Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مشترک اعضای هیأت رئیسه دانشگاه الزهرا با اعضای هیات رئیسه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC امروز (سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه) به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای نشست مشترک اعضای هیأت رئیسه دانشگاه الزهرا با اعضای هیات رئیسه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ، دکتر توسلی مدیر امور پژوهشی دانشگاه الزهرا گزارشی از وضعیت پژوهشی این دانشگاه ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سند چشم‌انداز اهداف کلان دانشگاه در افق ۱۴۰۴ گفت: تقویت شهرت و اعتبار دانشگاه در جامعه، افزایش فعالیت‌های پژوهشی و ارتقاء کمی و کیفی سطح پژوهش‌ها، تقویت شایستگی‌های دانش‌آموختگان، بهبود مشارکت و دلبستگی کارکنان و اساتید و تقویت منابع درآمدی از جمله این اهداف است.

دکتر توسلی همچنین جامعه محوری، برند محوری، آینده محوری، شهرت محوری و مشارکت محوری را از راهبردهای کلان دانشگاه در افق ۱۴۰۴ دانست و با اشاره به ارزش‌های ویژه دانشگاه افزود: از جمله ارزش‌های ویژه دانشگاه در افق ۱۴۰۴ می‌توان به فرهنگ یادگیری، اخلاق حرفه‌ای، رقابت پذیری و نوآوری و کار تیمی اشاره کرد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه الزهرا ادامه داد: تنوع‌بخشی به منابع درآمدی، افزایش درآمدهای اقتصادی سیاسی، تقویت شهرت و برند دانشگاه، تقویت فعالیت‌های توسعه پایدار، توسعه مهارت‌های اجتماعی -حرفه‌ای دانشجویان، افزایش فعالیت‌های معرفت افزایی، ارتقاء دستاوردهای علمی دانشجویان، افزایش انسجام و پایندگی، بهبود فرهنگ سازمانی، هوشمند سازی و... نیز به عنوان برخی از اهداف استراتژیک دانشگاه در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است.

توسلی در ادامه با اشاره به مقایسه عملکرد دانشگاه طی سال‌های اخیر و جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی مصوب پروژه گفت: دانشگاه الزهرا در رتبه‌بندی تایمز درسال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته نیز ۳.۳۵ درصد بهبود داشته است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه الزهرا در ادامه اظهار کرد: دانشگاه الزهرا از سال ۲۰۱۸ در رتبه بندی وبومتریکس نیز رشد قابل توجهی داشته و از رتبه ۲۳۳۹ به ۲۰۷۷ در دنیا ارتقا یافته است.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه رتبه دانشگاه الزهرا در رتبه کشوری و بین المللی پابلونز مطرح کرد: دانشگاه از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به رتبه ۴۴ در کشور و به ۱۱۹۶ در دنیا دست یافته است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه الزهرا در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی دانشگاه در سال ۹۸ و نسخه انگلیسی آن در سال ۹۹ گفت: در زمان راه‌اندازی سامانه علم‌سنجی، دانشگاه الزهرا اولین دانشگاه تحت نظر وزارت علوم بود که موفق به انجام این کار شد و با تلاش‌های صورت گرفته، در هفته پژوهش سال جاری نیز نسخه انگلیسی آن راه اندازی گردید.

دکتر توسلی افزود: هدف از ایجاد این سامانه، شفاف‌سازی فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه و شفاف سازی معایب و محاسن بود تا از این طریق برای رفع نواقص و ارتقای کیفیت، اقدامات لازم انجام شود. سامانه علم‌سنجی دانشگاه اطلاعات اساتید را از سه مجموعه اسکوپوس، WOS و گوگل اسکولار دریافت می‌کند و براساس آن‌ها فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه را درج می‌کند. 

وی افزود: امیدواریم نمایه ISC به این سامانه متصل شود تا فعالیت‌های همکاران ما در مجلات علمی پژوهشی داخل با نمایه ISC هم قابل مشاهده باشد.

توسلی راه اندازی بخش ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی، جذب سرمایه با برگزاری دوره های آموزشی در مرکز آموزش های آزاد و مجازی، برگزاری بیش از ۲ هزار کارگاه آموزشی، راه‌اندازی آرشیو دیجیتال، رشد ۱۹.۴ درصدی چاپ مقالات دانشگاه در اسکوپوس طی یک سال اخیر و... را به عنوان برخی دیگر از دستاوردها و موفقیت‌های پژوهشی دانشگاه نام برد.

در ادامه دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، به معرفی تعدادی از اهم محصولات، خدمات و فعالیت های اخیر ISC و رایسست از جمله ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها (https://ur.isc.ac)، رتبه بندی جهانیISC  (https://wur.isc.ac)، رتبه بندی موضوعی و رتبه بندی کشورهای عضو D-8 و ارزیابی و رتبه بندی نشریات پرداخت. 

وی افزود: در حال حاضر یکی از اقدامات مهم، ایجاد کارنامه آموزشی-پژوهشی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگران در آینده است که از این طریق وضعیت دانشگاه ها مورد رصد قرار خواهد گرفت. 

دکتر دهقانی در ادامه با معرفی دو ابزار کاربردی سامانه نشریات علمی و سامانه نشریات و ناشران کم‌اعتبار، نامعتبر و جعلی، از جمع آوری مجموعه نسخ خطی آثار دانشمندان کشور از قرن سوم تاکنون و ایجاد پایگاه نسخ خطی توسط مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خبر داد و مطرح کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری از این سامانه رونمایی شود.

وی همچنین به معرفی DOR (در) به عنوان جایگزینی برای DOI پرداخت و گفت: "DOR فقط برای مجلات نیست، بلکه برای کتاب و پایان نامه هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. تمامی نشریات دنیا می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. در حال حاضر این خدمات رایگان است و به تازگی در جلسه ای با حضور وزیر علوم از آن رونمایی شده است.

در بخش دیگر این نشست دکتر هاجر صفاهیه، معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقه‌ای نیز پس از معرفی خدمات مرکز منطقه‌ای به صورت اجمالی، به تشریح امکان گسترش همکاری های مرکز منطقه‌ای و دانشگاه الزهرا پرداخت و گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با این دانشگاه منعقد خواهد شد، مرکز منطقه‌ای آمادگی خود را برای مساعدت در تمام زمینه های تعاملات علمی ازجمله استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای، چاپ و انتشار کتاب و نشریات علمی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حمایت معنوی از همایش‌ها اعلام می‌کند.

در قسمت پایانی جلسه نیز پرسش‌هایی از سوی اعضای هیئت رئیسه دانشگاه الزهرا مطرح شد. 

جواد حیات داوودی، مدیر گروه تجزیه و تحلیل منابع پایگاه استنادی در پاسخ‌ به پرسش‌های مطرح شده به تشریح معیارهای کمی (استنادها و چارک‌ها) و کیفی (دسته بندی نشریات به نشریات لیست اولیه، لیست انتظار و نشریات هسته) ارزیابی نشریات در سامانه JCR پرداخت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه الزهرا، دکتر ملانظری نیز در انتها ابراز امیدواری کرد تا این جلسه فتح بابی برای هم افزایی در حوزه‌های مشترک دو طرف باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه الزهرا پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ISC پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه در افق ۱۴۰۴ دانشگاه الزهرا مرکز منطقه ای راه اندازی رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: این بنا در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۲۰ مترمربع، به همت خیران ساخته می‌شود.
اعرابی افزود: برای احداث این بنا بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: با ساخت این پایگاه، اهالی روستا‌های شلیل، دورک قنبری، گوزلک، شهرک محمدی و لندی شهرستان اردل از خدمات اورژانس و فوریت‌های پزشکی بهره‌مند خواهند شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • پایگاه اتوبوس آمبولانس در بویراحمد کلنگ‌زنی شد
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد