Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سه نماینده مردم چهارمحال و بختیاری امروز در صحن علنی مجلس و در قالب تذکرات شفاهی مطالبی را در خصوص انتقال آب مطرح کردند که در ادامه آمده است؛

احمد راستینه در نشست علنی امروز مجلس در تذکری با استناد به ماده 75 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: امیدمان به مجلس انقلابی این است که با نگاه عدالت‌خواهی که آرمان بزرگ انقلاب اسلامی است، رفتار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان چهارمحال و بختیاری دارای 11 درصد منابع آب کشور است، اما مردم مظلوم آن حتی از آب شرب هم بی‌بهره هستند.

نماینده مردم شهرستان شهرکرد، بن و سامان در مجلس ادامه داد: پس از سال‌ها خط انتقال آب برای استان تعریف شد اما پس از گذشت 13 سال هنوز نهایی نشده و منطقه آبگیر آن به دلایل واهی دستخوش مباحث اجتماعی می‌شود، در حالی که انتظار ما از همه استان‌های همجوار این است که مسئله آب را به عنوان مسئله ملی با نگاه به حقوق مردم استان‌های مبدأ مورد توجه قرار دهند، نمی‌شود مردم در کنار آب تشنه باشند و حرکت آن را ببینند اما حق برداشت نداشته باشند.

چه کسی به شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اجازه داده در استان چهارمحال و بختیاری طرح اجرا کند؟

راستینه افزود: طرح‌هایی از سال 88 شروع و با هدایت مردم شرکت تعاونی‌هایی ایجاد و مجوزها صادر شد، اما سال 96 در شورای عالی آب، مصوبه‌ای مطرح شد که براساس آن بارگذاری جدید بر زاینده‌رود ایجاد و طرح‌های مردمی متوقف شد مردم در این رابطه انتقاد دارند و خواستار توضیح درباره علت توقف این طرح‌ها هستند.

این نماینده مجلس یادآور شد: با توجه به ماده 14 قانون تقسیمات کشوری، صلاحیت نهادهای دولتی و اداری محدود به حوزه استحفاظی تعیین و در هر استانی مشخص شده، بنابراین اجرای پروژه‌ها در برخی استان‌های دارای منابع آبی توسط وزارت نیرو یا شرکت منطقه‌ای مشخصی اجرا می‌شود، در این رابطه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در استان چهارمحال و بختیاری چکاره است؟ و چه کسی به آن اجازه داده در استان چهارمحال و بختیاری طرح اجرا کند؟ و مسئولان استان ما باید پاسخگوی کارگران اخراج شده باشند.

مخالف انتقال آب نیستیم، بلکه باید حقوق مردم رعایت شود

وی خطاب به وزیر نیرو گفت: چرا باید برخی استان‌ها اختیارات آب چهارمحال و بختیاری را برعهده بگیرند؟ قانون تصریح دارد که باید اداره اماکن براساس تقسیمات مشخص کشوری برعهده استان‌های خودشان باشد. چگونه ممکن است استانی در استان چهارمحال و بختیاری برای آب آن تصمیم بگیرد. ما مخالف انتقال آب نیستیم، بلکه باید حقوق مردم رعایت شود. حقابه شرب، کشاورزی و صنعت باید مورد توجه قرار گیرد و براساس آنچه قانون مشخص می‌کند، باشد.

راستینه یادآور شد: هیچ پژوهشکده‌ای طرح بهشت‌آباد را تایید نکرده و تونل ویرانگری است که می‌تواند باعث آسیب‌های بزرگی به استان چهارمحال و بختیاری شود. از نمایندگان انقلابی انتظار داریم تا کمک کنند تا در فضای منطقی و عقلانی موضوع آب مدیریت شود و از پرداختن به مباحث انتخابیه پرهیز شود.

علی نیکزاد ثمرین در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: هیچ استانی برای استان دیگری تصمیم نمی‌گیرد، بنابراین تقاضا داریم چنین مباحثی مطرح نشود و آب به صورت ملی مدیریت می‌شود و باید اجازه داد کشور در مورد آب تصمیم بگیرد.

تذکر نماینده بروجن در مجلس به وزرای نیرو و کشور

حجت‌الاسلام  امیرقلی جعفری نیز در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر نیرو، گفت: بیش از ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده‌رود رها شده است، آیا در کشور در زمینه آب قانونی وجود ندارد.

نماینده مردم بروجن در مجلس در ادامه از عملکرد وزرای نیرو و کشور در زمینه آب‌رسانی به چهارمحال و بختیاری انتقاد کرد و افزود: اگر نمی‌توانید امنیت پروژه آب‌رسانی نیمی از مردم این استان را تأمین کنید، بگویید تا مردم وارد عمل شوند و امنیت پروژه را تأمین کنند.

وی اضافه کرد: امروز کشاورزان زحمتکش شرق استان اصفهان از وضعیت آب حوزه زاینده‌رود گله دارند چرا که طبق تابلوی منابع و مصارف آب کشاورزی و آب شرب قابل توجهی رهاسازی شده است.

جعفری عنوان کرد: اگر با مشکل کمبود آب در پایین دست سد زاینده‌رود مواجه هستیم به دلیل سوء مدیریت اصفهان در حوزه آب است چرا که مدیران نتوانستند آب را درست مدیریت کنند و چند برابر آب مورد نیاز جمعیت استان اصفهان را رها کرده‌اند.

منطق جمهوری اسلامی رفع تبعیض است

وی توضیح داد: اینکه دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان برای آبادی یک شهر ویران شود، پذیرفته نیست و باید به کشاورزان پاسخ داده شود که چرا آب مورد نیاز آن‌ها در صنعت و جای دیگر مصرف شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه بی‌رویه قابل پذیرش نیست، گفت: منطق جمهوری اسلامی رفع تبعیض است.

وی افزود: اما امروز استان چهارمحال و بختیاری مشکل آب شرب و کشاورزی دارد، همچنین کشاورزی در دشت‌های آن ممنوع است و صنعتی نیز ندارد.

جعفری عنوان کرد: از نظام و وزرای نیرو و کشور می‌خواهم هر چه سریع‌تر وضعیت آب‌رسانی استان را اصلاح کند.

ایجاد تونل سوم کوهرنگ خشکی قنات‌ها و مهاجرت‌های دسته جمعی را به همراه داشته است

قدرت‌الله حمزه نیز با اشاره به اظهارات اخیر نقدعلی نماینده مردم خمین در مورد آب زاینده‌رود گفت: تونل‌های اول، دوم و سوم برای تأمین آب زاینده رود در شهرستان کوهرنگ حفر شده که بیش از 2 میلیارد متر مکعب آب سد زاینده‌رود را تأمین می‌کند که سهم استان چهارمحال و بختیاری از این سد 237 میلیارد متر مکعب است و در حال حاضر از آن حدود 200 میلیون متر مکعب برداشت می‌کنند یعنی 10 درصد آب در استان چهارمحال و بختیاری و 90 در استان اصفهان مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای مطرح شدن تونل سوم متخصصان و کارشناسان نسبت به عواقب و خطرات ناشی از این تونل هشدار دادند اما هیچکس توجهی نکرد و باعث خشکی قنات‌ها و چشمه‌های منطقه و مهاجرت دسته‌جمعی شد؛ مردم ساکن در منطقه از خدمات دولتی، ساخت و ساز و طرح هادی محروم شدند و مجریان پروژه به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

انتهای پیام/3339/م

 

منبع: فارس

کلیدواژه: احمد راستینه نماینده مردم شهرستان های شهرکرد بن و سامان پروژه انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری نماینده مردم زاینده رود انتقال آب استان ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به ۲ فرد عشایر گرفتار در پل زرمیتان اردل

مسعود مثنوی افزود: طی اعلام مرکز عملیات اضطراری چهارمحال و بختیاری مبنی بر گرفتار شدن دو فرد عشایر در پل روستای زرمیتان اردل در اثر فعالیت سامانه بارشی و بالا آمدن سطح رودخانه، به سرعت نیرو‌های عملیاتی پایگاه امداد و نجات شهدای دشتک با یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

بیشتر بخوانید

امدادرسانی به دو حادثه دیده در منطقه میانکوه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری افزود: نیرو‌های امدادی پس از دسترسی به حادثه دیدگان نسبت به رهاسازی آنان و استقرارشان در محل امن اقدامات لازم را انجام دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • روز های پرکار نیروهای امدادی چهارمحال و بختیاری
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • امدادرسانی به ۲ فرد عشایر گرفتار در پل زرمیتان اردل
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • ذکی زاده: امنا مخالف دیکته شدن ریاست مجلس از سوی جریانات بیرونی است/ همه نمایندگان باید در اداره مجلس نقش داشته باشند
  • حادثه رانندگی در محور بروجن-سورک