Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین رحیمی روز سه شنبه با حضور ویدئوکنفرانسی در آیین افتتاحیه بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست شناسی ایران در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: ۲ آیین‌نامه به منظور توسعه دوره‌های دستیار پژوهشی و پژوهشگران پسادکترا در ۲ ماه اخیر توسط وزیر علوم ابلاغ شد.

وی بیان کرد: تقویت دوره‌های دستیار پژوهشی و پژوهشگران پسادکترا از اولویت‌های مهم این وزارتخانه در حوزه پژوهش و فناوری و مهمترین رویکرد آن در تقویت تحقیق و پژوهش‌های علمی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مفاد این آیین‌نامه‌ها افزود: استادان میزبان که واجد شرایط خاص هستند در موازات دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا مبادرت به پذیرش دستیار پژوهشی یا پژوهشگر پسادکترا داشته باشند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اعتبار محدودی به تقویت رشته‌های علوم انسانی و علوم  پایه در قالب توسعه دوره‌های دستیار پژوهشی و پژوهشگران پسادکترا در رشته‌های زیست شناسی، زمین‌شناسی، فیزیک و ریاضی اختصاص یافت.

رحیمی گفت: پژوهشگران رشته‌های علوم پایه، به ویژه رشته زیست شناسی، در راستای پاسخ دهی مستقیم و بدون واسطه به نیازهای بیرونی در حد توان تلاش کنند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر، علوم به سه مجموعه علوم و فنون فیزیکی و شیمیایی، زیستی و حیاتی که شالوده‌ آن علم زیست شناسی است و مجموعه علوم انسانی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران رشته‌های تحصیلی از نظر بازار کار به ۲ دسته تقسیم می‌شوند افزود: دسته اول رشته‌هایی مانند علوم پزشکی و فنی و مهندسی است که به بازار کار و شغل نزدیکتر است و دسته دوم، مانند برخی از رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه بازار کار محدودتر و کمتری دارند و این ارتباط با بازار کار، مبنای اولویت بندی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها هنگام انتخاب رشته می‌شود و افراد را به سمت تحصیل در رشته‌هایی با بازار کار بهتر سوق می‌دهد.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امکان ندارد رشته‌های علوم پایه بازار کار نداشته باشند گفت: حتی رشته‌ ریاضیات که مجردترین رشته است رویکرد کاربردی دارد ومیدان عمل آن گسترده است و می‌تواند نزدیکی زیادی با بازار کار داشته باشد.

وی بیان کرد: ایران از نظر تحقیق و پژوهش و چاپ مقالات در مجله‌های علمی معتبر دنیا از کشورهای موفق جهان است و با ظرفیت علمی بالایی که دارد می‌تواند جایگاه بالاتری را نیز کسب کند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از یک دهه پیش بحث نوآوری و خلاقیت در فناوری و پژوهش اهمیت بالایی یافته و هر رشته‌ای که از این مهم غافل بماند، فاصله‌اش با بازار کار زیاد می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه علوم پایه باید زمینه تحقیقاتی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که بیشتر به عمل و کار نزدیک باشد گفت: ۲ هزار و ۳۰۰ عضو هیات علمی زیست شناسی و ۱۳ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته در کشور فعالیت می‌کنند که این نیروی عظیم تحقیقاتی و طیف گسترده محققان و اساتید، ظرفیت بالایی در تولید پژوهش‌های کاربردی دارند.

رحیمی تاکید کرد: انتظار می‌رود انجمن زیست شناسی کشور و پژوهشگران حوزه زیست شناسی در تاسیس مراکز نوآوری و خلاقیت و مراکز رشد تخصصی و حضور در پارک‌های علم و فناوری اهتمام بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بخشی از اعتبار کشور برای تقویت خلاقیت و نوآوری در پژوهش در نظر گرفته می‌شود و هر رشته علمی که از این اعتبار استفاده نکند، ضعیف می‌شود.

بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران امروز با حضور پژوهشگران تخصصی این رشته از داخل و خارج کشور به میزبانی دانشگاه سمنان آغاز شد و تا یکم اسفند ۹۹ ادامه دارد.

۸۰۰ مقاله از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از این تعداد، ۷۰۰ مقاله پذیرش شد که حدود ۲۰۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۵۰۰ مقاله هم به صورت پوستر در مدت برگزاری این کنگره بین المللی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری سمنان دانشگاه زیست شناسی علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری سمنان دانشگاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری سمنان دانشگاه زیست شناسی علمی اخبار کنکور تحقیقات و فناوری دستیار پژوهشی رشته های علوم بازار کار زیست شناسی علوم پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۱۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا حمزه‌لو در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند، که شرکت‌های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.

حمزه‌لو با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد، اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده‌ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه بر اساس طیف سنجی کار می‌کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می‌کند.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته‌های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می‌کنند.

حمزه‌لو افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.

وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه‌ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش‌های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: باید در تمام حوزه‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، تأمین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • معاون وزیر علوم: دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند هزینه تحصیل‌شان رایگان است
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است