Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@09:09:22 GMT

کاهش آمار طلاق در استان سمنان با پادرمیانی کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۰۹۳۵

کاهش آمار طلاق در استان سمنان با پادرمیانی کرونا

برخی از کارشناسان و مسئولان معتقدند که شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط خاص در سبک زندگی افراد باعث شده تا آمار طلاق در استان سمنان کاهش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، خانواده از خلق بشریت تا امروز به عنون اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جامعه و خاستگاه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است و توجه به این بنای مقدس، همواره مورد تایید و باعث اصلاح جامعه انسانی و غفلت از بنیان خانواده موجب دور شدن جامعه انسانی از حیات حقیقی و سقوط به ورطه نابودی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلام به عنوان بهترین مکتب والای انسان‌ساز، بیشترین توجه را به مقام و جایگاه خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت جامعه می داند و سعادت و بدبختی جامعه انسانی را نیز وابسته به این نهاد می‌داند و مهمترین هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دست‌یابی به آرامش برمی‌شمارد.

یکی از موضوعاتی که این روز ها موضوع خانواده را در جوامع مختلف بیشتر مورد توجه قرار داده است موضوع طلاق می باشد که به دلیل پیامد های اقتصادی، اجتماعی و روانی که دارد، اهمیت آن را بیشتر کرده و افراد و ارگان های زیادی را به تکاپو وا داشته است.

کاهش ۱.۲ درصدی طلاق در استان سمنان

عباس قندالی مدیرکل ثبت احوال استان سمنان در گفتگو با مرآت با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۴۳۷ مورد ازدواج  سال ۹۸ در ثبت اسناد استان سمنان ثبت شد، گفت:  ثبت طلاق و ازدواج در استان در این سال به ترتیب ۱۰ و ۴ درصد کاهش یافت.

 قندالی  با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۶۷۴ مورد طلاق در استان ثبت‌شده است، گفت: آمار طلاق نسبت به سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش‌یافته است.

وی با بیان اینکه  بیش از ۲ هزار ازدواج به ثبت رسیده است، گفت: در مقایسه با سال گذشته، ازدواج در سطح استان ۳.۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان افزود: این در حالی است که میزان آمار ازدواج افزایش و درعین‌حال میزان فرزند آوری و ثبت رخداد تولد در استان کاهش داشته است که بر اساس آمار در این مدت پنج هزار و ۶۷۶ ولادت در استان ثبت‌شده است

کرونا تاثیر زیادی در امر ازدواج و طلاق داشته است

دفترداران ازدواج و طلاق در خصوص امر ازدواج و طلاق معتقدند با وجود کرونا و به علت آسان شدن ازدواج و کاهش هزینه های آن، تعداد ثبت ازدواج در دفاتر افزایش یافته و نسبت به سالهای گذشته محسوس است و حتی نوع سبک ازدواج ها و برگزاری عقد در دفاتر به شکل قابل توجهی شکل ساده و به دور از تجملات به خود گرفته است.

همچنین درباره بحث طلاق افزودند: آمار طلاق نسبت به گذشته روند کاهشی داشته ولی همچنان قابل توجه است و متاسفانه برای شهر سمنان این تعداد طلاق مناسب نیست و در بحث طلاق هم کرونا تاثیر بسزایی داشته و میتوان گفت این کاهش متاثر از حضور این بیماری در جامعه است؛ یا بخاطر نزدیکی خانواده ها به یکدیگر و توجه بیشتر به هم و یا بخاطر ترس از بیماری.

طلاق در مهمترین نهاد اجتماعی پیامد های ناگواری را به همراه دارد

فریبا ارده مشاور و روانشناس حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار مرآت با اشاره به مبغوض بودن طلاق در اسلام گفت: طلاق در اسلام مبغوض و به عنوان آخرین راهکار در شرایط خاص خود به شمار می آید.

ارده با اشاره به نفی طلاق در دین مبین اسلام با استناد به روایات بیان کرد: در مورد نفی طلاق و ناشایست بودن این عمل پیامبر اکرم می فرماید" به حدی به من در مورد زن سفارش شد که گمان کردم طلاق دادن زن جز در ارتکاب زنا سزاوار او نیست و در روایتی از امام صادق گفته شده است که "تزویج کنید ولی طلاق ندهید زیرا از وقوع طلاق عرش خدا می لرزد".

مشاور و روانشناس حوزه علمیه با بیان اینکه طلاق گرچه منفی ست اما در جایگاه خود در موارد بسیار خاص یک راه حل به حساب می آید اظهار کرد: در مواردی که کارکرد های مطلوب خانواده، این نهاد کوچک اجتماعی مهم با اختلال های جدی رو به رو می شود و ادامه زندگی مشترک ممکن است مفاسدی را به همراه داشته باشد جواز طلاق که عملی ناشایست است داده می شود.

وی درباره عوامل و دلایل طلاق گفت: یکی از مهمترین بحث هایی که زمینه ساز طلاق است مشکلات کوچک در خانواده است و در بسیاری از مواقع مشکلات بزرگ از مشکلات بسیار جزئی پدید می آید و یک جرقه کوچک باعث ایجاد آتشی بزرگ خواهد شد و سبب ویران شدن خانواده می شود.

ارده با بیان اینکه کارشناسان و روانشناسان مشکلات و عوامل طلاق در ایران را اولویت بندی کرده اند تصریح کرد: اولین مسئله در بحث طلاق عوامل فرهنگی به معنای عدم آموزش مهارت های لازم برای زندگی خانوادگی،تغییرات ارزشی در جامعه و کاهش سطح مسئولیت است.

وی افزود: دومین مورد از دلایل و زمینه های طلاق عوامل فردی است که شامل عدم بلوغ اجتماعی و فکری زوجین، بی صداقتی در معرفی شخصیت خانواده قبل از ازدواج، فریب کاری و دروغ گویی است.

مشاور و روانشناس حوزه علمیه سومین مورد از عوامل طلاق را عامل اقتصادی دانست و گفت: یکی از عوامل مهم در شکل گیری طلاق عوامل اقتصادی مانند بیکاری، تفاوت سطح رفاه اقتصادی زوجین و تجمل گرایی در آغاز زندگی است.

ارده عوامل اجتماعی را چهارمین عامل طلاق معرفی کرد و تاکید کرد: فاصله گرفتن از ارزش های دینی و قرآنی، تغییر اجتماعی نقش و جایگاه زنان، شیوه های ناکارآمد انتخاب همسر و ازدواج های نامتناسب در بحث کفیت و تناسب از تفاسیر عامل اجتماعی در بحث طلاق است.

مشاور و روانشناس حوزه علمیه پنجمین عامل طلاق را عامل قضائی و حقوقی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که زوجین در مراحل پایانی طلاق با آن مواجه می شوند عامل قضائی و حقوقی ست که ضعف شوراهای حل اختلاف در توجیه و رفع مشکلات زوجین، تعدد قانون و بی ثباتی آن، عدم اجرای درست قوانین خانواده، کافی نبودن مراجع رفع اختلاف زوجین و نگاه طلاق محور در قوانین مربوط به خانواده از تفاسیر این عامل است.

ارده با بیان اینکه پیامد های طلاق در دو عامل فردی و اجتماعی بررسی می شود، گفت: پیامدهای فردی پس از طلاق برای زوج ها و برای فرزندان مشکلاتی مانند مشکلات اقتصادی مخصوصا برای خانم ها و فرزندان، مشکلات عاطفی مانند یاس، نامیدی، عذاب وجدان، دلتنگی و افسردگی، ضعف در تربیت فرزندان و افزایش مشکلات روحی و بیولوژیکی فرزند و مشکلات جنسی مخصوصا برای مردان و کاهش امنیت روانی و اجتماعی را در جامعه به همراه خواهد داشت.

وی در پایان افزود: یکی دیگر از پیامد های طلاق عوامل اجتماعی ست که مشکلاتی نظیر از بین بردن تعادل انسان، کاهش انسجام و یکپارچگی اجتماعی، تاثیر منفی بر ساخت جمعیت، بهم ریختگی تعادل روحی انسانی در تولید و خدمات و تاثیر منفی بر حیات اقتصادی جامعه، افزایش آسیب های اجتماعی از قبیل خودکشی و اعتیاد را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: طلاق در استان استان سمنان طلاق عوامل آمار طلاق بحث طلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!

چند وقت پیش شایعه شده بود که همسر اول «کاکا»، ستاره سابق تیم‌ملی برزیل، میلان، رئال و... از او به‌خاطر خیانت جدا شده است. حالا به‌تازگی «کارولین سلیکو» در گفت‌و‌گویی که همه را شوکه کرد، در این‌باره گفت: «کاکا هرگز به من خیانت نکرد. او همیشه با من خوب رفتار کرد و خانواده فوق‌العاده‌ای به من داد. اما من خوشحال نبودم، چون یک چیزی کم بود. مشکل این بود که او برای من خیلی کامل و بی‌نقص بود». اما آیا واقعا خیلی خوب‌بودن شوهر می‌تواند به طلاق منجر شود؟

چرایی طلاق از همسر خیلی‌خوب

بسیاری از محققان طلاق را یک رویداد بحرانی در زندگی فرد می‌دانند. بیشتر تحقیقات نشان داده‌اند، ختم زندگی‌مشترک با کاهش سلامت، تفاوت‌های شخصیتی و اختلالات روان‎شناختی و سایر موارد همراه است. در هر رابطه‌ای که به شکست منجر می‌شود، عوامل مختلفی در آن نقش دارد و همچنین دو نفر (زوجین) در پدیداری مشکلات سهم دارند. اما درباره زوجینی که معتقدند به دلیل خوبی‌های بیش ازحد همسرشان طلاق گرفته‌اند، می‌توان چند نکته را مدنظر داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد.

۱. پای یک ویژگی شخصیتی در میان است

خوبی‌های بیش از حد همسر، ممکن است به‌خاطر یک ویژگی شخصیتی باشد. مثلا همسر بسیار سلطه‌پذیر تمایل دارد از همه خواسته‌های خود بگذرد و خودش را قربانی شرایط خاص خانواده کند.

۲. جابه‌جا شدن نقش زن‌و‌مرد در زندگی‌مشترک

از لحاظ رویکرد سیستمی در خانواده، گاهی نقش‌های زوجین جابجا می‌شود. مثلا زن نقش مرد را برعهده می‌گیرد (بیرون از منزل کار می‌کند و ...) و مرد نقش زن را برعهده می‌گیرد (آشپزی می‌کند، درخانه می‌ماند، از بچه‌ها مراقبت می‌کند و ...). این اتفاق به تدریج مشکلات بسیار جدی ایجاد می‌کند که نیاز به مدیریت دارد.

۳. چشم‌پوشی از خواسته‌های منطقی خود

این که گاهی هر دو یا یکی از زوجین به دلیل عدم شناخت خواسته‌ها و نیاز‌های خود، آنها را بیان نمی‌کنند و از بسیاری از خواسته‌های منطقی خود چشم‌پوشی می‌کنند، باعث می‌شود که خیلی خوب به نظر بیایند، اما بعد از مدتی این موضوع برای فرد و حتی همسرش، خسته‌کننده می‌شود و به طلاق عاطفی می‌انجامد.

۴. شناخت‌نداشتن از احساسات

گاهی زوجین، احساسات و رفتار‌ها را از همدیگر متمایز نمی‌کنند و شناخت کافی از احساسات و ضرورت بیان آنها ندارند. مثلا خشم را با پرخاشگری اشتباه برداشت می‌کنند و از ناراحت شدن در زندگی‌مشترک، فرار می‌کنند! وجود برخی از احساسات در وجود انسان‌ها نشان دهنده سلامت‌روانی است. خشم هم از جمله احساساتی است که هر انسان سالم آن را تجربه می‌کند. انسان‌ها حق دارند عصبانی شوند و آن را بروز دهند. اما آنچه در این بین از اهمیت بسیاری برخوردار است، شیوه بروز دادن آن است. پرخاشگری در واقع بدترین نوع بروز خشم در انسان‌هاست. به‌طور کلی، زوجینی که احساسات ناخوشایند و خوشایند را ابراز نمی‌کنند، به اشتباه آن را دلیل خوب‌بودن در زندگی مشترک می‌دانند درصورتی که بروز احساسات می‌تواند یکنواختی زندگی مشترک را در بلندمدت کمتر و شوروشوق را زیادتر کند.

 این نکته را می‌توان استخراج کرد که گاهی لازم است رفتار‌ها و احساسات و خواسته‌های خود را از زندگی‌زناشویی بررسی کنیم و بیشتر بشناسیم. خودآگاهی مهارتی موثر برای تمرین شناخت احساسات، افکار، باور‌ها و نیاز‌های ماست و در این زمینه پیشنهاد می‌شود زوجین دوره‌های خودآگاهی را از مشاوران و روان‎شناسان باتجربه و متخصص بیاموزند. مهارت جرئت‌مندی و نشان‌دادن احساس خشم به شیوه موثر می‌تواند کارکرد موثری در زندگی مشترک داشته باشد. گاهی نشان‌دادن احساس خشم در کنار عشق به همسر از دیدگاه روان‌شناختی می‌تواند سازنده باشد. این موضوع همان‌قدرکه برای مرد پرمعناست برای زن به همان اندازه و گاهی بیشتر می‌تواند لذت‌بخش باشد.

۵. نپذیرفتن تفاوت‌های شخصیتی

در زندگی‌مشترک بین زن و مرد تفاوت‌هایی وجود دارد که شناسایی آنها در نقش و کارکرد خانواده و رابطه هر یک تاثیر می‌گذارد و گاهی ممکن است یک ویژگی برای یکی مثبت و برای دیگری منفی باشد. ابعاد مختلف این تفاوت‌ها را می‌توان در زمینه مسائل شخصیتی، جنسیتی، عاطفی، احساسی و فکری مطالعه کرد و تفاوت‌ها را شناسایی کرد. آشنایی با تفاوت‌ها برای سازگاری، نشاط، سلامت و آرامش در زندگی‌مشترک کارکردی موثر دارد. این کارکرد‌ها را می‌توان در عشق و محبت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، فضای صمیمی حاکم بر زندگی‌زناشویی، قضاوت عادلانه افراد نسبت به خود و دیگران، متعادل در رفتار، شادی و نشاط جست‌و‌جو کرد.

حاصل این آشنایی، درک متقابل میان اعضای خانواده، انتظارات بجا و واقع بینانه، بهره مندی از آزادی قانونمند و حرکت تکاملی خانواده به سمت تعالی خانواده است. هر مرد و زنی نیاز دارد توسط اطرافیانش، خانواده و همسر با وجود تفاوت‌های فردی‌اش، مورد پذیرش و حمایت قرار گیرد؛ بنابراین باید تفاوت‌های شخصیتی همدیگر را بپذیریم و سازگار شویم و از آنها برای رشد خانواده استفاده کنیم. در این زمینه آموزش مهارت‌های زناشویی می‌تواند در شناخت و پذیرش تفاوت‌های زوجین موثر باشد.

منبع: خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد