Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر عبدالرحیم دادجو رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر بیان کرد: مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک مونوکسید کربن ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیکنیک و حتی زغال ایجاد می‌شود، اغلب در زمستان دیده می‌شود، به این دلیل که اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گازمونوکسیدکربن منتشرشده از این وسایل امکان خروج نمی‌یابد، در محیط ساختمان منتشر می‌شود، و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: ۳۶ نفر از مصدومان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن با حمایت تنفسی و اکسیژن‌تراپی به بیمارستان اعزام شدند و بقیه فقط با خروج از محیط و درمان سرپایی در محل مداوا شدند.

دادجو با اشاره به اینکه مرگ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌نامند، عنوان کرد: از تعداد مصدومین اعزام‌شده به بیمارستان ۹ نفر در وضعیت ایست تنفسی و کاهش سطح هشیاری بودند که با تلاش تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ و احیاء هنگام انتقال به زندگی برگشتند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان بوشهر گفت: مونوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که بر اثر احتراق ناقص انواع سوخت‌ها تولید می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد آسیب در افراد شود، اهمیت موضوع اینجاست که به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن به سرعت می‌تواند علائم مسمومیت را در افراد ایجاد کند.

دادجو بابیان اینکه ۲۰ نفر از مصدومان در سه ماه گذشته بر اثر گاز مونوکسیدکربن کودکان زیر ۱۰ سال بودند، افزود:علائم اولیه این نوع مسمومیت شامل موارد سردرد ضعف جسمانی سرگیجه و بیقراری تهوع و استفراغ خواب‌آلودگی، کسلی و خستگی است و پس از گذشت دقایقی از افزایش میزان مسمومیت با مونوکسید کربن، علائم خطرناک‌تر از جمله کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان تنگی نفس و در نهایت بی‌هوشی بروز خواهد کرد.

او توصیه کرد: در موقع گازگرفتگی خونسرد باشید، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، از ایمنی صحنه مطمئن شوید، فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید و یا در‌ها و پنجره‌ها را باز کنید.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان بوشهر بیان کرد: همچنین در موقع گازگرفتگی، بیمار را در حالت استراحت قرار دهید، بیمار را حرکت ندهید، یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید، راه هوایی بیمار را بررسی کنید، در صورتی که بیمار بیهوش است او را به صورت خوابیده به پهلو نگهدارید، در صورت امکان، اکسیژن‌رسانی را شروع کنید.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گازگرفتگی اورژانس 115 مونواکسید کربن مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۱۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رسولی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نوجوانان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با شرکت در ویژه برنامه «از آبی ها فراتر» ضمن پاکسازی ساحل، حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهرافزود: از جمله قسمت های این برنامه می توان به آشنایی نوجوانان با دلیل نامگذاری و اهمیت روز ملی خلیج فارس، تشکیل زنجیره انسانی، پاکسازی ساحل خلیج فارس، بازی و سرگرمی، اجرای موسیقی زنده محلی توسط نوجوانان، مسابقه و… اشاره کرد

وی گفت: خلیج فارس به عنوان یکی از مرزهای آبی ایران دارای ارزش سیاسی و فرهنگی بسیاری است.

وی ادامه داد: ما خلیج فارس را بخشی از هویت ایرانی خویش میدانیم و بخاطر همین بر آنیم تا این برگ زرین هویتی را به نسل جدید معرفی کنیم، برنامه امروز هم در همین راستا بود که سعی شد ضمن شادابی در طراحی برنامه محتوا نیز به خوبی رعایت شود.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برنامه های متنوعی را به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس ترتیب داده است که در مراکز مختلف کانون در سراسر استان پیش بینی و اجرا می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: برنامه «از آبی ها فراتر» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر و با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور نوجوانان بوشهری برگزار شد.

کد خبر 6092609

دیگر خبرها

  • مرزبانی باید به سیستم‌های رصد و پایش الکترونیک دریا مجهز باشد
  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • ۲ هزار و ۳۵۷ معلم بوشهری حامی ایتام هستند
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • آتش‌نشانان بوشهری کودک گرفتار در بالابر را نجات دادند
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ استفراغ عمدی اولین راه جلوگیری از مسمومیت
  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز