Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از آذرشهر، اکبر فتحی در حاشیه بازدید از کارخانه نئوپان و ملامین سازه در شهرستان آذرشهر که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز حضور داشت به ضرورت اجرای زراعت چوب جهت تأمین مواد اولیه کارگاه‌های صنایع چوبی و سلولزی کشور و استان و همچنین تلاش همه جانبه جهت تحقق تکلیف استان برای اجرای زراعت چوب در سطح یک هزار و 100 هکتار اشاره کرد و در این راستا استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله صداوسیما، ترویج جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و کارشناسان پهنه را مورد تأکید قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب برای استفاده در صنایع کل کشور نیاز است

وی با بیان اینکه زراعت چوب یکی از راهکارهای اساسی برای حفظ عرضه‌های منابع طبیعی است که در سالهای اخیر مورد توجه مسئولان واقع شده تا از این طریق علاوه بر اشتغالزایی، از نابودی جنگل جلوگیری شود، افزود: براساس آمارهای رسمی، سالانه ۸ میلیون مترمکعب چوب برای استفاده در صنایع کل کشور نیاز است و یکی از راهکارهایی که می تواند در این زمینه گره گشا باشد، زراعت چوب است که مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ با تصویب قانونی، توسعه زراعت چوب را به منظور افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف تعریف کرده و در دی ماه سال ۱۳۹۲ نیز دولت مصوبه ای در خصوص بهینه سازی وضعیت مدیریت منابع طبیعی گذراند که در ماده ۴۸ آن بر ضرورت توسعه زراعت چوب تاکید کرده بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اجرای طرح زراعت چوب با توجه به شرایط مناسب اقلیمی با هدف گسترش پوشش گیاهی، حفظ محیط زیست و جنگل، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی، بهره برداری بهینه از زمین‌های شیب دار و حفاظت از منابع آب و خاک مورد حمایت سازمان می باشد گفت: با زراعت چوب علاوه بر اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور به واسطه واردات چوب، جلوی چپاول غارتگران جنگل نیز گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه مواد اولیه کارخانجات تولید نئوپان و ام دی اف از چوب است و زراعت چوب می تواند کمک قابل توجهی به این واحدهای تولیدی کند، یادآور شد: باید از سرمایه‌گذارانی که در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنند، حمایت کرد تا آنها بدون دغدغه به تولید چوب‌های مرغوب اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زراعت چوب را از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان دانست و یادآور شد: زراعت چوب نه تنها کمک کار طرح تنفس جنگل است، بلکه به تامین منابع معیشتی بهره برداران بخش کشاورزی هم کمک خواهد کرد.

وی بر ضرورت حمایت از زراعت چوب با هدف رونق تولید و اشتغال در استان تاکید کرد و گفت: واردات چوب هزینه بالایی دارد و کارخانجات سلولزی هم نیازمند مواد هستند و بهره برداری از جنگل ممنوع است و لذا راهی جز زراعت چوب نداریم که ضمن ایجاد فضای سبز استان، در تامین نیاز مواد اولیه کارخانجات سلولزی قدم برخواهیم داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه برای زراعت چوب می‌توانیم از زمین‌های کشاورزی که درجه دو یا سه یا بدون استفاده هستند، استفاده کنیم گفت: حتی براساس پژوهش‌هایی که انجام شده در زمین‌هایی که تحت هیچ شرایطی قابل کشت نبوده‌اند با تغییر خاک تحت زراعت چوب برده که نتیجه این تحقیقات به ما نشان داده می‌توانیم در اراضی که هیچ محصولی به عمل نمی‌آید، کشاورزی کنیم.

وی با بیان اینکه کارخانه ملامین‌سازه تبریز با تولید سالانه 200 هزار مترمکعب نئوپان با روکش‌های ملامینه برفی، صابونی و برجسته نقش قابل توجهی در چرخه تولید، صنعت و اقتصاد کشور و به‌خصوص در صنایع چوب دارد و در تولید ورق ام دی اف سفید، یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانه‌های شمال غرب کشور است، افزود: با راه‌اندازی این واحد برای نزدیک به 300 نفر اشتغال فراهم شده است.

انتهای پیام/60001

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: چوب کشاورزی مجلس شورای اسلامی تبریز رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي نئوپان خبرگزاری فارس صنایع مجلس اشتغال نابودی جنگل آذرشهر معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی رئیس سازمان منابع طبیعی مواد اولیه زراعت چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۶۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی

رییس سازمان فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی با داده‌های فضایی خبر داد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک به ۴۷۰ هزار هکتار از سطح سه استان گیلان، مازندران و گلستان به کشت برنج اختصاص داشت. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش گروه فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حسن سالاریه؛ رییس سازمان فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی خبر داد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک به 470 هزار هکتار از سطح سه استان گیلان، مازندران و گلستان به کشت برنج اختصاص پیدا کرده بود.

حسن سالاریه، رییس سازمان و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی به کمک داده‌های فضایی برای نخستین بار خبر داد و گفت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم مستدل بودن آمار برآورد تولید محصولات کشاورزی در نمایشگاه دستاوردهای دولت در سال گذشته، پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدام به برآورد سطح زیرکشت برنج در استان‌های قطب این محصول کرد.

وی با اشاره به اینکه در این برآورد از داده‌های فضایی بهره گرفته شده است، افزود: استفاده از داده‌های فضایی در حوزه‌های مختلف به ارتقای کیفیت زندگی مردم می انجامد و تاثیر مشخصی بر اقتصاد کشور و رفع ایرادات و معایب دارد.

جزئیات پایش محصولات کشاورزی و سطح زیرکشت کشور با تصاویر ماهواره‌‌های ایرانی

سالاریه با بیان اینکه در برآورد صورت گرفته استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: این برآورد بر اساس پردازش‌های صورت گرفته بر روی تصاویر ماهواره ای با استفاده از فناوری سنجش از دور و بکارگیری هوش مصنوعی در کنار جلسات مشترک و ارزیابی‌های میدانی در سطح استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استان‌های قطب، در سال گذشته صورت گرفت.

رییس سازمان فضایی ایران در مورد نتایج برآوردهای صورت گرفته خاطرنشان کرد: براساس تخمین که هم اکنون مورد تایید پژوهشگاه فضایی و وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته در سطح این سه استان به عنوان استان‌های قطب، در مجموع حدود 470 هزار هکتار از مساحت زیرکشت برنج (کشت اول) رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مختص استان گیلان به شمار می‌رود، افزود: برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک  به 208 هکتار از سطح استان گیلان زیر کشت برنج بوده است.

سالاریه با اشاره به اینکه بعد از استان گیلان، استان‌های مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشت داشتند، اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد که بیش از 260 هزار هکتار از مساحت این دو استان نیز در سال گذشته زیرکشت برنج بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • آتش سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران (+فیلم و عکس)
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • آتش‌سوزی بزرگ در کارخانه مبل شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش