Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور حالا در آمار و ارقام هم خودنمایی می‌کند و روند افزایشی اش را نشان می‌دهد، هرچند دشواری‌ها در شناسایی این ویروس مانع از رصد سریع و دقیقش می‌شود.   به گزارش «تابناک»، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان از افزایش شمار بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا به ۱۷ تن خبر داد؛ البته شمار قطعی مبتلایان به این ویروس، نه بیمارانی که ابتلایشان به این نوع از ویروس که در انگلیس جهش یافته، مسجل نشده و نه حتی بیمارانی که ممکن است به گونه‌های جهش یافته در آفریقای جنوبی یا حتی نسخه‌های جهش یافته ویروس در کشورمان مبتلا شده باشند!
آن گونه که این مقام وزارت بهداشت گفته، «هفت نفر از این افراد که به طور قطعی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند در استان قزوین هستند به همین علت مقررات ویژه‌ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این در حالی است که به استناد سخنان وزیر بهداشت، تهران دیگر استانی است که این ویروس جهش یافته در آن شناسایی شده و حتی منجر به مرگ یکی از مبتلایان شده است و سوای این دو استان، استان‌های البرز و زنجان هم کانون خطر هستند.
این را سعید نمکی گفته و تاکید کرده که کل این مناطق باید تحت نظارت مستمر باشند و تلاش شود اولین پیک بیماری در هر کجا پیدا شود، بلافاصله خاموش شود. با تاکید بر این نکته که هشدار درباره شیوع این نسخه از ویروس و شکل گیری موج چهارم شیوع کرونا در ایران، هشداری سراسری و فراگیر است و منحصر به این چهار استان نیست. هشدار نسبت به شیوع ویروسی که نسبت به ویروس قبلی سرعت انتقال بیشتری دارد و لذا فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرهیز از هر گونه دورهمی و تجمع برای پرهیز از ابتلا به آن بسیار ضروری است.
نکته بسیار مهم در این خصوص، دشواری زیاد در شناسایی این ویروس جهش یافته است که نه با علایم بالینی بیمار، که حتی با کیت‌های فعلی تست پی‌سی‌آر ممکن نیست و می‌بایست به روشی ویژه به انجام برسد که به اختصار NGS (NEXT GENERATION SEQUENCING) نامیده می‌شود و نوعی ویژه‌ای از توالی یابی است. مسیری دشوار که موجب شده به موازات آن، رهگیری آخرین تماس‌های افراد مبتلا در دستور کار قرار گیرد تا ارتباطی میان این افراد با مسافرانی که اخیرا به کشور وارد شده اند یافت شود که البته روشی بی خطا هم نیست.
خطای این روش زمانی مشخص می‌شود که وزیر بهداشت از ابتلا و مرگ زنی در تهران خبر داده که سفر خارجی نداشته و هیچ ارتباطی میان وی با فردی که اخیرا به کشور بازگشته باشد هم یافت نشده، اما بر اثر ابتلا به نسخه جهش یافته ویروس کرونا بیمار شده و در نهایت جان به جان آفرین تسلیم کرده است. رویدادی که به تاکید وزیر حکم به صدا درآمدن زنگ هشدار برای کل کشور را دارد و نشان می‌دهد که نسخه‌های جهش یافته ممکن است در هر جایی از کشور یافت بشوند، افراد را بیمار کنند و به سرعت مسیر جایگزینی با نسخه‌های قبلی طی شود.
اما آیا این سرنوشت محتوم ما و کشورمان است که این ویروس به شدت و وسعت در سراسر پهنه آن منتشر شود، شهروندان را بیمار کند و در نهایت خیز جدید و پیک چهارم کرونا در ایران را رقم بزند؟ پیک چهارمی که گفته می‌شود در صورت وقوع، بسیار شدیدتر از پیک‌های قبلی خواهد بود و لاجرم مرگبارتر هم خواهد بود؟ آن گونه که رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا می‌گوید، بروز این پیک «سرنوشت محتوم کشور نبوده و قابل پیشگیری است؛ این مساله به رفتار مردم و اعمال سیاست‌های کنترلی از سوی مسئولان بستگی دارد.»
حمید سوری با اشاره به تجربیات کشور‌هایی همچون استرالیا می‌گوید: «در این کشور‌ها به رغم گزارش موارد ویروس جهش یافته، طغیانی رخ نداد، چراکه توانستند با بکارگیری تیم‌های واکنش سریع و شناسایی و کنترل شدید موارد اول، از گسترش اپیدمی پیشگیری کنند؛ بنابراین ما نیز می‌توانیم با واکنش سریع نسبت به کانون‌های آلودگی و اعمال اقدامات کنترل، وضعیت را مدیریت کنیم؛ مساله مهم شکل‌گیری سیاست‌های صحیح و متناسب با شرایط و اعمال اقدامات لازم برای اجرای این سیاست‌هاست.»
سیاست‌هایی که به گفته رییس تیم واکنش سریع کووید ۱۹ کشورمان، «همراهی و همکاری مردم» مهمترین عامل برای توفیق در آنهاست چراکه «اگر تمام تمهیدات و سیاست‌ها به درستی اتخاذ شود، ولی مردم کم توجهی کرده و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های اثرگذار همراهی نکنند، احتمال برگشت به شرایط ناگوار اپیدمی بالاست. مخصوصا بی‌توجهی به مناسبت‌های پیش رو مانند سفرها، تعطیلات نوروز و امثال آن... با این حال هنوز در مراحل ابتدایی پیک چهارم قرار داریم، در این شرایط واکنش سریع می‌تواند به موفقیت در کنترل تغییرات پیش رو منتهی شود.»  

منبع: تابناک

کلیدواژه: استیضاح ترامپ اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا ویروس کرونا ویروس جهش یافته پی سی آر کووید19 استیضاح ترامپ اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا ویروس جهش یافته واکنش سریع سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت قطعی است؛ دو ستاره استقلال و پرسپولیس محروم از بازی های بزرگ فصل

به گزارش همشهری آنلاین، پس از محرومیت سیدحسین حسینی و دانیال اسماعیلی فر از دیدارهای حساس این هفته لیگ برتر مقابل تراکتور و سپاهان، اخباری درخصوص اعتراض باشگاه های استقلال و پرسپولیس به این احکام شنیده شد که حالا عضو کمیته استیناف از قطعی بودن این حکم می گوید.

مهدی دادرس در واکنش به خبر اعتراض استقلال نسبت به محرومیت سیدحسین حسینی به آنا گفت: برخی از سر بی اطلاعی خبرسازی هایی می کنند اما اصل قضیه این است که اصلا باشگاه استقلال نمی تواند برای بخشش محرومیت یک جلسه ای حسینی اقدامی کند. وقتی کمیته انضباطی محرومیت تعلیقی را قطعی می کند، دیگر قابل تجدید رای نیست. در حکم کمیته انضباطی هم آمده فقط بخش جریمه مالی قابل اعتراض است که در این زمینه هم من هنوز درخواستی از سوی استقلال ندیدم.

او ادامه داد: رای کمیته انضباطی اسماعیلی فر هم همین طور است و چون یک جلسه محرومیت قطعی است، قابل بررسی مجدد نیست. هرگاه محرومیت بیش از یک جلسه باشد و رای قطعی نباشد، می توانند به کمیته استیناف درخواست بررسی مجدد بدهند. در غیر این صورت، رای محرومیت یک جلسه ای که از تعلیقی به قطعی رسیده باشد، دیگر قابلیت بررسی در استیناف را ندارد.

عضو کمیته استیناف در مورد اینکه آیا درخواستی از پرسپولیس برای اعتراض به رای کمیته انضباطی اتفاقات بازی با ذوب آهن رسیده یا خیر گفت: چنین اعتراضی هنوز به دست ما نرسیده است.

کد خبر 847447 برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران

دیگر خبرها

  • محرومیت ستاره‌های استقلال و پرسپولیس قطعی است
  • مهدی دادرس: استقلال نمی تواند به محرومیت حسینی اعتراض کند!
  • محرومیت قطعی است؛ دو ستاره استقلال و پرسپولیس محروم از بازی های بزرگ فصل
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • محرومیت دو ستاره استقلال و پرسپولیس قطعی است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • دستگیری تنها چهار متخلف در آزمون دیروز
  • دستگیری تنها چهار نفر متخلف در آزمون دیروز
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد