Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: برداشت گل بیدمشک از ۱۰ هکتار باغ‌های حومه این شهر و دهستان میانکوه واقع در بخش مرکزی آغاز شد و تا فروردین ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. 

بیدمشک در اصطلاح محلی به آن « گل‌بیز » گفته می‌شود، نوعی گیاهی دارویی ،ملین و تقویت کننده قلب، اعصاب و  دستگاه گوارش است که  اشتها را در افراد افزایش می‌دهد و مورد استقبال مردم و خانواده‌ها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمد جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۲۰۰ نفر در مناطق روستایی منطقه به خصوص در منشاد در ۴۰ واحد صنعتی و سنتی به کار عرق‌گیری گیاهان دارویی به خصوص گل بیدمشک فعالیت دارند.

این مسوول اظهار کرد: سالانه حدود یک‌هزار تن انواع عرق گیاهی به خصوص بید مشک تهیه که علاوه بر مصرف مردم شهرستان بخش زیادی از آن برای فروش به سایر استان‌ها از جمله شهرستان یرد ارسال می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه در مجموع سطح زیرکشت گیاهان دارویی مهریز حدود ۸۰ هکتار است بیان کرد، درختان بیدمشک بیشتر به صورت پراکنده در کنار سایر درختان در برخی باغ های حومه شهر و روستاها قرار دارد.

 از هر کیلوگرم گل بیدمشک، سه و نیم لیتر عرق بیدمشک استحصال می‌شود و سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۵ هزار هکتار است که بیش از نیمی از آن اختصاص به محصول باغی و درختی دارد.

دهستان میانکوه با ۲ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.

بافق 

به گفته فرماندار بافق مراحل نهایی ساخت چهار واحد اسکان پزشکان متخصص این شهرستان با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی و با ۲۰ میلیارد ریال هزینه در دست انجام است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سید مهدی طلایی مقدم در حاشیه بازدید از این واحدها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحدها در ۲ طبقه با مجموع زیربنای ۵۲۰ مترمربع جنب بیمارستان فعلی آماده بهره برداری است.

وی با بیان اینکه چهار واحد مسکونی، دهه ۷۰ برای اسکان پزشکان متخصص غیر بومی ساخته شد،اظهار کرد: گرچه هنوز از این ساختمان‌ها استفاده می‌شود ولی عمر مفید آنها رو به اتمام است.

فرماندار بافق تصریح کرد : یکی از عواملی که امکان ماندگاری نیروهای انسانی متخصص را در مناطق دور از مرکز استان فراهم می‌کند، تامین محل اسکان و تامین برخی امکانات در حد وسع و توان منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ماندگاری پزشکان متخصص در بیمارستان با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط شهرستان به منظور ارتقای کیفیت و ارایه خدمات بهداشت و سلامت است. 

به گفته طلایی مقدم، نباید کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز پزشک متخصص در محل کار و مشکلات اسکان بهانه ای برای تقاضای انتقال آن‌ها از بیمارستان بافق شود.

وی با بیان اینکه نبود متخصص و کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی و محل مناسب اسکان متخصصان، مردم را ناگزیر به مراجعه به بیمارستان‌های مرکز استان می‌کند تصریح کرد: راه اندازی کلینیک تخصصی جنب بیمارستان تا حدود زیادی از مراجعه بیماران به مرکز استان یا سایر مراکز درمانی کاسته است.

با راه اندازی بیمارستان ۹۶ تختخوابی که ۸۶ درصد پیشرفت دارد این شهر به قطب گردشگر سلامت تبدیل می‌شود ضمن اینکه هم اینک نیز بیمارستان کنونی پذیرای بیماران از شهرستان های بهاباد، کوهبنان کرمان و منطقه نوق رفسنجان است. ( جمعیت شهرستان بافق و  مناطق یاد شده، افزون بر ۱۰۰ هزار نفر است)

کار ساخت بیمارستان یادشده در سال ۱۳۹۴ با پیگیری فرماندار وقت، در سایت بیمارستان کنونی آغاز شد و ظرف مدت سه ماه و نیم اسکلت بتنی چهار طبقه با زیربنای ۱۱ هزار و ۷۵۰ مترمربع انجام شد اما بعدها به دلیل کمبود یا بعضا نبود اعتبار کافی پیشرفت طرح با کندی روبرو شد.

ادامه ساخت این بیمارستان با پیگیری فرمانداری بافق، مسوولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت از تابستان ۹۹  جان تازه گرفت به طوری‌که به گفته فرماندار اوایل سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار می‌گیردو تحولی شگرف در امور بهداشت و درمان منطقه ایجاد می‌شود.

بیمارستان فعلی بافق که سال ۱۳۶۹ با ۱۲ تخت بستری راه اندازی شد و بخش‌های مختلف جراحی، بستری، اطفال، زنان و زایمان، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه ، آی.سی. یو، اورژانس و سی. سی. یو دارد و از وجود بیشتر تخصص‌های حوزه پزشکی و درمانی به صورت تمام وقت و پاره وقت برخوردار است اما ظرفیت تخت‌ها برای بستری بیماران، کافی نیست ضمن اینکه به خاطر کمبود ظرفیت تخت و امکانات مرتبط، از وجود برخی تخصص‌های تمام وقت و انجام بعضی اعمال جراحی مشکلاتی دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مهریز روستائیان گیاهان دارویی یزد کشاورزی گیاهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مهریز روستائیان وزارت جهاد کشاورزی مهریز روستائیان گیاهان دارویی یزد کشاورزی گیاهان اخبار کنکور گل بیدمشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۱۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد

ایسنا/بوشهر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از دومین ایثار ماندگار سال جاری خبر داد و گفت: بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد.

دکتر نادر شکیب آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در بوشهر اظهارکرد: لیلا حاجیانی ساکن روستای عیسوند شهرستان دشتستان با رضایت خانواده نوعدوستش دومین اهدا کننده عضو سال جاری شد.

وی تصریح کرد: این بانوی ۵۰ ساله با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید گنجی برازجان آورده می‌شود که بعد از انجام سی.تی.اسکن، تشخیص خونریزی در بطن‌های مغزی به علت فشارخون کنترل نشده، مرگ مغزی وی تایید شد.

دکتر شکیب آزاد اضافه کرد: به دنبال تأیید مرگ مغزی این بانو، در نهایت با رضایت پدر و مادر مهربانش، توسط دکتر مجد فلو پیوند و با همکاری دکتر مجاهد متخصص بیهوشی بیمارستان شهید گنجی برازجان و پرسنل اتاق عمل، کلیه‌ها و کبد ایشان برداشت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تقدیر از زحمات پرسنل ICU جراحی، پزشکان تأیید کننده و مدیریت بیمارستان شهید گنجی برازجان خاطرنشان کرد: این صد و هفدهمین برداشت عضو استان و دومین برداشت سال جدید است. همچنین تاکنون هفت قلب به صورت هوایی به تهران و شیراز انتقال داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از معلمان بازنشسته شهرستان بافق
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • بافق دارای بالاترین میزان تراکم دانش آموزی در استان یزد
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا