Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-07@16:11:53 GMT

سهم 60 درصدی مردان مبتلایان به کرونا در تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۶۷۸۵

علیرضا زالی ، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در پنجمین کنگره سلامت مردان که به همت مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری از ۲۹ تا بهمن تا دوم اسفند ماه در حال برگزاری است، اظهار کرد: خوشبختانه در طول ۱۴ سال اخیر که هفته‌ای به عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شد و التفات ویژه در قالب روز سلامت مردان که به همت همکاران پیشتاز ما در انجمن اورولوژی کشور شکل گرفت، شاهد این بودیم که به طور ویژه در طول سال‌های اخیر برنامه‌هایی کاملا متنوع، جذاب و در عین حال با یک نگاه مهم و راهبردی در جهت اصلاح ساختار سلامت مردان در کشور شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مردان به دلیل جایگاه متفاوت سرشتی، اقلیمی و شرایط حرفه‌ای و بهداشتی متفاوت در معرض امراض و بیماری‌های مختلفی هستند.در تهران حدود ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا و حدود ۷۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از کرونا مربوط به مردان است.

زالی افزود: در سال‌های اخیر مطالعات متعدد حاکی از این بوده است که مردان در جوامع توسعه یافته صنعتی و سایر جوامع در حال پیشرفت و از جمله در کشور ما به دلیل نوع آسیب پذیری در فعالیت‌های بیرون از منزل، در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

مراجعه دیرهنگام مردان به پزشک در صورت ابتلا به بیماری های مزمن

رئیس مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: حجم بالای درگیری آقایان در زندگی روزمره و اینکه مردان نقش اصلی را برای تدارک اقتصادی خانواده بر عهده دارند، موجب آن شده که با یک غفلت عمومی با سلامت خود رو به رو باشند و به همین دلیل بسیاری از مردان درصورت ابتلا به بیماری‌های مزمن و کاهنده توانایی‌های عمومی معمولا دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

 زالی مراجعه دیرهنگام مردان به پزشک را عامل شدت یافتن بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: آثار به خطر افتادن سلامت مردان تنها بحث زیان‌ها و خسران‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیست بلکه می‌تواند آثار متعددی را در توسعه کشورها ایفا کند.

وی تاکید کرد: بنابر این التفات ویژه به سلامت مردان و برنامه ریزی برای توسعه و ترویج برنامه‌هایی که در سلامت مردان وجود دارد ضروری است.

دو سوم عوامل خطر آفرین سلامت مردان قابل پیشگیری است

رئیس مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: به نظر می‌رسد با روش‌هایی امکان پیشگیری از بیش از دو سوم بیماری‌هایی که سلامت مردان را تهدید کرده و منجر به مرگ و میر و یا کاهش توانایی روزمره مردان در حوزه سلامت می شود وجود دارد.

آسیب پذیری پنج تا ۱۰ برابری مردان در صحنه های ترافیکی و حوادث شهری

زالی با بیان اینکه در کشور ما مردان به دلایل متفاوتی علاوه بر جنبه‌های افتراقی بیولوژیک در برنامه‌های مختلف سلامت آسیب پذیری‌های متفاوتی دارند، گفت: مردان در مقایسه با زنان ایرانی بین پنج تا ۱۰ برابر در صحنه‌های ترافیکی و حوادث شهری آسیب پذیرتر هستند.

وی ادامه داد:در سقوط و آسیب دیدگی‌های ناشی از تروما نیز بین سه تا پنج برابر شانس بروز حوادث و مرگ و میر در مردان نسبت به زنان فزونی دارد.

رئیس مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: در بحث بیماری‌هایی همچون بیماری اسکیزوفرنی و افسردگی ‌های مزمن طولانی مدت، بیماری HIV، بیماری‌های شغلی، سرطان‌ها و بیماری‌هایی از این قبیل در مردان شیوع بالاتری دارد.

۳۲ سرطان شایع کشور در مردان شیوع بیشتری دارد

زالی تصریح کرد: در نقشه بار بیماری‌های کشور اگر بالغ بر ۳۶ یا ۳۷ سرطان گنجانده شود، ۳۲ سرطان در مردان شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان پروستات مختص آقایان است و از هر شش مرد ایرانی یک نفر شانس ابتلا به سرطان پستان را در طول زندگی خود خواهد داشت و به ویژه از ۶۵ سالگی به صورت تصاعدی این شانس رو به افزایش خواهد رفت.

عدم پاسخ به درمان در بیماری‌های مردان بیش از زنان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مردان به دلیل درگیری‌های مختلف استرسی که در محیط های شغلی و اجتماعی تجربه می‌کنند بسیار از آثار زیان بار استرس را در ابعاد روانی، شخصیتی و اجتماعی متحمل می‌شوند، توضیح داد: برای مثال در مردان مواردی که منجر به مشکلات متعدد روانی می‌شود از نظر دیرپایی، مزمن بودن و ثبات بیشتر و عدم پاسخ به درمان‌های متعارف شاید شیوع بیشتری داشته باشد.

زالی با بیان اینکه برخی از اختلالات بین زنان و مردان مشترک است، گفت: اما دیرپا بودن و پاسخ اندک به درمان در برخی از اختلالات روانی مزمن در مردان شیوع بالاتری دارد.

وی افزود: همچنین حوادثی مانند سوختگی، سقوط و حوادث ترافیکی در مردان بیشتر است و اگر مقایسه کنیم که یک فرد مذکر ایرانی بین ۳۰ تا ۷۰ سالگی نسبت به بروز بیماری‌هایی که می‌تواند کشنده باشد و به ویژه بیماری‌های غیر واگیر چه شانسی دارد، ۱.۵ برابر این شانس در مردان نسبت زنان بیشتر است.

زالی افزود: بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری‌های انسدادی ریوی، بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه پس از ۵۵ سالگی، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث ناشی از فشار خون بالا، دیابت‌های مزمن و با پاسخ های اندک به درمان طبی در مردان بیشتر از زنان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: پیش بینی می‌شود که بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ درصد مردان به نوعی به مواد دخانی از جمله سیگار اعتیاد دارند و ۱۸ درصد مردان به فشارخون بالا مبتلا هستند و بیش از ۹۵ درصد مردان در طول زندگی خود حتما دچار یک عامل پرخطر کاهنده کیفیت زندگی خواهند شد.

وی با بیان اینکه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در مردان شیوع بیشتری دارد، گفت: مجموعه عوامل خطرآفرین و به ویژه در معرض مخاطرات محیطی بودن، اشتغال بالاتر و کم توجهی به سلامت موجب شده است که طول عمر و کیفیت زندگی مردان ایرانی نسبت به زنان کمتر باشد.

رئیس مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر ضرورت اعمال برنامه‌هایی برای تغییر الگوی زندگی و ایجاد سبک زندگی برای به تقلیل رساندن عوامل پرمخاطره در مردان، گفت: در مورد بیماری کرونا نیز که امروز مردم را در عرصه جهانی درگیر خود کرده است؛ علی رغم آنکه پیش بینی می‌کنیم مردان تنها ۱۵ درصد نسبت به زنان با سهم بیشتری نسبت به ابتلا مواجه باشند، در استان تهران شانس مرگ و میر در مردان ۳۰ درصد بیشتر از زنان است.

وی افزود: علت آنکه در تمام دنیا مردان نسبت به بیماری کرونا آسیب پذیری و مرگ و میر بیشتری دارند، بخشی مربوط به عوامل بیولوژیک است و می دانیم که مردان بخش بیشتری از گیرنده ACE۲  را در بدن خود دارند و از طرف دیگر هورمن استروژن و وجود یک کروموزوم ایکس اضافی در زنان به نوعی یک نقش حفاظتی در زمینه ارتقای سیستم ایمنی را ایفا می‌کند.

 زالی تاکید کرد: بنابر این به نظر می‌رسد که اگر چه اینکه مردان بیشتر در مراودات مدنی و اجتماع حضور دارند به عنوان یک عامل خطر تلقی می‌شود اما سایر عوامل بیولوژیک نیز در کنار این مورد به مردان شانس بیشتری برای ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا می‌دهد.

رئیس مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار امیدواری کرد: مردان سالمندی که دچار مشکلات متعدد در حوزه‌های بیولوژی، روان و اجتماع هستند برنامه‌های عمومی در سطح کشور فراهم شود و توجه بیشتری به بار بیماری آقایان به خصوص با نگاه درون زا، اقلیمی و بومی ایجاد شود.

وی خواستار بازمهندسی برنامه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های مردان شد و گفت: ایجاد برنامه‌های حمایتی برای افراد و به ویژه مردانی که در معرض آسیب‌های شغلی هستند،برنامه ریزی برای اینکه مردان با سرعت و سهولت بیشتری به امکانات بهداشتی دسترسی داشته باشند، برنامه ریزی برای غربالگری مناسب علمی و متقن و مبتنی بر پروتکل‌های بروز در بیماری‌های مردان و طراحی برنامه‌های مداخله‌ای در عرصه بهداشتی بسیار ضروری است.

زالی پرداختن به ابعاد روان شناختی و مشکلات روانی، تقلیل استرس‌ها و کاهش عوامل مخاطره آفرین سلامت مردان را بخش مهمی از استراتژی ملی ارتقای سلامت مردان دانست.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سلامت مردان باروری مرگ و میر افسردگی کرونا آمار کرونا زالی مبتلایان به کرونا در تهران مردان شیوع شیوع بیشتری بیماری هایی برنامه هایی سلامت مردان آسیب پذیری بیماری ها مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها

توهین یک مرد به خانم‌های حاضر در ورزشگاه آزادی، فرصت اعتراض دوباره‌ای به مخالفان حضور زنان در استادیوم‌ها داده است.

به گزارش خبرورزشی، حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان کماکان ادامه دارد و بیش از همه حول توهین‌های مردی می‌گذرد که سخنان او هیچ خریداری نداشت.

اما اگر از حکم کمیته انضباطی (ممنوعیت ۱۰ ساله برای ورود به ورزشگاه‌ها) و این‌که چه‌قدر قابلیت اجرایی دارد بگذریم، موضوع از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است:

اول این‌که چرا صحبت‌های یک تماشاگر پای دیگر تماشاگران و حاضران نوشته می‌شود؛ مگر در برخورد با راننده متخلف باید شرایط را برای دیگر رانندگان تنگ کرد یا جُرمِ ورزشکار خاطی را همه ورزشکاران گردن می‌گیرند که حالا برای این خطا و بی‌حرمتی، عده‌ای دوره افتاده‌اند که مسئله را با محوریت هوادار و تماشاگر و کلیت فوتبال بررسی کنند؟

دوم آن‌که مگر حرمت و کرامت انسانی محدود به زنان است که بسیاری برای پیش‌برد اهداف و دغدغه‌های خود، جایگاه زن را بهانه کرده‌اند و به‌طور هماهنگ مسئله را از این زاویه بررسی می‌کنند؟ مگر توهین وابسته به جنس و نقش توهین‌دیده است که عده‌ای به اسم حمایت از زن و حراست از جایگاه او، جلو افتاده‌اند و تازه برای همین بهانه هم به فکر حذف زنان از استادیوم هستند؟ یعنی اگر بی‌حرمتیِ مشابهی به‌جای زن، به گروه عظیم دیگری مثلن قشر کارگر اتفاق افتاده بود، دلواپسان ابتدا غم نان کارگر را به سینه می‌زدند و در مرحله چاره‌جویی، حذف کارگران از استادیوم را تجویز می‌کردند؟ هرچه‌قدر واکاوی اتفاق پیش‌آمده با محوریت «توهین‌دیده» عجیب است، جست‌وجوی راه‌حل در همین سمت ماجرا عجیب‌تر و چه بسا خنده‌دار به نظر می‌رسد! من خطا کنم و تو مجازات شوی در کدام عدالت‌خانه‌ای تعریف شده؟

سوم و مهم‌ترین، بررسی موضوع در بعد کلان و از زاویه فرهنگی و اجتماعی است؛ این‌که چرا مردی چنین افکار و ادبیاتی دارد، جدای آن‌که از مسئولیت او در این بی‌حرمتی ذره‌ای نمی‌کاهد، برگرفته از فرهنگ مردسالار و زن‌ستیزی است که متاسفانه کماکان در جامعه وجود دارد. البته که ارتقای فرهنگی در مسئله برابری زن و مرد، نه آسان است، نه در کوتاه‌مدت قابل انجام و نه موضوع این نوشتار، اما نقش ورزش، فوتبال و استادیوم‌ها در همین فقره قابل بررسی است؛ وقتی مردان در استادیوم سهم بیش‌تری دارند، جایگاه بهتری دارند و نزدیک‌تر می‌نشنیند، بدون حساب‌وکتابِ خاصی مشمول شرایط بهتری شده‌اند که در ادامه همان تفکر جنس دوم(!) است.

هرچه‌قدر بدبینی‌مان نسبت به بهانه تازه‌متولدشده‌ای به نام «مشکلات زیرساخت» را کاهش دهیم، باز هم می‌توان در همین شرایط تفکیکِ جایگاه زنان، وضعیت برابر و بهتری برای آنان به‌وجود آورد. اگر خانواده‌ها نمی‌توانند کنار یکدیگر تماشاگر مسابقه موردعلاقه‌شان باشند، می‌توان لااقل سهم یکسانی برای زن و مرد در نظر گرفت. این‌که از یک ورزشگاه مثلن ۵۰هزار نفری، ۴۸هزار بلیت را به مردان تخصیص دهیم و فقط ۲هزار بلیت برای خانم‌ها آزاد کنیم و ایشان را در بدترین سکوها بنشانیم، جز این‌که ادعا کنیم مجوز حضور زنان را صادر کرده‌ایم چه حاصلی داشته است؟

یادآور می‌شود استقبال پرتعدادتر مردان برای تماشای فوتبال حق بیش‌تری برای آنان ایجاد نمی‌کند. در وضعیت تفکیک‌شده فعلی، تصمیم‌گیرندگان باید با شمالی و جنوبی (یا شرقی و غربی) کردن استادیوم و ورودی‌ها، مساوات را برای زنان در فرصت و حق انتخاب فراهم کنند تا هم برای تهیه بلیت با مشکلات عدیده کنونی مواجه نباشند و هم همانند مردان امکان انتخاب بلیت با توجه به جایگاه و فاصله از زمین داشته باشند.

و در پایان؛ این تاکیدِ یادداشت روزنامه کیهان که شرایط ورزشگاه‌ها به گونه‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها نه خود به ورزشگاه می‌روند و نه اجازه حضور فرزندان‌شان را می‌دهند، نکته دقیقی است که چاره‌اش نه در حذف زنان یا گوشه‌نشینیِ آن‌ها، که اقدام فوری جهت فراهم کردن فرصت برای همین خانواده‌های علاقه‌مند مورداشاره کیهان است. این‌که می‌گویند مگر نگفتید ورود زنان جو ورزشگاه را بهتر می‌کند اما دیدید که نکرد و گفتیم که نمی‌کند، ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلودی است که فدراسیون فوتبال با مدلی که برای حضور زنان در پیش گرفته مسبب آن است. فراموش نکنیم آن‌هایی که مدعی بودند حضور زنان می‌تواند موجب بهبود وضعیت فرهنگی استادیوم‌ها شود، سینما و شهربازی و بازار و ده‌ها مثال دیگری را نشان می‌دادند که روش کنونی جانمایی زنان هیچ شباهتی به آن مثال‌ها ندارد! البته که ورزشگاه‌ها به‌خاطر چنددهه مردانه بودن شرایط متفاوتی دارند، اما راه اصلاح، در استمرار این وضعیت یا تغییر معیوب آن نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۱۰ دلیل برای بی خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟
  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان؛ مردان ایران چهارم، زنان هشتم
  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • در فوتبال ایران، مردان فحاشی می‌کنند اما زنان‌ محروم می‌شوند!
  • خطا از مردان، تنبیه برای زنان! از تغییر قانون مهریه تا محرومیت از حضور در ورزشگاه
  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد