Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در هر نقطه از جهان برای ارائه دستاوردهای علم و فناوری کشور اعلام آمادگی می‌کنیم، گفت: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند درباره معرفی امکانات بازارهای خارجی برای فروش محصولات خود به دیتا بیسی که به همین منظور تنظیم شده است، مراجعه کنند.

به گزارش برنا؛  وزیر امور خارجه در دیدار با برخی از روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان با ورود گسترده به بازارهای خارجی باید افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این دیدار که با حضور  غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و  رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد،  ظریف با اشاره به قابلیت‌های فراوان حوزه علم و فناوری در کشور اظهار کرد: دانشجویان ما به خوبی در دانشگاه‌های معتبر خارجی جذب می‌شوند و اگر بتوانیم محیط را برای رشد و کارآفرینی آنها فراهم کنیم، حتماً ترجیح می‌دهند در کشور خود فعالیت کنند.

او افزود: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند فضا را برای نخبگان ایرانی به گونه‌ای فراهم کنند که فراتر از حوزه نظریف وارد حوزه عملی و تولید شوند. همین روش در دانشگاه‌های خارج از کشور اعمال می‌شود تا از این طریق، توان اقتصادی آن دانشگاه تقویت شود و دانشجو احساس مفید بودن کند.

 ظریف با بیان اینکه یکی از مزیت‌های پارک‌های علم و فناوری، توسعه علم و صنعت در کشور است، تصریح کرد: علاوه‌بر این، پارک‌ها می‌توانند نیروی کارآمد کشور را رشد داده و موجب کاهش مهاجرت نخبگان شوند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه شرایط کنونی اقتصادی کشور، مزیت حوزه‌های دانش‌بنیان را افزایش داده است، اظهار کرد: امکان افزایش صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان در شرایط فعلی، امکانی ویژه محسوب می‌شود. در سفرهای خارجی پیش از دوران کرونا که با حضور هیات‌های اقتصادی انجام می‌شد، بیشترین توفیق در انعقاد قرارداد فروش محصولات، با شرکت‌های دانش‌بنیان بود که این ویژگی مهم و قابل توجه این شرکت‌هاست.

او با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، ایران می‌تواند قطب علم و فناوری در منطقه باشد، افزود: سیاست ما در وزارت امور خارجه، خدمت به اقتصاد کشور است تا سیاست خارجی هم باری بر دوش اقتصاد کشور اضافه نکند و در این راستا ورود به حوزه اقتصادی یک ضرورت محسوب می‌شود.

 ظریف افزود: در این راستا برای ایجاد معاونت اقتصادی اقدام کردیم که در این معاونت، یک اداره کل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی و یک اداره تسهیل فناوری و اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده و همه ادارات منطقه ای موظفند با این اداره همکاری کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در هر نقطه از جهان برای ارائه دستاوردهای علم و فناوری کشور اعلام آمادگی می‌کنیم، گفت: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند درباره معرفی امکانات بازارهای خارجی برای فروش محصولات خود به دیتا بیسی که به همین منظور تنظیم شده است، مراجعه کنند تا درخواست آنها اجرا شود. در این راستا تمامی سفارت‌خانه‌ها در مناطق مختلف جهان آماده همکاری هستند.

همچنین در این نشست همچنین غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با ارائه گزارشی از توفیقات حوزه پژوهش و فناوری کشور اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار سند علمی در پایگاه های معتبر علمی جهان به ثبت رسانده‌ایم.

او افزود: در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران از نظر کمیت تولید مقالات علمی در پایگاه آی اس آی ۱۵و در اسکوپوس ۱۴ است و از نظر کیفیت هم رتبه ۱۴ را در جهان داریم. در رشته‌های مهندسی رتبه جهانی‌مان ۱۰ و ۱۱ است و در برخی از رشته‌ها و شاخه‌های علمی، رتبه‌های زیر ۱۰ هم داریم.

رحیمی با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری درباره به دست آوردن مقام مرجعیت علمی گفت: با گذشت هر سال، فاصله‌‌مان را از نظر کیفیت مقالات و تولیدات علمی با کشورهای پیشرفته علمی کاهش می‌دهیم.

او با اشاره به فعالیت در حوزه توسعه فناوری مبتنی بر علم افزود: در دهه اخیر تمام سعی‌مان بر این بوده که در این زمینه هم تاثیر‌گذار باشیم و در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری، ۲۰۰ مرکز رشد و ۱۰۰۰۰ واحد فناور فعال هستند و از مجموع شرکت‌های فعال در این پارک ها، ۱۷۰۰ شرکت، دانش بنیان هستند.

 رحیمی با اشاره به بازدید سفرا از امکانات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سال‌های گذشته اظهار داشت: هدف از این بازدید این بود که ارتباطات بین المللی و دیپلماسی علم و فناوری تقویت شود و هدف از این دیدار نیز همین است و انتظار داریم بستری فراهم شود تا سفرا و ماموران وزارت امور خارجه از توانمندی‌های علمی و فناوری کشور به صورت مستمر مطلع باشند.

او با بیان اینکه در پارک‌های علم و فناوری می‌توانیم پذیرای سفیران خارجی باشیم، اظهار کرد: این بازدیدها زمینه بیشتری فراهم می‌کند تا از ارتباطات سیاسی برای رشد علم و فناوری در کشور بهره‌مند شویم.

همچنین در این دیدار روسای پارک‌های علم و فناوری در جلسه‌ای با حضور وزیر امور خارجه به بیان دیدگاه و دغدغه‌هایشان در حوزه دیپلماسی اقتصادی پرداختند.

گفتنی است این نشست با هدف همکاری هر چه بیشتر وزارت امور خارجه و پارک‌های علم و فناوری در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تسهیل شرایط تجارت برای این شرکت‌ها برگزار شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محمد جواد ظریف شرکت های دانش بنیان پارک های علم و فناوری شرکت های دانش بنیان وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصاد وزیر امور خارجه علم و فناوری فناوری کشور فروش محصولات شرکت ها پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تولید محصولات دانش بنیان داخلی و لزوم حمایت از آنها اظهار کرد: از این تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان که در کشور ایجاد شده و نقشی مهم در حل مشکلات کشور داشته‌اند باید در بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف انرژی در کشور، اظهار کرد: مجلس تلاش‌هایی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد و به این منظور قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان را به تصویب رساند که نقشی مهم در تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور داشته و در گزارشی نیز که رئیس جمهوری به مقام رهبری ارایه دادند گزارش شد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که تا پیش از این قانون در حدود ۶ هزار شرکت بوده است به ۱۲ هزار شرکت افزایش یافته است.

ساخت ابزار و تکنولوژی‌های دانش‌بنیانی مورد نیاز درپروژه‌های مهم عمرانی و صنعتی کشور

سنگدوینی عنوان کرد:‌ ساخت ابزار و تکنولوژی‌های مورد نیاز درپروژه‌های وزارت صمت، نفت و نیرو به منظور استفاده در پالایشگاه‌ها،‌پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سدها بخشی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است. ضمن آنکه دانش و تخصص این شرکت‌ها زمینه‌ساز ایجاد بهره‌وری در تولید خواهد بود.

وی با اشاره به گستردگی بخش انرژی عنوان کرد:‌ وزارت نفت شامل چند بخش مهم به نام‌های پخش، پالایش، گاز، پالایش و پخش و غیره است که هر کدام از این بخش‌ها ظرفیتی مهم برای جذب دانش‌بنیان‌های داخلی هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ تولید انرژی در جهان با استفاده از ابزارهای دانش و تکنولوژی به روز شده و به شرایط بهره ورتر نزدیک شده است؛ موضوعی که در تولید انرژی و صادرات آن در کشور ما نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. باید با اتصال به دانش و تکنولوژی که در جهان مورد استفاده است بتوان تولیدات انرژی و صنایع پائین‌دست آنها رابه شرایط بهره‌ور نزدیک‌تر کرد.

سنگدوینی عنوان کرد:‌ مقام رهبری در نمایشگاهی که سال گذشته در محل حسینیه امام خمینی برگزار شد تاکید جدی بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های داخلی داشتند و اشاره داشتند که چرا اخبار و فعالیت مناسب این شرکت‌ها به صورت عمومی اطلاع ‌رسانی نمی‌شود.

قیمت پائین‌تر تولیدات دانش‌بنیانی در کشور

وی افزود: دانش‌بنیان‌ها دستاوردهای مهمی داشته‌اند و تولیدات دانش‌بنیانی آنها ضمن نزدیک بودن به تکنولوژی‌های روز دنیا قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارد.

تولید انبوه و تیراژ بالای محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ نکته حائز اهمیت دیگر این است که دانش شرکت‌های دانش‌بنیان بابد به مرحله تولید برسد و در برخی از تولیدات نیز که مورد نیاز بیشتری است کار تولید انبوه و تیراژ بالای آنها مورد حمایت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد