Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- اردبیل|مهران عقلمند: پس از مدت کوتاهی آرامش در بازار مرغ در طی هفته‌های اخیر مجددا شاهد نوسان قیمت و افزایش قیمت این محصول پروتئینی در بازار بودیم به‌طوری‌که در طی روزهای اخیر قیمت مرغ در سطح بازار اردبیل به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی رسید و با قیمت‌هایی بین ۲۳ هزار تومان تا ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت‌های لحظه‌ای و متفاوت در سطح بازار و بالاتر از نرخ مصوب دولتی سبب سردرگمی مردم شده و عملا قیمت مصوب در سطح بازار رعایت نمی‌شود.

از طرفی دیگر پس از افزایش قیمت گوشت قرمز در سال گذشته، گوشت مرغ به‌عنوان یک ماده پروتئینی ارزان قیمت بر سر سفره‌ مردم قرار گرفت و حتی در ماه‌های پایانی سال ۹۸ به‌دلیل تولید مازاد گوشت مرغ در کشور قیمت این محصول تا ۷ هزار تومان نیز کاهش یافت اما در چند ماه گذشته به دلیل نوسانات در بازار گوشت مرغ، قیمت این محصول در بازار، بسیار بالا رفته بود تا اینکه با ورود جدی مسؤولان به قیمت‌گذاری این محصول قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی برای این محصول در نظر گرفته شد.

 

این درحالیست که به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و فشار مضاعف اقتصادی وارد شده بر مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا، قیمت‌های لحظه‌ای و بالاتر از نرخ مصوب سبب عدم توان مردم در خرید این محصول پروتئینی شده است.

تناسب میان عرضه و تقاضا یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیم در علم اقتصاد بوده و قیمت کالاها نیز براساس تعادل میان عرضه و تقاضا تنظیم شده و هر زمانی‌که شاهد اختلال در این سیستم باشیم قیمت کالاها نیز دچار آشفتگی می‌شود و از همین رو بهترین روش در تعدیل قیمت‌ها و خروج از آشفتگی در بازار اصلاح اختلالات موجود در عرضه و تقاضای محصول است که از شواهد پیداست که مسؤولان امر توجه آن‌چنان جدی به این امر ندارند.

از طرفی دیگر قیمت مصوب کنونی از نظر تولیدکنندگان این محصول مقرون به صرفه نبوده و چندین بار نسبت به آن واکنش نشان داده بودند اما پس از جلسات متعدد تصمیم به تصویب این قیمت برای گوشت مرغ گرفته شد که البته نوسان‌های اخیر در قیمت مرغ نشان‌دهنده آشفتگی بازار و عدم اجرای صحیح و کامل این قیمت در بازار است.

این در حالیست که استان اردبیل خود یکی از استان‌های پیشرو در تولید گوشت مرغ بوده و وضعیت کنونی در بازار مرغ با حجم بالای تولیدات در استان اردبیل دور از انتظار بوده و از همین‌رو برای اطلاع از دلایل قیمت بالای مرغ از قیمت مصوب خود به سراغ مسؤولان امر رفتیم.

 

فعالیت ۵۰۲ واحد مرغ‌داری در استان اردبیل

خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به میزان تولید گوشت مرغ در استان اردبیل بیان کرد: در استان اردبیل تعداد ۵۰۲ واحد مرغ‌داری فعال است که از این تعداد ۴۲۰ واحد گوشتی بوده و میزان مصرف گوشت مرغ در استان اردبیل به‌صورت ماهانه به ۲ هزار و ۹۰۰ تن می‌رسد و تولید این گوشت در استان به میزان ۴ هزار و ۴۰۰ تن است که مازاد تولید برای مصرف به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

وی گفت: در خصوص قیمت‌گذاری گوشت مرغ باید به نوعی عمل شود که هر دو قشر مصرف‌کننده و تولیدکننده در نظر گرفته شوند.

 

ممنوعیت خروج مرغ تحت هر شرایط از استان اردبیل

پیش از این نیز در هفته‌های گذشته ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل با اشاره به اتخاذ تدابیر ویژه برای کنترل قیمت مرغ در استان اردبیل گفته بود: براساس مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار استان اردبیل خروج مرغ تحت هر شرایط کشتار و زنده از استان اردبیل ممنوع بوده و این اقدام منوط به داشتن مجوز از مراجع ذی‌ربط است.

وی افزود: سازمان صنعت و معدن موظف شد تا بر قیمت مرغ زنده از مرغ‌داری تا کشتارگاه نظارت کرده و تخلفات احتمالی را به تعزیرات جهت تشکیل پرونده گزارش کند تا برخوردهای قانونی با متخلفین صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل تاکید کرد: همچنین نظارت بر قیمت مرغ کشتار شده از کشتارگاه تا بازار مصرف به عهده سازمان جهاد کشاورزی قرار داده شد تا با موارد تخلف برخورد شود.

 

عزیزی هدف از افزایش نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر بازار مرغ را کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: قیمت مرغ زنده و کشتار روز فقط باید براساس نرخ مصوب باشد و قطعا با عرضه‌های خارج از این قیمت برخوردهای جدی به‌عمل خواهد آمد.

وی در خصوص علت افزایش دوباره قیمت مرغ تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ در مقطع کنونی بیشتر جنبه روانی دارد، اما با این حال با اتخاذ تدابیر ویژه در استان اردبیل، در روزهای آتی شاهد بازگشت قیمت مرغ به روال قبلی خواهیم بود.

اما نکته قابل توجه در اینجاست که علی‌رغم اتخاذ چنین تدابیری در استان اردبیل همچنان شاهد قیمت بالای گوشت مرغ بالاتر از قیمت مصوب اعلامی هستیم.

 

تامین نهاده‌های دامی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها در قیمت تمام شده گوشت مرغ است

عیسی شاهی زارع، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اردبیل در خصوص وضعیت بازار مرغ و چرایی نوسان‌های بسیار در این بازار به خبرنگار فارس گفت: تا زمانی‌که دخالت‌ها در بازار به شکل کنونی ادامه داشته باشد نابسامانی‌ها ادامه‌دار خواهد بود و مسؤولان در اعمال سیاست‌های دستوری و قیمت‌گذاری‌ها توجهی به قیمت نهاده‌های دامی نکرده و به‌همین دلیل در نرخ‌گذاری بر روی گوشت مرغ با چنین تفاوت قیمت فاحشی مواجه هستیم.

وی افزود: تامین نهاده‌های دامی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها در قیمت تمام شده گوشت مرغ بوده و از آنجایی‌که ارز به اندازه کافی برای تامین نهاده‌های دامی اختصاص داده نمی‌شود به‌همین دلیل تولیدکنندگان بالاجبار نهاده‌های دامی را از بازار سیاه با دو الی سه برابر قیمت تهیه می‌کنند که همین امر سبب افزایش هزینه های تولید می‌شود.

شاهی زارع تصریح کرد: برابر اطلاعات به دست آمده در فصل‌های قبلی فقط مقدار کمی از نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان گوشت مرغ از طریق دولت و ارز دولتی تامین شده و تولیدکنندگان مابقی نیاز خود را از بازار سیاه تهیه کرده‌اند.

 

توان خرید مردم به‌شدت کاهش یافته است

یکی از شهروندان اردبیلی که قصد خرید مرغ را داشت به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه قسمت گوشت مرغ در طی ماه‌های اخیر بسیار بالا رفته و حتی قیمت مصوب هم نتوانست مقابل افزایش قیمت را بگیرد و به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی اغلب مردم به خصوص اقشار کم در آمد جامعه دیگر توان حتی خرید مرغ را هم ندارند.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت موجود چنین به نظر می‌رسد که نظارت مناسبی هم از سوی مسؤولان بر بازار وجود ندارد چرا که قیمت‌ها اغلب به‌صورت هفتگی و گاها روزانه تغییر می‌یابد و یا اینکه قیمت‌ها در مناطق مختلف اختلاف چند هزار تومانی با یکدیگر دارند.

 

قیمت مرغ در روزهای آتی متعادل می‌شود

رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تشریح کرد: توزیع و تامین نهاده‌های دامی برای مرغداری‌ها یکی از موضوعات مهم بوده و هماهنگی‌های لازم در جهت توزیع مناسب نهاده‌های دامی انجام یافته و قیمت مرغ که در دو هفته پیش افزایش یافته بود در حال حاضر به تعادل نسبی رسیده و در روزهای آتی نیز قیمت این محصول به نرخ مصوب خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام عید عنوان کرد: با توجه به میزان جوجه‌ریزی انجام یافته، در روزهای پایانی سال مخصوصا در ایام عید هیچ‌گونه کمبودی در بازار مرغ نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، با توجه به موارد ذکر شده اقدامات لازم در راستای تعادل در بازار مرغ انجام یافته و امیدواریم که با نظارت دقیق و صحیح بر بازار و تامین نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان شاهد کاهش قیمت این محصول پرمصرف باشیم.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت مرغ استان اردبیل تامین نهاده های دامی استان اردبیل قیمت این محصول روزهای آتی بازار مرغ رئیس سازمان افزایش قیمت قیمت مرغ گوشت مرغ قیمت مصوب نرخ مصوب قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران

کیا یکی دیگر از کمپانی‌های خودروسازی است که یک محصول تمام برقی پیشرفته را امسال به بازار عرضه خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار عرضه خودرو‌های برقی حسابی در این روز‌ها رونق گرفته است و بسیاری از خودروسازان در حال معرفی و رونمایی از جدیدترین محصولات خود هستند؛ گروه هیوندای هم از قافله خودروسازان عقب نیفتاده و در مورد خودرو‌های برقی مدت هاست که اقدامات بسیاری انجام داده است.

به نظر می‌رسد کمپانی کیا آماده است تا عملکرد تمام برقی مقرون به صرفه‌ای را در جدیدترین محصول خود رهبری کند؛ طبق اعلام مدیرعامل این شرکت خودروسازی، در سال ۲۰۲۴، یک خودرو EV۹ GT جدید به مدل EV۶ GT با عملکرد بالا در خط تولید ملحق خواهد شد.

کیا وعده داده است که EV۹ GT در ژانویه ۲۰۲۵ معرفی شود و رئیس و مدیر عامل کیا درباره جزئیات و مشخصات این محصول به تازگی گفته است: «EV۹ GT شتاب سریع و عملکرد رانندگی پایدار را ارائه خواهد کرد، GT خروجی قدرتمندی خواهد داشت که می‌تواند شاسی بلند تمام الکتریکی را تنها در چهار ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت برساند. EV۹ GT دارای دو موتور با خروجی بالاست که روی یک سیستم تعلیق تقویت‌شده نصب شده‌اند.»

EV۹ از بسته باتری معماری ۸۰۰ ولتی گروه هیوندای استفاده می‌کند و می‌تواند از شارژر‌های سریع DC ۳۵۰ کیلوواتی برای شارژ از ۱۰ درصد (حدود ۲۰ تا ۳۰ مایل) به ۸۰ درصد (حدود ۲۱۵ تا ۲۲۰ مایل) در عرض ۲۴ دقیقه استفاده کند.

همچنین ممکن است این تنها تریم GT در خط تولید تمام الکتریکی کیا نباشد. این شرکت قصد دارد به عرضه انواع تریم GT از مدل‌های EV خود ادامه دهد. همچنین وعده می‌دهد تا با به روز رسانی‌ها و قابلیت‌های OTA بیشتر، راحتی و عملکرد را به حداکثر برساند. همچنین پیشرفت‌های دیگری در فناوری‌های مختلف آن با ذکر معماری نسل بعدی خودرو، رایانه‌های مرکزی با کارایی بالا، نرم‌افزار یکپارچه کنترل‌کننده و موارد دیگر از جمله کمک هوش مصنوعی برای بهره‌وری سوخت در مدل‌های مجهز به ICE انجام خواهد شد.

طبق اطلاعات رسیده این محصول کیا قرار است با قیمتی حدود ۶۶,۸۹۵ یورو به فروش گذاشته شود، رقمی که با نرخ امروز یورو در بازار ارز تهران، حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. این در حالیست که مدل‌های قدیمی سراتو و اپتیما؛ پرطرفدارترین محصولات کیا در بین ایرانیان این روز‌ها با قیمتی حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند و در صورت واردات این خودرو به کشور باید منتظر فروش آن با قیمتی نجومی باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت جدید گوشت و مرغ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!