Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-04@10:08:06 GMT

انحصارزدایی بازار خدمات حقوقی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۸۰۱۷

انحصارزدایی بازار خدمات حقوقی

کمبود شدید وکیل در ایران، منجر به ایجاد انحصار و در نتیجه بالارفتن هزینه خدمات حقوقی شده است و اصلاح قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و جذب وکلای با صلاحیت علمی یکی از راهکار‌های خروج از وضعیت نابسامان فعلی است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خلیل عامری نیا؛ طبق آمار‌های بین المللی سرانه وکیل در ایران ۷۶ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است؛ در حالی که متوسط این شاخص در جهان ۲۴۰ وکیل است؛ کمبود شدید وکیل در ایران، منجر به ایجاد انحصار و در نتیجه بالارفتنهزینه خدمات حقوقی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و جذب وکلای با صلاحیت علمی، یکی از راهکار‌های خروج از وضعیت نابسامان فعلی است.

اگر مسیر خیلی‎ها به دادگاه افتاده باشد در بسیاری از موارد اولین چیزی که توجه‌شان را جلب می‎کند سردرگمی و عدم اصلاع از رویه‎های دادگاه است که مجبور هستند برای یک کار ساده حقوقی از افراد زیادی سئوال بپرسند، اعم از اینکه این شکایت حقوقی است یا کیفری، گرفته تا این که چگونه باید متن شکایت را بنویسد و به کجا تحویل دهند.

قطعا یکی از مشاغل خدماتی که به مردم می‌تواند برای حل مشکلات حقوقی‎شان کمک کند وکلا هستند، ولی طبق اعلام دکتر شهبازی نیا رئیس سابق اسکودا ۹۰ درصد پرونده‌ها بدون وکیل وارد دادگاه می‎شوند، بررسی‎ها نشان می‎دهد که دلیل اصلی آن عدم رقابت در این بازار و بالا بودن هزینه خدمات دهی حقوقی است که باعث شده است تنها ۱۰ درصد مردم توان مالی لازم برای استخدام وکیل را داشته باشند.

در سیستم قضایی هر کشور یکی از مهم‌ترین مواردی که باید سازوکار درستی برای آن طراحی و تنظیم گردد مبحث وکالت و خدمات حقوقی است که باید عرضه و تقاضا آن معقول باشد تا بتواند نیاز‌های مردم را در احقاق حقوق خود به درستی تامین کند.

 طبق آمار‌های بین المللی سرانه وکیل در ایران  ۷۶ وکیل به ازای هر  ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. متوسط این شاخص در جهان ۲۴۰ وکیل به ازای هر  ۱۰۰ هزار نفر است. همچنین این آمار برای کشور‌های ترکیه، عراق، کویت، انگلیس، نیوزلند، ایتالیا، آمریکا به ترتیب  ۳۸۸، ۲۸۹، ۲۳۷، ۱۴۴، ۱۳۴، ۱۱۳ و ۴۰۸ وکیل به ازای هر صد هزار نفر است. ولی در ایران، وجود انحصار چندین ساله و ایراداتی که در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت وجود دارد، باعث شده عرضه و تقاضای خدمات حقوقی فاصله زیادی با هم داشته باشد که باعث عدم توسعه خدمات حقوقی در ایران شده است.

اصلاح کیفیت اخذ پروانه و تغییر آن از ظرفیت عددی به صلاحیت علمی
بر اساس ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، مصوب سال ۷۶، تعیین ظرفیت قبولی در آزمون وکالت به کمیسیونی سه‌نفره متشکل از رئیس کانون وکلای هر استان و روسای دادگاه انقلاب اسلامی و دادگستری استان، محول شد، اما متاسفانه وجود دلایل مختلف از جمله تعارض منافع و تصمیم گیری ذی‎نفعان در قانون اخذ پروانه وکالت باعث عدم توسعه خدمات حقوقی و سرانه پایین وکالت شده است.

اعمال ظرفیت عددی بر روی آزمون وکالت باعث شده که تنها ۴ درصد از داوطلبان اخذ پروانه در این آزمون قبول شوند. در نتیجه ممکن است داوطلبی صلاحیت علمی و تخصص لازم را داشته باشد و تنها به دلیل ظرفیت‌گذاری عددی از دریافت پروانه وکالت باز بماند، ولی داوطلب دیگری با تراز علمی پایین‌تر در سال بعد، قبول شود که این موضوع منجر به ایجاد بی‎عدالتی در جذب وکلای با صلاحیت علمی، شده است. پذیرش در نظام مهندسی کشور نیز مبتنی بر صلاحیت علمی است و به هیچ وجه برای جذب مهندس، ظرفیت عددی تعیین نمی‌شود.

اصلاح ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴
 یکی از قوانین مرتبط با مجوز‌های کسب وکار، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. خلاء‌های موجود در این قانون از جمله عدم ارائه تعریف درست از کسب ‎وکار باعث فقدان ضمانت اجرای آن شده است؛ می‎توان با اصلاح آن زمینه را برای جذب وکلای با صلاحیت علمی و خروج از انحصار فراهم کرد؛ همان طور که در سرتاسر جهان، مفهومی تحت عنوان بازار خدمات حقوقی وجود دارد که وکالت را در زمره کسب وکار قرار داده است.

افزایش ظرفیت جذب وکلای با صلاحیت، راهکار نهایی بهبود وضعیت موجود
در صورت لغو انحصار و اصلاح فرایند معیوب جذب وکیل، دست مردم برای انتخاب وکیلی که شایسته دفاع از جان و مالشان است بازتر می‌شود. به عبارتی دیگر افزایش جذب وکیل با صلاحیت علمی، راهکار مناسبی برای خروج از انحصار است و هر چه تعداد وکیل بیشتر باشد به طبع، قیمت خدمات دهی نیز پایین می‌آید و رقابت بیشتر باعث می‎شود افراد متخصص تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و نسبت به وکلای با سواد علمی کمتر، متمایز شوند. از طرفی انحصار در وکالت، لازمه صیانت از آن نیست؛ یعنی می‎شود با افزایش ظرفیت و تعیین سازوکار مشخص علمی از نهاد وکالت، صیانت کرد.

رسیدن به میانگین شاخص جهانی تعداد وکیل، باعث می‎شود حداقل ۱۳۱ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۳۹۳ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم در بازار خدمات حقوقی بوجود بیاید که با توجه به آمار بسیار بالای بیکاری در رشته حقوق می‎تواند راهگشای گره اشتغال در حوزه خدمات حقوقی شود.

در نتیجه انحصارزدایی از بازار خدمات حقوقی و تغییر نظام ارزیابی عملکرد از مقطعی به دائمی، راهکار توسعه خدمات حقوقی است که لازمه آن اصلاح معیار پذیرش افراد در حرفه وکالت و شفاف کردن عملکرد وکلاست.

 

خلیل عامری - کارشناس حقوقی و فعال سابق دانشجویی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وکالت حقوق یادداشت دانشجویی بازار خدمات حقوقی وکیل به ازای وکیل در ایران هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۸۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: قوانین مربوط به این موضوع در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران پیاده سازی شده است و بیمه شدگان سلامت از امروز از آن بهره‌مند می‌شوند.


علی اربابی افزود: این طرح در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا می‌شود که در قالب آن، تمامی خدمات در اسناد بستری، بستری موقت، تحت نظر اورژانس و سرپایی شیرخواران و کودکان زیر هفت سال (به استثناء داروی سرپایی)، و استفاده از ابزار (کیت) تولید داخل غربالگری نوزادان، در مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی بخش دولتی دانشگاهی، رایگان است.

دیگر خبرها

  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • توضیح دانشگاه تهران درباره بهره مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند
  • اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی
  • روش و نرخ محاسبه خدمات قضایی به کمک مشاوره حقوقی
  • اقدام کمیسیون اروپا علیه فیس بوک و اینستاگرام