Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@04:22:18 GMT

همه چیز در مورد مریخ نورد استقامت

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۹۶۸۸

همه چیز در مورد مریخ نورد استقامت

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم با اشاره به همنشینی ماه و سیاره مریخ در شامگاه سی ام بهمن ماه، گفت: در این تاریخ، مریخ نورد استقامت ناسا که از حدود ۶ ماه پیش به سمت مریخ پرتاب شده است، به مقصد می رسد و بر سطح این سیاره فرود می آید.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: رصد ماه و مریخ در کنار هم در تاریخ سی ام بهمن ماه در ساعت ۲۳:۵۳ قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در همین تاریخ، منتظر فرود تاریخی مریخ نورد استقامت بر سطح مریخ هستیم. 

وی در توضیح سیاره مریخ گفت: مریخ چهارمین سیاره در منظومه خورشیدی است که در یک مدار طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. مریخ جرمی درخشان مایل به قرمز است که دلیل قرمز رنگ بودن این سیاره خاک متشکل از ترکیبات آهن در سطح آن است.  

این پژوهشگر نجوم توضیح داد: جو مریخ بسیار رقیق است و اختلاف دمای روز و شب در این سیاره بسیار بالا است. جو رقیق مریخ نمی تواند حرارت را در خود نگه دارد و پدیده گلخانه ای ندارد، از اینرو این اختلاف دمای شب و روز موجب بادهای شدید در سطح سیاره می شود که خاک را به طبقات بالا برده و ظاهری سرخ رنگ به این سیاره می دهد.

وی افزود: از سویی دیگر جو بسیار رقیق این سیاره باعث می شود، اشعه های مضر خورشید بدون هیچ فیلتری بر سطح سیاره بتابد و انسان برای بودن بر سطح این سیاره، باید به لباس مخصوص فضانوردی مجهز باشد.

مرادی داشتن جو رقیق و اختلاف دمای روز و شب مریخ را یکی از اصلی ترین دغدغه های بشر برای حضور بر سطح این سیاره اعلام کرد و گفت: بشر از دیرباز به فکر کشف حیات فرازمینی و استقرار در فضا بوده و هست. سیاره مریخ به دلیل شباهت های بیشتری که با زمین دارد، یکی از مناطقی است که انسان همواره در حال تحقیق و یافتن راهی برای استقرار در آنجا است.

وی افزود: تاکنون کاوشگرهای بسیاری در این سیاره فعال بوده اند و مریخ امید آینده بشر برای ساخت ایستگاهی در فضا است. احتمال دارد در صورت کشف نشانه هایی از حیات و یا فراهم کردن شرایطی برای استقرار بشر در مریخ، در آینده افرادی از زمین به این سیاره مهاجرت کنند و مریخ می توانند منزلگاه و خانه بعدی بشر باشد.

این پژوهشگر نجوم تاکید کرد: برای اینکه بشر بتواند در مریخ مستقر شود، باید بتوان شرایط سخت این سیاره را تعدیل کرد. هنوز وجود اکسیژن و آب در سطح این سیاره تایید نشده و انسان در صورت استقرار در مریخ زندگی سختی خواهد داشت.

مرادی در خصوص مریخ نورد جدید ناسا توضیح داد: مریخ نورد استقامت ناسا، از حدود ۶ ماه پیش یعنی در تاریخ سی ام جولای ۲۰۲۰ (نهم مردادماه) پرتاب شد و انتظار می رود این کاوشگر، پس از طی مسیر ۴۷۰ میلیون کیلومتر، ۳۰ بهمن به مریخ برسد و در صورت فراهم بودن شرایط با موفقیت بر سطح سیاره فرود آید.

لحظه فرود استقامت؛ حساس ترین بخش سفر مریخ نورد ناسا

این پژوهشگر نجوم مهمترین بخش ماموریت این مریخ نورد را فرود موفقیت آمیز آن اعلام کرد و گفت: زمانی که استقامت به مریخ برسد، یکی از مهم ترین بخش های ماموریت آن فرود موفقیت آمیز بر سطح مریخ است که بسیار حساس است و در صورت بروز کوچکترین مشکل، ممکن است کل پروژه نابود شود.

مرادی توضیح داد: کل زمان فرود آمدن استقامت، هفت دقیقه به طول می انجامد که از این هفت دقیقه با نام «۷ دقیقه وحشت» یاد می شود، چراکه حساس ترین بخش سفر این مریخ نورد است.

وی با بیان اینکه پروژه های فضانوردی هزینه های بالایی دارند، در توضیح دلیل سخت بودن فرود استقامت بر مریخ، گفت: به دلیل فاصله زیاد زمین تا مریخ، کنترل کاوشگر بسیار سخت است و از طریق سیگنال های رادیویی از زمین انجام می شود. سیگنال رادیویی از زمین به مریخ با سرعت نور حرکت می کنند که سرعت آن ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه است و ۱۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول می کشد تا پیام از زمین به مریخ و برعکس برسد.

مرادی ادامه داد: به همین دلیل حدودا ۲۱ دقیقه زمان دریافت و ارسال سیگنال از زمین به مریخ طول می کشد و در صورت کوچکترین اشتباهی در محاسبه زمانی، ممکن است کل پروژه نابود شود. 

وی همچنین گفت: فضاپیما با سرعت بالایی به سمت مریخ در حال حرکت است و در طول هفت دقیقه، باید از سرعت ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به صفر برسد که کار سختی است.

مرادی با بیان اینکه ناسا با کمک این مریخ نورد و موفقیت این پروژه، امیدوار است که بتواند نسبت به وجود حیات در مریخ اطلاعات مهمی به دست آورد، اظهار کرد: تاکنون کلیاتی در این باره دیده شده اما قطعیت ایجاد نکرده است که امیدواریم با کمک استقامت، اطلاعات بیشتری از مریخ به دست آوریم و زمینه هایی برای ماموریت های سرنشین دار فراهم شود.

این پژوهشگر نجوم با بیان اینکه مریخ نورد استقامت ابزار علمی خاصی برای مطالعه در اختیار دارد، تصریح کرد: ۲۳ دوربین و ۲ میکروفن به همراه یک دستگاه اکسیژن ساز، یک پهپاد کوچک بر روی این کاوشگر نصب شده است.

مرادی با بیان اینکه نصب هلی کوپتر و ارسال آن به فضا برای نخستین بار در این پروژه انجام شده است، گفت: هلی کوپتر «نبوغ» حدود ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت آن اولین کاوش های هوایی در سطح مریخ خواهد بود.  

وی افزود: این کاوشگر همچنین مجهز به رادارهایی است که نفوذپذیر به زیر سطح مریخ هستند و به جستجوی یافتن یخ آب در سطح این سیاره خواهند پرداخت. دستگاه اکسیژن ساز کاوشگر نیز برای اثبات اینکه این دستگاه می تواند اکسیژن تولید کند یا خیر استفاده می شود، چراکه ۹۵ درصد از جو مریخ دی اکسید کربن است و اگر در آینده بخواهیم در مریخ مستقر شویم، نیاز به دستگاهی برای تولید اکسیژن داریم.

این پژوهشگر فضا، یکی دیگر از ماموریت های استقامت را مخابره صدای مریخ به زمین اعلام کرد و گفت: یکی از میکروفن های استقامت متمرکز بر لحظه فرود است و موارد ورود و کاهش ارتفاع را ضبط می کند. میکروفن دوم نیز برای ثبت صداهای محیط مریخ نصب شده است.

مرادی گفت: دوربین ها نیز سطح مریخ را جستجو و عکس هایی همراه با صوت برای زمین ارسال می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی مریخ نورد استقامت مریخ نورد استقامت سطح این سیاره مریخ نورد پژوهشگر نجوم ترین بخش سطح مریخ بر سطح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رویداد دختران ایران زمین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ۳۰۰ روایتگر آموزش دیده با حضور در مدارس دخترانه کشور تا پایان دهه کرامت، روایتگر پیشرفت دختران ایران هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ