Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار شرکتها ؛ به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی که با حضور مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان‌های منطقه آزاد کیش و قشم، مدیران عامل شرکت‌ها و‌ مسئولان صنعت پتروشیمی، مدیران عامل بانک‌ها و فعالان عرصه صنعت پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: نفت و گاز و پتروشیمی، مزیت رقابتی کشور ماست که باید قدرش را بدانیم و درست از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به منظور ظرفیت‌سازی در رقابت با برخی کشورهای همسایه تا پنج سال آینده باید برای سالیانه دست کم ۵ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی تامین مالی صورت گیرد که طرح «طراوت» بانک صادرات ایران الگوی مناسب و تجربه‌ای قابل توجه در این زمینه است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران سه موضوع مزیت رقابتی بسیار بالا،  پیشی گرفتن برخی کشورهای همسایه در تولید محصولات و تامین مالی صنعت پتروشیمی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: قطع وابستگی اقتصاد به نفت، به معنی حذف نفت و گاز نیست بلکه استفاده درست از آن است و استفاده درست، ایجاد بالاترین ارزش افزوده است. بالاترین ارزش افزوده نیز تکمیل زنجیره‌ محصول و رسیدن به محصول نهایی، به جای صادرات نفت خام و گاز مایع و حتی متانول و اتیلن و نظایر آن است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: ماموریت بزرگ ما این است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا صنعت نفت و گاز با سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به تامین ‌کننده اصلی تولید ناخالص داخلی کشور تبدیل شود.

حجت‌اله صیدی با بیان این که ما قرار بود در سال ۱۴۰۰ از مهم‌ترین رقیب‌مان در منطقه جلو بزنیم، گفت: این در حالی است که از الان تا پنج سال دیگر باید حدود هشت تا ده میلیون تن ظرفیت ایجاد کنیم تا خیلی عقب نمانیم؛ چرا که در حال حاضر حجم تولید محصولات پتروشیمی در کشور نزدیک به ۴۰ میلیون تن از کشورهای رقیب همسایه کمتر بوده و با وجود اقتصاد بزرگ کشور، جمعیت، موقعیت جغرافیایی و نهادهای علمی، فنی و تخصصی، تولید ناخالص داخلی ما، نصف برخی از این کشورهاست. بنابراین برای رسیدن به سطح کشورهایی نظیر کشور خودمان، باید نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته باشیم و از این میزان حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار باید از صنعت پتروشیمی عاید شود.

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: برای ظرفیت‌سازی جدید و متناسب با پیشرفت رقبا به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز است تا حداقل ۲۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی ظرف پنج سال آینده در این صنعت تولید شود.

وی با بیان این که اتکاء به دانش‌بنیان‌ها رمز موفقیت در ساخت داخل است، اظهار امیدواری کرد: این رخداد بزرگ، نقطه‌ آغاز حرکتی عظیم در تولید در آستانه‌ ورود به قرن نو شود.

صیدی ادامه داد: در بخش تولید و سازندگان داخلی صنعت پتروشیمی، حماسه‌های بزرگی خلق شده و باید با اعتماد مضاعف و کنترل کیفیت از آنها حمایت کنیم و در کنار سازندگان داخلی، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز کمک خواهد کرد تا اهداف این صنعت تحقق یابد.

وی در بیان سومین محور سخنان خود که به تامین مالی اختصاص داشت، گفت: چهار بانک‌ حاضر در این نمایشگاه بیش از ۶۰ میلیارد دلار منابع مالی دارند و اگر بتوان حداقل ۱۰ درصد آن را به حمایت از صنعت پتروشیمی اختصاص داد، تولید ۲۵ میلیون تن محصولات این صنعت در افق پنج ساله محقق خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران طرح «طراوت» را الگویی مناسب برای تحقق این چشم‌انداز  عنوان کرد و افزود: با استفاده از الگوی تأمین مالی، اعتباری و زنجیره‌ای همچون طرح طراوت بانک صادرات ایران با اختصاص یک واحد منابع مالی می‌توان سه واحد اعتبار تامین کرد و به واسطه همراهی چند بانک با تخصیص یک تا دو میلیارد دلار نقدی می‌توان حدود سه تا چهار میلیارد دلار گردش مالی در صنعت  پتروشیمی به وجود آورد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بانک صادرات ایران حجت اله صیدی مدیر عامل بانک صادرات طرح طراوت مدیرعامل بانک صادرات ایران محصولات پتروشیمی صنعت پتروشیمی میلیارد دلار میلیون تن پنج سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران گفت: صادرات صنایع غذایی در جهان و در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بوده و صادرات ایران نسبت به صادرات جهانی ۰.۳ درصد برآورد می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  به نقل از اتاق بازرگانی ایران، ابوالحسن خلیلی اظهار داشت: صادرات صنایع غذایی جهان در سال 2023 بالغ بر 700 میلیارد دلار اعلام شده و نسبت صادرات صنایع غذایی ایران در این سال در مقایسه با صادرات صنایع غذایی در جهان، 0.3 درصد بوده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صنایع غذایی سهم 3.7 درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم 18 درصدی از کل اشتغال صنعتی را دارد، گفت: سهم صنایع غذایی از ارزش‌افزوده بخش صنعت حدود 11 درصد و سهم صادرات آن نیز 3.7 درصد از کل صادرات صنایع است. از سوی دیگر در حال حاضر 8 هزار و 300 واحد صنعتی ثبت شده با اشتغال 361 هزار نفر و تولید 40 میلیون تن فرآورده غذایی در کشور فعال هستند.

او همچنین میزان صادرات این بخش در سال 1402 را یک میلیارد و 811 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: این رقم نسبت به سال که برابر با یک میلیارد و 580 میلیون دلار بوده، حدود 14 درصد افزایش داشته است.

خلیلی با نگاهی به ظرفیت‌های بی‌بدیل ایران در تولید انواع محصولات غذایی، تأکید کرد: اقلام عمده صادراتی در جهان عبارتند از محصولات لبنی، شیرینی و شکلات، نوشیدنی‌ها، گوشت و فرآورده‌های گوشتی و شرکت‌های ایرانی به ویژه در قالب برند حلال که متقاضیان فراوانی در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان دارد، می‌توانند از فرصت‌های موجود بهره ببرند و حجم صادرات صنایع غذایی را افزایش دهند.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران خاطرنشان کرد: این بخش به دلیل دارا بودن مزیت‌های نسبی در صادرات، ایجاد ارزش‌افزوده، سطح اشتغال‌زایی بالا و توسعه فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد ایران بازی کند. بنابراین باید تأمین نیازهای آن را در اولویت قرار دهیم.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، افزایش تولید و امنیت غذایی، جلوگیری از صدور مواد اولیه خام کشاورزی، وابستگی کم به مواد اولیه وارداتی، پایین بودن میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر بخش‌های صنعتی و انحصار تولید در برخی محصولات از جمله مزایای این صنعت است که با تکیه بر آنها باید زمینه تولید و صادرات آسان‌تر را برای آن مهیا کرد.

خلیلی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های صنعت غذای ایران اشاره کرد. به باور او فعالان صنایع غذایی ایران با نوسانات نرخ ارز و مشکلات عدیده در تأمین مواد اولیه بسته‌بندی، افزایش قیمت تمام شده باتوجه به تصمیمات ارزی در داخل کشور، دخالت دولت در قیمت‌گذاری، شناسنامه‌دار نبودن بخش زیادی از محصولات کشاورزی و اعمال محدودیت‌های مقطعی در حوزه صادرات، مواجه هستند.

او همچنین کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت‌ها و خرید دستگاه‌های بسته‌بندی جدید را به عنوان یک چالش جدی مطرح کرد: افزود: زمان طولانی چرخش سرمایه به دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی و پایین آمدن کیفیت مواد غذایی به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری در روند صادرات، معضل دیگری است که همچنان نتوانستیم برای حل آن، اقدامی کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک ملی ایران؛ پشتیبان توسعه طرح های صنعت نفت کشور
  • صنعت فرش ۸ برابر صنعت پتروشیمی توان ارزآوری دارد
  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • حضور فعال و پرقدرت بانک تجارت در نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش
  • حضور فعال بانک صادرات ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
  • افزایش ۶۰درصدی تولید نفت خام در دولت سیزدهم/ اولویت وزارت نفت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • ایران ۰.۳ درصد صادرات صنایع غذایی جهان را انجام می‌دهد
  • حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
  • حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور