Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@04:56:09 GMT

سی‌ان‌بی‌سی: هنوز فرصت نجات برجام وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۱۶۸۸

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارش خود با ادعای اینکه جدیدترین اقدام هسته ای ایران نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، نوشت: آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران، همان طور که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را مورد تائید قرار داده، توجه قدرت‌های بین‌المللی را جلب کرده است و موانع برای بازگشت به این توافق را باتوجه به اینکه ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست، افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شد که " تولید اورانیوم فلزی با غنی سازی اورانیوم کاملا متفاوت است و موارد مصرف کمی در فعالیت های هسته ای صلح آمیز دارد" و افزود: این اقدام ایران زنگ هشدار را برای برخی در جامعه بین الملل به صدا درآورد. به گفته کارشناسان مقدار بسیار بیشتری از 3.6 گرم از این ماده (اورانیوم فلزی) می تواند برای تولید هسته یک بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود 3.6 گرم اورانیوم فلزی را در تاسیسات اصفهان که کمتر از اندازه یک انگشت است، تایید کرده اند.

یک مقام پیشین آمریکایی در دولت باراک اوباما که در مذاکرات برجام نیز مشارکت داشت در گفت وگو با سی‌ان‌بی‌سی خاطر نشان کرد: این اقدام ایران جدی‌ترین گام هسته‌ای است که آنها تاکنون برداشته اند و این، واقعا تحریک‌آمیز است.

این مقام پیشین آمریکایی همچنین گفت: من فکر نمی کنم که این مسئله احتمال ورود به برجام را تضعیف کند اما در عین حال، دردسر ساز است.

به گزار ش سی‌ان‌بی‌سی، با این حال کارشناسان منطقه ای معتقدند که توافق هسته ای هنوز قابل حفظ شدن است.

انیسه تبریزی، محقق ارشد اندیشکده "بنیاد مطالعات امنیت و دفاعی سلطنتی" در انگلیس معتقد است که اقدامات ایران قابل بازگشت هستند، به ویژه اگر در مدت زمانی کوتاه انجام شوند.

وی ادامه داد: محکومیت هایی (علیه ایران) وجود داشته است اما هیچ سیگنالی را مبنی بر اینکه این پایان تلاش ها برای احیای مذاکرات بر سر برجام است، مشاهده نکرده ایم.

صنم وکیل معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده "چتم هاوس" نیز در این باره می‌گوید: ایران قابلیت تحت فشار قرار دادن سایر امضا کنندگان توافق هست ای را در کوتاه مدت دارد اما در بلند مدت، این آمریکا است که می بایست به رایزنی های کمیسیون مشترک وارد شود زیرا واشنگتن نقش محوری را در رفع تحریم های ایران در این توافق دارد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر جامعه بین‌المللی به معنای واقعی مایل به مهار این بحران با است، اجرای یک استراتژی پایبندی به برجام و پیاده کردن طرحی برای مذاکره با ایران و کمیسیون مشترک، ضروری است. هر چه زودتر آنها بتوانند این طرح را گسترش دهند، بهتر می توانند تلاش‌های بیشتر ایران برای دامن زدن به شرایط کنونی را کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام آمریکا اورانیوم فلزی سی ان بی سی بین المللی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۱۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. 

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد. 

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز دوشنبه الی چهارشنبه هفته آینده در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

گروسی: به‌زودی به ایران سفر می‌کنم

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • صدور ۱۶۵ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران