Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه پژوهش «شناسایی سویه‌ها و دلالت‌های فرهنگی خشونت در ایران»، «اقتصاد شعر و شاعری» و «نسبت طبقۀ متوسط و رمان دو دهۀ اخیر» توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه، پژوهش «شناسایی سویه‌ها و دلالت‌های فرهنگی خشونت در ایران» از سوی صدیقه پیری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مطالعه با فراترکیب پژوهش‌ها، منابع و داده‌های مرتبط با خشونت در پی شناسایی دلالت‌گرهای فرهنگی مساله خشونت در ایران است. به همین منظور، مسأله خودکشی زنان ایلامی را به عنوان شکل برجسته و بارزی از خشونت انتخاب کرده و در پی تحلیل دلالت‌ها و سازوکارهای فرهنگی آن است.

 

مطالعه حاضر در تلاش است با استفاده از تحلیل این پژوهش‌ها و نیز داده‌های در دسترس دیگر، تصویری دقیق از گستره و ابعاد مساله خشونت و نیز تحلیلی انتقادی از درک و فهم عمومی از علل و زمینه‌های خشونت ارائه کند.

 

این پژوهش در چهار فصل تدوین شده است. فصل اول و دوم مروری بر ادبیات نظری خشونت و سپس مروری انتقادی بر تحلیل‌ها و مباحث انجام شده دربارۀ خشونت در ایران و ایلام، دارد. در فصل سوم دلالت‌ها و سازوکارهای فرهنگی خشونت تحلیل و در فصل پایانی، یافته‌ها نتیجه‌گیری می‌شوند.

 

دیگر پژوهشی که قرار است در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت گیرد، «اقتصاد شعر و شاعری» است که با کوشش روزبه آقاجری پژوهش می‌شود.   

 

این پژوهش دو سطح از اقتصاد فرهنگ یعنی معیشت شاعران و اقتصاد توزیع و مبادله شعر در میدان شعری را مورد بررسی قرار می‌دهد. از همین‌رو تلاش می‌کند فهمی دقیق‌تر از فرآیندها و سازوکارهایی که این وجه از اقتصاد فرهنگ را شکل می‌دهند و تعیین می‌کنند، به دست دهد. به‌طور مشخص‌تر، فهم تعارض‌ها، تبادلات و استراتژی‌های فرهنگی و اقتصادی برای کسب سرمایه‌های گوناگون (نمادین، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) و نیز چگونگی شکل‌دهی این تعارض‌ها و دگرگونی‌ها به میدان شعری را در دستورکار خود قرار می‌دهد.

 

این مطالعه در راستای حرکت در مسیر هدف اصلی خود، راه‌های کسب درآمد شاعران، میزان ارتباط این راه‌ها با میدان تولید و توزیع شعر، میزان اثر این راه‌ها بر زندگی فکری شاعران، اشکال گوناگون فرآیندهای اقتصادی تولید فیزیکی و توزیع شعر، میزان ارتباط این فرآیندها با زندگی اقتصادی شاعران و تأثیر و تأثر آن‌ها از یکدیگر، موانع و مشکلات در مسیر توزیع عادلانه در میدان شعر و سازوکارهای شاعران در اقتصاد توزیعی شعر و پیامدهای آن را نیز از نظر می‌گذراند.

 

پژوهش «اقتصاد شعر و شاعری» از نظر جغرافیایی محدود به تهران و از نظر حوزه‌ای، محدود به شاعران نوپرداز است که از طریق مصاحبه با افراد ذی‌مدخل در حوزۀ اقتصاد شعر اعم از مدیر و منتقد و شاعر و ناشر، تدارک دیده شده است.

 

«اطلس داستانی تهران؛ نسبت طبقۀ متوسط و رمان دو دهۀ اخیر (۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵)» پژوهش دیگری است ازسوی امیرحسین خورشیدفر که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام ‌می‌شود.

 

اطلس داستانی تهران، پژوهشی است ادبی- جامعه‌شناختی دربارۀ رمان دو دهۀ اخیر به انضمام نقشه‌های ادوار مختلف تهران (۱۳۲۵ تا ۱۳۹۵) و یک نقشه خیالی که برمبنای داده‌های این پژوهش به عنوان اطلس داستانی تهران ترسیم شده است.

 

این پژوهش هم گامی در جهت فهم رمان فارسی اخیر ایران است و هم تلاشی برای درک ذهنیت و ارزش‌های طبقه متوسط جامعۀ ایران. به‌عبارت دیگر، این مطالعه ضمن ترسیم نقشه تخیل داستانی شهر تهران که جامعه‌شناسانی مانند مورتی بر آن تأکید گذارده‌اند، تلاش می‌کند گفتمان رمان فارسی و نیز ذهنیت طبقۀ متوسط در رمان فارسی اخیر را فهم کند.

 

ده اثر داستانی شاخص دو دهه اخیر که وقایع آن‌ها در تهران روی داده، موضوع اصلی این پژوهش هستند. در این پژوهش با روش کیفی، ده اثر سنخ‌نمای دو دهه اخیر از حیث تصویری که طبقه متوسط شهری از تهران ارائه می‌دهد، بررسی شده و با دیگر بازنمایی‌ها مثل مطبوعات، تاریخ، عکاسی و نقشه مقایسه شده است. داستان‌های مورد بررسی در این مطالعه، از آثار جریان «شهرنویسی» ادبیات معاصر، نویسندگانی مثل حسین سناپور، زویا پیرزاد، فریبا وفی، شیوا ارستویی، مهسا محبعلی، سپیده شاملو، سیامک گلشیری و ...انتخاب شده است. پژوهشگر پرفروش بودن و توجه منتقدان بر آن‌ها را دلیل بر شاخص‌بودن و گزینش آن‌ها اعلام کرده است.  

 

این پژوهش با اعتقاد بر اینکه بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده درباره رابطه شهر و ادبیات، به اقتضائات فرمی آثار ادبی بی‌اعتنا هستند و غالباً به روشی مکانیکی با متن ادبی برخورد می‌کنند، بازخوانی و تدقیق برخی رده‌شناسی و سنخ شناسی‌های داستان‌های معاصر را بر اساس متون نظریه ادبی (باختین و فرانکو مورتی) و  برحسب نسبت آن‌ها با فضا (زن/مکان) پی می‌گیرد.

    پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: پژوهش پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات خشونت در ایران اقتصاد شعر دلالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۱۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی گریوانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و مجری طرح پژوهشی کاوشگر خلیج فارس در نشست خبری که به مناسبت روز ملی خلیج فارس در این پژوهشگاه برگزار شد با اشاره به آخرین ماموریت کشتی اقیانوس پیما گفت: تاکنون عمق ۷۰۰ متری در دریای خزر مورد مطالعه قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه برای این منظور لازم بود از دستگاهی بهره ببریم که قیمت بالایی داشت و تهیه آن از کشورهای خارجی دشوار بود، گفت:از این رو اقدام به ساخت تجهیزی کردیم که توسط محققان پژوهشگاه به نتیجه رسید و عمیق ترین ماموریت بین 2هزارو 500 تا 3 هزار متری با موفقیت انجام شد.

گریوانی با بیان اینکه این دستگاه با پنج درصد هزینه‌ نمونه وارداتی ساخته شد، گفت: با استفاده از این دستگاه در عمیق‌ترین عمق در ۶۵ مایلی ساحل ایران حفاری انجام شد. از جاسک حدود ۶۵ مایل به سمت عمان بخش عمیق حفاری کردیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: بیش از ۵۰ نقطه از عمق‌های ۵۰۰، ۶۰۰ متر شروع کردیم و در عمیق‌ترین عمق ۲۱۲۳ متر حفاری انجام دادیم. نمونه‌های گرفته شده  در آزمایشگاه‌های شیمی، زمین شناسی و ... در حال مطالعه است.

وی گفت: کار دیگری که در قالب این مطالعه انجام شد و از جنبه‌های علمی و حتی دفاعی با ارزش است مشخصات ستون آب است که چه مشخصات فیزیکی و شیمیایی دارد. از مدل سازی‌های مختلف استفاده می‌شود، در تعیین چرخه‌های آب مدل تعیین کننده است. در دریای عمان لایه‌هایی از آب وجود دارد که از قطب جنوب در مقیاس جناحی می‌آیند و منابع باارزش غذایی همراه خود دارند.

گریوانی افزود: دریای عمان برای ما بکر است و در عمق‌های ۷۰۰، ۸۰۰ متر بررسی ستون آب داشتیم؟ در ۱۹۵۰ و تعداد زیادی نقطه اطلاعات با ارزشی را مانند، دما، شوری و ... جمع آوری کردیم که مانند مغزه‌ها از جنبه‌های مختلف روی آنها کار‌های تحقیقاتی انجام شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی درباره زمان استخراج داده‌ها گفت: داده‌ها وجود دارد و استفاده‌های اولیه می‌شود و این قابلیت وجود دارد تا سال‌ها از این داده‌ها در موضوعات مختلف استفاده شود. به طور مثال اگر پارسال در این محدوده دیتابرداری شده دو، سه سال بعد با یک تامین اعتبار دیتابرداری انجام شود و بررسی و مشاهده این تغییرات از لحاظ علمی باارزش است. 

وی گفت: مغزه گیری معمولا صحت سنجی است و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی را به صورت پیوسته از سطح آب تا پایین‌ترین نقطه‌ای که دستگاه‌ها می‌روند اندازه گیری می‌کنند بنابراین در این موضوع صحت سنجی موضوعیت ندارد. در دریای عمان کسی مغزه‌ای نگرفته که صحت سنجی شود، اما ممکن است نزدیک ساحل کسی چیزی گرفته باشد ولی در عمق دو هزار متری مغزه گیری مسبوق به سابقه نبوده که صحت سنجی شود.

مجری طرح پژوهشی کاوشگر خلیج فارس درباره بازه زمانی مغزه گیری گفت: پروسه مقدمات عملیات مغزه گیری یک ماه طول کشید و قبل از تعطیلات عید شروع شد و تیم تحقیقاتی ما تعطیلات عید را شناور بودیم. از ۲۵ اسفند وارد شناور شدیم و ۱۸ فروردین کار را تمام کردیم.

وی علت انجام عملیات در این زمان را استفاده بهینه از شناور عنوان کرد و گفت: دریای عمان باد‌های موسمی دارد که پدیده مانسون را موجب می‌شود که این پدیده در اردیبهشت ماه شروع می‌شود و عملیات دریایی در آن زمان امکان پذیر نیست. برای اینکه به این شرایط برخورد نکنیم مجبور شدیم در تعطیلات نوروز بیس تایم داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی