Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:05:42 GMT

در دوره پنجم مدیریت شهری جلوی تخریب باغات گرفته شد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۷۹۶۱

در دوره پنجم مدیریت شهری جلوی تخریب باغات گرفته شد

شهردار تهران گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری جلوی تخریب باغات گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح عملکرد شهرداری تهران درخصوص اجرای طرح تفضیلی در کلانشهر تهران گفت: از سال ۱۳۸۶ که طرح تفضیلی به تصویب رسید و اصلاحیه‌های بعدی آن که در شورای عالی شهرسازی تصویب شد، پروانه‌هایی که در تهران صادر می‌شود منطبق بر این طرح است و بعد از ۲۵ سال برای اولین بار این اتفاق روی می‌دهد که با توجه به میزان وابستگی شهرداری به ساخت و ساز در این دوره علی‌رغم وجود فشار زیاد تحریم‌ها و کرونا با هدف زیست‌پذیری بیشتر شهر اجازه ساخت بدون پروانه داده نشد و پروانه دستی نیز صادر نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته این موضوع به معنای این نیست که تخلف صورت نمی‌گیرد اما قطعا پروانه‌ها به صورت سیستمی صادر می‌شود. در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد کاهش صدور پروانه داشتیم. در حقیقت به صورت متوسط در تهران بین ۸ تا ۹ میلیون مترمربع سالانه پروانه صادر می‌شود البته در حوزه مسکونی در دوره‌هایی این میزان به بالای ۲۵ میلیون متر مربع نیز رسیده است.

وی ادامه داد: درخصوص موضوع باغات پیرو جلسه‌ای که در ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۳ رهبری با تمام کسانی که تصمیم‌گیری بر روی زمین در کشور را برعهده داشتند، برگزار کردند تاکید کردند که از خاک و باغات در محدوده شهرها حفاظت شود. ما در این دوره جلوی تخریب باغات را گرفتیم اما معادل اقتصادی مصوبه برج باغ راهکارهایی که ما پیش روی افراد گذاشتیم همانند اجازه احداث رستوران و خانه سالمندان در این باغات بود که حدود ۱۰۰ هکتار از باغات تهران تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفت و البته بسیاری از آنها را تبدیل به فضای عمومی کردیم و به این ترتیب این باغات تثبیت شدند.

حناچی تاکید کرد: در داخل محدوده قانونی شهر در دوره جدید ۱۷ پارک احداث شده و در اختیار مردم قرار گرفته که مساحت آنها از ۲۴ هکتار تا ۲ هکتاری بوده است.

وی درخصوص سرانه فضای سبز شهر تهران نیز گفت: فضای سبز پهنه‌های شمالی با محدوده قانونی شهر مجموعا به بالای ۱۶ متر مربع به ازای هر نفر می‌رسد اما اگر فقط محدوده قانونی شهر را در نظر بگیریم ۱۲ یا ۱۳ متر مربع خواهد بود. این در حالی است که نرم جهانی این موضوع حدود ۲۰ متر مربع در جهان قابل قبول است که البته آن هم به شکل درخت تنومند باشد نه نهال. همچنین ۲۴۰۰ پارک محله‌ای با مساحت‌های مختلف در شهر تهران وجود دارد که در دوره فعلی مدیریت شهری ۱۷ پارک در داخل محدوده افتتاح شده و ۱۸ پارک دیگر نیز در دستور کار شهرداری تهران است که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران درخصوص عملکرد شهرداری در دوره کرونا گفت: در دنیا پس از کادر درمان حوزه مدیریت شهری بیشترین درگیری را در بخش‌های مختلف همچون حمل‌ونقل، آرامستان‌ها و ضدعفونی فضاهای عمومی دارد. روزهای نخست شیوع کرونا یعنی دوم اسفند سال گذشته در شهرداری آماده‌باش دادیم و در این دوران تعداد زیادی از همکارانمان در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی بر اثر همین بیماری به رحمت خدا رفتند. بی‌تردید یکی از حادترین بخش‌های ما آرامستان‌ها بود که بعضا بیش از فوتی‌های عادی فوتی‌های ناشی از کرونا داشتیم لذا همکاران ما شرایط سختی داشتند. در حال حاضر نیز از ستاد ملی کرونا تقاضا شده که واکسیناسیون این پرسنل مورد توجه قرار گیرد.

وی درخصوص شرایط بخش حمل‌ونقل عمومی در دوره کرونایی گفت: قبل از کرونا نیز بحران در حوزه حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی وجود داشت. ناوگان اتوبوسرانی تهران در حال حاضر ۵۶۰۰ دستگاه که برای پوشش کامل نیازمند ۹ هزار دستگاه اتوبوس است. این در حالی است که بسیاری از اتوبوس‌های فعلی عمرشان تمام شده و آخرین باری که اتوبوس‌های نو به این ناوگان تزریق شده مربوط به سال ۱۳۹۲ است.

وی افزود: قراردادی بابت خرید ۲۵۰ اتوبوس و مینی‌بوس با ایران‌خودرو دیزل به امضا رسید که به این ترتیب خط تولید ایران‌خودرو دیزل احیاء شد. قرارداد ۲۵۰ دستگاه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. پیشتر ۸۰ درصد منابع مالی خرید اتوبوس‌ها توسط دولت پرداخت می‌شد اما این ۲۵۰ اتوبوس با منابع داخلی شهرداری تهران خریداری شده البته دولت برای نوسازی اتوبوس‌ها و همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی منابعی را پیش‌بینی کرده که پیگیر این منابع هستیم.

حناچی تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته حمل‌ونقل عمومی وابستگی ارزی بسیاری داشته بر همین اساس در سال ۱۳۸۹ بودجه شهرداری تهران معادل هفت و نیم میلیارد دلار بوده و امروز بودجه سال ۱۳۹۹ معادل یک و نیم میلیارد دلار است. از سوی دیگر حوزه حمل‌ونقل عمومی ارزبری بسیاری زیادی دارد و با وجود شرایط تحریم‌ها باید به این نکته تاکید کنم که حمل‌ونقل عمومی در تهران یک موضوع حاکمیتی است و بدون کمک دستگاه‌های حاکمیتی همچون مجلس و دولت، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از عهده کامل آن بربیاید.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهردار تهران تخریب باغات اتوبوس حمل ونقل عمومی شهرداری تهران مدیریت شهری اتوبوس ها متر مربع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۷۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

شهردار مشهد مقدس از راه‌اندازی سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در مراسم امضای تفاهم‌نامه تشکیل دفتر همکاری مشترک دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد اظهار کرد: یک لحظه غفلت در شهر باعث نارضایتی و بحران می‌شود، مثلاً نشست یک خیابان در مشهد به سرعت رسانه‌ای می‌شود و همه پیگیر آن می‌شوند.

وی افزود: دانشگاه‌ها درگیر موضوعات شهری هستند و بهترین مکان برای اینکه علم به عمل برسد، مدیریت شهری است چرا که ویترین خدمات دولت است؛ امروز شهرداری مشهد بیش از ۴۰۰ خدمت به مردم ارائه می‌کند و این گستردگی کار مقداری مدیریت شهری را به سمت تصمیم لحظه‌ای می‌برد و اگر از قبل برای بحران فکر شده باشد، تصمیم هم لحظه‌ای و هم علمی خواهد بود.

قلندرشریف اضافه کرد: دانشگاه در این زمینه می‌توانند کمک کند و در کنار آن خلاقیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، در این دوره مدیریت شهری دفتر خلاقیت در شهرداری تشکیل شد که کارهای خوبی نیز انجام شده است.

شهردار مشهد مقدس افزود: ارتباط مناسب بین خلاقیت با بدنه شهرداری، ظرفیت خوبی برای همکاری دانشگاه و شهرداری به وجود آورده و این همکاری تصمیم‌گیری برای مدیریت شهری را در موقعیت‌های مختلف آسان می‌کند.

وی با بیان اینکه تا امروز پژوهش‌های زیادی برای شهرداری انجام شده که عملیاتی نبوده است، گفت: اگر پایان‌نامه‌ها هدف‌دار باشند و در قالب موضوعات شناسایی شده تنظیم شوند، کار ما در شهرداری راحت‌تر خواهد شد.

قلندر شریف تصریح کرد: سامانه شمس برای شناسایی موضوعات شهرداری در حال راه‌اندازی است و همه مسائل شناسایی شده در آن ثبت می‌شود و ما هم از ایده‌ها برای حل آن‌ها استقبال می‌کنیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امروز مشهد به‌عنوان دبیرخانه خلاقیت کلانشهرها تعیین شده و در حوزه هوشمندسازی و خلاقیت پیشرو است و در ارزیابی صورت گرفته رتبه اول کشور و سوم غرب آسیا در هوشمندسازی را داریم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا همه فرآیندهای خدمات شهری آنلاین شود، یادآور شد: در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک، مجوزهای حمل خاک، آتش‌نشانی و … هوشمند شده است و در آینده نزدیک هم پیش‌نویس پروانه ساختمانی در لحظه صادر خواهد شد.

قلندر شریف تاکید کرد: اگر در این حوزه‌ها سریع پیش نرویم عقب می‌مانیم و این مستلزم این است که ارتباط میان شهرداری و دانشگاه شکل بگیرد و پایان‌نامه‌ها کاربردی باشد، اگر علم با تجربیات عملیاتی شهرداری ترکیب شود در آموزش دانشگاه هم تأثیرگذار است و آن را تقویت می‌کند.

وی گفت: ٢٠ کار ویژه در مدیریت شهری استخراج شده و روی آن کار می‌شود، همکاری میان دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد را می‌توان از اینجا شروع کرد، با برقراری این همکاری دانشجویان می‌توانند تأثیرگذاری کارشان را ببینند و از طرف دیگر در شهرداری، هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کیفیت کار بالا می‌رود.

کد خبر 747677

دیگر خبرها

  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • حبس هشت ساعته سایپا در اتوبوس بین شهری!
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود