Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:35:33 GMT

۴۴ درصد تالاب‌ها مستعد غبارخیزی است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۲۰۹۷

۴۴ درصد تالاب‌ها مستعد غبارخیزی است

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، احمدرضا لاهیجان زاده روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر با تاکید بر اینکه تالاب ها اعجاز خداوند بر روی زمین هستند، افزود: کنوانسیون رامسر، اولین معاهده  بین المللی دنیا در حفظ محیط زیست است و از طرف دیگر، این کنوانسیون بزرگترین شبکه مناطق حفاظت شده دنیا است و هم زمان ۱۷۱ کشور متعهد شدند که ۲۴۰۰ تالاب را به مساحت ۲۵۰ میلیون هکتار حفاظت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع ۱۹ تالاب کشور تصریح کرد: برنامه مدیریت جامع ۱۵ تالاب دیگر نیز در حال نهایی شدن است.

لاهیجان زاده با اشاره به حفاظت قرق به عنوان کم هزینه ترین و موثرترین اقدامات در راستای حفاظت از تالاب ها گفت: حفاظت از ۲۸۱ هزار هکتار در قالب قرق صورت گرفته که با این کار از توسعه کشاورزی به سمت محدوده تالابی ممانعت شده، عملیات لایروبی برای انتقال آب به تالاب ها، نهال کاری و ... را نیز در دستور کار قرار دادیم.  

وی با بیان اینکه ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده، به پیگیری ثبت هشت تالاب دیگر تاکید کرد و گفت: ۱۴۰ تالاب به مساحت سه میلیون هکتار را قانونمند کردیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: درست است که نزول رحمت الهی شرط اول حیات تالاب است اما با کارهایی که انجام دادیم ، آب را به سمت تالاب ها هدایت کردیم. 

لاهیجان زاده با تاکید بر اینکه تالاب ها مهم ترین زیست بوم برای حفظ تنوع زیستی، تنظیم اقلیم و تامین معیشت انسان ها است، گفت: کنوانسیون رامسر دو ویژگی دارد، نخست اینکه اولین معاهده بین المللی دنیا در حفظ محیط زیست است که در سال ۱۹۷۱ با حضور ۱۸ کشور منعقد شد، پس از آن تاکنون ۱۷۱ کشور عضو این کنوانسیون شدند.  

وی با اشاره به دیگر ویژگی کنوانسیون رامسر، گفت: از طرف دیگر، بزرگترین شبکه مناطق حفاظت شده دنیا است، چنین شبکه ای را در جای دیگر نداریم که ۱۷۱کشور متعهد شوند از ۲۴۰۰ تالاب در ۲۵۰ میلیون هکتار حفاظت کنند.  

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از نظر تعداد تالاب های ثبت شده، کشور انگلستان با ۱۷۵ تالاب رتبه اول را دارد و با توجه به مساحت کشور انگلستان که به اندازه استان خراسان بزرگ پیش از تفکیک، است، تالاب های کوچک نیز پتانسیل ثبت در کنوانسیون رامسر را دارند. پس از انگلستان، مکزیک بیشترین تالاب را به ثبت رسانده است اما از نظر مساحت، کشور بولیوی با ۱۴.۸ میلیون هکتار بیشترین مساحت تالابی را دارد.

لاهیجان زاده با اشاره به رامسر سایت های ایران، اظهار کرد:تا کنون ۲۵ تالاب کشور به مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار  در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. اکنون نیز پایش کیفیت آب تالاب ها با جدیت پیگیری می شود، نوسانات منابع آب سنجیده می شود و کنترل هوشمند در تالاب ها صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به طرح  انتقال آب کارون به شادگان، اظهار داشت: بر این اساس سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب منتقل می شود. با انتقال این آب از سال گذشته حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی جنوب تالاب که سالها آبگیری نمی شد، اکنون آبگیری شده است. خروج آب از تالاب نیز به صورت مدیریت شده صورت می گیرد، درهورالعظیم نیز کارهای بزرگی صورت گرفت و تالابی که تا سال ۱۳۹۴ -۹۵، عمده آن خشک شده بود، اکنون به تالاب بسیار زنده و تاثیرگذار بر معیشت و اقتصاد منطقه تبدیل شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ایجاد ۱۰۰ مرکز پایش، پاسگاه محیط بانی، پایگاه اطفاء حریق و مرکز بازدیدکنندگان در تالاب های کشور، گفت: از توسعه کشاورزی به سمت محدوده تالابی جلوگیری کردیم؛ عملیات لایروبی برای انتقال آب به تالاب ها و نهال کاری در سطح هزار هکتار در استان سیستان و بلوچستان، نیز از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم.

لاهیجان زاده افزود: از سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار تالابی که در کشور شناسایی کردیم یک میلیون و ۴۶۳ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد از آن مستعد و دارای پتانسیل غبارخیزی است، ۵۰ درصد از آن در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان است بنابراین ۳۷۰ میلیون یورو مدت چهار سال گذشته اختصاص پیدا کرده برای این امر بنابراین در دو میلیون هکتار عملیات اجرایی قرار گرفته است. پنج میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب لایروبی و به سازی مسیرها انجام شده است.

وی بر اقدامات کلان کشور برای حفاظت و احیای تالاب ها اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در آغاز بکار دولت یازدهم، تصویب آیین نامه دولت درمورد نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور (۱۳۹۴)، تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها توسط مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۶) و آئین نامه اجرایی آن (۱۳۹۷) و تشکیل ستاد ملی دولت برای هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور (۱۳۹۷) از اقدامات صورت گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد که برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی (CEPA) نیز در ۲۷ استان در حال انجام است.
لاهیجان زاده همچنین با تاکید بر عوامل تخریب و تهدید تالاب ها در جهان، گفت: تغییرات آب و هوایی، افزایش فشار انسان و آلودگی به مواد مغذی از عوامل تخریب و تهدید تالاب ها در جهان هستند و تغییر کاربری اراضی تالابی، تغییر در کمیت آب، تغییر در کیفیت آب، بهره برداری بیش از حد از از منابع تالاب و گونه های غیربومی مهاجم، از فرآیندهای تاثیرگذار در تالاب ها هستند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست آهنگ حیات اخبار کنکور معاون سازمان حفاظت محیط زیست کنوانسیون رامسر لاهیجان زاده میلیون هکتار هزار هکتار تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۲۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه