Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر نشستی با عنوان «نوآوری، دانشگاه، صنعت» برگزار شد. مهمانان این نشست سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، حمید گرمابی رئیس دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیر کبیر، مهدی نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، امید هاشمی، معاون مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و شروین احمدی، دبیر علمی سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر و عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پثروشیمی ایران بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*ماموریت صندوق نوآوری در اتصال شرکت‌های بزرگ صنعتی به دانش‌بنیان‌ها

در ابتدای نشست سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: همه شرکت‌های جهان نیاز به نوآوری دارند، اما در ایران متاسفانه نوآوری را در زمان طولانی با هزینه زیاد انجام می‌دهند. این در حالی است که شرکت‌های مهم جهان می‌توانند نوآوری را با هزینه کم و زمان سریع انجام دهند و این شرط موفقیت آنها است.

ملکی‌فر افزود: شرکت‌ها برای گسترش نوآوری به چند امر نیاز دارند که از میان آنها می‌توان به شبکه سازی، شتاب دهی، تامین مالی و اکتساب اشاره کرد. صندوق نوآوری و شکوفایی این توانایی را دارد که شرکت‌های بزرگ صنعتی را به شرکت‌های دانش بنیان متصل سازد تا نیازهای نوآورانه خود را به دست آورند.

* راه‌اندازی مرکز نوآوری تخصصی دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر

حمید گرمابی، رئیس دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر حفظ پایداری در نوآوری تاکید کرد و گفت: ما همیشه در عین حال که به نوآوری اهمیت می‌دهیم باید به این مساله نیز توجه کنیم که توسعه پایدار را با هدف آسیب نرساندن به محیط زیست و اجتماع در پیش گیریم.

به گفته گرمابی چند موضوع مهم در نوآوری، سازگاری با محیط زیست، نوآوری پایدار، پلیمرهای تخریب پذیر، پلیمرهای تهیه شده از منابع تجدیدپذیر، بازیافت پایدار مولکولی پلاستیک‌ها و پلیمرهای ضدمیکروب است.

وی افزود: نوآوری پایدار یا خلاقیت پایدار برای توسعه محصولات و فرایندها با هدف تامین نیازها و در عین حال توجه به ظرفیت محدود منابع طبیعی ضروری است. می‌دانیم که منابع اصلی پلیمرها نفت است که به زودی تمام خواهد شد و همه دنیا به دنبال منابع تجدید پذیر برای تولید پلیمرها هستند.

گرمابی نوآوری پایدار را معادل پایداری در سه حوزه اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی دانست و ادامه داد: امروز هرچند با تاخیر اما به این نتیجه رسیدیم که در دنیای رقابتی امروز نمی‌توانیم بدون نوآوری و توسعه پایدار در این مبحث به ادامه فعالیت بپردازیم.

رئیس دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیرهمچینن در پایان سخنان خود با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری تخصصی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ در دانشگاه امیرکبیر از برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوع نوآوری در این دانشکده خبر داد.

* ایران در خاورمیانه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۸ علمی در حوزه پلیمر را دارد

مهدی نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی متخصص در صنعت پلیمر مناسب است اما ورودی‌های دانشگاه‌ها در حال کاهش است و ممکن است به لحاظ نیروی انسانی وارد فاز فشار شویم.

نکومنش در ادامه با اشاره به نقش پژوهش و فناوری در بهبود و گسترش تولید داخلی محصولات پلیمری اظهار کرد: رتبه علمی ایران در صنعت پلیمر در خاورمیانه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۸ است، با این وجود این علم نمی‌تواند به خوبی با صنعت مرتبط شود.

وی ادامه داد: پژوهشگاه پلیمر می‌تواند محلی برای کمک به تولیدکنندگان برای نوآوری باشد. این پژوهشگاه با دارا بودن فضای مناسب تحقیقاتی و زیرساخت‌های توانمند، آمادگی دارد که در جهت نوآوری در کنار صنعتگران باشد.

* گذر از نوآوری تحمیلی به سمت نوآوری برد-برد ضروری است

امید هاشمی معاون مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، گذر از نوآوری تحمیلی به سمت نوآوری برد برد را چارچوب جدیدی برای توسعه در نوآوری در کسب و کارها دانست و گفت: نسل اول اقتصادهای پیشرو و نوآور از عواملی مثل فناوری استفاده کردند و پارادایم اول توسعه نوآوری در کسب و کارها علم و دانشگاه بود.

وی افزود: بعد از آن عوامل مشوق های بازاری در نسل دوم اقتصادهای نوآور و پیشرو اضافه شد و رویکرد اصلی که در نسل اول پرفورمنس بود و بیشتر با دانشگاهیان و فناوران دنبال میشد، در نسل دوم بازار شد و بازاریان نقش پر رنگ تری ایفا کردند. در نسل سوم اقتصادهای پیشرو، مشوق های اقتصادی به عوامل فناوری و مشوق های بازاری نیز اضافه شد.

هاشمی ادامه داد: امروزه که تقریبا معادل نسل چهارم اقتصاد در فضای دیجیتال است، عوامل انسانی به توسعه کسب و کارهای پیشرو نیز اضافه شد. علاوه بر ذینفعان بازاری، ذینفعان غیربازاری نیز به این چرخه اضافه شد که پیش از این، نقش آن‌ها در نوآوری دیده نمیشد.

معاون مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: با وجود اینکه فشار علم، فشار آنالیز بازار و حکمرانی دولت‌ها باعث توسعه و نوآوری می‌شود اما فشار ذی‌نفعان غیربازاری نیز در قالب عوامل انسانی در عصر جدید نقش مهمی را ایفا می‌کند.

* لزوم ایجاد و حفظ حلقه رابطه میان دانشگاه‌ها و صنعت

 شروین احمدی دبیر علمی سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر و عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پثروشیمی ایران در خصوص تعامل میان صنعت، نوآوری و دانشگاه نسل سوم گفت: ایجاد و حفظ حلقه رابطه میان دانشگاه‌ها و صنعت که منجر به ثروت‌آفرینی در این حلقه شود، بسیار مهم است.

وی خلاقیت را پیش نیاز دانش، رشد و توسعه و فناوری دانست و گفت: با نوآوری و خلاقیت می‌توان به حل مسائل جوامع به روش های نامعمول پرداخت. اصل نوآوری یعنی نگاهی متفاوت و جدید داشته باشیم تا به نوآوری که پله بعد از خلاقیت است برسیم.

احمدی ادامه داد: مروری بر قرن ١٧ نشان می‌دهد که یک ایده یعنی ایده تبدیل نیروی بخار به ماشین بخار، با حمایت جامعه، به انقلاب صنعتی منجر شد و این نتیجه حمایت از خلاقیت و نوآوری بود. در انقلاب صنعتی دوم نیاز به خط تولید از سوی بازار احساس شد که باز هم نقش بازار را در ایجاد نوآوری را نشان می دهد.

رئیس پژوهشکده پتروشیمی خاطر نشان کرد: فرهنگ، علم و سیاست در یک جامعه پویا کنار هم هستند و یک مجموعه نوآور باید تمام این عوامل را در اکوسیستم خود بپذیرد. دهه 60 عصر کارایی، دهه 70 عصر کیفیت و دهه 80 عصر انعطاف بود، عصر کنونی نیز عصر خلاقیت و فناوری است. امروز نسل سوم دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و احتیاج به پرورش کارآفرینان را تامین می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنعت پلیمر صندوق نوآوری و شکوفایی پیوند صنعت و دانشگاه پژوهشگاه پلیمر صنعت پلیمر صندوق نوآوری مرکز نوآوری دانشگاه ها اضافه شد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد

معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری از رتبه هفدهم ایران در زمینه هوش مصنوعی در جهان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سالیانه دکتر روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در محل معاونت علمی برگزار شد.

دکتر دهقانی در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته یک گفتگوها و تعاملات زیادی انجام شد تا یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی تشکیل شود.  ما مدل های مختلفی را از کشورهای دیگر بررسی کردیم و با ده‌ها ساعت جلسه توسط متخصصان حوزه هوش مصنوعی به این نتیجه رسیدیم که مرکز ملی هوش مصنوعی داشته باشیم که شامل نظارت،‌ تنظیم‌گری و ... است.

وی گفت: در اسفندماه سال گذشته مرکز ملی هوش مصنوعی تأسیس شد و اعضای شورای ملی راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند. و جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران دولتی و صندوق های بزرگ کشور انجام شد و یک صندوق توسعه هوش مصنوعی تشکیل شد و این صندوق با سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیاردی برنامه‌ریزی شد.

دهقانی ادامه داد: کارهای عملیاتی زیادی انجام شده و یک مرکز ملی در نخستین گام یک اپراتور هوش مصنوعی بالا بیاورد که خدمات مختلفی از جمله دیتاسنتر بزرگ و کتابخانه‌های زبان تصویری ارایه می‌کند.

معاون علمی رییس جمهور گفت: ما از نظر دانش فنی و تولید مقالات علمی رتبه 17 را داریم اما در حوزه کاربردها رتبه 70 یا 80 را دارد که به خاطر نبود زیرساخت‌ها است.

وی ادامه داد: این مرکز زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل می‌شود. معاونت علمی وظیفه حمایت از توسعه فناوری را دار. ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی وظیفه حمایت از هوش مصنوعی را دارد.

نقش‌آفرینی "مراکز نوآوری" در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان

دهقانی گفت: امسال تا آخر سال به چندصد GPU دسترسی پیدا می‌کنیم البته بحث های تحریمی شدیدی در این موضوع وجود دارد و ما نیز از همه دانشگاه‌ها و اساتید دعوت می‌کنیم تا در اینجا شرکت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها