Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت ‌وابستگی به نفت را در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش داد. - اخبار استانها -

مصطفی طاهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در  زنجان، با اشاره به اینکه تمام انتظارات برای اصلاح لایحه بودجه 1400 انجام نگرفت اظهار داشت: انتظارات از تغییرات به طور کامل و 100 درصدی محقق نشد اما با این حال در مسیری که باید، اصلاحات انجام گرفت به طوریکه 30 مورد از خواسته‌ها برآورد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نگاه ما به مسائل باید واقع بینانه باشد، افزود: ظرفیت کشور و این دولت در تغییرات و اصلاحات بودجه باید مد نظر قرار می‌گرفت، با این وجود تغییرات و اصلاحات انجام شده قابل قبول بود. اما باید در کمیسیون تلفیق نیز بخش دیگری به این اصلاحات افزوده شود تا بتوان گام نخست اصلاح بودجه در سال 1400 را عملی کرد، با این حال امیدواریم در گام‌های بعدی نیز اقدامات اساسی را انجام دهیم تا  سال بعدی بودجه کاملا واقعی شود. 

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه اصلاحات انجام شده برای دوره کوتاه مدت قابل قبول بود، گفت: حداقل انتظار ما از اصلاحات لایحه بودجه کاهش وابستگی به نفت بود که این امر محقق شد، چراکه در لایحه بودجه قبل میزان فروش نفت 2.3 میلیون بشکه تعیین شده بود که از دید کمیسیون تلفیق این عدد نمی‌توانست محقق شود اما طبق اصلاحات انجام شده با کاهش 800 هزار بشکه، رقم مذکور به 1.5 میلیون بشکه رسیده است.

لایحه بودجه دولت براساس اصول مدنظر مجلس اصلاح شده استعصر امروز؛ آغاز جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه جدید بودجه 1400ارجاع لایحه بودجه 1400 به کمیسیون تلفیق/آغاز بررسی در صحن از یکشنبه هفته آیندهحاشیه‌نشینی 12 درصد از جمعیت استان فارس؛ 30 درصد از بودجه دستگاه‌ها در مناطق حاشیه‌ای هزینه شود

این مقام مسئول با بیان اینکه در لایحه بودجه جدید تراز عملیاتی 50 هزار میلیارد تومان بهبود یافته است، گفت: درآمد افزایش یافته و اوراق کم‌تر شده ‌که این امر نیز مورد قبول بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تغییرات مهم انجام گرفته در لایحه بودجه در سه محور نفت، کاهش فروش اوراق و افزایش درآمد‌های مالیاتی و بهبود تراز و نهایتا صرفه‌جویی در هزینه‌ها بود، گفت: 40 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز اعمال شده است.

طاهری با بیان اینکه رقم مالیات تنها 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، تصریح است: با ابزار‌هایی که هم‌اکنون وجود دارد امکان دو برابر کردن مالیات نیست اما اگر ساختار‌های مالیاتی اصلاح شود عملیاتی کردن دو برابر شدن رقم مالیات، امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با مالیات منتظر بودیم تا دولت لایحه ارائه دهد اما این امر انجام نگرفت، خاطرنشان کرد: در نهایت طرح مالیات بر سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مجموع ثروت اشخاص حقیقی و حقوقی توسط مجلس پیشنهاد شد که اگر انجام شود کل هزینه‌های دولت در سال‌های پیش‌رو از طریق مالیات، گمرک و عوارض تامین شده و یک منبع پایدار ایجاد می‌کند که نهایت وابستگی به نفت و مابقی درآمد‌ها کاهش می‌یابد. در این حالت درآمد حاصل از نفت به سمت سرمایه‌گذاری و توسعه اختصاص می‌یابد و این هدف نهایی مجلس است و ممکن است یک سال یا دو سال این موضوع زمان‌بر باشد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وابستگی به نفت اصلاحات انجام کمیسیون تلفیق لایحه بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ درباره جدول ۱۴ در مورد هدفمندی یارانه ها را به تصویب رساندند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال 1403 که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز نیز قرار دارد.

وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول 14 درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع 213 نماینده حاضر با 156 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403 در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول 14 لایحه بودجه 1403 گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تایید کردند که 315 همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد 10 درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه 20 درصد بود و به 30 درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: 42 همت برای کمیته امداد، 23 همت برای بهزیستی، 143 همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت 74 هزار و 900 میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه افزود: مواردی همچون هزینه سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت را تامین کردیم که این موارد کلیات جدول 14 است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول 14، گفت: هدفمندی یارانه ها حدود 758 همت در بخش درآمدها و 758 همت نیز در بخش هزینه ها است به دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت 63 همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این 63 همت از طریق مدیریت منابع صورت می پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری 100 درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود. صیادان را نیز به آن اضافه می کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول 14 یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه ها است، سعی شده با توجه به منابع و محدودیت ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه ها محقق شود، 2 موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت، یکی کالابرگ ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می شد همچنین در خصوص عنوان صرفه جویی انرژی که در این جدول آورده شده این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مشخص شد
  • در «جداول بودجه» به استان‌ها و مناطق محروم توجه شده است
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است