فیلم تئاتر، ایدهای جدید برای بقای هنر نمایش در روزهای سخت کرونایی
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۱۶۶۹
سال 1399 را میتوان بدترین سال تئاتر ایران در سالهای اخیر دانست؛ چرا که در اکثر روزهای این سال به دلیل شیوع ویروس کرونا تماشاخانهها و سالنهای تئاتر تعطیل بودند و این تعطیلی طبیعتاً اهالی تئاتر را در امرار معاش دچار مشکل کرد و از طرفی این هنر پویا و زنده را برای علاقهمندان به آن برای مدتی طولانی تعطیل کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار برنا، در مدت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تماشاخانهها چند ایده مختلف برای زنده ماندن این هنر و اجرای نمایشها مطرح شد. پخش تلهتئاترها در پلتفرمهای اینترنتی یکی از این ایدهها بود که متأسفانه با مطرح شدن نظارت مجدد بر آثار اجرای این طرح خیلی زود کنار گذاشته شد و بعد بازگشایی تماشاخانهها با ظرفیت 50 درصد سالنها را شاهد بودیم که متأسفانه ترس مخاطبان تئاتر از ابتلا به کرونا و به صرفه نبودن این ایده برای تماشاخانهها و نمایشها تئاتر، بازگشایی تماشاخانهها نتوانست کمک چندانی به هنر تئاتر در روزهای شیوع کرونا کند.
پخش تلهتئاترها، اجرای نمایشها در سالنهای روباز یا نمایشهای خیابانی و چند ایده دیگر نیز از سوی اهالی تئاتر بارها مطرح شد که متأسفانه هیچیک از این ایدهها به دلایل مختلف مرحله اجرا نرسید و تئاتر در این شرایط راههای بسیار معدودی برای ادامه حیات داشت که شاید فیلمتئاتر یکی از آن معدود ایدهها باشد.
به تازگی با مطرح شدن فیلمتئاتر دوباره تئاتر ایران ایده جدیدی را برای بقا در روزهای سخت کرونایی تجربه میکند. فیلمتئاتر را شاید بتوان نزدیکترین ایده نمایشی در فضای مجازی دانست که به اصالت تئاتر وفادار است ولی تجربیات متعدد در یک سال اخیر به ما خوشبینی چندانی نمیدهد. توماج دانشبهزادی از بازیگران قدیمی تئاتر نیز تأکید دارد که به این ایده خوشبین نیست و اجرای نمایشها در سالنهای روباز که هنوز تجربه نشده میتواند بیشتر به کمک تئاتر بیاید. از طرفی دیدن نمایش در فضای مجازی که معمولاً با گوشیهای موبایل صورت میگیرد شاید وجهه چندان خوبی برای این هنر کهن نداشته باشد و به همین دلیل برخی از اهالی تئاتر مثل هادی مرزبان مخالف آن هستند. هادی مرزبان که در این یک سال بارها به پخش تلهتئاترها در تلویزیون تأکید کرده همچنان معتقد است که تنها راه درست برای زنده ماندن تئاتر همان ایده پخش تلهتئاترها است. مریم کاظمی نیز مثل اکثر هنرمندان تئاتر تأکید دارد که نباید روی ایده فیلمتئاتر خیلی متمرکز شد و با وجود اینکه مخالفتی چندانی با آن ندارد معتقد است که مشکلات و مسائل مهمتری وجود دارند که نباید با مطرح شدن فیلمتئاتر آنها را فراموش کرد.
در ادامه گفتوگوی خبرنگار برنا با این سه هنرمند تئاتر را میخوانید:
توماج دانشبهزادی: به ایده فیلمتئاتر خوشبین نیستم / اجرای نمایشها در سالنهای روباز میتواند ایده بهتری در این شرایط باشد
توماج دانشبهزادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: کشور ما برای پخش و اجرای نمایشهای تئاتر در محیطهایی غیر از سالنهای نمایش، پلتفرمهای اینترنتی یا دیگر رسانهها تجربه چندانی ندارد و من به شخصه به اجرای نمایشها در استودیوها و پخش آن به صورت زنده در پلتفرمهای اینترنتی حس خوبی ندارم.
دانشبهزادی تصریح کرد: تئاتر و نمایش تنها زمانی به وقوع میپیوندد که مخاطب و تماشاگر در یک سالن حضور داشته باشند و هیچ واسطهای بین این دو نباشد اما با اکران آنلاین واسطهای به وجود میآید که نمیتوان آنچه که شاهدش هستیم را نمایش تئاتر دانست.
او افزود: برای نجات تئاتر و زنده نگاه داشتن این هنر در شرایط حاضر باید فکر بهتر و جدیتری داشته باشیم. به هر حال کرونا مدتی طولانی است که مشاغل مختلف را تحتالشعاع خود قرار داده و برای همه مشاغل تمهیداتی اندیشیده شده است و فکر میکنم در دنیا تئاتر به سمت اجرای نمایشها در سالنهای روباز میرود و ما هم بهتر است به فکر ساخت سالنهای روباز و اجرای نمایشها به این شکل باشیم. نمایشهای تئاتر هم پیشتر در فضاهای باز و سالنهای روباز اجرا شدهاند که به عنوان تئاتر آلترناتیو آنها را میشناسیم اما بهتر است در این شرایط نمایشهای بیشتری به این شکل اجرا شوند.
این بازیگر در ادامه گفت: هدف از طرحهایی که برای تئاتر در نظر گرفته میشود حمایت از اهالی تئاتر است ولی نباید تئاتر با ایدههایی اینچنین به این سمت برود که مخاطبان آن را تنها در قالبی که در این شرایط برایش تعریف شده بشناسند. اگر چنین شود قطعاً این ایدهها نه تنها کمکی به تئاتر نمیکنند بلکه به آن آسیب میزنند. باید فکری بزرگتر، دقیقتر و کارشناسانهتر به راهکاری برای کمک به تئاتر در این شرایط وجود داشته باشد و فکر میکنم یکی از راهکارهای مفید ساخت سالنهای روباز است که حداقل در این شرایط میتوانیم با احداث یک تئاتر این ایده را امتحان کنیم.
دانشبهزادی تصریح کرد: ایدههایی مثل فیلم تئاتر بیشتر شبیه حذف صورت مسئله است که به نوعی سعی بر این است با چنین کارهایی بار مسئولیت را از دوش مسئولان دولتی برداشته و باز هم همه چیز را به اهالی تئاتر واگذار میکنند. جهانی جدا، ناشناخته و بیربط به تئاتر را به این عرصه وارد کردن میتواند به آن ضربه بزند. ما اصلاً نمیدانیم نمایشها در این شرایط چگونه باید اجرا شوند و اصلاً مشخص نیست سرعت اینترنت کشورمان پاسخگوی نمایش تئاترها به صورت زنده هست یا خیر.
بازیگر فیلم سینمایی «لباس شخصی» در پایان گفت: برای سینما هم باید چنین تصمیمی گرفته شود. به هر حال سینما هنر گران قیمتتری است نسبت به تئاتر و باید برای نجات سرمایههایی که با آنها فیلم تولید شده است فکری شود و شاید سالنهای روباز سینما هم بتواند به این هنر کمک کند. متأسفانه امروز درآمد سینمای ما به جای اکران به تولید بستگی دارد و امیدوارم تئاتر هیچگاه به این سمت نرود. مسئولان فرهنگی کشور باید بدانند که در شرایط بحرانی است که عملکرد مثبت آنها دیده میشود و باید در این شرایط به نجات تئاتر و سینما فکر کنند و ما عملکردی مثبت از آنها ببینیم.
مریم کاظمی: ایده فیلمتئاتر یک ایده فرعی است / نباید آنقدر روی آن متمرکز شد که موضوع اصلی فراموش شود
مریم کاظمی کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: تئاتر یک هنر وابسته به مخاطب است، بدون تماشاچی نمایشی وجود نخواهد داشت. خیلی از تئاترها که در دوران قبل از کرونا اجرا شده بود ضبط تصویری هم شده بود ولی شاید هدف تهیه آرشیو و به یادگار ماندن اجراهای صحنه ای بوده است. بعضی از تئاترها به صورت دقیق تر و با هدف فروش فیلم تئاتر به صورت دی وی دی یا وی او دی تهیه شده اند.
کاظمی خاطرنشان کرد: اپیدمی کرونا شروع شد و ایده استفاده از فیلم تئاترها برای انتشار در شبکه های اینترنتی به سرعت همه گیر شد و به عنوان یک مسکن مقطعی برای درآمد تلقی گردید ولی واقعیت این است که سود حاصل از فروش مجازی بسیار اندک است و یک بازی باخت باخت است. سود واقعی متعلق به درصدی است که شبکه های پخش از انبوهی تعداد فیلم تئاتر ها خواهند برد.
او افزود: تئاتر همیشه زنده است و وابسته به من و شما و افراد دیگر نیست. تئاتر از دل رویدادهای جامعه می اید. جامعه زنده است و تئاتر پویا در دل آن جاری است. این ما هستیم که افسرده و مرده ایم. رویدادها را نمی بینیم و نمی توانیم مسیر پویایی آن را دنبال کنیم. فیلم تئاتر ها خاطره بازی است. یاد روزهای قبل از کرونا و دورهمی ها خوش باشد. از دیدن فیلم ها حسرت می خوریم. نه بازار متمرکز و حمایت کننده ای برای پخش فیلم تئاتر ها وجود دارد و نه مخاطبان تئاتر هنوز به دیدن نمایش از قاب تصویر عادت دارند. بنابراین نه مشکلی را حل کرده و نه حل خواهد کرد. زیرا یک بستر پشتیبانی و تبلیغات متمرکز و حامی می خواهد که یارانه آن را بپردازد و در غیر این صورت به باز نمایی خاطرات اجراهای گذشته می پردازد.
این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: شکی نیست که آینده تئاتر دگرگون شده است. خیلی از نمایش ها از بدو تولید به منظور پخش در شبکه های مجازی هم برنامه ریزی می شوند . منسجم تر و حرفه ای تر به فیلم تئاتر ها فکر می شود . پخش فیلم تئاتر ها در کنار اجراهای زنده نمایش ها رو ی صحنه می تواند به قوام و آشتی طیف بیشتری از مخاطبان با تئاتر کمک کند. و این اتفاق فرهنگی -هنری را همه گیر تر کند ولی مسئله اصلی ما تولید است. مهم این است که تا کی و کجا می توان از فیلم های آرشیوی استفاده کرد.
کاظمی خاطرنشان کرد: یادمان باشد همان هزینه ای که برای اجراهای زنده محاسبه می شود برای تهیه فیلم تئاتر هم یکسان است. بنابراین بودجه نمایش باید با انصاف و دلسوزی برای تولید نمایش ها هزینه شود و هزینه تهیه فیلم تئاتر قابل قبول و آبرومند و قابل ارائه را هم بپردازند. تا وقتی که سیاست همه چیز را به دوش گروه اجرایی بیندازیم دنبال می شود هیچ مدیری و هیچ ارگانی نمی تواند امیدوار باشد که قدم درستی در راه ارتقای هنر تئاتر و متعاقبا فرهنگ تئاتری ، برداشته است. حذف جشنواره ها و ترکیب و تجمیع بودجه های همیشگی که به تولید اختصاص دارد کمک کند تا نمایش ها با بودجه مناسب اجرا تولید شوند و از روی آنها قیلم تئاترهای مناسب تهیه شود.
این کارگردان تأکید کرد: مهم این است که سهم سازنده و هنرمند باید لحاظ شود و حقوق او به طور فراگیر و همه جانبه پرداخت گردد . تا وقتی بستر مناسبی برای پرداخت دستمزدها وجود ندارد و قوانین درست و اصولی تبدیل به مشورت های شحصی و سلیقه های دورمیزی شده است و تصمیم ها نه براساس نیاز واقعی بلکه با هدف پاسخگو نبودن و سرگرم شدن عده ای اندک گرفته می شود.
او در پایان تصریح کرد: ایده فیلم تئاتر یک ایده فرعی است. نباید انقدر روی آن متمرکز شد که موضوع اصلی فراموش شود. یادمان باشد فیلم تئاتر یک مسکن کوتاه مدت بوده است. و شکل فراگیرو همیشگی آن کاملا وابسته به تولیدات جدید و تصمیمات درست است . بنابراین فیلم تئاتر باید براساس اجراهای تئاتر با برنامه ریزی مدون ساخته شود و طبیعی است که برا ی سیستم نظارت آن درست مثل تئاترها روش و راهکار پیدا خواهد شد . باید نظارت هردو به هم وابسته باشد و تایید یه آن همزمان صادر شود نه اینکه تصور کنیم مشکل جدید و خلق الساعه پدیدار شده و ای وای چه کنیم را فریاد بزنیم. موضوع این است که اگر نظارت هم نباشد مشکل درآمد حل نخواهد شد بنابراین تمرکز روی این بخش ، به معنای نشناختن ماهیت اصلی اقتصاد تئاتر است.
هادی مرزبان: با دیدن نمایشهای تئاتر در تلفنهای همراه مخالفم / پخش تلهتئاتر در تلویزیون حرمت هنر نمایش را حفظ میکند
هادی مرزبان کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در این یک سالی که درگیر ویروس کرونا هستیم و شیوع آن جنبههای مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده بارها در گفتوگوهای مختلف تأکید کردهام که ضبط تلهتئاترها در این شرایط میتواند به کمک تئاتر بیاید و بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صداوسیما در تعاملی سازنده به این نتیجه برسند که اینگونه از تئاتر کشور حمایت کنند.
مرزبان تأکید کرد: تئاتر متشکل از محل اجرا، بازیگران و تماشاگر است و وقتی ما نمیتوانیم تماشاگران را به محل اجرا بیاوریم مجبوریم با ضبط تلهتئاترها در استودیوها به نوعی با قرار نگرفتن تماشاگران در محل اجرا و ضبط تئاترها اجرای نمایش را زنده نگاه داریم و فکر میکنم این بهترین راه برای اجرای نمایش در این شرایط سخت و ویژه است.
او افزود: من با نمایش تئاتر در گوشیهای موبایل مخالفم. آنچه که مطرح کردم به عنوان یک گزینه در این روزها به نظر من حرمت و احترام تئاتر را حفظ میکند اما پخش نمایشها در فضای مجازی به طوری که مخاطبان داخل تلفنهای همراهشان نمایشها را مشاهده کنند به هیچوجه پسندیده نیست. دیدن نمایش در هر حالت و هر مکانی مثل مترو، اتوبوس، سرکار و... هیچ کمکی به تئاتر نمیکند و به نوعی بازی گرفتن تئاتر است.
این کارگردان در پایان تصریح کرد: باید تمهیدی اندیشیده شود تا حرمت تئاتر و نمایش حفظ شود و قطعاً آسیب زدن به آیین نمایش دیدن نه تنها کمکی به این هنر نمیکند بلکه بسیار توهین آمیز است در حالیکه ضبط تلهتئاترها و پخش آنها در تلویزیون میتواند در عین زنده نگاه داشتن هنر نمایش در این شرایط حرمت آن را نیز حفظ کند.
....................................................................................................................
قطعاً در این بین لازم است مشکلات مهم دیگری چون وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی اهالی تئاتر را هم مسئولان کشور مدنظر داشته باشند اما بدون شک با تولید آثار نمایشی میتوان به کمتر شدن این مشکل در بین هنرمندان تئاتر امیدوارتر بود. با وجود اینکه مطرح شدن طرحهای مختلف برای بقای تئاتر میتواند امری پسندیده و سازنده باشد بهتر است مسئولان تئاتر کشور صحبتها و دغدغههای اهالی تئاتر را نیز در همه تصمیمات خود مدنظر قرار داده و به آنها توجه داشته باشند تا در قدمهای بعدی که برای تئاتر کشور در این روزهای سخت برداشته میشود بتوان به رخ دادن اتفاقی بهتر و سازندهتر امیدوار بود. آزمون و خطاها در یک سال گذشته برای اجرای طرحهای مختلف بسیار زیاد بوده و اگر این بار هم طرح جدید فیلمتئاتر نتوانست چندان ثمربخش باشد لازم است ایدههای هنرمندان تئاتر را جدیتر پیگیری کرد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: مریم کاظمی هادی مرزبان فیلم تئاتر توماج دانش بهزادی اجرای نمایش ها پخش تله تئاترها تله تئاترها فیلم تئاتر یک فیلم تئاتر ها پخش تله تئاتر خبرنگار برنا تماشاخانه ها اهالی تئاتر دانش بهزادی هادی مرزبان دیدن نمایش تئاتر هم مطرح شدن مطرح شد ایده ها یک سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از رکوردها تا یک تفاهمنامه تئاتری و...
رکوردهای از فروش سینماها، پیش فروش اجرای خرداد ماه صابر ابر، اتاق فرار پرمخاطب در هنر و تجربه، یک تفاهم نامه همکاری تئاتریها با ارتش و... از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.
فروش سینمای ایران از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۴۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان رسید و سینمای ایران در هفتهای که گذشت رکورد تازهای به ثبت رساند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، روزهای پنجشنبه، ششم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۱ میلیارد تومان و جمعه هفتم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۳ میلیارد تومان، پرفروشترین روزهای سینمایی هفته گذشته بودند که این ارقام خبر از ثبت رکوردی تازه برای فروش روزانه سینمای ایران میدهند.
همچنین سهشنبه چهارم اردیبهشت با ۱۹۰ هزار و ۶۰۸ نفر، بیشترین تعداد بیننده هفته گذشته را داشت.
فیلمهای سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان، «بیبدن» با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان و «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از یک میلیارد و ۴۲ میلیون تومان به ترتیب، فروشهای میلیاردی و رتبههای اول تا ششم جدول فروش هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.
فیلم های سینمایی «آپاراتچی» با فروش بیش از۴۹۵ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از۳۳۱ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۸۶ میلیون تومان و «روشن» با فروش بیش از۵ میلیون تومان در رتبههای هفتم تا دهم جدول فروش هفته اول اردیبهشت قرار گرفتند.
پیشفروش بلیت اجراهای ماه خرداد نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به کارگردانی صابر ابر آغاز شد.
نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانیخرم و کار صابر ابر از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ در بلکباکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه رفته است.
با پایان بلیت اجراهای ماه اردیبهشت «امشب به صرف بورش و خون»، پیشفروش بلیت ۲۰ اجرای این نمایش در ماه خرداد، از طریق سایت تیوال آغاز شد.
دانشجویان رشتههای مختلف میتوانند در «یکشنبههای دانشجویی» با تخفیف به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.
صابر ابر این مونولوگ را که بر اساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی و ترجمه یلدا بیدختی شکل گرفته است، در کنار فاطمه نقوی به صحنه میبرد.
دیگر عوامل نمایش «امشب به صرف بورش و خون» عبارتند از: مجری طرح: امیرسپهر تقیلو، طراح صحنه: صابر ابر، طراح لباس: ندا نصر، طراح گرافیک: فرهاد فزونی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، محمدرضا رحمتی، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا: عرشیا باقری، مشاور رسانهای: فریبرز دارایی، تبلیغات: استودیو این/جا، تبلیغات مجازی: آریان امیرخان (قیلم نیوز)، دستیار کارگردان: جواد باقری، گروه کارگردانی: الهام میرشفیعی، نیما سکوت، دستیار تهیه و تولید: محمدامین ساکی.
پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر میآید
نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیانثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش در بخش دانشجویی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.
«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «همآغاز» بهعنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.
خاکزاد پیش از این در نمایشهای «بک تو بلک»، «تنهایی و تنهایی وطنهایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.
اطلاعات بیشتر و بلیتفروشی نمایش «بیرون پشت در» بهزودی اعلام میشود.
«اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «گروه سینمایی هنر و تجربه» شد.
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» مورد استقبال مخاطبان، هنرمندان و چهرههای فرهنگی قرار گرفت و توانست عنوان پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه را در میان ۱۰ بسته اکران شده در هنر و تجربه را از آن خود کند.
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» که شامل ۵ فیلم کوتاه «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسدالهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم سبحان، «رویای نیمهجان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است.
در گروه سینمایی هنر و تجربه (از سال ۹۸ تاکنون) بسته ۵ فیلم کوتاه «یلدای کوتاه»، بسته ۶ فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، بسته ۶ فیلم کوتاه «بازگشت کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «وضعیت قرمز»، بسته ۵ فیلم کوتاه «پنجِ گان کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «یک سانس؛ چند رویا»، بسته ۵ فیلم کوتاه «ژانر وحشت» و بسته ۶ فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» پیش از این اکران شده بود.
گروه سینمایی هنر و تجربه به پیشنهاد و استقبال فیلمسازان جوان حوزه فیلم کوتاه از سال گذشته تاکنون اکران ۲۱ فیلم کوتاه را در کارنامه خود ثبت کرده است.
بلیتفروشی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در سامانههای بلیتفروشی سینماتیکت، ایران تیک، آی تیکت و گیشه هفت همچنان ادامه دارد.
نمایش و نقد "آسمان غرب" در فرهنگسرای ارسباران
فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن نقد و بررسی میشود.
فیلم سینمایی «آسمان غرب» ساختهی محمد عسگری یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن با حضور محمد عسگری نویسنده و کارگردان، میثم مولائی تدوین، کورش جاهد کارشناس مجری و جمعی دیگر از عوامل فیلم نقد و بررسی میشود.
این فیلم با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهندوستی خلبان شهید علیاکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر میکشد.
میلاد کیمرام (در نقش شهید شیرودی)، امیر حسین آرمان (در نقش شهید ادیبان)، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و باحضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی بازیگران فیلم سینمایی آسمان غرب هستند.
علاقمندان برای حضور در ششصد و سیزدهمین نشست باشگاه فیلم تهران میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شمارههای ۲۰- ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند. همچنین برای رزرو صندلی نیز میتوانند به سایت سینماتیکت مراجعه کنند.
استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینماهای تصویر شهر/ ثبت رکورد پرمخاطب ترین روز سال برای ملت و باغ کتاب
در دو روز پایانی هفته گذشته سینماهای موسسه تصویر شهر میزبان بیش از ۱۸ هزار مخاطب بود.
به گزارش روابط عمومی موسسه تصویر شهر، با اضافه شدن فیلم «مست عشق» به چرخه اکران، سینماهای این موسسه در دو روز پایانی هفته گذشته ۱۸ هزار مخاطب را جلب کردند که در روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه سینماهای ملت و باغ کتاب رکورد پرمخاطب ترین روز سال را برای خود ثبت کردند.
«پردیس سینما گالری ملت» با ۴۳ درصد ضریب اشغال صندلی که قریب به ۷ هزار مخاطب را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار استقبال آن مربوط به فیلمهای «مست عشق»، «تمساح خونی»، «بی بدن» بوده است.
«پردیس سینمایی باغ کتاب» که از بهمن ماه سال گذشته پس از چهار سال وقفه، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، در دو روز پایانی هفته گذشته با نزدیک به ۵ هزار مخاطب، بیشترین سهم از فروش فیلم «مست عشق» را داشته است.
«پردیس سینمایی راگا» نیز از پرمخاطبترین سینماهای جنوب شهر تهران، با یک سالن مدرن و دو سالن ممتاز، در این دو روز با بیش از ۵۰ درصد ضریب اشغال صندلی، بیش از ۳ هزار نفر را به سینما کشانده است.
در پردیسهای سینمایی «تماشا» و «رازی» نیز «مست عشق»، «تمساح خونی»، «سال گربه» و «بی بدن» پرمخاطبترینهای این دو سینما بوده اند و هر کدام از سینماها به ترتیب تعداد ۱۸۰۰ و ۱۰۰۰ مخاطب را در دو روز پایانی هفته گذشته ثبت کرده اند.
موسسه تصویر شهر از موسسههای زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که مدیریت پنج پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، پردیس سینمایی باغ کتاب با ۱۱ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت آباد هر کدام با سه سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان رازی با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقمندان به سینما است.
کارگاه آشناسی با عکاسی فیلم در موزه سینما
موزه سبنمای ایران کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما را برگزار می کند.
در ادامه برگزاری کارگاه های تخصصی در موزه سیتما، کارگاه اشنایی با عکاسی در فیلم و سینما توسط امیر عابدی عکاس شناخته شده سینما برگزار می شود.
این کارگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۱۵ در سالن فردوس موزه سینما برگزار می شود و علاقمندان برای ثبت نام و شرکت در این کارگاه می توانند به آدرس زیر مراجعه کنند.
clubmuseum.ir/workshops/۴۵
به شرکت کنندگان در پایان کارگاه گواهی حصور داده می شود.
امیر عابدی از سال ۱۳۶۷ به صورت جدی عکاسی را در سینما آغاز کرد و تاکنون عکاسی بیش از ده ها فیلم بلند سینمایی ، مجنوعه تلویزیونی ، تیاتر و فیلم کوتاه را انجام داده است.
وی تاکنون جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین عکس فیلم از جشنواره فیلم فجر را برای عکاسی فیلم سه زن، و تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای عکاسی فیلم مزرعه پدری را بدست اورده است.
عابدی عکاسی فیلمهایی همچون: نسل سوخته، شب یلدا، چهارشنبه سوری ، آلزایمر، یک شهروند کاملا معمولی، جاده قدیم، ساکن طبقه وسط، زندان زنان، قرمز، پرواز در نهایت، سریال مدار صفر درجه و ... را بر عهده داشته است.
مدیر کل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به منظور همکاری متقابل، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
حجتالاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامههای برگزیده گفتوگو و تفاهم کردند.
در جلسهای که با حضور حجتالاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایشهای خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگانها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه روند.
در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروههای اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.
همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتوگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.
همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامههای برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتوگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنوارههای برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامهنویسی در آن شرکت خواهند کرد.
همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامهنویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.
درپایان این جلسه، گفتوگوهای اولیه درخصوص احیای سالنهای ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاههای آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.
این باکس خبری به روز رسانی میشود.