیشتر از هر فعایت صنعتی و کشاورزی با در نظر گرفتن سرمایه گذاری انجام شده است و افراد می‌توانند حتی ظرف مدت دو سال بازگشت سرمایه داشته باشند.


اقتصادی‌ترین حالت ایجاد گلخانه در شهرک‌های کشاورزی است، زیرا مدیرت یکچارچه دارند و همه هزینه‌های دریافت زیرساخت‌ها به صورت یکپارچه دریافت می‌شود.


طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، بیشتر فعالیت شهرک‌های کشاورزی ایجاد شده در سطح کشور را در بخش شیلات و آبزی‌پروری، دامپروری، پرورش طیور و ایجاد گلخانه است که به دلیل زودبازده بودن این شهرک‌ها امکان برگشت همه سرمایه در کمتر از سه سال میسر است.


رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش تولید، امنیت غذایی، مصرف بهینه آب و افزایش بهره‌وری و افزایش صادرات و برندسازی اهمیت توسعه شهرک‌های کشاورزی را نشان می‌دهد که توسعه گلخانه‌ها بخشی از آن است.


عطاءالله ابراهیمی در ستاد توسعه شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: صدور سند برای سرمایه‌گذاران باید به شکل قطعی باشد هم‌چنین از مشکلات ما در توسعه شهرک‌ها بحث گازرسانی به این شهرک‌ها می‌باشد که چهار خط لوله گاز اصلی از استان عبور می‌کند و از محدودیت‌های جدی برای تامین زیر‌ساخت‌های شهرک‌های کشاورزی تامین گاز شهرک‌ها است.


شناسایی ۷۳ مکان برای احداث شهرک و مجتمع کشاورزی در چهارمحال و بختیاری


مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مجتمع و شهرک کشاورزی در راستای برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری گفت: این مجتمع‌ها در حوزه‌های مختلف شیلات، گلخانه‌های سبزی و صیفی، دامداری و گیاهان دارویی با مساحتی بیش از پنج هزار هکتار در سطح استان شناسایی و مکان‌یابی شده است.


دلشاد جهانبخشی افزود: از این تعداد ۳۳ مجتمع با۹۰۰ هکتار در حال دریافت مجوز است که ۱۱ مجتمع به مساحت ۱۵۰ هکتار برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.


وی با اشاره به اینکه ۸۵درصد تولیدات، ۲۰درصد اشتغال و ۲۵درصد درآمد ناخالص کشور بر دوش بخش کشاورزی است افزود: تلاش برای بهینه کردن راندمان آبیاری و اصلاح و بهسازی کانال‌های کشاورزی و رویکرد نوین به سمت آبیاری اراضی کشاورزی است که باید برای محقق شدن این امر تغییر به سمت و سوی احداث مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی باشد.


در شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی بحث مدیریت بهره‌وری "به‌گزینی" محصولات کشاورزی، کشاورزی قراردادی و کشاورزی فرابخشی، جلوگیری از خُرد شدن اراضی و واگذاری اراضی، کمک به تولید، آموزش، بهسازی و نوآوری در بازار نیز دیده شده است. جلوگیری از کوچک شدن و پایین آمدن ضریب بهره‌وری اراضی پیرامون طرح‌های کشاورزی، از دیگر مزایای اجرای مجتمع کشاورزی است.


شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری دچار مشکل گازرسانی هستند


رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به علت عدم زیرساخت مناسب گازرسانی، شهرک‌هایی کشاورزی استان دچار مشکل گازرسانی هستند.


عطاالله ابراهیمی در ستاد توسعه شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:گازرسانی به شهرک‌های کشاورزی استان متوقف شده و سرمایه‌گذاری لازم برای آن انجام نشده است.


وی افزود: عدم اجرای قانون احکام دائمی برخی ماده‌ها و تبصره‌های سازمان برنامه و بودجه و تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی نیز یک محدودیت است، ولی در استان ما اقدامات خوبی صورت گرفته و ۲۴ مورد مکان‌یابی انجام شده است و زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق و گاز برای خیلی از مجتمع‌های کشاورزی انجام شده یا در مجاورت لوله گاز قرار گرفته‌اند که محدودیتی در زمینه گازرسانی نداشته باشند.


نیازبه ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.


حسین برزگر با اشاره به سیاست وزارت جهاد کشاورزی در برنامه پنج ساله تا سال ۱۴۰۴ مبنی بر توسعه ۶۰ هزار هکتار، به توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: ظرفیت استان در این خصوص ۷۰۰ هکتار برآورد شده است.


وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۰ هکتار گلخانه در استان فعال است و برای فعال ساختن ۷۰۰ هکتار گلخانه در استان به پنج هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز و حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث زیرساخت‌های شهرک‌های نیاز است.


برزگر افزود: تأمین منابع به عنوان مهمترین مشکل در حوزه احداث گلخانه در استان است.


وجود ۴۵۰ مزرعه پررورش ماهی و جایگاه نخست کشور با تولید بیش از ۲۲ هزار تن ماهی سردابی و همچنین امکان پرورش ماهی در قفس، پشت سد کارون ۴ در حوزه آبزیان، رتبه نخست کشور در تولید بادام، جایگاه ششم تولید قارچ دکمه‌ای در کشور و رتبه هفتم در تولید هلو، جایگاه دوم در تولید مواد لبنی و سرانه شیر و رتبه سوم در حوزه سرانه تولید گوشت قرمز در کشور از ظرفیت‌های استان چهارمحال و بختاری برای توسعه شهرک‌های کشاورزی است.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرک های کشاورزی صادرات محصولات کشاورزی شیلات و آبزی پروری گازرسانی کشاورزی چهارمحال و بختیاری توسعه شهرک های کشاورزی شهرک های کشاورزی زیرساخت های شهرک توسعه شهرک ها جهاد کشاورزی زیرساخت ها برای توسعه بهره وری مجتمع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه

وحید طهماسبی گفت: در بازدید‌های صورت گرفته آفت ملخ‌ها به مزارع کشاورزی روستای لندی حمله کرده و در حال گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی اردل افزود: پایش مزارع گندم و جو برای مقابله با افت ملخ‌ها انجام شد.

بیشتر بخوانید

مبارزه با آفت ملخ در هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

وی اظهار کرد: کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مرکز جهاد کشاورزی میانکوه در حال رصد و پایش این مناطق هستند و هر جایی که جمعیت به حدی برسد در همان محل کانون کوبی می‌شوند یعنی در همان نقطه سم پاشی صورت می‌گیرد.

طهماسبی ادامه داد: این آفت ابتدا از منابع طبیعی شروع به خسارت می‌کند و بعد وارد مزارع می‌شود و مدام میزبان عوض می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت دقیق آن مشکل است و مناطق بعدی نقاطی است که در مجاورت کانون‌ها قرار دارد و بسته به میزان خوش خوراکی میزبان متغیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود