Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذالکی با بیان اینکه خیانتی که در حق ساکنان بافت پیرامون حرم رضوی شده، غیرقابل‌توصیف است، گفت: مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم ساکن در بافت پیرامون حرم این است که برای آن‌ها در طرح پیشین هیچ‌گونه حقی قائل نشده‌ بودند و با دادن وام و اقداماتی این‌چنینی نارضایتی مردم برطرف نمی‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی ذالکی، فعال اجتماعی و روزنامه‌نگار تحقیقی در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، اظهار کرد: طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از معدود طرح‌هایی است که پیش از تصویب در معرض دید و قضاوت متخصصان و عموم مردم گذاشته شده و هنوز به تصویب نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر بخواهیم بررسی در خصوص طرح تفصیلی پیشین و طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم داشته باشیم، می‌توانیم به چند عامل اشاره کنیم که اولین موضوعی که باید به آن پرداخت، دوگانگی زیارت و سکونت است که در طرح پیشین یا همان طرح «طاش» این دوگانه‌ها متعدد دیده می‌شد اما در طرح جدید این دوگانه‌ها حل شده است.

طرح تفصیلی پیشین مطابقتی با بافت پیرامون حرم مطهر نداشت

این فعال اجتماعی خاطر نشان شد: اگر طرح طاش را مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده می‌کنید که این طرح مطابقتی با بافت پیرامون حرم مطهر ندارد از این رو در آن شاهد هستیم که خیابان‌ها به صورت مستقیم کشیده شده و بدون توجه به اماکن و بافتی که در این مناطق حضور دارند فضاهایی را ایجاد می‌کند و دیگر برایش مهم نیست که این خیابانی که کشیده شده، از روی چند خانه و چه آثار باستانی عبور می‌کند.

تطبیق طرح جدید پیرامون حرم مطهر با مسائل اجتماعی

ذالکی با تأکید بر اینکه طرح پیشین توجهی به مسائل اجتماعی که به دنبال اجرای آن اتفاق می‌افتاد، نداشت، گفت: در طرح جدید شاهد آن هستیم که به نوعی این طرح خودش را با مسائل اجتماعی بافت پیرامون حرم رضوی تطبیق داده و به فراخور نیازهایی که در شهر ایجاد می‌شود، نقشه خود را تهیه‌کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که مانع تحقق طرح تفصیلی پیشین شد، «تراز صفر» بود که هر آنچه می‌خواهد در طرح هزینه شود باید از داخل همین طرح استخراج شود، یعنی به عنوان مثال اگر شهرداری می‌خواهد معبری را به طول ۱۰۰ متر بازگشایی کند، باید یک فضای تجاری در آن منطقه ایجاد و از درآمد حاصل، اقدام به تملک و آزادسازی املاک داخل طرح کند.

فروش مال غیر در طرح تفصیلی گذشته!

این روزنامه‌نگار تحقیقی عنوان کرد: تزار صفر باعث کندی روند اجرای پروژه و بروز مشکلات فراوانی شده بود از این رو شاهد آن هستیم که بعضاً شهرداری املاکی را که هنوز تملک نکرده را به سرمایه‌گذاران واگذار کرده و سرمایه‌گذار زمینی را برای احداث بازار خود خریده است که در دل آن هنوز منزلی وجود دارد که تملک نشده از این رو در اینجا فروش مال غیر رخ داده و حق مردم پایمال شده است.

ذالکی با اشاره به اینکه بحث تراز ماندگاری مجاورین در بافت پیرامون حرم رضوی مهم‌ترین تفاوت بین طرح جدید و پیشین است، گفت: اکثر مردم ساکن در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از اجرای طرح پیشین ناراضی بوده و مشاهده می‌کنیم با وجود اینکه مسجد حسینیه در این منطقه تخریب شده اما بازهم مردم برای اجرای مراسم مذهبی خود روی همان زمین مسجد می‌نشینند و مراسم خود را اجرا می‌کنند.

در طرح جدید مردم مجبور به فروش املاک خود به شهرداری نیستند

وی بیان کرد: طرح جدید این خط و مرزها را به رسمیت شناخته و به مجاورین در این بافت حق سکونت داده است بدین معنی که ساکنین بافت از این پس مانند دیگر ساکنان شهر مشهد حق نوسازی و ساخت‌وساز دارند و دیگر مجبور نیستند که املاک خود را تنها به شهرداری به فروش برسانند.

این فعال اجتماعی یادآور شد: طرح ویژه بافت پیرامون حرم نیز نوشته انسان است و قطعاً می‌تواند معایبی داشته باشد که این معایب در طول اجرای آن به دست می‌آید، با این وجود طرح جدید در چندین و چند جلسه تخصصی توسط کارشناسان مختلف مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده تا کوچک‌ترین معایب آن استخراج و رفع شود.

طرح جدید به ۳ هزار پلاک حق سکونت داده است

ذالکی با اشاره به اینکه طرح جدید می‌تواند معایب طرح تفصیلی پیشین بافت پیرامون حرم را بپوشاند، افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات طرح پیشین، تملک اجباری منازل مردم بود که در طرح جدید به ۳ هزار پلاک حق سکونت داده شده و ساکنین این ۳ هزار پلاک این حق را دارند که ملک خود را به شهرداری واگذار کنند یا در آن منطقه به سکونت خود ادامه دهند.

عملکرد ضعیف شهرداری و شورای شهر در اجرای طرح تفصیلی گذشته

وی در خصوص دلایل مخالفت شهرداری و شورای شهر مشهد با طرح تفصیلی جدید بافت پیرامون حرم، گفت: شورای شهر و شهرداری در این دوره و دوره گذشته در اجرای طرح پیرامون حرم بسیار بد عمل کردند که دلایل متعددی دارد؛ یکی از این دلایل حضور ذی‌نفعان محلی بود که همین افراد، برای بافت پیرامون حرم تصمیم‌گیری می‌کردند لذا از نظر شفافیت و مبارزه با فساد، حرف خنده‌داری است که افرادی که خودشان در این بافت ذی‌نفع هستند بیایند برای بافت پیرامون حرم تصمیم‌گیری کنند.

این فعال اجتماعی افزود: یکی دیگر از دلایل مخالفت شهرداری با طرح جدید این است که می‌گویند این طرح باید از طریق شورای شهر بررسی و تصویب شود، حال سؤال ما این است که شما با کدام قسمت از طرح جدید مشکل دارید و از آن ناراحت هستید که می‌گویید حتماً این طرح باید از کانال شورای شهر بررسی و تائید شود.

طرح‌های تفصیلی ویژه نیازی به تصویب شورای شهر ندارند

ذالکی ادامه داد: نکته‌ای که شورای شهر مشهد فراموش کرده این است که طرح تفضیلی بافت پیرامون حرم یک طرح ویژه است از این رو طرح‌های ویژه در اسناد بالادستی نیازی به تصویب شورای شهر ندارند و آن‌ها می‌توانند این موضوع را از طریق دیوان عدالت پیگیری کنند آن‌چنان‌که آقای کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس این موضوع را در توئیت های خود مطرح کرده بود.

طرح تفصیلی پیشین ادامه می‌یافت، تنش‌های اجتماعی بیشتری ایجاد می‌شد

وی عنوان کرد: ایراداتی که شورای شهر به طرح ویژه بافت پیرامون حرم وارد می‌کنند را وارد نمی‌دانم به این علت که شورای شهر و شهرداری در طول زمان، عملکرد خود را برای اعمال تغییرات در بافت ثامن نشان داده‌اند و تنها چیزی که در طول این زمان از آن‌ها دیدیم یک اراده ضعیف در مقابله با فساد بوده و اگر این طرح بیشتر در اختیار شورای شهر و شهرداری می‌ماند باعث ایجاد تنش‌های بیشتر اجتماعی در بافت پیرامون حرم می‌شد که هیچ‌کس قادر به حل‌وفصل این مشکلات نبود و باز هم شاهد آن بودیم که همین افراد در شهرداری مشهد مسئولیتی در خصوص تنش‌های اجتماعی ایجاد شده قبول نمی‌کردند.

خیانتی که در حق ساکنان بافت پیرامون حرم شده، غیرقابل‌توصیف است

این فعال اجتماعی خاطر نشان شد: اگر می‌خواهید به عمق تنش‌های اجتماعی در بافت پیرامون حرم که به دلیل عملکرد شهرداری و شورای شهر ایجاد شده پی ببرید فقط کافی است پای حرف مردم ساکن در این بافت بنشینید که اکثر آن‌ها می‌گویند شهرداری زندگی ما را از بین برده است لذا از تمام اهالی رسانه درخواست دارم فقط یک دور کوتاه در این بافت بزنند و با مردم در این خصوص صحبت کنند زیرا خیانتی که در حق مردم ساکن در بافت پیرامون حرم رضوی طی این ۲۰ سال شده غیرقابل‌توصیف است.

موضع‌گیری شورای شهر پیرامون طرح جدید جنبه‌های سیاسی دارد

ذالکی اظهار کرد: مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم ساکن در بافت پیرامون حرم این است که برای آن‌ها در طرح پیشین هیچ‌گونه حقی قائل نشده‌ بودند و با دادن وام و اقداماتی این‌چنینی این نارضایتی برطرف نمی‌شود و از نظر من حرف‌هایی که از طرف شهرداری و شورای شهر زده می‌شود دور از خواست اجتماعی و خواست مردم است و بیشتر جنبه‌های سیاسی دارد و به بحث‌های اجتماعی طرح توجهی نشده است.

وی تصریح کرد: اگر بیاید صحبت‌هایی که در خصوص طرح جدید بافت پیرامون حرم مطهر می‌شود را به دو دسته مخالفین و موافقین تقسیم کنید مشاهده می‌کنید که تمام افرادی که علیه طرح جدید موضع‌گیری کرده‌اند همان افرادی هستند که در طرح پیشین، ذی‌نفع بودند و در حال حاضر منافع خود را در خطر می‌بینند.

این روزنامه‌نگار تحقیقی در خصوص اصرار شهرداری مشهد برای به کارگیری آقای نعمتی، شهردار سابق ثامن در این منطقه گفت: خود این فرد جزو ذی‌نفعان پروژه پیشین منطقه ثامن بوده‌ و در این بافت صاحب پروژه‌ای هستند و ارتباطاتی با بدنه سرمایه‌داری آنجا دارد از این رو قطعاً کسانی که به نوعی در این طرح سهیم بوده‌اند به دنبال حفظ ایشان هستند.

مسئولیت جدید شهردار سابق منطقه ثامن، بی‌احترامی به افکار عمومی بود

ذالکی تاکید کرد: در ماجرای بازداشت شهردار سابق منطقه ثامن، تا زمانی که نظارت قضایی برای ایشان صادر شده بود، حق داشتن مسئولیتی نداشتند اما ظاهراً این نظارت قضایی برطرف شده و شاهد آن هستیم که بازهم به آقای نعمتی مسئولیتی در شهرداری ثامن داده شده که جای بسی تعجب است و به نوعی بی‌احترامی به افکار عمومی بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بافت پیرامون حرم مطهر بافت پیرامون حرم رضوی شهرداری و شورای شهر غیرقابل توصیف فعال اجتماعی خیانتی که در حق طرح پیشین طرح جدید طرح ویژه شاهد آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۴۰ تن گندم غیرقابل استفاده در حمیدیه

فرمانده انتظامی حمیدیه از دستگیری عاملان نگهداری و فروش ۴۰ تُن گندم غیر قابل استفاده انسان در این شهرستان، خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سرهنگ مالک حزبایی اظهار کرد: ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اقدامات اطلاعاتی، تعدادی افراد سودجو و فرصت‌طلب که قصد فروش گندم غیرقابل استفاده به صورت متقلبانه در مراکز و سیلوهای خرید گندم داشتند را شناسایی کردند.

وی افزود: ماموران پلیس با انجام اقدامات تخصصی، انبار محل دپوی گندم‌ها را شناسایی کردند و با هماهنگی مرجع قضایی به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی حمیدیه تصریح کرد: در بازرسی از این محل 40 تُن گندم غیر قابل استفاده کشف و یک دستگاه کامیون توقیف شد.

حزبائی با اشاره به مهر و موم  این انبار بیان کرد: در این ارتباط پنج نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی داده شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • توصیف جالب سوگل طهماسبی از مردم اهواز (فیلم)
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • جنجال عجیب پیرامون مدال اهدایی به علی دایی!
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • کشف ۴۰ تن گندم غیرقابل استفاده در حمیدیه
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟