Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نشست امروز با سخنان «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو آغاز شد. او با اشاره به تردیدهایی که در سال‌های قبل نسبت به همکاری های بین این سازمان و آمریکا به وجود آمده بود از لزوم روابط قوی و نهادمند بین دو سوی آنتلانتیک و تقویت همکاری ها سخن گفت و افزود: در سالهای گذشته و در مدت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابط آمریکا با ناتو به سردی گراییده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناتو اکنون و با فاصله بسیار کوتاهی از آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن و با شتاب این نشست را تشکیل داده است.

استولتنبرگ در مقدمه خود ادعا کرد که «ظهور چین (به عنوان یک قدرت) تهدید بزرگی برای دموکراسی، امنیت و شیوه زندگی ماست.»

وی افزود؛ ادامه رفتارهای هماهنگ (در سطح اعضای ناتو) می تواند بهترین شانس برای بازگرداندن چین به مسیر احترام به مقررات بین المللی باشد. دبیر کل ناتو توضیح نداد که از نظر ناتو چین چه نوع مقرراتی را نقض کرده است. وی حملات سایبری، پراکندن اطلاعات نادرست و پیامدهای امنیتی ناشی از تغییرات اقلیمی را از جمله تهدیدهای که نیازمند همکاری در سطح ناتو هستند برشمرد.

وی از روسیه به عنوان یک تهدید سنتی (قدیمی) و همچنین تروریسم به عنوان سایر تهدید های پیش رو نام برد که نیازمند همکاری اروپا و آمریکاست.

استولتنبرگ افزود: «اکنون ما با چالش‌هایی امنیتی ای مواجه هستیم که هیچکدام نمی توانیم به تنهایی با آنها روبرو شویم.» وی تاکید کرد که اروپا و آمریکا باید برای مواجهه با این تهدیدها هماهنگ عمل کنند.

وی نشست حاضر را گشودن فصل جدیدی از روابط بین دوسوی آتلانتیک معرفی کرد.

دبیر کل ناتو در ادامه توضیح داد که دستور کار این اجلاس پیرامون چشم انداز ۲۰۳۰ ناتو، سهمیه بندی و تقسیم هزینه ها و ماموریت در افغانستان و عراق خواهد بود.

وی عنوان کرد در ادامه ناتو با نمایندگان سوئد، فنلاند و انحادیه اروپا گفتگویی خواهد داشت. فنلاند و سوئد عضو ناتو نیستند.

در پایان اجلاس دبیر کل ناتو در یک کنفرانس خبری آنلاین شرکت کرد و گفت‌وگوها را امید بخش خواند. او گفت این اولین نشست ناتو پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن است و زمینه را برای اجلاس سران ناتو در سال جاری هموار می کند. استولتنبرگ دستاورد این نشست را باز کردن فصل جدیدی در روابط بین اعضای اروپایی ناتو و آمریکا دانست.

وی از چشم انداز ۲۰۳۰ ناتو  سخن گفت و افزایش تعهد به بازدارندگی و دفاع را از اهداف آن برشمرد. استولتنبرگ همچنین حفظ برتری فناورانه ناتو نسبت به رقبا و در نتیجه سرمایه گذاری در این مسیر را حائز اهمیت فوق العاده دانست.

دبیر کل ناتو خواهان همکاری بیشتر بین اعضای ناتو برای رسیدن به اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ شد.

استولتنبرگ همکاری «دموکراسی های همفکر» در سراسر جهان برای مقابله با کشورهایی که «ارزشهای ما» را رعایت نمی کنند ضروری دانست. وی از چین و روسیه به عنوان کشورهایی که ارزشهای مورد باور ناتو در زمینه مقررات بین المللی را رعایت نمی کنند و همچنین از تغییرات اقلیمی و پیامدهای امنیتی آن به عنوان یک چالش دیگر برای ناتو نام برد.

به گفته وی سال ۲۰۲۱ هفتمین سال متوالی است که اعضای اروپایی و کانادا سهم خود از بودجه دفاعی را افزایش داده اند. طبق مقررات ناتو، اعضا باید حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به مسائل دفاعی اختصاص دهند.

استولتنبرگ در ادامه عنوان کرد که ۹ عضو اروپایی اکنون آماده هزینه کردن ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود هستند در حالی که در سال ۲۰۱۴ فقط سه کشور در این وضعیت بودند.  به گفته وی، از سال ۲۰۱۴ تا کنون اعضای اروپایی به اضافه کانادا ۱۹۰ میلیارد دلار در این زمینه مشارکت کرده اند.

ناتو در سال‌های گذشته دوران سختی را با دونالد ترامپ سپری کرده است. ترامپ این سازمان را بی فایده و منسوخ دانسته و از اینکه قسمت اعظم بودجه آن به دوش آمریکا افتاده بود ناراضی بود.

ترامپ حتی تهدید کرده بود که ممکن است از ناتو خارج شود. با توجه به اقدام وی در خروج از سایر پیمانهای بین المللی از جمله توافق پاریس، در میان اعضای ناتو این نگرانی وجود  داشت که ترامپ تهدید خود را عملی کند.

نشست فعلی که با فاصله بسیار اندکی از بر سر کار آمدن دولت جدید آمریکا برپا می شود، در واقع مراسم بزرگداشت رفتن ترامپ و بر سر کار آمدن دولت جدید در آمریکاست.

جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا دیدگاه های انتقاد آمیز ترامپ علیه ناتو را ندارد و اعضای اروپایی امیدوارند بتوانند در دوره وی همکاری های دفاعی و امنیتی را تقویت کنند.

برچسب‌ها تروریسم سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو دونالد ترامپ سازمان پيمان آتلانتيک شمالی جو بایدن ینس استولتنبرگ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو تروریسم سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو دونالد ترامپ سازمان پيمان آتلانتيک شمالی جو بایدن ینس استولتنبرگ اخبار کنکور اعضای اروپایی دبیر کل ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۰۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد

وزیر دفاع در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگ‌های با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگ‌های با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

در جریان دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان که برای نخستین بار پس از ۳۰ سال در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگ‌های در آستانه قزاقستان صورت گرفت، طرفین بر افزایش ظرفیت‌ها و آمادگی‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های دفاعی تاکید کردند.

در این ملاقات ژنرال «روسلان ژاک سیلیکوف» وزیر دفاع قزاقستان نخستین حضور وزیر دفاع ایران در اجلاس وزرای دفاع شانگ‌های پس از عضویت کامل ایران را تبریک و ابراز امیدواری کرد: حضور ایران در این سازمان موجب تقویت و پیشبرد برنامه‌ها و ماموریت‌های این سازمان گردد.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با یادآوری برخی ابعاد همکاری‌های دفاعی فعلی دو کشور در زمینه‌های آموزشی و طب نظامی خواستار گسترش این همکاری‌ها شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات ضمن دعوت از همتای قزاقستانی خود برای سفر به تهران تاکید کرد: ایران کاملاً آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است.

در پایان این دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان تشکیل کارگروه جهت ساماندهی و پیشبرد همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

دیگر خبرها

  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت+ تصاویر
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد