Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در اختتامیه اجلاس «تبیین اندیشه‌های امام خمینی (س) در حوزه فرهنگ و هنر» که عصر امروز (چهارشنبه ۲۹ بهمن) در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، گفت: فراموش نکنیم امام یک هنرمند است، لذا اگر به تبیین نظر امام می‌پردازیم، تببین یک هنرمند است. اما هنر امام به شاعری‌اش و موسیقی و خط نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر در تعریف هنر، آن را جمع‌کردن کثرات در یک وحدت بدانیم (تبدیل صداهای مختلف به صوت واحد)، هر چه سازها بیشتر، حجم صدا بیشتر می‌شود. یک نقاشی متشکل از صدها رنگ است، اما وقتی نقاشی و تصویر است که در یک‌جا به وحدت برسند. هنر، ندیدن اجزاست. بنابرین ، انقلاب یک هنر است، چون به تعبیر امام همه با هم بودند. هنرمند این هنر، امام بزرگوار بود. انقلاب تجمیع همه قطراتی بود که خودشان را ندیدند. 

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با اشاره به خاطراتش از تدریس در مدرسه دارالشفاء گفت: جمله‌ای از امام آنجا گذاشته‌اند که ما  رفتار را تدریس می‌کنیم نه گفتار را. به همین دلیل است که گاهی نزد استادی می‌رویم و آرام می‌شویم. متأسفانه گرفتار هزارتوی الفاظ و گفتاریم، در حالی‌که امام حتی خطبه هم ابتدای صحبت‌هایش نمی‌خواند. یک بسم‌الله می‌گفت و وارد سخن می‌شد. اما سخنش چون از دل بر می‌آمد، به دل می‌نشست و تربیت می‌کرد.

سیدحسن خمینی، انقلاب اسلامی را انقلاب روشن‌اندیشان دینی دانست و مدعی شد: انقلاب، انقلاب متحجران نبود و هرگونه مصادره انقلاب توسط تحجر فاقد اندیشه، به بی‌راهه بردن انقلاب و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از کار می‌اندازد. رهبران انقلاب، صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید بودند، از منظر دین، فکر بسته‌ای که توان سازگاری با دنیای معاصر ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و سارقانه ـ از روی سرقت ـ بر سر خوان انقلاب نشسته است.

وی تصریح کرد: ستیز با استبداد سلطنتی، ریشه در یک فرهنگ آزادی‌خواهی دارد. فرهنگ انقلاب، عزت‌خواهی و عزتمندی است که به نوعی همسان و هم‌خاستگاه با نفی استبداد و استعار است.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) به فتوای جواز حضور زنان در تظاهرات اشاره کرد که با هجمه برخی علما مواجه شده بود و افزود: زمانی هم آقای مطهری درباره حجاب بحثی کرده بودند، عده‌ای گفته بودند که ایشان آمده چادر را از سر زنان بر داشته! اصل حجاب مسلم است، اما شکل آن در زمان‌های مختلف تغییر می‌‌کند.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: پیام امام در عرصه فرهنگ این نیست که به گذشته برگردیم، این هم نیست که از گذشته عبور می‌کنیم، بلکه راه سومی وجود دارد و آن این است که با اجتهاد، راهی به آینده می‌گشاییم. نه اینکه عقب برویم و فقط احکام ضروری را مد نظر داشته باشیم. 

در پایان سخنان تولیت حرم مطهر امام خمینی، از ۴ امام‌پژوه به نام‌های حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی و مجتبی راعی (کارگردان سینما) تجلیل به عمل آمد. 

منبع: الف

کلیدواژه: حرم مطهر امام خمینی سیدحسن خمینی حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس

به گزارش جماران از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در سال 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می شود و به نامه قیام لله مشهور است. در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‌‎ ‎‌رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.

 

 

 

 

 

30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ 1353/1/17 آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

 

 

متن کامل این نامه بدین شرح است:

«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع

در روز دوشنبه 12 ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری

در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد

53/1/17

سید علی خامنه‌ای »

دیگر خبرها

  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت