Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: در مرحله احیا دریاچه ارومیه بزرگترین کار تامین 550 میلیون متر مکعب  آب از 3426 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز دریاچه ارومیه است. باید تمام ظرفیت‌های بین‌المللی، دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها و ظرفیت‌های فناوری را برای احیای کامل دریاچه تا سال 1406 فراهم آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد مسعود تجریشی در آیین اختتامیه هشتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران و نوزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص الگوی همکاری دانشگاه‌ها در حل مسائل اساسی منابع آب ایران با الگو برداری از ستاد احیای دریاچه ارومیه به صورت مجازی اظهار کرد: گونه‌های پرنده و جانوری زیادی در اطراف دریاچه ارومیه وجود دارند. در دریاچه ارومیه سالانه 40 سانتی‌متر از فراز آب این دریاچه ازدست رفته بود. به صورتی که در عرض 20 سال هشت متر از آب دریاچه از دست رفت. در 300 هزار سال گذشته چنین  شرایطی برای دریاچه ارومیه ایجاد نشده بود.

وی افزود در سال 1393 تراز دریاچه به 1370 متر رسیده بود.  عوامل مختلفی  طبیعی و انسانی در بروز این مساله نقش داشته‌اند به طوری که عوامل طبیعی از جمله افزایش دما و کاهش بارش‌ها  ۳۰ درصد و عوامل انسانی از جمله ایجاد چاه‌های مجاز و غیر مجاز، افزایش سطح زیر کشت  و .... 70 درصد را به خود اختصاص داده بودند. این مسائل تبعات بسیاری را با خود به همراه داشت. نگرانی‌های در مورد مشکلات روحی و روانی مردم، سلامتی دام،  آبزیان با ایجاد خشکی دریاچه ارومیه در ابتدا ایجاد شده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: یکی از سوالات مطرح شده در این میان آثار تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه بود. به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی تبریز تحقیقات مختلفی را بر موضوعاتی همچون بیماری آسم، فشار خون، تولد نوزادان، میزان مرگ و میر و ... در میان 15 هزار نفر از جمعیت شهر خامنه نزدیک به مراکز خشک شدن دریاچه ارومیه انجام داد که این تحقیقات هنوز ادامه دارد.

وی در مورد روش احیای دریاچه ارومیه گفت: ایجاد الگو برای احیای دریاچه ارومیه برای اولین بار از طرف دولت یازدهم به دانشگاه‌ها سپرده شد. این مساله در  مرداد سال 1392 مطرح شده و در بهمن ماه همان سال تصویب شد. در ظرف 5 ماه مشکل بررسی شده و راهکارها ارائه شد. 6 کمیته و 20 کارگروه تخصصی متشکل از 700 متخصص از دانشگاه‌ها شکل گرفت. 9300 نفر ساعت  برای حل این مساله وقت صرف کردند. وزارتخانه، شوراهای شهر و روستا، تشکل‌ها، استاندارها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی، قوه قضاییه و مجلس اسلامی در حل این مشکل نقش داشته‌اند. نقشه راهی طراحی شد و سه سال برای تثبیت دریاچه در نظر گرفته شد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست ادامه داد: در حوزه دیپلماسی بین‌المللی مطالعاتی با فائو در زمینه حسابداری آب شروع شد. مرکز مشترک آب ایران و استرالیا با محوریت دانشگاه شریف شکل گرفت و پایلوت‌هایی طراحی شد. متاسفانه به خاطر تحریم‌های اعمال شده بر ایران ارتباط ایران و استرالیا قطع شد. کارگاه‌های مختلفی با نهادهای بین المللی برگزار شد. پایان نامه‌های زیادی در این حوزه از سال1396 در کشور نگاشته شد. در سال 2020 تعداد مقالات  ISI در مورد دریاچه ارومیه در ابعاد مختلف افزایش یافت، همچنین تعداد مقالات در زمینه دریاچه ارومیه در مجلات داخلی نیز بیشتر شد.

وی خاطر نشان کرد: در مقاله ای که در مجله ارواین  چاپ شد، مشخص گردید که می‌توان با استفاده از پروژه‌ها و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی  40 درصد در مصرف آب بخش کشاورزی  صرفه جویی کرد تا درصدی از بارش‌ها به دریاچه ارومیه برگردد و در عرض چند سال دریاچه احیا شود. یکی دیگر از الگو سازی‌ها انجام کار مشترک برای کاهش 40 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی بود.

تجریشی تصریح کرد: با مطالعات انجام شده و به کمک مرکز سنجش از دور مشخص شد که در کدام مناطق پتانسیل صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد. کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مبنای کاری است که ظرف 5 سال آینده باید در بخش کشاورزی ایجاد شود.  این نوع الگوسازی‌ها و فعالیت‌ها کمک زیادی در احیای دریاچه انجام داد.

وی افزود: در حال حاضر به شرایط تثبیت دریاچه رسیده‌ایم. با رسیدن دریاچه به شرایط احیای بعد از تثبیت 61 درصد مناطق فوق بحرانی تولید غبار به زیر آب برده شده است. آب مورد نیاز دریاچه ارومیه برای احیا  3426  میلیون متر مکعب  است. با  انجام لایروبی‌های رودخانه و  اجرای 25 کیلومتر اتصال زرینه رود به سیمینه رود 1420 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه برده‌ایم.  در بخش کشاورزی 1 میلیارد متر مکعب آب باید  صرفه جویی شود که تا امروز توانسته‌ایم  377 میلیون متر مکعب آن عملیاتی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه «یکی دیگر  از کارهای مد نظر برای احیا در سال آینده طرح به کاشت است» عنوان کرد: یعنی کشت محصولات کشاورزی بر اساس مدیریت در حوزه زراعت؛ باغبانی، ترویج، آّبیاری و ... صورت گیرد. این کار با جهاد کشاورزی شروع شده است. در زمینه گیاهان دارویی نیز کارهای خوبی انجام شده به طوری که در دو سال گذشته هر سال 100 درصد کشت گیاهان دارویی افزایش یافته است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در مرحله احیا دریاچه ارومیه بزرگترین پروژه تامین 550 میلیون متر مکعب آب از 3426 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز دریاچه ارومیه است. باید تمام ظرفیت‌های بین‌المللی، دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها و ظرفیت‌های فناوری را برای احیای کامل دریاچه تا سال 1406 فراهم آوریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی احیای دریاچه ارومیه میلیون متر مکعب آب بخش کشاورزی دانشگاه ها بین المللی برای احیای برای احیا محیط زیست مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، احمد قندهاری به تشریح مهم‌ترین اقدامات مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در ۶ ماه نخست سال، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.

وی افزود: در ادامه با توجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه افزایش قابل توجه یافته است، به طوری که تا پایان فروردین ماه بالغ بر ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی و انتقال آب انجام گرفت.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های در دست انجام، رهاسازی آب از سدهای حوضه به خصوص سدهای بوکان و مهاباد همچنان ادامه دارد؛ در صورت مساعد بودن شرایط، این اقدام تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.

به گفته قندهاری، تمامی این فعالیت‌ها سبب شد که هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به رقم ۱۲۷۰.۵۳ متر، به وسعت ۱۷۹۰ کیلومتر مربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب برسد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه یادآور شد: تأمین نیاز زیست محیطی تالاب‌های اقماری نیز به بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب (۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر از برنامه) محقق شد.

وی در ادامه گفت: چندین سال است که دریاچه ارومیه در کانون توجه اقشار مختلف مردم، فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته است. از دیرباز وزارت نیرو به عنوان متولی تأمین نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه، اقدامات کنترلی برای جلوگیری از کم آبی این دریاچه تعریف و دست یاری به سوی کنشگران و ذی مدخلان موضوع دراز کرده است.

وی افزود: اگرچه طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای نیل به این هدف تعریف و اجرا شده است اما تا رسیدن به چشم‌انداز تعریف شده، اقدامات بسیاری باید انجام داد که نیازمند همکاری طیف وسیعی از آحاد جامعه و دولت به خصوص کشاورزان منطقه و وزارتخانه جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه با وزارت نیرو است تا فرآیند تعریف شده که با ترمیم و بهسازی آغاز می‌شود، به احیای دریاچه ارومیه منجر شود.

قندهاری اظهار کرد: پس از اجرای عملیات موفق سد و تونل انتقال آب به دریاچه در دولت سیزدهم و جاری شدن آب به سوی دریاچه ارومیه، به همراه عملیات رهاسازی آب سدهای حوضه و عدم آبگیری انهار زراعی در فصل غیر کشت، بخش قابل توجهی از پیکره دریاچه ارومیه از خشکی خارج و پر آب شد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با کم‌بارشی آغاز شد و بارش‌ها چندان قابل توجه نبود. این موضوع سبب شد برنامه منابع و مصارف و تأمین نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه تحت شرایط بارش بدبینانه تنظیم شود. به هر حال با سپری شدن پاییز و شروع زمستان به خصوص در بهمن سال ۱۴۰۲، بارش‌های مناسبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وقوع پیوست و این مهم موجب شد که تا پایان فروردین ۱۴۰۳ به اندازه کل بارش سال آبی گذشته، این حوضه از رحمت خداوند منتفع شود.

کد خبر 6091123 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟