Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با لغو تحریم ها قطب علم و فناوری می شود، روحانی: سلاح کشتار جمعی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد، سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام مردم تبریز، تأکید وزرای دفاع ایران و ژاپن بر لزوم گسترش همکاری‌های دو جانبه برخی از اخبار سیاسی شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ایران با لغو تحریم ها  قطب علم و فناوری می شود، روحانی: سلاح کشتار جمعی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد، سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام مردم تبریز، تأکید وزرای دفاع ایران و ژاپن بر لزوم گسترش همکاری‌های دو جانبه از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۹ بهمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش مردم در تحقق و تاسیس حکومت بنیادین و تأثیرگذار است

رضا خشنودی در اولین همایش «ایده‌پردازی حقوق عامه» با تشریح هدف از انتخاب نام مردم در این رویداد، اظهار کرد: نقش مردم در تحقق و تاسیس حکومت نقشی کلیدی، بنیادین و تأثیرگذار است، زیرا برای تشکیل یک حکومت علاوه بر رکن جغرافیایی که مربوط به قلمرو و سرزمین معین است در بُعد اجتماعی و سیاسی به عنصر دیگری به نام مردم لازم است که بدون آن هیچ حکومتی با هر نوع تفکری اعم از لائیک و دینی وجود نخواهد آمد، بنابراین مردم یکی از ارکان اصلی هر حکومتی هستند.

وی گفت: اما در خصوص منشأ قدرت عنصر دیگر حاکمیت یعنی اقتدار تفاوت بنیادین بین حکومت‌های لائیک و حکومت‌های دینی وجود دارد بدین معنا که تمام فلاسفه و حکما در تبیین و توجیه منشأ آن به اشکال مختلف به الزام‌آوری قرارداد اجتماعی و تبعیت از قاعده رعایت اراده جمعی استناد می‌کنند که تبیین آن از حوصله این بحث خارج است.

معاون دادستان کل کشور گفت: از این منظر در حکومت‌های لائیک به وجود مردم برای توجیه ضرورت حکومت و تشکیل دولت استفاده و استناد می‌شود، ولی در حکومت‌های دین محور ضرورت وجود مردم در فلسفه خلقت و آفرینش نهفته است و برخلاف نظام‌های سکولار که وجود مردم برای حکمرانی بر آن‌ها توجیه می‌شود در نظام دین‌محور هدف از آفرینش رسیدن به مقام قرب الهی می‌باشد.

خشنودی گفت: بر این مبنا ارزش ذاتی انسان زمانی آشکار می‌شود که به نحوی با پروردگار و خالق هستی مرتبط و ملحق شود، بهترین شکل این حلقه ارتباط در قبول بندگی و عبودیت و رابطه عبد و معبودین متجلی می‌شود و کمال ارزش انسان نیز به ایجاد این نوع از ارتباط و علقه وابسته است بدون تردید این اعتقاد وجود دارد که هدف از تشکیل حکومت در نظام اسلامی فراهم آوردن شرایط و مقدماتی است تا انسان بتواند به مقام عبودیت و قرب الهی برسد.

 

ایران با لغو تحریم ها می‌تواند قطب علم و فناوری باشد

محمدجواد ظریف در دیدار با روسای پارک های علم و فناوری که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، به قابلیت‌های فراوان حوزه علم و فناوری در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند نیروی کارآمد کشور را رشد داده و موجب کاهش مهاجرت نخبگان شوند.

وی تصریح کرد: دانشجویان ایرانی به خوبی در دانشگاه های معتبر خارجی جذب می شوند و اگر بتوانیم محیط را برای رشد و کارآفرینی آنان فراهم کنیم حتما ترجیح می‌دهند در کشور خود فعالیت کنند.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری می توانند فضا را برای نخبگان ایرانی به گونه‌ای فراهم کنند که فراتر از حوزه نظری وارد حوزه عملی و تولید شوند. همین روش در دانشگاه‌های خارج از کشور اعمال می‌شود تا از این طریق، توان اقتصادی آن دانشگاه تقویت شود و دانشجو احساس مفید بودن کند.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که یکی از مزیت‌های پارک‌های علم و فناوری، توسعه علم و صنعت در کشور است، تصریح کرد: علاوه بر این، پارک‌ها می‌توانند نیروی کارآمد کشور را رشد داده و موجب کاهش مهاجرت نخبگان شوند.

ظریف ادامه داد: شرایط کنونی اقتصادی کشور، مزیت حوزه‌های دانش‌بنیان را بسیار بالا برده است، امکان افزایش صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان در شرایط فعلی، امکان ویژه محسوب می‌شود.

 

برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی ایران و ایرلند با حضور عراقچی

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و خانم «سونیا هایلند» مدیر سیاسی وزارت امور خارجه و تجارت ایرلند که کشورش عضو غیر دائم شورای امنیت و تسهیل‌گر قطعنامه ۲۲۳۱ می‌باشد، روز سه‌شنبه (۲۸ بهمن ۱۳۹۹) دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی ایران و ایرلند را از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کردند.

 

در این گفت‌وگوها که سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند نیز مشارکت داشت، آخرین تحولات مربوط به برجام و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی  دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

روحانی: سلاح کشتار جمعی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد

حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد دارنده سلاح هسته‌ای باشد، نمی‌خواهد نگهدارنده سلاح هسته‌ای باشد و به طریق اولی هیچ وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

رییس جمهوری گفت: این نه نظر امروز ما هست و نه نظر ۲ و سه و چهار سال پیش ما است، آن مقدار که یادم است از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم در آن مقطع آیت‌الله هاشمی رییس‌جمهوری بود با او در شورای امنیت ملی صحبت کردم همیشه نظر واحد بوده است که ما دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود بلکه در پی فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خواهیم بود که حق ما هست.

نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم

روحانی اظهار کرد: ما عضو NPT هستیم، با آژانس به صورت پادمان قرارداد داریم و این پادمان را اجرا می‌کنیم و تاکنون هم اجرا کردیم. نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز و امروز نه فردا و این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آمریکا،  اروپا و سازمان ملل بخواهد یا نخواهد، اگر همه دنیا به ما بگویند خیلی خوب است ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، نظر ما تغییر نمی‌کند. نظر ما نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کردند و همان عهدی است که ما در ان پی تی و پادمان بستیم ما از این عهد خارج نخواهیم شد.

وی یاد آور شد: جمهوری اسلامی ایران همیشه نشان داده است، ‌هر پیمان و عهدی را اگر امضا و قبول کرد پای آن تا آخر می‌ایستد و در موضوع هسته ای هم چنین خواهد بود.

رییس جمهوری برجام را حاصل ماه ها تلاش و پیگیری بین ایران و ۶ کشور بزرگ دانست و گفت: این توافق به سادگی بدست نیامده است و امروز هم ما برجام را به همان شکل که در ۲۳ تیرماه  ۹۴ تصویب شد قبول داریم، هیچ تغییری در آن را نمی‌پذیریم  و روی عهد خود هم ایستاده‌ایم.

 قیام مردم تبریز رژیم شاه را مایوس کرد

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز گفت: لازم می‌دانم از مردم فداکار و فهیم ایران در روز ۲۲ بهمن که با شرایط کرونایی و با شکل جدیدبه همه جهانیان نشاط، حضور حماسی و علاقه و عشق خود را نسبت به امام راحل و همچنین انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند  سپاسگزاری کنم.  

رییس‌جمهوری ادامه داد: امروز ۲۹ بهمن یکی از روزهای مهم در تاریخ نهضت اسلامی است. در واقع اگر بخواهیم نهضت اسلامی را از آغاز روزهای اوج و مهم را بشماریم از دوم فروردین سال ۴۲ در مدرسه فیضیه، ۱۵ خرداد ۴۲، ۱۳ آبان ۴۳ و بعد روز بسیار مهم در تاریخ نهضت اسلامی در آبان ۵۶ و شهادت فرزند امام مرحوم حاج آقا مصطفی یک موج جدیدی در سراسر کشور به وجود آمد و در ۱۹ دی ماه منجر به قیام مردم شریف قم و کشتار مردم در روز ۱۹ دی؛ اگر قیام ۲۹ بهمن نبود این حرکت بزرگ در واقع منقطع شده بود بنابراین کاری که تبریز انجام و در تاریخ ماندگار شد اتصال حرکت بود.

 

تأکید وزرای دفاع ایران و ژاپن بر لزوم گسترش همکاری‌های دو جانبه

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و «کیشی نوبوئو» وزیر دفاع ژاپن طی گفت‌وگویی تصویری موضوعات دوجانبه و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو انتصاب «کیشی نوبو» به عنوان وزیر دفاع ژاپن را تبریک گفت که با قدردانی همتای ژاپنی مواجه شد.

امیر سرتیپ حاتمی در این گفت‌وگوی تصویری با همتای ژاپنی خود با اشاره به تاریخ طولانی مدت روابط دو کشور بر لزوم گسترش و تعمیق همکاری‌های دو جانبه به ویژه در حوزه دفاعی تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات و امنیت در منطقه، ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی به دست ارتش تروریست آمریکا و همچنین ترور دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده به دست عوامل صهیونیست‌ها را مصداق بارز تروریسم دولتی و عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه عنوان و تاکید کرد: دولت قبلی آمریکا علاوه برعمل نکردن به تصمیمات خود در برجام و اعمال جنگ اقتصادی و تحریم ضد بشری، در دستیابی ایران به دارو و تجهیزات مبارزه با بیماری کرونا، رویکرد ضد انسانی خود را آشکار‌تر از همیشه نمایان کرد و متاسفانه همچنان این رویکرد ادامه دارد.

«کیشی نوبوئو» وزیر دفاع ژاپن در این گفت‌وگو گزارشی از حضور و مأموریت واحد‌های دریایی ژاپن در اقیانوس هند و دریای عمان ارائه و تاکید کرد: این نیرو‌ها فارغ از هر ائتلافی، به طور مستقل اجرای ماموریت می‌کنند.

وزیر دفاع ژاپن در این دیدار مجازی گسترش فعالیت‌های جمع آوری اطلاعات برای اطمینان از ناوبری ایمنی کشتی‌های مربوط به ژاپن در خاورمیانه را تشریح کرد و خواستار همکاری ایران در زمینه تأمین ایمنی ناوبری کشتی‌ها از جمله شناور‌های مربوط به ژاپن شد.

 

سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام مردم تبریز

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌ مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن خواهند گفت. این برنامه ساعت ۱۰:۳۰ امروز (چهارشنبه) ، به صورت زنده از شبکه‌های رسانه‌ ملی و همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حساب های این پایگاه در شبکه‌های اجتماعی پخش خواهد شد.

 

هر سال به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب دیدار می کردند که به علت رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، این دیدار از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام مردم تبریز پارک های علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران همکاری های دو جانبه علم و فناوری وزیر دفاع ژاپن بر لزوم گسترش سلاح هسته ای رییس جمهوری پارک ها ۲۹ بهمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۴۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903226

دیگر خبرها

  • توییت نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر انقلاب
  • ببینید | خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی
  • دیدار کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر انقلاب
  • دیدار جمعی از کارگزاران حج با رهبر انقلاب آغاز شد
  • دیدار کارگزاران حج و زائران بیت‌الله با رهبر معظم انقلاب
  • سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است
  • کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبرانقلاب دیدار می‌کنند
  • مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه