Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@19:08:44 GMT

تحقیر بی‌سابقه شاه بحرین در سفر به امارات/عکس

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۲۷۱۴

تحقیر بی‌سابقه شاه بحرین در سفر به امارات/عکس

شبکه الجزیره قطر روز چهارشنبه گزارش داد که «حمد بن عیسی آل خلیفه»  در حالی وارد ابوظبی پایتخت امارات شد که بر خلاف عرف تشریفات دیپلماتیک هیچیک از مقامات ارشد دولتی از پادشاه بحرین استقبال نکردند .

 

در این سفر،  «شیخ حمدان بن زاید» که در دولت امارات هیچ مقامی ندارد در فرودگاه ابوظبی پذیرای پادشاه بحرین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اولین سفر پادشاه بحرین به امارات پس از توافق العلا است که گفته شد هدف از برگزاری آن بهبود روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس است.

گرچه در عرف تشریفات دیپلماتیک حضور مقامات ارشد کشور میزبان در فرودگاه به هنگام ورود میهمان الزام آور نیست و استقبال رسمی با حضور مقامات ارشد کشور میزبان می‌تواند پس از آن انجام شود اما از آنجایی که رده فرد مورد استقبال در فرودگاه ابوظبی شخص اول کشور بحرین بوده است و تاکنون سابقه نداشته است که پادشاهان کشورهای عربی حاشیه خلیج در این کشورها از سوی رده‌ای پایین‌تر از ولیعهد و نخست وزیر مورد استقبال قرار گیرند، ناظران سیاسی اقدام ابوظبی را تحقیر «حمد بن عیسی آل خلیفه» و نظام پادشاهی بحرین ارزیابی می‌کنند.         

خبرگزاری بحرین سفر پادشاه این کشور به امارات را خاص توصیف کرده و به مدت آن اشاره‌ای نکرده است بنابر این باید منتظر ماند که آیا مراسم رسمی استقبال از پادشاه این کشور برگزار خواهد شد یا خیر که در صورت عدم برگزای آن، پیام تحقیر آمیز امارات به نظام پادشاهی بحرین دوچندان خواهد شد.  

این رفتار اماراتی ها در حالی است که طی دستکم یک ماه اخیر روابط بحرین با قطر هم شاهد تنش هایی بوده است.   

تنش بین بحرین و قطر از زمان انعقاد توافقنامه « العلا» در حال افزایش است. در روزهای گذشته بحران بازداشت شهروندان دو کشور از سوی طرفین شدت گرفته است. بازداشت صیادان بحرینی از سوی قطر که دوحه مدعی است آن‌ها با ورود به آبهای سرزمینی این کشور حاکمیت ملی قطر را نقض کرده‌اند و همچنین بازداشت شماری از مسافران قطری که از طریق پُل «ملک فهد»  (بین عربستان و بحرین) به این کشور وارد شده‌اند و منامه مدعی است آن‌ها بدون مجوز وارد شدند از نمونه‌های افزایش درگیری بین دو کشور است.  

 «عبداللطیف الزایانی» وزیر امور خارجه بحرین نیز طی روزهای گذشته اظهاراتی را علیه دولت قطر بیان کرد و رسانه‌های رسمی این کشور پس از امضای توافق نامه العلا همچنان به حملات خود علیه دوحه ادامه می‌دهند. 

پس از نشست العلا گفت و گو بین مقامات قطر و طرف‌های این قرارداد به جز بحرین از سر گرفته شد زیرا مقامات بحرین از اقدام ریاض برای پایان دادن به محاصره قطر و از سرگیری روابط با این کشور ابراز نارضایتی کردند و حتی در نشست یاد شده به جای پادشاه ولیعهد این کشور حضور یافت که منابع قطری آن را ابراز نارضایتی و رفتارهای توهین آمیز منامه دانستند. 

ناظران سیاسی معتقدند که پس از نشست العلا، اختلافات بین بحرین و عربستان بر سر این توافق به وجود آمده است و از سوی دیگر ریاض و ابوظبی در پاره‌ای موارد به ویژه در پرونده جنگ یمن اختلاف دارند از اینرو ابوظبی درصدد است تا پس از عادی‌سازی روابط منامه و ابوظبی با رژیم صهیونیستی، برای تحقق اهداف خود در منطقه با تحقیر بحرین، از این کشور برای تحقق اهداف خود استفاده کند و خود را به کشور اول در شورای همکاری خلیج فارس تبدیل کند.  

بحران روابط میان چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ ، آغاز شد.  

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.  

کشورهای تحریم کننده ۱۳ شرط از جمله بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه و قطع روابط با ایران را برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند، شروطی که مقام‌های قطری تن به پذیرش آن ندادند.  

این کشورها در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که ۱۶ دی در شهر العُلا با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلافات خود با دوحه پایان دادند.  

310 310

کد خبر 1487271

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بحرین امارات متحده عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟