Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی گفت: تحقیقات محققان نیز نشان داده، استفاده از عصاره گیاه دارویی شیرخشت اثر مطلوبی بر بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد، به این منظور مقداری از آن را همراه با عرق بید کاسنی مخلوط کرده و روزانه مصرف شود.

حسین راغ آرا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شیرخشت درخت یا درختچه بزرگ خزان پذیر به بلندی و گستردگی ۱۰ متر است و این گیاه دارای برگ‌های بیضی شکل بوده که گل‌های سفید آن در تابستان ظاهر شده و به دنبال آن میوه‌های کروی قرمز رنگ تولید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



راغ آرا با بیان اینکه جنسی از گیاهان چوبی از خانواده گل سرخ است، افزود: برگ‌ها مدور و گرد با نوکی کوچک به طول ۵ تا ۱۲ میلیمتر ، به رنگ سبز تیره و براق در قسمت فوقانی، مویی زبر در قسمت تحتانی و نارنجی و ارغوانی در هنگام ریزش هستند.

وی بیان کرد: انواع شیرخشت از نظر طبیعت کمی گرم و از نظر رطوبت و یبوست معتدل است. از مهم‌ترین خواص شیرخشت، درمان زردی نوزادان است که از گذشته مورد استفاده بوده است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: تحقیقات محققان نیز نشان داده، استفاده از عصاره گیاه دارویی شیرخشت اثر مطلوبی بر بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد، به این منظور مقداری از آن را همراه با عرق بید کاسنی مخلوط کرده و روزانه مصرف شود.

راغ آرا با بیان اینکه مصرف شیرخشت موجب رفع یبوست می‌شود و جزء ملین‌های قندی محسوب می‌شود، تصریح کرد: شیرخشت را به عنوان ماده مغذی و دارو مصرف می‌کنند و در دهان ایجاد برودتی مطبوع می‌کند که از تشنگی کاسته و رفع عطش می‌کند.

وی بیان کرد: شیرخشت را در تب‌های حصبه‌ای و سرخک به عنوان ملین ملایم بدون اثر تحریکی شدید به کار می‌برند؛ برای درمان تب حصبه یا روده باید پنج گرم آن را در دو لیوان آب هندوانه حل کرده در طول روز هر مرتبه یک فنجان از آن را جرعه جرعه بنوشند.

وی بیان کرد: شیرخشت برای تقویت کبد، معده و احشاء داخل شکم مفید است و برای سرفه، خشونت سینه و حلق داروی خوبی محسوب می‌شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با بیان اینکه شیرخشت، رنگ چهره را باز می‌کند، تصریح کرد: ضماد شیرخشت جلا دهنده پوست است، همچنین برای روشن شدن پوست، تمیز کردن صورت و شاداب کردن آن یک لیوان شیر تازه گاو را با پنج گرم شیر خشت مخلوط کرده سه مرتبه در روز پوست صورت را با آن پاک کنید.

راغ آرا بیان کرد: برای درمان و رفع تب اطفال باید پنج گرم شیرخشت را در یک بطری عرق بید کاسنی حل کرده، هر یک الی دو ساعت یک مرتبه نصف الی یک فنجان با آن بخورانید.

وی با بیان اینکه از شیرخشت برای کمک به درمان زونا (آبله مرغان در بزرگسالان) می‌توان بهره برد، یادآور شد: در اثر مصرف غذاهای نامناسب، معده مرتب صدا می‌دهد و صدای غرغر کردن آن را نزدیکان می‌شنوند، به این منظور ۳ گرم زیره سیاه را با یک لیوان آبجوش پانزده دقیقه دم کرده در آن دو گرم شیر خشت را حل کنید و نیم ساعت بعد از غذا میل کنید.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی گياهان دارويي منطقه خراسان جنوبی گیاهان دارویی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۸۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب این قارچ‌ها باشید!

آفتاب‌‌نیوز :

طی روز‌های گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خود رو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

گفته می‌شود در فصل بهار و با افزایش حجم بارش‌ها، قارچ‌های زیادی در طبیعت می‌رویند و ممکن است برخی افراد بدون آگاهی این قارچ‌های خود رو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف کنند که در نهایت ممکن است منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ افراد شود.

اما سوالی که با انتشار این اخبار در ذهن بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان قارچ‌های سمی را از غیرسمی در طبیعت تشخیص داد و آیا همه قارچ‌هایی که در طبیعت می‌رویند سمی هستند؟ سوالی که ترحم بهزاد - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به آن می‌گوید طبق مطالعات متخصصین و کارشناسان مربوطه، قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی داشته و بسیار خطرناک هستند. تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

بهزاد همچنین از مردم درخواست کرد که از برداشت و مصرف خودسرانه قارچ‌های موجود در طبیعت و همچنین گیاهان دارویی که نوع آن‌ها را نمی‌شناسند جداً خودداری کنند.

وی همچنین عنوان کرد که بر اساس گزارش‌های واصله برای سم قارچ، پادزهر وجود ندارد و معالجه میسر نیست؛ بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری از صدمات مصرف این نوع گیاهان و عدم برداشت گیاهان ناشناخته است که علاوه بر صدمات جانی، به اکوسیستم مرتعی آسیب می‌رساند، تنوع زیستی را از بین می‌برد، موجب تخریب منابع می‌شود، خسارات و زیان فراوان به نسل فعلی و نسل‌های آینده می‌زند و موجب انقراض گونه‌ها شده و حیات را از بین می‌برد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: مصرف قارچ توسط حیوانات و پرندگان، بیانگر غیر سمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز و بخار پز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌برد و سم زدایی نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود از برداشت و مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و قارچ‌ها که نوع آن‌ها را نمی‌شناسید جداً خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟