Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@04:41:38 GMT

همایش «کودتای سوم اسفند» برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۰۲۵۷

همایش «کودتای سوم اسفند» برگزار می‌شود

پژوهشکده تاریخ معاصر در نظر دارد با توجه به تقارن ۳ اسفند ۱۳۹۹ با صدسالگی کودتای سیاه در ایران، همایش «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» را به شکل مجازی برگزار کند

به گزارش مشرق، این پژوهشکده در نظر دارد با توجه به تقارن ۳ اسفند ۱۳۹۹ با صدسالگی کودتای سیاه در ایران، همایش «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» را به شکل مجازی برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا قریبی، دبیر اجرایی همایش، در گفت‌وگو با روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، اظهار داشت: از آنجا که امسال صد سال است که از عملیات کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ می‌گذرد، لازم است ضمن بررسی عمیق زمینه‌ها و عوامل شکل‌گیری این کودتا، به پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت این رویداد نیز نظر انداخته شود؛ ازهمین‎رو پژوهشکده تاریخ معاصر در نظر دارد به مناسبت صدسالگی کودتای سیاه، همایش دوروزه «کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، زمینه‌ها و پیامدها» را برگزار کند.

وی افزود: این همایش با توجه به اپیدمی کرونا، به صورت مجازی در روز ۳ اسفند ۱۳۹۹، از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و ۴ اسفند از ساعت ۹ تا ۱۳ برگزار می‌شود. در این همایش جمعی از صاحب‌نظران حوزه تاریخ معاصر به واکاوی نقش استعمار انگلیس، کانون‌های صهیونیستی و عوامل نفوذی آنها در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و زمینه‌چینی و آماده‌سازی برای روی کار آمدن سلسله پهلوی به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

قریبی در ادامه افزود: در این همایش علمی، شخصیت‌های علمی بنام حوزه تاریخ معاصر، از جمله عبدالله شهبازی، دکتر موسی نجفی، دکتر موسی حقانی، خسرو معتضد، دکتر منوچهر محمدی، دکتر مجید تفرشی، دکتر محمدحسن رجبی، علی‌اکبر رنجبر کرمانی، عباس سلیمی نمین و... سخنرانی خواهند کرد.

قریبی با اشاره به اهمیت این رویداد در تحولات بعدی تاریخ معاصر ایران، از ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی سخن گفت و ضمن اشاره به اوضاع یکصد سال پیش ایران اظهار داشت: در آن اوضاع و بعد از ملغی شدن قرارداد ۱۹۱۹، درحالی‌که دلسوزان ایران برای احیا و اعاده مشروطیت به منظور نجات ایران از سلطه انگلستان تلاش می‌کردند، عملیات کودتا با سردمداری قزاقی گمنام و روزنامه‌نگاری شهره به وابستگی به انگلستان آغاز شد و در ۳ اسفند ۱۲۹۹، تهران به تصرف کودتاچیان انگلیسی درآمد.

وی افزود: سیاست استعماری بریتانیا با نقش‌آفرینی جناح صهیونیستی حاکمیت انگلیس با صحنه‌گردانی حکومت هند بریتانیا، وزارت دریاداری،‌ وزارت جنگ و بانک شاهنشاهی در این برهه به دنبال روی کار آوردن حکومتی وابسته با کودتای نظامی بود. برای آماده شدن زمینه این کودتا، مهره‌های داخلی این قدرت ازجمله سر اردشیر جی، کمیته آهن و منورالفکرانی که تز «دیکتاتوری منوّر» را مطرح می‌کردند به میدان آمدند و با تجهیز قوای قزاق در قزوین و کمک‌های بانک شاهنشاهی انگلیس در ایران، این سناریو کلید خورد.

علاقه‌مندان برای استفاده از این همایش می‌توانند در زمان یادشده به نشانی الکتریکی www.iichs.ir/webinar.aspx مراجعه کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مشرق کودتا کودتای سوم اسفند تاریخ معاصر اسفند ۱۲۹۹ زمینه ها ۳ اسفند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ دقیق قرعه‌کشی جام حذفی ایران مشخص شد

روز گذشته دور یک هشتم نهایی پیکار‌های جام حذفی به اتمام رسید که شکست پرسپولیس برابر آلومینیوم اراک، مهمترین اتفاق این دور از پیکار‌ها بود تا سرخ پوشان نیز به مانند رقیب دیرینه خود، از دور مسابقات کنار بروند.

با برگزاری این پیکارها، حالا تیم‌های راه‌یافته به دور بعدی مسابقات، در انتظار مشخص شدن حریفانشان هستند. طبق اعلام کمیته برگزاری مسابقات، قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات جام حذفی روز دوشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

آنگونه که از قبل و توسط سازمان لیگ و کمیته برگزاری مسابقات جام حذفی اعلام شده بود، مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات روز‌های ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

پیش از این نیز مهدی تاج اعلام کرده بود که فدراسیون فوتبال قصد دارد تا بازی فینال را در کرمان برگزار کند. 

منبع: ورزش سه

tags # جام حذفی ایران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانه‌ای ایران در عملیات وعده صادق در قم برگزار شد
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران
  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • تاریخ دقیق قرعه‌کشی جام حذفی ایران مشخص شد
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در استان تهران انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در تهران انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است