Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه بورس این روزها وضعیت نوسانی دارد، گفت: سرمایه گذاران در این وضعیت بهتر است کاری انجام ندهند و رئیس جدید سازمان بورس هم باید مانع دخالت‌ها در این بازار شود.

عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد وضعیت کنونی بازار سهام؛ اظهار کرد: فضای فعلی بازار نوسانی است، زیرا هنوز روند صعودی و تعادلی شکل نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بورس احتمالاً در این وضعیت مدتی نوسان دارد و به اصطلاح فعالان، بازار گیج می‌زند؛ البته ارزیابی کلی از وضعیت بازار این است که در حالت انتظار به سر می‌برد، زیرا بحث‌های سیاسی و اقتصاد مثل مسئله هسته‌ای مطرح است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسائل هسته‌ای باز هم برجسته شده است، گفت: یکی از دغدغه‌های بازار و فعالان شاید این باشد در روز شنبه و یکشنبه آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

 

بورس در دو سوم روزهای اسفند ماه منفی است/ بازار سرمایه هیجانی نیست

ثابت بیان کرد: براساس سوابق، هر ساله اسنفد ماه به صورت کلی فضای فروش حاکم است؛ زیرا اکثر شرکت‌ها و افراد به منابع نیاز دارند و بیشتر فروشنده هستند؛ معمولا دو سوم بازار در این ماه ریزشی و منفی خواهد بود، مگر روزهای اینکه روزهای آخر اسفند ماه بازار وضعیت بهتری پیدا کند.

وی تاکید کرد: بازار این روزها خیلی هیجانی نیست؛ زیرا مقداری ترمز آن کشیده شده و در نمادها خیلی صف فروش را شاهد نخواهیم بود و اگر رخ دهد سریع جمع خواهد شد مانند چند روز گذشته که رخ داد.

 

تصمیمات جدید موقتی و برای معطل کردن است

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در مورد تصمیمات جدید سازمان بورس، گفت: تغییر و تعیین دامنه نوسان نامتقارن که تصویب و اجرایی شده، برای کوتاه مدت است؛ این تصمیم را گرفتند تا با این روش به نوعی بازار را معطل نگه دارند و این اقدام موقتی است.

ثابت بیان کرد: یکی از دلایل تغییر دامنه نامتقارن این است که اگر دامنه نوسان به سمت بالا افزایش یابد، آیا انگیزه خرید بیشتر می‌شود و اینکه این تصمیم می‌تواند بر بازار تاثیر گذار باشد یانه؛ البته روز نخست اجرا (شنبه هفته جاری) خوب بود و اما در دو روز گذشته با توجه به دامن نوسان بالا، سهم‌ها پس از رشد، وارد اصلاح شدند.

 

شاخص فعلا در همین دامنه فعلی ماندگار است/ توصیه به سهامداران

وی در مورد پیش بینی از روند شاخص، گفت: احتمالا شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد و در همین دامنه نوسان می‌کند؛ مگر اتفاقات دیگری رخ دهد؛ زیرا نمی‌توان فضای واقعی اقتصادی و سیاسی را به صورت کامل پیش بینی کرد و باید ببنیم چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد.   این کارشناس بورس به افراد و سهامداران توصیه کرد: بهتر است در این وضعیت فعلی کاری انجام ندهند زیرا اتفاقات خاصی رخ نخواهد داد و هر کسی که سبدی دارد، بهتر است از سبد خود مراقبت کند و یا با سرمایه گذاری در سهمی که پتانسیل رشد و وضعیت بهتری دارد، تغییر در سبد سهام خود ایجاد کند.

 

سه عامل تاثیر گذار بر این روزهای بورس/ نرخ دلار بالا نمی‌رود

ثابت تصریح کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰، تحولات سیاسی و نرخ ارز سه عامل (ابهامات) تاثیر گذار در این روزهای بازار سرمایه است که احتمالا بودجه با ارسال اصلاحیه نهایی خواهد شد؛ برای نرخ ارز هم باید ببنیم چه رخ خواهد داد زیرا برای فعالان بازار مهم است؛ البته بعیدی می‌دانم روند صعودی و رشد بالایی مانند قبل در نرخ دلار رخ دهد.  

وی با بیان اینکه بازار سهام ثبات قابل قبولی را تجربه خواهد کرد، در مورد تغییر رئیس سازمان بورس، و حضور دهقان دهنوی گفت: فعلا بجز سه تصمیم که گرفته شد، اتفاق خاصی رخ نداده که این تصمیمات هم در بحث تغییر و تعیین دامنه نامتقارن، تغییر حجم مبنا و افزایش اعتبارات کارگزاری‌ها به مشتریان است که مقداری کفه تقاضای بازار را بالا برد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه ادامه داد: البته هنوز زود است در مورد عملکرد دکتر دهقان دهنوی  قضاوت داشته باشیم و باید ببینم که تصمیماتی ایشان می‌تواند کمک کننده باشد یا نه.

 

دخالت‌ها مهم‌ترین‌ها مسئله‌ای که بورس از آن رنج می‌برد

ثابت به رئیس سازمان بورس توصیه کرد: ایشان باید بتوانند حجمه‌هایی که خارج از بازار به بورس وارد می‌شود را کنترل و مدیریت کند؛ یکی از مهم‌ترین‌ها مسائلی که بازار سرمایه از آن رنج می‌برد، دخالت‌ها مانند قیمت گذاری دستوری است؛ اگر رئیس سازمان بورس بتواند این وضعیت را کنترل و مدیریت کند، می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

وی در مورد اینکه آیا موافق استقلال سازمان بورس هستید؟؛ پاسخ داد: کاملا؛ زیرا امروز بازار سرمایه نسبت به سال گذشته تفاوت کرده و ضریب نفوذ آن افزایش یافته است؛ کاربران زیاد وارد بورس شدند و مردم با توجه به فضای تورمی کشور، تلاش می‌کنند از منابع خود بازدهی بهتری بگیرند و بورس را انتخاب می‌کنند.

دو موضوعی که باید افراد مدنظر قرار دهند

این کارشناس بورس گفت: بازار سرمایه یکی از بخش‌هایی که مردم احساس می‌کنند برای حفظ دارایی و ارزش پول‌شان خوب است؛ البته باید دو نکته را مدنظر قرار دهند، نخست اینکه بازار سرمایه هم سود دارد هم زیان و دوم اینکه هیچ وقت دیدگاه کوتاه مدت نداشته باشند و این ورود با این نگاه جواب نمی‌دهد.

 

توصیه یک خبره بازار سرمایه به رئیس جدید/ دخالت‌ها در بازار سرمایه عامل ترس سهامداران است

ثابت بیان داشت: اگر آقای دهقان دهنوی زیر ساخت‌های بازار سرمایه را اصلاح و درست کند و از سوی دیگر بتواند دخالت‌های خارج از بازار را مدیریت کند، قطعا تا حدود زیادی موفق خواهد بود.

وی در مورد اینکه سوال که نقش دخالت‌های خارج از بورس در ایجاد ترس بین سرمایه گذاران و روند ریزشی آن چقدر بوده است؟؛ پاسخ داد: نقش این موضوع زیاد بوده؛ زیرا سرمایه ترسو است. سرمایه در بازاری می‌ماند که امنیت سرمایه گذاری و چشم انداز آن مثبت باشد.

این کارشناس توضیح داد: زمانی که دخالت‌ها و قیمت گذاری دستوری رخ می‌دهد و نهادها، زیاد از حد در بازار دخالت و به نوعی آن را متشنج می‌کنند، می‌تواند در تصمیم گیری افراد و سرمایه گذاران تاثیر منفی داشته باشد.

 

بازدهی بورس بیشتر از سایر بازارهای دیگر است

ثابت در مورد تفاوت بازارهای سرمایه نسبت به سایر بازارها، گفت: مهم‌ترین تفاوت، قدرت نقدشوندگی بالا است که راحت‌تر می‌توان به منابع رسید؛ دوم بازدهی خوبی این بازار نسبت به سایر بازارهاست که در بلند مدت برخلاف سایر بازارها که چشم انداز مشخصی ندارد، بازدهی بالاتر به افراد می‌دهد.

 

بازار سرمایه برای منابع مازاد است/ هر لحظه قیمت را رصد نکنید

وی سومین تفاوت را بهره‌مندی از سود نقدی و تصمیمات مجامع علاوه بر رشد قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: امنیت سرمایه گذاری و فضای نظارتی در بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بالا است و مزیت‌های بورس می‌تواند برای افرادی که منابع مازاد دارند، جای خوبی برای سرمایه گذاری باشد؛ همیشه تاکید شده بازار سرمایه برای منابع مازاد است تا افراد اسیر نوسانات و جوزدگی‌ها نشوند.

این کارشناس خبره بازار سرمایه در خصوص افرادی که این روزها در بورس در زیان قرار دارند، بیان کرد: این افراد قطعا برای یک یا دو هفته وارد بازار نشدند؛ همین‌طور که فرد زمینی می‌خرد و سال‌ها خبری از قیمت آن نمی‌گیرد، الان هم نباید هر لحظه و هر روز قیمت را رصد و ارزیابی کند.

ثابت افزود: بالا و پایین رفتن قیمت‌ها می‌تواند روی افزایش و یا کاهاش دارایی‌ها اثر گذار باشد، ولی این‌ها موقتی است؛ مثلا قیمت سهامی که روزی خیلی پایین بود، الان چند برابر آن معامله می‌شود و یا برعکس.

 

اگر نگاه کوتاه مدت نداشته باشید، سود خوبی به دست می‌آورید/ فریب سیگنال ده‌ها را نخورید

وی تصریح کرد: افراد باید روی خرید سهامی که انجام می‌دهند دقت و بررسی داشته باشند و بعد هم با نگاه بلند مدت اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ اگر افراد منابع مازاد را وارد بورس کرده باشند و نگاه بلند مدت داشته باشند، هیچ مشکلی نخواهند داشت؛ افرادی که لحظه‌ای و کوتاه مدت فکر نمی‌کنند می‌توانند در بازار سرمایه به سودهای خیلی خوبی برسند.

این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در مورد کانال‌ها و افرادی که سینگنال خرید می‌دهند و یا می‌فروشند، گفت: اینها غیرمجاز هستند و مردم نباید وارد این کانال شوند؛ زیرا این افراد بیشتر برای منافع خودشان سهمی که قبلا را خرید را با پول مردم بالا می‌برند و از پول مردم به نفع خود استفاده می‌کنند. مردم باید دقت کنند که اسیر این سیگنال فروش‌ها نشوند.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بازار سرمایه سرمایه گذاری منابع مازاد سازمان بورس کوتاه مدت دخالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه

بازار بورس امروز به نوعی درجا زد؛ به طوری که شاخص کل با افزایش تنها ۶۵۲ واحد به رقم دو میلیون و۳۰۴ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

نقشه بازار بورس ـ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته