Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در یک نشست مطبوعاتی که به نتایج فعالیت‌های این نهاد در سال 2020 اختصاص داشت، به سوال نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ گفت.

وی در پاسخ به این پرسش که پس از به قدرت رسیدن «جو بایدن» در آمریکا موضوع برجام مورد توجه قرار گرفته و موضع تاجیکستان نسبت به این موضوع چه خواهد بود، اظهار داشت: تاجیکستان همیشه طرفدار حفظ و استقرار صلح و ثبات در منطقه بوده و از هر گونه ابتکار برای رسیدن به حل مسالمت آمیز قضایا استقبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید است طرفین با تلاش‌های کشورهای علاقه مند به توافق برسند.

وی در مورد وضعیت همکاری‌های میان تاجیکستان و ایران، گفت: بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های اقتصادی و تجاری به خوبی پیش می‌روند. قرار است در اواخر ماه مارس یا اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی دو کشور برگزار شود.

به گفته مهر الدین، همه مسائل همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور در چارچوب این کمیسیون بررسی می‌شود. ما مشکلی با ایران نداریم و برخی مسائل جزئی که در رسانه‌ها  منتشر می‌شود، از ناحیه خود آن رسانه‌هاست و همکاری‌های ما با ایران به خوبی پیش می‌رود.

چین علیه تاجیکستان ادعای ارضی ندارد

وزیر امور خارجه تاجیکستان در رابطه با انتشار برخی مطالب تحریک آمیز در مورد مرز تاجیکستان و چین در برخی از رسانه‌های چینی طی سال 2020 و اوایل سال جاری میلادی گفت: دوشنبه همیشه نسبت به این موارد واکنش نشان داده و خواستار موضع گیری رسمی «پکن» شده است.

مهرالدین اظهار داشت: وزارت امور خارجه تاجیکستان در مورد انتشار مطالبی که در رسانه‌های غیر دولتی چین منتشر شده بودند، به وزارت امور خارجه این کشور یادداشت ارسال کرده و نمایندگان سفارت تاجیکستان در پکن نیز با مسئولین وزارت خارجه چین و رسانه‌های مربوطه ملاقات انجام دادند.

به گفته وی، در پی این اقدامات، مطالب تحریک آمیز از سامانه‌های این رسانه ها برداشته شده و علاوه بر آن طرف چین ضمن پاسخ رسمی خود تائید کرده است که نسبت به تاجیکستان هیچ گونه ادعای ارضی یا مرزی ندارد.

وی همچنین شایعه ایجاد پایگاه نظامی چین در قلمرو تاجیکستان (در منطقه بدخشان) را که از سوی برخی رسانه‌های خارجی دامن زده می‌شود، تکذیب کرد و گفت: در تاجیکستان فقط پایگاه نظامی روسیه وجود دارد و  و هیچ گونه مذاکرات در خصوص حضور نظامی سایر کشورها نیز انجام نشده است.

این مقام سیاسی تاجیک چین را شریک استراتژیک کشورش خواند و بر روابط و همکاری‌های میان «دوشنبه» و «پکن» فضای حسن اعتماد حاکم است.

هیچ نوع تماسی میان تاجیکستان و طالبان صورت نگرفته است

خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه با اشاره به سفرهای هفته‌های اخیر هیئت‌های طالبان به کشورهای مختلف و از جمله روسیه و ترکمنستان، از وزیر امور خارجه تاجیکستان سوال کرد که آیا تماس‌هایی میان دوشنبه و این گروه وجود دارد؟

وزیر امور خارجه تاجیکستان اظهار داشت: تاجیکستان از همه بسترهای مذاکرات صلح افغانستان به طور فعال استقبال می‌کند و خواهان آمدن ثبات آرامش در این کشور همسایه است. ما از موضع دولت رسمی افغانستان و اراده مردم این کشور حمایت می‌کنیم و هیچ گونه تماس و همکاری با طالبان نداریم.

این مقام سیاسی تاجیک تاکید کرد قدرت مشروع و اراده مردم افغانستان در مورد آینده این کشور از اهمیت اساسی برخوردار است.

وی همچنین به تشدید فعالیت گروه‌های مختلف تروریستی در برخی مناطق افغانستان هم مرز با تاجیکستان اشاره کرد و گفت که مرز کشورش به صورت کامل و مطمئن حراست می‌شود و جای برای نگرانی وجود ندارد.

مهرالدین همچنین گفت: تاجیکستان و افغانستان به طور مشترک ریاست دوره‌ای «روند استانبول-قلب آسیا» را بر عهده دارند که نشست وزرای امور خارجه آن در 29-30 مارس سال جاری میلادی در شهر «دوشنبه» با مشارکت «امامعلی رحمان» و «اشرف غنی» روسای جمهور دو کشور برگزار خواهد شد.

قرار است در این نشست کشورهای ذینفع حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و مالی خود از افغانستان را اعلام کنند.

موضع تاجیکستان در مورد عضویت در اتحادیه اوراسیا تغییر نکرده است

خبرنگاران از وزیر امور خارجه تاجیکستان سوال کردند موضوع عضویت تاجیکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چه وضعیتی قرار دارد؟

مهرالدین در پاسخ گفت: موضع کشورش تغییر نکرده و گروه کاری که به صورت اختصاصی عضویت کشور در این سازمان را مطالعه می‌کند، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

وی همچنین این ادعا را که گویا روسیه به دلیل عدم تمایل تاجیکستان برای عضویت در این اتحادیه با ازسرگیری پروازهای منظم و برنامه7ای بین دو کشور مخالفت کرده است، بی‌پایه خواند و تاکید کرد: طرف روسی هیچ گاهی این دو موضوع را با هم مرتبط نکرده است.

تاجیکستان در ماه جولای سال 2020 اعلام کرده بود که آماده ازسرگیری پروازهای برنامه‌ای با روسیه است ولی هنوز طرف روسی با این موضوع موافقت نکرده است.

قابل ذکر است که ازسرگیری پروازهای برنامه‌ای برای تاجیکستان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا حدود 70 درصد از پروازهای این کشور به مقصد روسیه انجام می‌شود.

دخالت طرف های ثالث در مسائل مرزی تاجیکستان و قرقیزستان منتفی است

خبرنگار فارس همچنین با توجه به بازداشت «فرقت عبدالفتاح اف» شهروند تاجیک در روسیه بنابه درخواست نهادهای قضایی قرقیزستان و با اتهام دست داشتن وی در درگیری‌های مرزی میان دو کشور، از وزیر امور خارجه تاجیکستان سوال کرد که آیا دخالت دادن طرف یا طرف‌های ثالث در این بحث چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

مهرالدین اظهار داشت: ما به محض کسب اطلاع در مورد بازداشت شهروند تاجیکستان به طرف روسی یادداشت رسمی ارسال کردیم و این قضیه را تحت کنترل خود گرفتیم و از حق قانونی عبدالفتاح اف حمایت خواهیم کرد. علاوه بر آن، «قاهر رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان طی سفر رسمی چند روز پیش خود به «مسکو» نیز این موضوع را مطرح و از بازداشت شهروند تاجیک در این کشور ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: انتظار می‌رود طی ماه مارس یا اوایل ماه آوریل نشست کمیسیون مشترک مرزی تاجیکستان و قرقیزستان دایر و مسائل مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی دخالت دادن کشورهای ثالث در مسائل مرزی دو کشور را غیر قابل قبول عنوان کرد و گفت که بر اساس موازین حقوق بین الملل هر گونه تغییر مرز با رضایت دولت‌های دو طرف انجام شده و دخالت طرف‌های سوم پذیرفته نیست.

حضور اتباع تاجیک در اردوگاه های سوریه

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: قصد داریم همه شهروندان خود را که در اردوگاه‌های موجود در سوریه به سر می‌برند، برگردانیم.

به گفته وی، بیشتر شهروندان تاجیک که عبارت از زنان و کودکان هستند، در اردوگاه‌های «الحول» و «الروج» زندگی می‌کنند که همه گیری کرونا مانع بازگرداندن آنها به تاجیکستان شد.

مهرالدین افزود: در رابطه با این موضوع به طور مداوم با مقامات رسمی سوریه در تماس هستیم.

این مقام سیاسی تاجیک تعداد شهروندان کشورش در دو اردوگاه‌های یادشده را حدود 260 نفر عنوان کرد و گفت: بیشتر آنها قصد بازگشت به کشور خود را دارند ولی بخشی هم علاقه مند به این موضوع نیستند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان وزیر خارجه نشست مطبوعاتی روابط با تهران وزیر امور خارجه تاجیکستان امور خارجه تاجیکستان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزای ریانوستی، وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای از رایزنی وزیر امور خارجه عربستان با همتای روس خود خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، رایزنی امروز به صورت تلفنی انجام شده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: سرگئی لاوروف و وزیر امور خارجه عربستان در مورد چشم انداز توسعه روابط بین دو کشور و نیز موضوع تشدید درگیری ها میان فلسطینیان و (رژیم) اسرائیل گفتگو کردند.

از سوی دیگر، الشرق الاوسط نیز در این باره نوشت: فیصل بن فرحان بن عبدالله وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه با سرگئی لاوروف همتای روس خود تماس تلفنی داشت.

دو طرف در مورد روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو کردند.

کد خبر 6099640

دیگر خبرها

  • رایزنی ایران و تاجیکستان درمورد تقویت روابط دوجانبه
  • باقری:همکاری تهران و دوشنبه برای مقابله با تروریسم ضروری است
  • ایران و تاجیکستان باید از ظرفیت‌های سازمان‌های منطقه‌ای بهره برند
  • درخواست جالب غربی ها ۲روز قبل از زدن اسرائیل
  • سفیر کشورمان در روسیه با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • در صورت تحقق تهدیدهای لندن، احتمال حمله روسیه به تاسیسات نظامی انگلیس وجود دارد
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان