Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب زمینی در انبارها و ضرورت جلوگیری از خسارت به محصول انبار شده کشاورزان هشدار داد.

یحیی آذرمی گفت: با توجه به افزایش نسبی دما در روز‌های اخیر، شرایط مساعدی برای شروع پوسیدگی، جوانه زنی و فعالیت و خسارت بید سیب زمینی در انبار‌های سیب زمینی اردبیل فراهم شده و کشاورزان باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه نگهداری محصول سیب زمینی در انبار‌های سنتی را موجب پوسیدگی، جوانه زنی و افزایش خسارت بید سیب زمینی عنوان کرد و افزود: محصول انبار شده باید هرچه سریع‌تر به بازار مصرف و یا انبار‌ها و سردخانه‌های استاندارد انتقال یابد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان سیب زمینی کار استان توصیه کرد که با بازدید‌های منظم، وجود پوسیدگی و خسارت آفت را در محصول انبار شده ردیابی و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به ضرورت تنظیم و کنترل شرایط تهویه انبار‌ها گفت: کشاورزان در انبار‌های سنتی از طریق تهویه هوا دمای انبار را به زیر ۶ درجه سانتیگراد رسانده و محصول انبار شده سیب زمینی خوراکی را در دمای استاندارد پنج الی ۶ درجه سانتیگراد نگهداری کنند.
آذرمی ادامه داد: در صورت مشاهده آلودگی زیاد به بید سیب زمینی در انبار‌های سنتی استان، ادامه نگهداری محصول به صلاح نبوده و جهت جلوگیری از خسارت بیشتر، محصول باید روانه بازار شود.

وی به سیب زمینی کاران استان توصیه کرد که از محصول آلوده به بید سیب زمینی را هرگز به¬عنوان بذر برای سال بعد استفاده نکنند.
سالانه بیش از ۲۰ درصد محصول سیب‌زمینی کشور در اردبیل تولید می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی سیب‌زمینی کار در استان فعال هستند و سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار می‌کنند.

برچسب ها: سیب زمینی ، استان اردبیل ، کشاورزی در اردبیل ، جهاد کشاورزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Mk5

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سیب زمینی استان اردبیل کشاورزی در اردبیل جهاد کشاورزی سیب زمینی در انبار بید سیب زمینی محصول انبار شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۸۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۷میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی مه ولات پرداخت شده است.

هادی ساربان ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی و دام این شهرستان به پرمخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در سال گذشته طبق گزارش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان ۷.۹ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خشکسالی و سرما را از مهمترین عوامل خسارت‌زای سال گذشته دانست و از کشاورزان خواست برای ضمانت، محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق در سال گذشته ۱۵ محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده که از این تعداد ۸ محصول در سال گذشته خسارت دیده و در این بین بیشترین غرامت پرداختی مربوط به محصول پسته به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است.

خزاعی در پایان از اقساطی شدن حق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیفات ویژه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید در شهرستان مه ولات تاکنون ۸۱۱ فقره بیمه‌نامه برای ۱۳ محصول صادر شده است که بیشترین تعداد مربوط به محصول پسته ۵۷۱ فقره و به مساحت ۲۴۰۵ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • صافکار متخلف اردبیلی نقره داغ شد
  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی
  • آمادگی تمامی دستگاه ها برای کمک به  کشاورزان  در بارندگی پیش رو
  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • جریمه ۵ میلیارد ریالی صافکار متخلف اردبیلی
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • حمایت بیش از ۲۵۰۰ معلم اردبیلی از ایتام