Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رئیس مرکز ملی فرش ایران در این آیین طرح‌ها را شامل کسب و کار نوپای مرتبط با تهیه و تامین مواد اولیه، پوشش بیمه‌ درمان و تکمیلی قالی‌بافان، کتاب مرتبط با تاریخ شفاهی فرش اردبیل، ارایه تسهیلات ارزان قیمت و کارگاه تعمیر فرش‌های دستباف قدیمی عنوان کرد.

فرحناز رافع افزود: بحث منزلت اجتماعی قالی‌بافان چند دهه با خدشه روبه‌رو بوده است؛ چنان که مقام معظم رهبری در سال ۶۲ فرمودند که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای فرش دستباف ناکافی است و اکنون در آستانه سال ۱۴۰۰ هنوز قوانین و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه به عنوان سفیر هنری و میراثی ایران در جهان، اوضاع خوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: موفق به زیر پوشش قراردادن قالی‌بافان با بیمه اجتماعی نبودیم و نتوانستیم بیمه تامین اجتماعی را برای این قشر هنرمند و زحمتکش توسعه دهیم، بر این اساس تصمیم گرفته شد به نوعی سطح رفاه آنها ارتقا یابد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: با حمایت دولت در یک سال موفق شدیم بیمه قالی‌بافی روستایی را در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر راه‌اندازی کنیم و سهمیه‌ای برای ۴۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به حمایت معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز آغاز طرح ملی توسعه بیمه تامین اجتماعی قالی‌بافان را شاهد هستیم؛ البته در روز روستا آغاز پوشش بیمه‌ای از سوی رئیس جمهوری را داشتیم که قرار است بیش از یک میلیون نفر از جمله قالی‌بافان زیر پوشش قرار بگیرند.

رافع بیان کرد: قشر قالی‌باف اما همچنان دغدغه بحث درمان را داشت که بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای با بیمه ایران بسته شد تا به عنوان حامی قالی ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی یارانه‌ای را به این حوزه اختصاص دهد که خدمتی متفاوت است.

وی افزود: علاوه بر اینکه در زمینه توسعه بیمه تامین اجتماعی قالی‌بافان از صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استفاده می‌شود، حتی اگر کسی عضو آن نباشد و در این طرح بیمه ایران نام‌نویسی کند، می‌تواند از مزیت‌های بازنشستگی با ۱۵ سال بهره‌مند شود که این امتیاز بسیارعالی به شمار می‌رود؛ چرا که شامل بیمه درمان، تکمیلی، حوادث، عمر و بازنشستگی می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: حق بیمه روستایی یک سال رایگان است، پنج سال پلکانی خواهد بود و پس از آن شخص باید خود همه مبلغ حق بیمه را پرداخت کند اما پوشش بیمه ایران به صورت قسطی و تسهیلات با نرخ چهار درصد از سوی بانک مهر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای قالی‌بافان در نظر گرفته شده است و امید می‌رود به تولید فرش دستباف اختصاص یابد و وارد چرخه تولید کشور شود که اتفاق میمونی است و جایگاه اجتماعی قالی‌بافان را ارتقا می‌دهد.

رافع با تاکید بر اینکه افراد زیر پوشش بیمه از سایر حمایت‌های مرکز ملی فرش نیز برخوردار خواهند شد، اضافه کرد: هر متقاضی می‌تواند با کد دستوری *۶۶۵۵*۳۱۰۰۰# وارد برنامه مورد نظر شود و مشخصات را وارد کنند و هنگام گرفتن بیمه‌نامه و تسهیلات تنها تاییدیه سازمان‌های ثبت ضمیمه خواهد شد.

وی با اشاره به پوشش زیر مجموعه‌های اتحادیه روستایی، شهری، صنفی و فعالان مستقل اظهار کرد: این خدمات به صورت آسان در بستر دولت الکترونیک بدون نیاز به مراجعه حضوری ارایه می‌شود و فعالان می‌توانند به راحتی از مزیت‌های آن استفاده کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به وجود بیش از ۲ میلیون بافنده فرش و فعالیت ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن افزود: پیگیر دریافت کارت هنرمندی برای قالی‌بافان هستیم و همچنین هفته آینده نشستی با معاون اول رئیس جمهوری برگزار می‌شود تا اتحادیه‌های تخصصی فرش دستباف در سطح ملی و نماینده ذی‌نفعان جامعه فرش در آن حضور یابند.

وی در ادامه نیز گفت: راه‌اندازی کارخانه نخ‌ریسی و بازیافت فرش‌های قدیمی در استان اردبیل که موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود، کار بزرگ و بی‌بدیلی به شمار می‌رود؛ چرا که صنایع جانبی متعدد فرش چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

رافع اضافه کرد:چنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، فرش اقتصادی نوین برای جوامع بشری به ویژه ایران است و در دنیا، کشورهای توسعه یافته بر اساس صنایع کوچک حرکت می‌کنند اما در ایران توجه به صنایع کوچک بسیار کم است که در این راستا انتظار می‌رود نشست‌های مرتبط با صنعت فرش و مشکلات موجود به صورت ماهانه در استان‌ها برگزار شود.

تشکیل خانه فرش در خارج از کشور

وی همچنین با اشاره به تشکیل وبیناری با سرکنسولگری سفارت ایتالیا اظهار کرد: این امر به مصوبه‌هایی منجر شد که امید می‌رود تا پایان سال اتفاق‌های خوبی را شاهد باشیم که از جمله می‌توان به تشکیل خانه فرش اشاره داشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: صادرات فرش دستباف در جهان در شرایط حاضر حال خوشی ندارد و مشکلاتی در تحریک تقاضا و خلق ارزش، سلیقه‌سازی، سلیقه‌یابی، مدیریت فروش و بازاریابی مشکل داریم اما استان‌ها می‌توانند در این زمینه پیشتاز باشند و باید نوع نگاه به این حوزه مبنی بر تولید و استفاده از فرش به عنوان کفپوش تغییر یابد و کاربردی‌تر شود.

وی افزود: تحریک تقاضا در داخل و خارج باید مد نظر قرار گیرد و کسب و کارهای نوپا و مراکز شتاب دهنده‌ای در این راستا شکل گیرد تا از ظرفیت جوانان برای استفاده از روش‌های نوین در حوزه تولید و صادرات بهره‎مند شویم.

رافع تاکید کرد: صنایع جانبی فرش دستباف از جمله تولیدکنندگان مواد اولیه باید در استان اردبیل حمایت شوند چرا که برخی واحدها با وجود برخورداری از بافنده و بازار خوب، در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند

وی با اشاره به سرانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریالی ایجاد اشتغال در حوزه فرش گفت: استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ برای کمک به صنایع کوچک باید مد نظر باشد چرا که در حوزه آموزش بستر در استانی مانند اردبیل مهیاست و جوانانی وجود دارند که در صورت راهنمایی درست می‌توانند به این حوزه گرایش داشته باشند و به اشتغال‌زایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز کمک شود.

بنابر آخرین آمارها بیش از ۵۵ هزار نفر بافنده در استان اردبیل فعالیت دارند و در ۱۰ ماه گذشته از سال‌جاری نزدیک به ۸۰ هزار مترمربع فرش تولید کرده‌اند.

برچسب‌ها فرش صنعت و معدن و تجارت مرکز ملی فرش ایران اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش صنعت و معدن و تجارت مرکز ملی فرش ایران فرش صنعت و معدن و تجارت مرکز ملی فرش ایران اردبیل اخبار کنکور رئیس مرکز ملی فرش ایران اجتماعی قالی بافان فرش دستباف پوشش بیمه بیمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۸۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت حمایت از واحدهای تولیدی استان سبب افزایش تولید و کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری شده است.

مهدی اسلام‌خواه، ۱۲ اردیبهشت ماه در سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان کار و تولید خراسان شمالی اظهار کرد: به دلیل غیرفعال بودن برخی واحدهای تولیدی یا راکت بودن وضعیت فعالیتی آن‌ها بیش از ۱۳۰۰ نفر کارگر در استان جزو مقرری بگیران بیمه بیکاری بودند.

وی ادامه داد: اما با حمایت‌های تسهیلاتی صورت گرفته و رسیدگی به دغدغه این واحدهای تولیدی و همچنین مجموعه آنها، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری استان به کمتر از یک هزار نفر رسیده و این نشان از بهبود وضعیت کسب و کار در استان دارد.

وی گفت: طی دوسال و نیم گذشته، بیش از ۳۰ هزار شغل تعهدی در خراسان شمالی ایجاد شده است و در سال گذشته نیز تعهد اشتغال استان کامل و ۱۳ هزار و ۵۱۵ نفر شغل ایجاد شد.

وی تاکید کرد: تعهد ایجاد اشتغال استان طی امسال با توجه به کاهش نرخ تورم و اقدامات مناسب سال گذشته ه ۸۴۳۴ نفر رسید که تلاش می‌کنیم این تعداد اشتغال به صورت ویژه در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی به تسهیلات پرداخت شده در حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: میزان تسهیلات پرداختی در این بخش طی سال ۹۹ حدود ۵ میلیارد تومان بود اما در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نشان از پیگیری‌های نماینده دولت در استان و تلاش همکارانم در این مجموعه است.

اسلام خواه به مطالبات کارگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: کاهش مطالبات کارگری یکی از دغدغه‌های ما در استان بود ه با پیگیری‌های بسیار از ۳۰ میلیارد تومان به دو میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و نشان از بهبود وضعیت تولید در استان دارد.

وی گفت: کالابرگ نیز یکی از طرح‌های بسیار خوب دولت بود که برای مشمولان دهک‌های یک تا هفت اجرا شد و در استان خراسان شمالی تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید توسط مردم با استفاده از کالابرگ انجام شده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از نخبگان حوزه کار و تولید در جامعه کارگری و کارفرمایی استان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجوز قبولی بیمه اتکایی دی به زودی صادر می شود
  • مشکلات ۴ واحد تولیدی گلستان بررسی شد + فیلم
  • مشکلات ۴ واحد تولیدی گلستان بررسی شد
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور ۱۲ واحد تولیدی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند