Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس امور بین الملل گفت: نیروهای ناتو و آمریکا در کشورهای منطقه به دنبال سهم خواهی، امتیاز گرفتن و آسیب زدن، حتی در حد ایجاد فتنه و پیش بینی جنگ نیابتی برای آینده هستند نه برای کمک یا خدمت کردن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ حوالی ظهر روز شنبه ۲۵ بهمن ماه در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان حجم بزرگی از دود غلیظ ناشی از حادثه انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان واقع در جوار گذرگاه مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدلیل انفجار اولیه بخاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به دهها انفجار پی در پی و آتش سوزی بسیار گسترده انجامید و لذا والی هرات از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد.

ایران نیز در اقدامی برادرانه به کمک دولت افغانستان رفت و استاندار خراسان رضوی، علاوه بر صدور دستور اعزام آتش‌نشانان ایرانی با تجهیزات کامل برای مهار حریق، آماده باش کامل به بیمارستان شهر تایباد داد و بالگردها برای مهار آتش به صحنه اعزام شدند و پس از ساعتها تلاش حریق اطفاء شد.

این حادثه خسارت بار در حالی رخ داد که نیروهای آمریکایی‌ مستقر در این ولایت که از تجهیزات پیشرفته و بالگرد برای اطفاء حریق برخوردار بوده‌اند، حاضر نشدند اندکی از توانایی‌های لجستیکی خود را اختیار طرف افغانستانی قرار بدهند ناگفته نماند که والی هرات پیش از آن‌که از طرف ایرانی درخواست کمک کند، از نیروهای ناتو مستقر در هرات کمک خواسته بود، اما با پاسخ منفی آن‌ها روبرو و ناتو درخواست والی هرات برای کمک به اطفاء حریق را رد کرد!

جیمز هکر فرمانده ارشد نیروی هوایی ناتو در منطقه در سال 2018 گفت: با حل مسائل در عراق، تمرکز خود را بر افغانستان قرار داده‌ایم! نتیجه این تمرکز افزایش جنگ و شکست مذاکرات با طالبان بوده است. یک کاربر فضای مجازی با کنایه نیز به حضور ناتو در افغانستان نوشته است: ناتو آمده است به افغانستان آتش بزند، نه آنکه خاموشش کند!

محمود معلمی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با اشاره به حضور نیروهای تیپ فاطمیون، حشدالشعبی و… به دستور حاج قاسم سلیمانی برای کمک به سیل خوزستان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با مشی انسان دوستانه همواره در کنار کشورهای همسایه و یا دورتر ایستاده و در صورت نیاز داوطلبانه کمک می کند که اینگونه همکاری ها بین کشورهای منطقه نه تنها در اینگونه حوداث خسارت بار بلکه در سایر زمینه و عرصه ها اعم از اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز باید بیشتر باشد.

کارشناس امور بین الملل حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را شیطنت آمیز و مضر دانست و با اشاره به انتقال داعش توسط آمریکا به افغانستان افزود: نیروهای ناتو و آمریکا در کشورهای منطقه به دنبال سهم خواهی، امتیاز گرفتن و آسیب زدن، حتی در حد ایجاد فتنه و پیش بینی جنگ نیابنی برای آینده هستند نه برای کمک یا خدمت کردن، آنها اگر حتی کوچکترین کمکی هم بخواهند انجام دهند قبل از آن حتما شیطنت هایی برای گرفتن امتیاز انجام می دهند.

وی ادامه داد: در این حادثه که در نزدیکی مرز کشورمان اتفاق افتاد نیروهای آمریکایی طبیعتا اول برای گرفتن امتیاز و ماندگاری خود در نزدیکی مرز کشورمان تلاش می کنند که موجب خسارت های سیاسی و امنیتی می شد و چون گرفتن چنین امتیازی غیر ممکن بود از کمک به خاموش کردن آتش خودداری کردند.

این استاد دانشگاه اعتماد و همکاری بین ایران و کشورهای منطقه را عمیق و دوطرفه عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس آموزه ها و ارزشهای دینی و مشی انسان دوستانه خود علاوه بر ملت های مسلمان همسایه در کنار سایر ملتها و ادیان نیز هست و داوطلبانه کمک می کند همانگونه که درحمله داعش به کردستان عراق حاج قاسم سلیمانی به کمک آنها رفت و از چنگال داعش نجات داد.

وی با بیان اینکه همه ملتهای منطقه اذعان دارند که ایران کشور قابل اعتمادی است خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم ملت های منطقه ایران را برای اقامت انتخاب می کنند و سالها است که میزبان مردم افغانستان هستیم برای عمق بخشیدن به این اعتماد و همکاری ها همین اقدامات خیرخواهانه و بدون چشم داشت است که امیدواریم از چشم دولت افغانستان نیز دورنماند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشورهای منطقه برای کمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در گفت‌وگویی به تبیین آخرین وضعیت روابط تهران- کابل پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی در خصوص توجه خاص افغان‌ها به چابهار گفت: سیاست ما این بوده حوزه مکران و چابهار توسعه پیدا کند و برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در منطقه چابهار و مکران صورت می‌گیرد مسئله احداث فرودگاه بزرگ بین‌المللی است. ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه چابهار هستیم.

کاظمی قمی در  گفت‌وگو با ایراف در خصوص حق‌آبه ایران و رویکرد نمایندگی ایران در مورد واکنش‌های دولت سرپرست افغانستان در این موضوع اشاره کرد: آنچه دارالحکومه انجام می‌دهد، برآمده از تصمیمی است که در دارالخلافه در قندهار گرفته می‌شود. رهبری طالبان اعلام کرد در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ باید حق آب مردم ایران را بدهند و حکم حکومتی داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد روش برخورد ایران با طالبان تصریح کرد: در دوران حکمرانان جدید در افغانستان از مسیر اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات حرکت می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در خصوص خط راه‌آهن چابهار به افغانستان گفت: مسیر کریدور ترانزیت ایران-افغانستان، چین را به آب‌های آزاد و قاره اروپا و آفریقا وصل می‌کند. در چارچوب طرح یک راه یک کمربند، الان چینی‌ها دنبال می‌کنند، کریدور ایران-افغانستان مفهوم دارد.

وی اشاره کرد: احتمالاً نشست‌های سه جانبه‌ای را میان ایران-افغانستان-چین برگزار خواهیم کرد. کشورهای دیگر منطقه هم از این کریدور استقبال کرده‌اند. ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان گفت: افغانستان مسیر دستیابی‌اش به آب‌های آزاد از ایران کوتاه‌ترین و امن‌ترین حتی اقتصادی‌ترین است. با توجه به شرایطی که امروز به ویژه با بحران اوکراین بوجود آمده، مسئله کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای معنای جدی‌تری به خودش گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خشونت نظامیان آمریکایی در مقابل دانشجویان + عکس و فیلم
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • مهار آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است