Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@16:26:55 GMT

افت و خیز سینما در سال کرونا

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۱۲۵۹

افت و خیز سینما در سال کرونا

فرهنگی/ سال گذشته در همین ایام بود که تأثیرات شیوع کرونا بر سینما آرام آرام نمود پیدا کرد. در گام اول سالن‌های سینما بسته شد و نمایش ۵ فیلم روی پرده که یکی از آنها یعنی «خوب بد جلف ۲» جزو اکران نوروزی بود متوقف شد.

 با تعطیلی سالن‌های سینما برنامه اکران نوروز و نمایش فیلم‌هایی چون «لامینور» داریوش مهرجویی، «لاله» اسداالله نیک‌نژاد، «بازیوو» امیرحسین قهرایی، «پسرکشی» محمدهادی کریمی و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» حسین فرحبخش در هاله ابهام قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروز 1399 با تعطیلی سالن‌های سینما آغاز شد و این روند تا تیرماه و بهبود نسبی وضعیت کرونا ادامه یافت. اول تیرماه با ادامه اکران 5 فیلم اسفندماه و 2 فیلم تازه آغاز بازگشایی سالن‌های سینما بود. «شنای پروانه» محمد کارت فیلم منتخب تماشاگران در جشنواره سی‌وهشتم از مهم‌ترین فیلم‌های اکران شده در این ایام بود. البته این فیلم که در روزهای آغازین اکران با استقبال نسبی مخاطب مواجه بود به مرور روی روند سیر نزولی مخاطب قرار گرفت و سازندگان فیلم پس از 3 هفته از ادامه اکران انصراف دادند. اگرچه سالن‌داران سینما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید داشتند اما مسأله فقط جلب اعتماد مخاطب نبود. فیلم‌های تازه نفس در حالی به چرخه اکران اضافه می‌شدند که کمیت اطلاع‌رسانی درباره فعالیت سینما و وضعیت اکران لنگ می‌زد. نه بیلبوردهای شهری نشانی از فعالیت سینما داشتند و نه در تلویزیون تصویری از فیلم‌های در حال اکران دیده می‌شد. پس از تجربه ناموفق اکران «شنای پروانه» فعالیت سالن‌های سینما ادامه داشت اما صاحبان فیلم‌ها اعتمادی به وضعیت اکران نداشتند. فعالیت کجدار و مریز سالن‌های سینما با موج سوم کرونا به طور کامل در 24 تیرماه متوقف شد. تا بهمن 98 که آغاز جشنواره فیلم فجر و بازگشت دوباره مخاطب به سینما اعتماد و رضایت سازندگان فیلم‌های «شنای پروانه»، «لاله» و «آن شب» را جلب کرد تا فیلم‌هایشان را روانه اکران کنند. در میان فیلم‌های که در سال 99 اکران شدند «شنای پروانه» با فروش 2 میلیارد و 574 میلیون تومان در صدر جدول فروش قرار دارد. «خوب بد جلف 2» با یک میلیارد و 715 میلیون تومان در رتبه دوم قرار دارد. همین آمار و ارقام به تنهایی گویای آن است که دو فیلم با پتانسیل بالای جذب مخاطب هم نتوانست بر محدودیت‌های شیوع کرونا فائق شود.
دو فرصت کرونایی
تعطیلی سالن‌های سینما با تمام ضرر و زیان‌هایش بر اقتصاد سینما اما تجربه‌ناگزیر و فرصت خوب اکران آنلاین را در پیش روی سینما قرار داد. فرصتی که در ایام پساکرونا هم می‌تواند چاره‌ساز صف طویل پشت خط اکران باشد؛ البته اگر حفره‌های موجود بر پیکره آن رفع شود. قاچاق فیلم‌ها به فاصله کمتر از 24 ساعت پس از اولین نمایش بزرگترین چالش اکران آنلاین است که هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است. اگرچه سایت‌های نمایش غیرقانونی این آثار بلافاصله مسدود می‌شود اما برخورد قانونی با کانال‌های تلگرامی و فضاهای مشابه متخلف به علت فیلترینگ با موانعی روبه‌روست. از سوی دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای که عامل اصلی بازنشر نسخه قاچاق فیلم‌ها محسوب می‌شوند در سایه نبود قوانین بین‌المللی کپی‌رایت در ایران نه تنها فیلم‌های اکران آنلاین بلکه تمام برنامه‌های به نمایش در آمده در پلتفرم‌های آنلاین مثل «همرفیق» را سرقت کرده و به‌صورت مکرر پخش می‌کنند. فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا به‌عنوان پیشقراول اکران آنلاین نامش را به‌عنوان اولین فیلم سینمای ایران (بدون اکران در سینماها) در سال کرونایی ثبت کرد. این فیلم همچنین شامگاه جمعه 12 اردیبهشت ماه با رونمایی از طرح «سینما ماشین» خیز دوم را برای ثبت یک اولین دیگر در کارنامه‌اش برداشت. «سینما ماشین» یا سینما درایوین البته پیش از انقلاب در دو نقطه از تهران (سینمادرایوین تهرانپارس و ونک) تجربه شده بود. بیستمین تجربه کارگردانی حاتمی‌کیا با وجود اقبال خوب مخاطبان و فروش یک میلیارد و ۸۵۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان در رده چهارم جدول فروش اکران آنلاین قرار گرفت. رده اول و دوم این جدول به دو فیلم طنز «خوب بد جلف2» پیمان قاسم‌خانی (۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون) و «زیرنظر» مجید صالحی (۲ میلیارد و ۸۷۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان) اختصاص دارد. اقبال مخاطب به سریال‌های شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های نمایش آنلاین در ایام کرونا یک دستاورد دیگر هم داشت آغاز رقابت دو پلتفرم نماوا و فیلیمو. این دو پلتفرم که پیش از این تفاوتی بین محتواهای آنها دیده می‌شد حالا در دوران رقابت در تدارک ساخت سریال‌ها و برنامه‌ها خاص خودشان هستند که به‌طور حتم به این فضا رونق بیشتری خواهد داد. غیب آثار سینمای «هنر و تجربه» و بی‌اعتنایی به فرصت اکران آنلاین از جمله انتقادهای مطرح شده در این حوزه بود.
جاهای خالی که پر نمی‌شوند
سلامت جان اهالی سینما و زنگ خطر کرونا در پروژه‌های سینمایی در حال تولید از همان اوایل اسفندماه سال گذشته به صدا در آمد و با اطلاع‌رسانی شفاف کارگروه خانه سینما پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مکلف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند و تولید برخی آثار متوقف شد. با طولانی شدن شیوع کرونا اما هم این کارگروه تعطیل شد و هم چرخه تولید آثار سینمایی به آرامی به راه افتاد. رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جلوی دوربین و همچنین در فضاهایی چون اتاق گریم کار سخت و دشواری است اما برخی تولیدکنندگان آثار سینمایی با پایبندی به مسائلی چون حضور تیم پزشکی و تأمین لوازم بهداشتی و ضدعفونی تلاش کردند محیط کم‌خطری برای تولید ایجاد کنند. با این احوال تأثیر کرونا بر میزان تولیدات سینمایی مشهود بود. در میان آثاری که مجوز تولیدشان را در سال 99 دریافت کردند بخشی از فیلم‌ها تولید شدند و تعدادی از آنها از جمله «ابلق»، «بی‌همه چیز»، «شیشلیک»، «روزی روزگاری آبادان» و... در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمدند. فارغ از فیلم‌هایی که به جشنواره راه پیدا نکردند «قهرمان» اصغر فرهادی و «شب داخلی دیوار» وحید جلیلوند از تولیدات مهم سال کرونایی 99 بود. به این فهرست می‌توان اسامی فیلم‌هایی چون «خائن کشی» مسعود کیمیایی را اضافه کرد که در حال تولید است. بخشی از فیلمسازان همچون نیما جاویدی (قلعه)، مانی حقیقی (تفریق)، رضا میرکریمی (نگهبان بهشت)، کمال تبریزی (با هم بریم بهشت) و.... همچنان درگیر مراحل پیش‌تولید هستند و شیوع کرونا تولید فیلمشان را با تأخیر مواجه کرده است. با وجود حساسیت‌ها و نگرانی‌هایی که نسبت به سلامت اهالی سینما وجود داشت و اطلاع‌رسانی و اعلام خطر درباره وضعیت تولیدات سینمایی و تلویزیونی، کرونا جای چهره‌های ارزشمند بسیاری را در عرصه سینما برای همیشه خالی کرد. کریم اکبری مبارکه از جمله بازیگرانی بود که در جریان تولید یک کار تلویزیونی دچار بیماری شد و درگذشت. خسرو سینایی، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، چنگیز جلیلوند، پرویز پورحسینی، علی برقی، محمد عفراوی، احمد علی‌نژاد، مسعود مهرابی (منتقد سینما) و... از چهره‌های سینمایی هستند که نامشان در میان درگذشتگان مبتلا به کرونا ثبت شد.
تطابق جشنواره‌ای کرونا
علاوه بر عرصه اکران و تولید، کرونا تمام رویدادهای سینمایی را حداقل در شیوه و زمان برگزاری تحت تأثیر قرار داد. جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌صورت برخط و فیزیکی برگزار شد. جشنواره سینما حقیقت تنها جشنواره سینمایی بود که تماماً به‌صورت آنلاین برگزار شد و جشنواره فیلم فجر به‌خاطر عادی شدن شرایط و همچنین عدم امکان صیانت آثار از قاچاق فقط به شکل فیزیکی و با اعمال محدودیت‌ها برگزار شد. سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تنها رویداد سینمایی است که با یک سال تعویق برگزاری آن به خردادماه سال 1400 موکول شده است.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سالن های سینما جشنواره فیلم اکران آنلاین شنای پروانه شیوع کرونا فیلم فجر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۱۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • قرارداد سرگروهی «تگزاس ۳» و «عطرآلود» ثبت شد
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی