Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، احمد حسین زادگان روز سه شنبه در مراسم روز جهانی تالاب ها و پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر که به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد ، افزود : در استان مازندران ۸۶۰ تالاب انسان ساخت وجود دارد که برای بهره برداری در زمینه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر ، فعالیت های شیلاتی ، تامین آب کشاورزی و همچنین تفریح و تفرج ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت : مازندران ۲ تالاب با اهمیت بین المللی میانکاله و فریدونکنار را هم به مساحت ۱۰۰هزار هکتار دارد که در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و نقش آفرینی مستقیمی در زندگی روز مره مردم به خصوص جوامع محلی و بومی دارد.

نماینده عالی دولت در مازندران با تشریح تاثیر و نقش تالاب ها در زندگی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مردم استان ، تاکید کرد : به همین دلیل تمامی برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های توسعه ای در استان با نگاه ویژه به حفاظت از تالاب ها صورت می گیرد و تاکید بر این است که ضمن حفاظت از تالاب های موجود نسبت به احیاء و بازسازی بخش های آسیب دیده برخی از تالاب ها اقدام می شود.

حسین زادگان تشکیل و فعالیت تشکل های متعدد مردم نهاد  در زمینه حفاظت از محیط زیست بویژه  تشکل تخصصی تالاب را ناشی از نقش این سازه آبی در زندگی روزمره و آینده مردم دانست و تاکید کرد : شهرستان رامسر در مازندران خاستگاه اولین پیمان و معاهده مهم بین المللی در حمایت و حفاظت از محیط زیست و به صورت ویژه تالاب بوده است که اهمیت نقش تالاب ها را در مازندران نشان می دهد.

وی با اظهار این که تعداد اعضای کنوانسیون رامسر از ۱۸ کشور در زمان امضای آن در سال ۱۹۷۱میلادی اکنون به ۱۷۱ کشور افزایش یافته است ، گفت : اکنون اقدام هماهنگ جهانی در جهت هوشیار سازی اجتماعی برای ایفای مسئولیت زیست محیطی و توجه به اولویت حفاظت از تالاب ها در برنامه ریزی های توسعه ای بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است.

استاندار مازندران نقش تالاب ها را در ابعاد مختلف زندگی بشر اعم از تولید ، اشتغال ، کسب درآمد ، حفظ تعادل اکولوژیک ، تغذیه سفره های آب زیر زمینی ، جلوگیری از پدید آمدن کانون های ایجاد گرد و غبار ، جذب کربن و بانک ژن  غیرقابل انکار توصیف کرد و افزود : متاسفانه هنوز شرایط برای تداوم  حیات طبیعی برخی تالاب ها در جهان به علل مختلفی از جمله تغییرات اقلیمی ، عدم مدیریت صحیح منابع آبی حوزه آبریز تالاب  ها ، ورود آلاینده ها و بعضا تصرف و تغییر کاربری عرصه های تالابی با چالش های جدی رو به رو و منتهی به خشکیده شدن یا از دست دادن کارکرد طبیعی برخی تالاب ها شده است.

حسین زادگان روز جهانی تالاب ها را فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی ، آموزش های عمومی و جلب مشارکت عمومی در راستای حفظ ، احیاء ، توسعه و بهره برداری پایدار از این بومسازگان بی نظیر آبی در کشور های مختلف جهان دانست و تاکید کرد : لازم است بار دیگر تمامی مدیران ، مسئولان ، کارشناسان ، تشکل های مردم نهاد و آحاد دغدغه مندان این حوزه ، تمامی مساعی خویش را درجهات نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از زیست بوم های حساس تالابی و تحقق نقش بی نظیر آن در زندگی بشری به کار گیرند.

وی از توجه دولت تدبیر و امید به حفاظت از تالاب ها و احیای برخی از این سازه های ذخیره ساز آبی قدردانی کرد و گفت : خوشبختانه با تشکیل ستاد ملی احیاء تالاب های کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و در ذیل آن کارگروه احیاء تالاب میانکاله ، با برنامه ریزی مناسب و اخذ تصمیمات اجرایی و تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز ، شاهدا اقدامات اثر گذار در راستای حفاظت و احیاء تالاب های استان هستیم.

استاندار مازندران افزود : استان مازندران با تامین زیر ساخت های لازم نظیر احداث ساختمان اختصاصی کنوانسیون رامسر در این شهرستان ، تجارب حاصل از تعامل کارکرد تالاب با زندگی اجتماعی در استان و شکل گیری و تعامل سازنده تشکل های مردم نهاد متعدد در زمینه حفاظت محیط زیست در استان و تشکل های تخصصی تالابی کشور  با ظرفیت های بالای علمی و سرمایه اجتماعی ، آمادگی خود را برای هر گونه همکاری بین المللی و حتی استقرار تیم های علمی ، مدیریتی و فنی در شهر رامسر برای توسعه همکاری های بین المللی و منطقه ای بین کشورهای مختلف اعلام می کند.

حسین زادگان ابراز امیدواری کرد با تداوم و توسعه همکاری های علمی و فنی ، دبیرخانه کنوانسیون رامسر برای حفاظت از تالاب ها در دنیا فعال تر شود.

کنوانسیون رامسر (THE RAMSAR CONVENTION ON WETLANDS) پیمانی بین‌المللی درباره حفاظت از تالاب‌های جهان است که در سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر تهیه و به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید. کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت. این معاهده کشورهای عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آن‌ها می‌ کند. 

نام این پیمان از شهر رامسر استان مازندران در ایران گرفته شده و مقر آن در شهر گلند سوئیس است. تالاب‌های مشمول این پیمان با نام "تالاب رامسر" شهرت دارند و اکنون ۱۷۱ کشور عضو این پیمان هستند. در این کنوانسیون فهرستی از تالاب‌های مهم جهان نیز تهیه شد و به "فهرست رامسر" شهرت یافت. در این فهرست کشورهای بریتانیا با ۱۷۵ تالاب از لحاظ تعداد و کانادا با ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع تالاب، از لحاظ وسعت رکورددار هستند.

در حال حاضر کنوانسیون رامسر شامل حفاظت از ۲هزار و ۴۱۴ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ میلیون هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد. ۲ فوریه یا ۱۴ بهمن ماه هر سال روز تصویب این کنوانسیون به نام روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است.

برچسب‌ها استانداری مازندران احمد حسین زادگان  مازندران تالاب میانکاله فریدونکنار رامسر روز جهانی تالاب پرندگان مهاجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری مازندران احمد حسین زادگان مازندران استانداری مازندران احمد حسین زادگان مازندران تالاب میانکاله فریدونکنار رامسر روز جهانی تالاب پرندگان مهاجر اخبار کنکور حفاظت از تالاب ها کنوانسیون رامسر روز جهانی تالاب حسین زادگان تالاب ها بین المللی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • اردوی تیم ملی مینی بسکتبال در رامسر
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان