Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روزی است که از اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن می گذرد. تصمیمی که در هفته گذشته گرفته شد و از ابتدای هفته جاری نیز اجرایی شد.

به گزارش بورس تابناک، بر اساس این تصمیم قرار شد تا دامنه نوسان سهام از منفی 5 تا مثبت 5 به منفی 2 تا مثبت 6، دامنه نوسان صندوق‌ها از منفی 10 تا مثبت 10 به منفی ۴ تا مثبت۱۰ و دامنه نوسان بازار پایه زرد از منفی۲ تا مثبت ۳ تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که در ابتدا این تصمیم توانست شوک مثبتی را به بازار تحمیل کند اما چند روزی است که بازار دوباره بر روی مدار قرمزپوشی خود قرار گرفته است. حالا پرسش این است که آیا اجرای این تصمیم، درست بود؟

آیا اجرای دامنه نوسان نامتقارن تصمیم درستی بود؟

وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با اشاره به اینکه بازار سرمایه در حال رسیدن به مرحله تکامل می باشد، گفت: یک زمانی توده مردم عمدتاً در طلا و دلار در حال سرمایه گذاری بودند اما در سال جاری بسیاری طلا و دلار خود را فروختند و سرمایه های خود را به بازار سرمایه آوردند.

 

وی افزود: این یک فرصتی بود برای رشد بازار سرمایه، اما گاهی اوقات این فرصت ها زودگذر است و ممکن است به تهدید هم تبدیل شود. از آذر ماه سال گذشته تاکنون بازار همراه با رشدهای مثبت و منفی هیجانی بوده است.

شقاقی شهری اظهار داشت: متاسفانه از 19 مرداد ماه سال جاری بازار سرمایه وارد فاز اصلاح شد و این ریزش بازار تداوم یافت و تاکنون این ریزش ادامه داشته است.

بر مبنای نظریه همگرایی قیمت در بازار دارایی ها در بلندمدت شاخص کل باید در چه محدوده ای باشد؟

وی افزود: بازار سرمایه، در مقایسه با سایر بازارها مانند دلار، طلا، مسکن، سکه و خودرو در چند ماه ابتدایی سال رشد قابل توجهی داشته است. با همه ایراداتی که من به شاخص کل وارد می دانم، اگر بازه زمانی 10 یا 15 ساله را برای مقایسه همه بازارها در نظر بگیرید ملاحظه خواهید کرد که شاخص کل نمی تواند بیشتر از محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد تا یک میلیون و 300 هزار واحد باشد. مقصود این است که رشد بازار طلا، مسکن، دلار، سکه و خودرو در مدت ده ساله 20 تا 30 برابر بوده است. مثلا قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران به صورت میانگین در سال 90 حدود 2 میلیون تومان بوده است. هم اکنون قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران به صورت میانگین 50 میلیون تومان شده است. یعنی مسکن در ده سال رشد 25 برابری داشته است. یا قیمت دلار در سال 90 حدود هزار تومان بود که هم اکنون به 26 هزار تومان رسیده است و رشد 26 برابری داشته است. بنابراین بر مبنای نظریه همگرایی قیمت در بازار دارایی ها در بلندمدت باید بازار سرمایه نیز رشدی در حدود 20 تا 30 برابر در این ده سال را تجربه کند و چون ریسک در این بازار در مقایسه بیشتر از سایر بازارها بوده است و بنابراین می توان رشد 40برابر را نیز متصور بود. یعنی وقتی شاخص کل در سال 90 حدود 30 هزار واحد بوده است و با توجه به اینکه ریسک در بازار سرمایه بیشتر از سایر بازارها است فرض کنیم اگر در این ده سال این بازار رشد 40 برابر هم داشته باشد الان باید شاخص کل بر روی کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی باشد که یک رقم منطقی در مقایسه با سایر بازارهای موازی است.

اجرای دامنه نوسان نامتقارن تصمیم درستی بود؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: آخرین اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داد این بود که مدیریت بازار سرمایه تصمیم گرفت که دامنه نامتقارن را برای بازار سرمایه اعمال کند. تصمیمی که شورای عالی بورس به پیشنهاد مدیریت سازمان بورس آن را مصوب کرد. این تصمیم در روزهای ابتدایی اجرا یک محرک مثبت برای بازار سرمایه بود و دلیل هم این بود که شاخص کل به یک کف حمایتی رسیده بود اما زمانی که شاخص کل به مقاومت یک میلیون و 260 هزار واحد رسید، دوباره بازار قرمزپوش شد.

وی افزود: این تصمیم یک تبعات منفی را در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.  اول این است که بازار وارد یک دوره طولانی مدت اصلاح خواهد شد و این مسئله موجب ترک بازار توسط سهامداران خواهد شد. وقتی دامنه نوسان منفی 5 و مثبت 5 بود این اصلاح بازار زودتر انجام می شد و روزانه در دوره اصلاح شاخص کل 30 تا 50 هزار واحد ریزش می کرد و سریعتر به نقطه بازگشت می رسید اما اکنون روزانه ده هزار واحد نهایت کاهش خواهد یافت و این دوره اصلاح را طولانی تر خواهد کرد. مثلا اگر قرار بود اصلاحی در بازار رخ دهد و شاخص کل 200 هزار واحد کاهش یابد با دامنه نوسان سابق این اتفاق در 4 روز انجام می شد اما اکنون باید 20 روز این دوره اصلاح طول بکشد. دوم این است که قدرت نقدشوندگی بازار با دامنه نامتقارن با چولگی به سمت مثبت کاهش یافته است و مهمترین ویژگی بازار سرمایه زیر سئوال رفته است. بسیاری از افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند، افرادی هستند که از نوسانگیری سود به دست می آوردند و هم اکنون با این دامنه نوسان نامتقارن، انگیزه فعالیت از آن ها هم گرفته شده است.

شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما چیست؟ گفت: پیشنهاد این است که اولا دامنه نوسان کلا حذف شود و ثانیا اگر هم قرار است که دامنه نوسان نامتقارن باشد بهتر است که مثلا دامنه منفی 7 مثبت 10 اجرایی می شد. یعنی بازه منفی بیشتر بود. این انگیزه سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار سرمایه را بیشتر می کرد و قدرت نقدشوندگی را بالاتر می برد. همچنین پیشنهاد این است که اگر قرار است قوانین و مقرراتی اعمال شود این قوانین و مقررات در راستای منافع سرمایه گذاران کوتاه مدت باشد چرا که برای سرمایه گذاران بلندمدت در بازار سرمایه تغییر قوانین و مقررات اهمیت چندانی ندارد. 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا لیله الرغائب دامنه نوسان بورس شقاقی شهری اسلام قلعه قیام مردم تبریز غلامرضا شریعتی گادوین منشا لیله الرغائب دامنه نوسان نامتقارن بازار سرمایه سایر بازارها یک میلیون هزار واحد تا مثبت شاخص کل ده سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۷۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۳۰۲۰.۴۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۸۶۴ میلیارد سهم بود که طی ۱۰۰,۹۴۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۲,۶۷۳.۳۰۶ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۱۴۴,۲۸۳.۸۰۰ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748262

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پس از انتقادات فراوان: وی‌اِی‌آر در سوئد اجرا نمی‌شود!